|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

על חברות ובעלי שליטה

פרפטואום מובילה בכלכלה

.
06/08/2005  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  הצעה למקור תקציבי ענק

מזה אלפי שנים אנשים מחפשים את אותה פרפטואום מובילה, המכונה האגדית, שלאחר התנעתה תתמיד ותעבוד לנצח, ללא השקעת אנרגיה נוספת, תוך ביצוע משימות שונות. חוקי הפיזיקה כבר הוכיחו שבתנאי כדור הארץ הדבר אינו אפשרי, ונראה שרק בכלכלה ובפרט בחוקי החברות, עדיין מאמינים בכך. אחרת קשה להבין את הפליאה וההפתעה כשחברות קורסות - שבעצם מדובר במקרים רבים בניהול חסר אחריות מצד בעלי החברות והמנהלים בפועל.

כדי להבין זאת אסקור בקצרה את הרעיון העומד בבסיסו של המושג "חברה בע"מ", ואתן מספר דוגמאות כיצד עוקפים את הכוונות שבבסיסו. לדעתי מדובר ברעיון טוב במקורו, שהיישום שלו יצא מכלל שליטה.

רעיון הקמת החברות נועד כדי לעודד אנשים ליזמות ולפעילות עסקית. נמצא שאחד הגורמים המרתיעים ביזמות הוא הסיכון שמתמקד בשאלה: מה יקרה אם העסק לא יצליח?

במצב שהיה קיים בעבר, אדם שיזם עסק ונכנס לחובות היה חייב להחזיר את החובות עד לאחרון שבהם, גם אם לא העריך מראש מה שווי החובות שיצטרך להחזיר. בשפה משפטית, "הישות המשפטית" של אותו אדם שנכנסה לחובות חייבת היתה להחזיר הכול.

לכאורה צודק הדבר אבל לפעמים הערכה מראש של אומדן ההוצאות היא קשה מאוד לביצוע, דבר שכנראה צמצם באופן משמעותי את היזמות. למדינה יש עניין בעידוד יזמות ועל-מנת לפתור את הבעיה החליטו להקים ישות משפטית נפרדת, "החברה" - ישות המופרדת מבעליה.

ובשפה פשוטה המדינה בעצם אומרת: אתה תקים עסק, תשקיע בו מה שתשקיע, ותוכל לקבוע תקרת מקסימום להשקעה שלך ולהשקעות של משקיעים שתנסה לגייס לעזור במימון. אם תהיה טוב - תרוויח, גם העובדים שלך ייהנו וגם המדינה תהנה ממיסים ואולי ממט"ח מייצוא וכו'. אם תפסיד, וכמעט לא משנה מה הסיבה, והעסק ייסגר - האחריות שלך לנזקים מוגבלת בתקרה שקבעת מראש, זוהי רמת הסיכון המקסימלית.

הנושים (ספקים, עובדים, לקוחות שרכשו מוצרים ועדיין לא קיבלו, ומלווים שונים) לא יקבלו את כספם, כולו או חלקו, ובין הנושים - אתה בתור המשקיע שהשקיע בהון המניות תהיה האחרון בתור לעמוד ולקבל משאריות הנכסים שנשארו ובכך מסתכם הסיכון שלך. זוהי הערבות שלך לחובות החברה והיא מוגבלת בסכום השקעתך. ומכאן האותיות בע"מ שמצרפים לשם החברה.

כתבתי "כמעט לא משנה מה הסיבה" וראוי להסביר את הנקודה:
אם פעלת שלא בתום לב, ורימית באופן בוטה גורמים שונים, ובהנחה שיש לכך ראיות, יכול בית משפט לקבוע שכך פעלת, ולבטל את האחריות המוגבלת. לתהליך זה קוראים "הרמת מסך" - זהו התהליך שבו בית המשפט פוסק שהמסך המפריד בין העסק הכושל ובין בעליו לא קיים יותר והנושים יכולים לנסות לקבל את המגיע להם מנכסיו של בעל העסק.

אם לעומת זאת העסק כשל בשל תנאי שוק, בשל תחרות, בשל עליות מחירים לא צפויות, בשל שביתות או סתם בגלל שמנהל העסק אידיוט, לא יתקיימו התנאים להרמת המסך.

