- "במקום להעביר מיליוני שקלים מדי שבוע למקומות חשוכים, שאיש לא יכול לפקח עליהם. עשרות מיליוני שקלים נזרקים על עמותות בחו"ל המנהלות 'קשרים רוחניים עם התפוצות', מאות מיליונים שזורמים לחברות ייעוץ מסתוריות כדי לספק 'ייעוץ מקצועי' לממשלה, ועוד מאות מיליונים שעוברים מדי שבוע ליהודה ושומרון כדי להשאיר את בנט ויו"ר ועדת הכספים רגועים.
בין המיליונים האלה אפשר היה למצוא בקלות כמה מאות שיושקעו ב-360 אלף הילדים שדיווחו השנה שנאלצו לוותר על ארוחות במשך ימים שלמים כי אין להם כסף".
(ח"כ סתיו שפיר, המחנה הציוני - חברה בוועדת הכספים)
ועדות הכנסת הן זרוע חשובה מאוד בביצוע עבודת הכנסת. מטרתן העיקרית היא להפחית את עומס הדיונים במליאה, ולפקח באופן הדוק יותר על דרכי פעולה ממוקדים.
בד"כ נוסח החקיקה המעובד ועובר בוועדות השונות הוא המכריע בעניין. זאת כמובן לאחר שהושגו כלל ההסכמות בין החברים בהן, אשר אלו מייצגים את עמדת סיעתם.
ועדת הכספים נחשבת לאחת מהוועדות החשובות ביותר והמשפיעות ביותר מהכנסת על התנהלותה הכלכלית של מדינת ישראל. ועדה שדנה בתקציב המדינה ובחוק ההסדרים ומכינה אותם לקראת ההצבעות בקריאה שנייה ושלישית במליאה.
יכולת ההשפעה הגבוהה של ועדת הכספים מרחיקת לכת, בכל הקשור בהרכבו של התקציב. עניינים הקשורים לתקציב כלולים העברות כספים באופן שוטף וסיסטמתי על-פי השיקולים הקואליציוניים, לסקטורים ולגופים שונים. כתוצאה מכך, לא מעט משיקולי התקצוב באים לידי ביטוי במשקל פוליטי בעל השפעה רבה.
כוחם המשפיע של יושבי ראש ועדת הכספים, שממונים מכוחם של ההסכמים הקואליציוניים מקנה להם זכויות הבאות לידי ביטוי ביכולתם לעקב, או לקדם החלטות תקציביות של מאות מיליוני שקלים וזאת על-פי שיקול הדעת של היו"ר בלבד.
זהו ללא ספק כוח כלכלי רב עוצמה, שבו קיימת השפעה מירבית אף יותר משר מכהן. אין צל של ספק שבשנים האחרונות עקב ההשפעה הרבה שיש לוועדה בהחלטות כלכליות, הסיעות החרדיות וסיעת '
הבית היהודי', התנו את הצטרפותן לקואליציה במינוי יו"ר הוועדה מסיעתם.
קרוב לכ-470 מיליון ש"ח, אישרה לאחרונה ועדת הכספים בהתאם להחלטת הממשלה ואישור על-פי השגת הרוב הקואליציוני במליאה לביצוע קיצוץ רוחבי בשיעור של 0.7% מתקציב המדינה לשנת 2016.
ביום בו אושר הקיצוץ, ישב בראש הוועדה מ"מ היו"ר חבר הכנסת
אחמד טיבי עקב היעדרותו של היו"ר ח"כ
משה גפני. כך למעשה נרקמו ואושרו העברות כספים גם להתנחלויות וגם ליישובים ערביים בתרגיל פוליטי שכלול בסעיף אחד בלבד וזאת על-מנת שלא לפרוץ את המסגרת התקציבית שנקבעה.
זהו האופן שבו מתבצעים מחטפים כלכליים לטובת סקטורים שונים, בניצול הזדמנויות על בסיס פוליטי, ובתרגילי סחיטה קואליציונית. כך גם הפופוליזם השולט בד"כ במרחב הציבורי, נמצא כלא רלוונטי בהתאם להחלטות תקציביות ומהותיות שעוברות בוועדה זו.
