|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  

  צבי מגן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

יעדים מדיניים שונים

ההסכם בין רוסיה לארצות הברית על הפסקת אש בסוריה, שנכנס לתוקפו ב-12 בספטמבר, הוא פשרה בין שתי מעצמות יריבות בעלות סדר יום שונה ויעדים שונים שעלולים להקשות על יישום ההסכם
18/09/2016  |   עודד ערן, צבי מגן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
פוטין. תיאום מודיעיני [צילום: AP/Pavel Golovkin]

גורמים רדיקליים
היעד המדיני הראשי של רוסיה הוא להיחלץ ממשטר הסנקציות שהוטל עליה בעקבות סיפוח חצי-האי קרים ומעורבותה במשבר באוקראינה. ארצות הברית חותרת מצדה לסיים את הלחימה בסוריה בהכרעת גורמים איסלאמיים רדיקלים, הפועלים במדינה, ובמניעת פגיעה מסיבית באזרחים. כמו גם לשמר את תדמיתה כמעצמה מובילה במזרח התיכון ולבסס את מעמדה כשחקן שביכולתו לעצב את הסדר העתידי באזור.

בסיס ליציבות
אין בהסכם שהושג נוסחה לפתרון מלא לבעיות העיקריות בסוריה – אופי המשטר העתידי בה, מעמדם של אסד והעדה העלאווית במסגרת הסדר קבע, או סוגיית מיליוני הפליטים והעקורים. אין ההסכם הנוכחי מהווה בסיס ליציבות ולכן סביר להניח כי שני הצדדים להסכם יידרשו שוב לנושא הלחימה בסוריה והאתגרים שהיא מציבה בפניהם.

הסכם בין רוסיה לארצות הברית על הפסקת אש בסוריה, שנכנס לתוקפו ב-12 בספטמבר, הוא פשרה בין שתי מעצמות יריבות בעלות סדר יום שונה. לא בכדי נמשך המאמץ להגיע אליו מספר חודשים והתנהל בשורת פגישות, בכללן זו שהתקיימה בין הנשיאים ברק אובמה ו-ולדימיר פוטין בשולי ועידת ה-G-20 שהתקיימה בסין, וכן פגישות בין שרי החוץ ג'ון קרי וסרגיי לברוב. המאמץ לגבש הסכמה לווה בהפעלת לחצים הדדיים קשים. ההכרזה על אודות ההסכם הגיעה לאחר אולטימטום פומבי שהציבה ארצות הברית לרוסיה: קרי הכריז כי "הסבלנות האמריקנית אינה אינסופית". האמריקנים אף הרחיבו בתקופה האחרונה את הסנקציות שהוטלו על רוסיה בשל מדיניותה והתנהלותה באוקראינה. מנגד, רוסיה ערכה תרגיל צבאי רחב היקף בגבולה הדרומי - בקרבת הגבול עם נאטו, וכן הרחיבה את פעילותה בים התיכון והעמיקה את הלחץ הצבאי בשטח סוריה. יצוין שאי פרסום פרטי ההסכם נראה כמדיניות מכוונת, שתאפשר לצדדים להציגו כהישג, מבלי שיהיה עליהם להידרש לוויתורים שעשה כל אחד מהם כדי להגיע להסכמה. יש להניח שאי הפרסום נבע גם משיקולים מבצעיים הקשורים לפעילות צבאית משותפת אפשרית.

לשני הצדדים יעדים מדיניים שונים, אשר אותם הביאו לשולחן המשא-ומתן, ובה בעת הקשו עליהם להגיע להסכמה. יעדים שונים אלה אף עלולים להקשות על יישום ההסכם. היעד המדיני הראשי של רוסיה הוא להיחלץ ממשטר הסנקציות שהוטל עליה בעקבות סיפוח חצי-האי קרים ומעורבותה במשבר באוקראינה. היעד הרוסי השני נוגע ישירות לסוגיית סוריה ובפרט להסדר אשר לעתידה. רוסיה מעוניינת בשימור שלטון נאמן לה בסוריה, שיבטיח את מעמדה במדינה ואת נכסיה הצבאיים בשטחה - הבסיסים הצבאיים והנמל בטרטוס, שלאורך רצועת החוף של הים התיכון. שני יעדים אלה קשורים בחתירתה של רוסיה לשדרוג מעמדה המעצמתי על-ידי מיצוב עצמה כגורם פרו-אקטיבי וקונסטרוקטיבי הראוי ליחס חיובי יותר מצד הקהילייה הבינלאומית.