עד כאן בתיאוריה, הכל טוב ויפה. העניין הוא שהכוונות הטובות ביותר מובילות לפעמים לגיהינום. לאט לאט נוצר סחף, ובשל לחצים שונים, פותחו תרגילים כיצד לעקוף את כוונת המחוקק בהקמת הישות הנפרדת. אסקור בקצרה שלוש דרכים כאלו.

ה"פרפטואום מובילה" של הכלכלה

בראשית המאמר הזכרתי את אותה מכונה אגדית, שמייצרת אנרגיה יותר ממה שהיא צורכת.
לקח זמן להבין את חוק שימור האנרגיה ולהסיק שמכונה כזו אינה אפשרית.
למען האמת, מפעם לפעם עדיין מנסים לטעון שהדבר אפשרי:
כך למשל "ההמצאה של מרידור על נורת החשמל שתאיר את כל רמת גן"...
בכלכלה אנו עדים כיום להמצאה דומה:
משפחות ההון, או "משקיעים" מחו"ל רצים לקנות בד"כ במחירי מציאה את החברות במשק בתהליך שנקרא "הפרטה".
את מימון הרכישות הם מבצעים באמצעות לקיחת הלוואות.
את החזרי ההלוואות הם עושים מדיבידנדים שנמשכו מהחברות.
מושכים דמי ניהול ושכר מופרכים מכול קשר לביצועיהם בחברות, וכשמשקיעים בחברות עוקפים את הערבות שלהם לכישלונותיהן באמצעות הלוואות בעלים.
יצא שהם קונים את החברות תוך שימוש בנכסי החברות שקנו, ויכולים לשאוב מהן כספים.
לכאורה מצב אידיאלי... אבל חוק שימור האנרגיה פועל גם כאן.
כשנכסים עוברים ללא צורך בהשקעה מיד ליד, מול כל אחד שקיבל את הנכסים והרוויח, יש מי שמסר את הנכסים האלו והפסיד. יש גם חברות שרוקנו מתוכנן...

הלוואות בעלים

לצורך הסברת הנושא אתן הסבר פשטני של נושא הון המניות.
בעת הקמת החברה, או במקרים נדירים במועד מאוחר יותר, נקבע הון המניות הרשום של החברה.
ניתן לקבוע למשל שלחברה יש מיליון מניות בערך נקוב של שקל אחד.
מתוכן מקימי החברה משקיעים 100,000 ש"ח ומנפיקים "לעצמם" מאה אלף מניות - ההון המונפק.
הם לוקחים בחשבון שאם החברה תרוויח, או תראה סימנים לכדאיות ההשקעה בה,
הם יוכלו להנפיק את שאר המניות במחיר שייקבע ע"י השוק (בבורסה).
בכך בעצם הם הגבילו עצמם מבחינת הסיכון לאותם 100,000 ש"ח שהשקיעו.
כפי שכתבתי לעיל, במקרה של סגירת החברה, הם יהיו אחרונים לקבל כסף אם יישאר.
עכשיו נניח שמקימי החברה ובעליה מגלים ש 100,000 לא מספיקים ויש להשקיע סכומים נוספים בחברה.
ביכולתם להנפיק לעצמם או בשוק ההון סכומים נוספים. לחילופין הם יכולים להלוות כספים לחברה כבעלי החברה. במצב הזה הם יכולים לקבוע מתי יוחזר להם הכסף. הם כבר לא אחרונים בתור - בכך הם עקפו את מגבלות חוקי החברות וני"ע.
בכך הם הקטינו את הסיכון מעבר למה שהתכוונו יוצרי המושג של "הישות המשפטית הנפרדת" ו"האחריות המוגבלת".