רק כמה ימים לפני אישור הקיצוץ הרוחבי, הציגו בתקשורת שרי ממשלה מסוימים ופיארו את "ההגדלות התקציביות במילארדים של ש"ח", שהושגו עבור המשרדים עליהם מוטלת האחריות המיניסטריאלית לתפקוד.
האמנם?!
ובכן, כלום ושום דבר.
הגורם הממונה על תקציב המדינה, משרד האוצר, ביקש את הצבעת חברי ועדת הכספים לקיצוץ רוחבי בדגש על כלל התקציבים הכוללים דיור ציבורי, הכשרות תעסוקתיות עבור אוכלוסיות מוחלשות, סבסוד צהרונים, תמיכה בספורט (על אף הצהרתו של נתניהו להגדיל את התקציב שם, זאת כצעד פופוליסטי לאחר זכייתם של הגו'דוקאים במדליות האולימפיות), כיתות לימוד, עסקים קטנים, פיתוחים טכנולוגיים ומדעיים ועוד לא מעט תחומים כאלו ואחרים.
השאלה הנשאלת כאן, האם הקיצוצים הללו נוגעים אך ורק לגורלה הכלכלי לאומי של שנת 2016 בלבד?!
התשובה היא לא.
ככה בפשטות דורסנית, נמנים קיצוצים אלו כ"קיצוצי בסיס" וחלים בקיצוץ רוחבי גם לשנים הבאות.
אבל ממש כמו בסיפור "סבתא בישלה דייסה", הממשלה בהכשרת ההרכב השולט בוועדת הכספים חילקה את ההטבות הקואליציוניות שלה לסקטורים הסחטניים ולמי לא נשאר?
לרוב הציבור הישראלי, שעובד ומשלם את מיטב המיסים!
כך גם באותו אישור של הקיצוץ הרוחבי, עברו להם תקציבים יחודיים להתנחלויות מעוררות מחלוקת בסך של כ-15 מיליון ש"ח, וכך גם הוקצה למטרות עידוד וחיזוק התיישבות יהודים במזרח ירושלים סכום של כ-41 מיליון ש"ח בעבור אבטחת המתיישבים.
בכך לא תמו תרגילי הפיתול של משרד האוצר. מכיוון שנמדובר הוא בקיצוץ רוחבי, נפגעים כל הסעיפים שחשובים מאוד לכלל הציבור, אך על-מנת שלא ליצור מצג המבדיל ומתעדף מגזר מסוים בחברה הישראלית על פני מגזרים אחרים, גם הסעיפים החשובים למגזר ספציפי כזה או אחר במידת מה "נפגעים".
רק מה מכוח סמכותם הקואליציונית של השרים, הם רשאים לבחור אילו מהסעיפים הנוגעים למשרדם יקוצצו, ואילו לא. כך למעשה עובדת שיטה שלכאורה מקצצת מתקציבי חינוך ורווחה, אך גם עדיין מחזקת את ההתנחלויות.
בצורה כזו או אחרת גילו חברי ועדת הכספים שנתבקשו להצביע, כי הצבעתם כוללת באותו קו גם קיצוץ רוחבי בתקציבים החשובים ביותר לאוכלוסיות המוחלשות, וגם מכילה הצבעה להטבות תקציביות שמשמשות את הפוליטיקאים מהקואליציה.
בהתאם לעניינים אלו, שעוברים כביכול בחסות החוק, ממשיכים העסקנים הפוליטיים מועדת הכספים לעבוד על-מנת לרצות את האינטרס הישיר עבור אוכלוסיית היעד הספציפית אותה הם משרתים, בעוד האוכלוסיות החלשות והמוחלשות ביותר במדינת ישראל, צריכים להספק בתוספת תקציבית, וזאת רק על חשבון אוכלוסיות חלשות אחרות.
ואת השאלה שצריכים לשאול היא, היכן הדאגה המינימלית לתושבי הפריפריות ובכלל לעתידם הכלכלי של כלל האזרחים?!