במסיבת העיתונאים המשותפת שקיימו שני שרי החוץ (עם שליח האו"ם לנושא סוריה) הציג לברוב את ארצו כנוהגת באחריות ובשיתוף הפעולה עם ארצות הברית והקהילה הבינלאומית בנושאים שונים, ביניהם תוכנית הגרעין של אירן, הסכם פירוק הנשק הכימי של סוריה והניסויים הגרעינים של קוריאה הצפונית. שתוף הפעולה עם ארצות הברית בהפסקת הטבח המתרחש בסוריה, פתיחת המעבר לעיר חלב לסיוע הומניטרי ולחימה בארגון "ג'בהת פתח א-שאם". שיתוף הפעולה של רוסיה בהקשרים אלה אמור לשקף את שאיפתה לשפר את תדמיתה הבינלאומית. מעבר לכך, רוסיה מעוניינת לשבור את בידודה הבינלאומי ולשם כך היא מוכנה להצטרף לקואליציה בינלאומית הנאבקת בגורמי טרור בסוריה. לעומת זאת, ארצות הברית חותרת לסיים את הלחימה בסוריה בהכרעת גורמים איסלאמיים רדיקלים הפועלים במדינה ומניעת פגיעה מאסיבית באזרחים. בנוסף, ארצות הברית אף היא שואפת לשמר את תדמיתה כמעצמה מובילה במזרח התיכון ולבסס את מעמדה כשחקן שביכולתו לעצב את הסדר העתידי באזור.

דילול הסנקציות

לשם השגת מטרות אלו, שני הצדדים היו זקוקים להסכם שאליו הגיעו בסוף השבוע האחרון. הוויתורים שעשו לכאורה ארצות הברית ורוסיה נראים משמעותיים, אבל השפעתם על התהליכים ארוכי הטווח שיהיה בהם הכרח לייצב את סוריה מוטלת בספק. שאלה חשובה בהקשר זה ובתחום יחסי רוסיה והקהילה הבינלאומית היא, האם ארצות הברית הביעה לפחות נכונות לבחון את הקלת הסנקציות שהטילה על רוסיה בגין המשבר באוקראינה. זאת, כאשר האסטרטגיה הרוסית נהירה לקהילה הבינלאומית, היינו דילול הסנקציות וההערכה הרווחת היא כי משטר הסנקציות יעיל. ארצות הברית עצמה הכריזה באחרונה על רענון הסנקציות נגד גורמים ברוסיה - החלטה שגרמה תרעומת קשה בצד הרוסי. יש להניח, שהנושא עלה בשיחות הרבות שנערכו בין רוסיה לארצות הברית, אלא שהנציגים האמריקנים לשיחות לא היו יכולים להתחייב ליותר מ"מאמץ" לבחון את הנושא, גם בשל מסע הבחירות לנשיאות בארצות הברית המתנהל ברקע, וגם משום שהסנקציות שאומצו על-ידי האירופים אינן בתחום שיקוליה הבינלאומיים של ארצות הברית. ייתכן שבשלב זה, ארצות הברית הבטיחה לרוסיה כי הסנקציות ירוככו בעתיד (מהלך שממילא יתבצע על-ידי הנשיא הבא). בשלב זה לא נראה שוושינגטון התחייבה לשתף את הרוסים בקואליציה הבינלאומית, הפועלת בהובלתה בסוריה, אך על-פי ההסכם ארצות הברית ורוסיה יקיימו תיאום מודיעיני ואולי אף תקיפות מתואמות. כנראה שעל רוסיה היה להסתפק בתנאים אלה, בין היתר משום שההסכם לא פגע בנכס האסטרטגי שלה בסוריה - המשטר הנוכחי - וכפועל יוצא לא נפגע גם הבסיס האסטרטגי הרוסי בשטח המדינה.