הצגת רווח פיקטיבי בתרגילים חשבונאיים ומשיכת דיבידנדים

שיטת הלוואות הבעלים מאפשרת לבעלי החברה להשקיע כספים בחברה,
תוך עקיפת הסיכון בהיותם בעלי מניות בחברה ועקיפת הנושים האחרים בתור לקבלת החובות במקרה של סגירת (פירוק) החברה. יש לכך גם צד שני... כאשר בעלי המניות מעוניינים למשוך כספים מהחברה.
משיכת כספים כזו היא לגיטימית, מכיוון שבעלי החברה מעוניינים ליהנות מפירות השקעתם - כלומר מרווחי החברה.
למשיכת כספים כזו קוראים "דיבידנדים" או "משיכת דיבידנדים". היא מעוגנת בחוק ויש אף מס על כך.
על מנת להגן על החברה, ועל שאר הגורמים הקשורים אליה כמו ספקים, עובדים ומלווים נקבע שניתן למשוך דיבידנדים רק מרווחים.
מחברה מפסידה אסור למשוך דיבידנדים - כלומר לבעלים אסור לקחת ממנה כסף.
ואם בעקיפת הכוונות עסקינן... כיצד עוקפים את האיסור על משיכת דיבידנדים מחברה מפסידה?

הדרך הראשונה והקשה יותר היא לבצע תרגילים חשבונאיים אלו ואחרים,
שבהם חברה מפסידה תראה לציבור ולרשויות השלטון כאילו היא מרוויחה. דוגמא בולטת היא שיטת הערכות השווי.
עקרון בסיסי בחשבונאות "עקרון השמרנות" קובע שכאשר יש מספר אפשרויות להציג את ערכי הנכסים וההתחייבויות של החברה, יש לנקוט בשיטה הפסימית ביותר: נכסים יוצגו בסכום הנמוך ביותר האפשרי והתחייבויות בגבוה ביותר. כך, אם יהיו הפתעות אלו יהיו לטובה בלבד.
ניתן, תמורת סכום לא סמלי להזמין יועץ כלכלי, שיוכיח באותות ובמופתים, כי שווי החברה צריך להיות גבוה יותר ממה שרשום במאזן. אפשר לבסס הערכת שווי כזו על ערך מניות החברה בבורסה וכד'.
שיטה כזו אפשרה למשפחות ההון השונות להראות כאילו ההשקעות שלהם מניבות רווחים,
ולאפשר להם למשוך דיבידנדים מהחברה - דיבידנדים שעזרו להם לכסות את ההלוואות שלקחו כדי לקנות את אותה החברה.
נפילת הבורסה, הכניסה את כל המשקיעים והמלווים ללחץ כאשר נשמעו אמירות על אנשי עסקים כשלמה אליהו שאם יעשו לו "פוו" יקרוס, או אליעזר פישמן שנפילה שלו, הייתה גוררת אחריו (ולא בפעם הראשונה למי שזוכר את קרן הנאמנות רונית) חלקים גדולים מהמערכת.
נפילת הבורסה ב 2002 הראתה עד כמה הערכת השווי עלולה להיות מופרכת ומסוכנת... בינתיים היה לנו יותר מזל משכל והבורסה התאוששה לעת עתה.

והמסקנות?

בפורום רפורמה כלכלית אנו מנסים למצוא דרכים אחרות.
להציע ולקדם חלופות המייצגות יעילות כלכלית עם צדק חברתי וסביבתי.
המסקנות מהמאמר ברורות. ראוי לפעול בניגוד לזרם ולפעול להקטנת ההגנה הניתנת לבעלי שליטה בחברות. כפי שמנסים להילחם בתכנוני מס אגרסיביים (מילה מכובסת נוספת שמטרתה לציין דרכים לעקוף את כוונת המחוקק - הפעם בתחום המיסים), ראוי להגדיר מצבים נוספים שבהם תצומצם הזכות לאחריות מוגבלת:
אולי במקרה של פירוק אין הכרח בחוסר תום לב להרמת המסך, ואולי ראוי להגדיר מצבים בהם אפשר יהיה לתבוע מבעלי החברה גם את הדיבידנדים, את הוצאות השכר ודמי הניהול שמשכו ואת תשלומי כיסוי הלוואות הבעלים שהחזירו לעצמם?
אולי זהו איזון ראוי יותר בין המוכנות להגן על לוקחי הסיכון והיזמים, מבלי להפקיר את אלו שמשקיעים מכספם ומזמנם, כמו ספקי החברה ועובדיה כדי להשתתף בהצלחת החברה.