בטווח הארוך רוסיה וארצות הברית וכן גורמים אזוריים ובינלאומיים יצטרכו לפעול להחלפתו של המשטר הסורי הנוכחי, וזאת במסגרת מפת הדרכים ומתווה ז'נבה לסיום הסכסוך בסוריה (הגורסים תקופת מעבר של 18 חודשים שבמהלכה יישאר אסד בשלטון). ככל הנראה, סוגיית עתידה של סוריה, ובמיוחד האפשרות לפדרליזציה של המדינה, נותרה פתוחה גם בתום סבב השיחות הנוכחי. בכל מקרה, ניתן להעריך כי הן ארצות הברית והן רוסיה תומכות בהחלפת המשטר בסוריה - כל אחת מסיבותיה שלה ובמילוי התנאים שהיא תעמיד בבוא העת בהקשר זה. שאלה פתוחה היא מה האינטרס של אסד למלא את חלקו בהסכם על הפסקת האש והאם נכונותו למלא את חלקו אינה תלויה בנכונות רוסית לעמוד לצדו גם בדיון עתידי על הסדר קבע בסוריה. במסגרת ההסכם עם ארצות הברית, רוסיה נטלה על עצמה מחויבות כפולה - להפסיק את הטיסות באזורים שבהם אין מתנהלת לחימה נגד 'המדינה האיסלאמית' וג'בהאת פתח א-שאמס, וכן את השימוש שעושה צבא אסד בחביות נפץ/דלק. האם אסד יכול לסמוך על כך שרוסיה, שבעבר שכנעה אותו לוותר על מאגר הנשק הכימי ועתה לחצה עליו לקבל את פרטי ההסכם עם ארצות הברית, תעמוד לצדו לאורך כל הדרך? בשלב זה, האפשרויות העומדות בפניו אינן רבות, אך אשר לטווח הארוך יש להניח כי יוכל להסתמך על גיבוי מצדה של אירן.

לאור כל זאת, נראה כי למרות שההסכם משרת את מטרות ארצות הברית ורוסיה כאחת, עדיין אין בו כל ערובה להפסקת הלחימה, שתמיד תוכל להתפרץ במקום או סביב נושא זה או אחר. מדובר בהסכם המבטא את הצורך של שתי המעצמות לקדם את יעדיהן, הגם שבעת הנוכחית במידה מוגבלת בלבד. אין בהסכם נוסחה לפתרון מלא לבעיות העיקריות בסוריה - אופי המשטר העתידי בה, מעמדם של אסד והעדה העלאווית במסגרת הסדר קבע, או סוגיית מיליוני הפליטים והעקורים. פתרון לסוגיות אלה צפוי להימצא רק אם תיושם מפת הדרכים להפסקת הלחימה ולייצוב הזירה, ולכן אין ההסכם הנוכחי מהווה בסיס ליציבות ושני הצדדים להסכם יידרשו שוב לנושא הלחימה בסוריה והאתגרים המגוונים שהיא מציבה בפני שניהם - לא רק בשל הפרות צפויות של התנאים להפסקת אש. פרט למורכבותן של סוגיות אלה, חילופי הנשיאים בארצות הברית ושינוים פוליטיים אפשריים בגרמניה ובצרפת גם הם עשויים להצטרף למסכת הגורמים, שישפיעו על יכולתה של המערכת הבינלאומית, ובראשה ארצות הברית ורוסיה, להשיג הסדר מדיני של קבע בסוריה.