משיכת שכר דמי ניהול והוצאות

בחלק הקודם הזכרתי כיצד מציגים חברות מפסידות כאילו הן מרוויחות ומושכים מהן דיבידנדים. למען האמת לא חייבים לעשות זאת... אנשים שלא מעוניינים לשכור את שירותיהם של כותבי הערכות שווי, יכולים למשוך כספים מהחברה במסווה של שכר עבודה שהשקיעו בה, או כתגמול לשירותי הניהול שלהם וכד'.
היתרון בכך כפול ומכופל: מחד אתה לא חייב להיות בעלים של חברה מרוויחה כדי למשוך ממנה כספים.
מאידך אתה יכול למשוך כספים שלא אתה השקעת - למשל לרוקן את החברה מתוכנה, ליהנות מעבודת העובדים ולרשום שכר לעצמך. והשיא הוא, שבעצם משיכת השכר הזו מוכרת כהוצאה לצורך מס חברות. כלומר המדינה מממנת לא רק את הסיכון. המדינה מממנת גם את הכסף הבטוח שאתה מושך...

הכותב מנהל את פורום רפורמה כלכלית בפורטל BSH - הפורטל לשוויון זכויות ולצדק חברתי
פורום רפורמה כלכלית הוקם במטרה להציע ולקדם חלופות המייצגות יעילות כלכלית עם צדק חברתי וסביבתי.
הפורום מסייע במידע ובייעוץ כלכלי לארגוני מגזר שלישי ולבודדים הנאבקים לשיפור החברה בישראל.
תאריך:  06/08/2005   |   עודכן:  07/08/2005
דור לוי / פורום רפורמה כלכלית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשיחה שהיתה לי עם אחד מקוראי NFC סיפרתי לו את הסיפור דלהלן. הוא ביקש ממני לפרסם את הסיפור באתר כי הוא בטוח שמרבית הקוראים אינם מכירים את פרטיו.
06/08/2005  |  יונה סוקולובסקי  |   מאמרים
שפר מזלו של עקיבא וויתקין ומבין עשרות מקרי האלימות המשטרתית כנגד מתנגדי ההינתקות, חלק ממסכת הייסורים שעבר ויתקין תועד במצלמת ווידאו.
05/08/2005  |  עו"ד יצחק בם  |   מאמרים
הפרשיה הלוהטת של שוטר יס"מ ביום, רוצח שכיר ושודד בשעות הפנאי - קבלה תהודה גדולה וצודקת בתקשורת - עם ביטול צוו איסור פרסום על כל המקרה. ההתלחשויות וההדלפות מהפרשה העסיסית הזו, יצאו לתקשורת בשלבים וטיפין טיפין - במיוחד בכל הקשור לגילויים על נצ"מ יורם לווי - ששמו נקשר למשפחת פשע דרומית וקשרים עם עבריינים ואפילו קבלת שוחד.
05/08/2005  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ימי בין המצרים הם ימים של צער על החורבן שנתחולל בימים אלו לפני כך וכך שנים. היו שחשבו כי עצם קיומה של מדינת ישראל, ועוד בארץ ישראל, מבטיח שלא יהיו עוד חורבנות; אפילו דנו ברצינות בשאלה אם עדיין יש טעם להתאבל על החורבן ההוא, אם לא הגיע הזמן להתנחם בבנין הבית השלישי בדמותה של מדינת ישראל. יש אף שעשו מעשה, והפסיקו להתאבל.
05/08/2005  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
האם מותר לאזרח להביע תמיכה בכל רעיון, תוכנית, או דעה לגיטימית? התשובה היא-כן! האם מותר לנבחר ציבור, להביע תמיכה בכל רעיון, תוכנית, או דעה לגיטימית? התשובה היא - חד-משמעית, לא!!
04/08/2005  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
יריב גוטמן
יריב גוטמן
קידום תמ"א 70 הינו בעל ערך כלכלי וסביבתי שלא יסולא בפז וכל השקעה שלא תהיה תחזיר את עצמה כפל כפליים
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הגולים בתוך עמם ראויים להרבה יותר ממילים יפות, מחיבוק אמיץ, מהשתתפות בצער המציאות, הם ראויים להיחקק באותיות של זהב על דפי ספר הגבורה הישראלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il