תאריך:  18/09/2016   |   עודכן:  18/09/2016
עודד ערן, צבי מגן, ורהמיכלין שפיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יעדים מדיניים שונים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
18/09/16 12:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בראיון לערוץ הכנסת הסבירה ח"כ מועלם שלטעמה נקודת המוצא ביחס לתהליך גירושים צריכה להיות אחריות הורית משותפת ושלאב יש זכות לנהל חיים תקינים עם ילדו. למרות זאת טענה ח"כ מועלם שאסור לבטל את חזקת הגיל הרך שכן, לעמדתה, יש להסתכל על כל מכלול האחריות ההורית הכולל גם את נושא מזונות הילדים, זמני שהות ומי מההורים גידל קודם לפרידה את הילדים. עוד טענה ח"כ מועלם שביטול חזקת הגיל הרך משמעה שכבר בחדר הלידה יפרידו את הילד מאמו והיא מציעה להוריד את גיל החזקה לגיל 4, מאחר שביטולה לא מיטיב עם הילדים. בנוסף היא מצדדת בהקמת ועדה נוספת לקיום דיון מהותי.
18/09/2016  |  גיא רוה  |   מאמרים
על-פי כל סקרי דעת הקהל שנערכו במהלך החודשים מראשית השנה ועד לסקר האחרון, מסתמנת מגמה ברורה ונמשכת של עליה בתמיכה ביאיר לפיד ובנפילה ושקיעה של הרצוג. מגמה זו הגיעה לשיאה בסקר לפני האחרון שלפיו לפיד ו"יש עתיד" עלו מ-11 מנדטים ל-24. ואילו בוז'י והמחנה הציוני ירדו מ-24 מנדטים ל-13 מנדטים. מגמת הנפילה של המחנה הציוני בכל הסקרים.
18/09/2016  |  מתי דוד  |   מאמרים
במשך ארבע שנים שרתתי בצה"ל בתפקיד היועץ הכספי לרמטכ"ל וכראש אגף התקציבים של משרד הביטחון. למעשה מדובר בשני תפקידים שונים, היועץ הכספי לרמטכ"ל מדווח ישירות לרמטכ"ל וחבר בפורום מטכ"ל, ראש אגף התקציבים מדווח ישירות למנכ"ל משרד הביטחון ולשר הביטחון, והוא חבר בהנהלת משרד הביטחון. על-אף שמילאתי את שני התפקידים הללו בו זמנית, ולמרות שביצעתי תפקידים נוספים כגון יו"ר וועדת המכרזים של עיר הבה"דים, מנהל הוועדה המקצועית ומנהל מכרז הפנסיה של משרתי הקבע, ראש המערך התקציבי בצה"ל ועוד, שילמו לי משכורת אחת. זה חלק מהאתוס של המדינה, נותנים לך יותר מתפקיד אחד ומשלמים לך פעם אחת.
18/09/2016  |  מהרן פרוזנפר   |   מאמרים
רק מתי מעט בין חוקרי הספרות העברית מודעים לשירתה ולהישגיה המרשימים של המשוררת העברית רחל מורפורגו (טריאסט, 1871-1790), המשוררת העברייה הראשונה שהשאירה אחריה גוף מגובש של כתיבה ספרותית עברית - כ-50 שירים וכ-20 מכתבים. ייחודם של המשוררת ושל יצירתה דרמטיים במיוחד על-רקע תקופתה: במאה ה-19, למרות בשורת המודרניות של תנועת ההשכלה היהודית, עדיין הודרו נשים יהודיות ככלל גם מלימוד התורה וגם מלימוד השפה העברית, שנתפסו כתחומי ידע גבריים, ברוח דברי ר' אליעזר במסכת סוטה (ג', ד'): "כל המלמד בתו תורה כאלו מלמדה תפלות". אין פלא, כי נשים מועטות בלבד העזו ללמוד עברית, ומעטות עוד יותר היו מסוגלות ללמוד תורה. רחל מורפורגו הייתה שונה ומפתיעה: לא רק ששלטה בעברית, אלא אף הייתה בעלת בקיאות עצומה במקרא, בתלמוד, במדרש ובקבלה, ידע אותו ניצלה לצורך כתיבת שירה עברית.
18/09/2016  |  פרופ' טובה כהן  |   מאמרים
כל מי שעוקב אחרי המתקפה התקשורתית שעשה ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לא יכול שלא להתרשם שאהוד ברק פשוט עושה לנתניהו בית ספר דווקא בשני תחומים שראש הממשלה מתהדר בהם, בתקשורת ובפוליטיקה.
16/09/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בנתב"ג חונה המטוס שתוכנן במקור לטיסות הנשיא או ראש הממשלה, אבל המטוס "כנף מציון" מושבת    מדוע לא יוכשר מטוס זה לטיסותיהם של הבכירים לארה"ב?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il