|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

?Laming Donald Duck

הגיחוך שבסקנדל

עוד ארבע נקודות בעקבות שערוריית ההקלטות של דונלד טראמפ: מה זה מלמד על הציבור האמריקני, כיצד קלינטון צריכה להגיב, ממה חוששים הרפובליקנים וכיצד סיקר ישראל היום את הפרשה
09/10/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
לא יילך מרצונו [צילום: פטריק סמנסקי, AP]


הגירוד של ספי ריבלין
זה רק עזר לו [צילום: פרנק פרנקלין, AP]

בטלוויזיה האמריקנית אין שום גבולות למה שאפשר להראות; אבל את המילה fuck יחליפו בצפצוף. ההקלטה של טראמפ כל כך מעליבה, עד שאמצעי התקשורת בארה"ב משדרים אותה בלי הרף – אבל את המילה pussy לא כותבים במלואה

לפני שנים רבות הופיעו ספי ריבלין המנוח וג'וליאן שגראן יבלד"א במערכון, בו היה שגראן מנצח תזמורת, וספי – עוזרו. בוקר אחד ניסה ספי להעיר את שגראן בכל הכלים, פשוטו כמשמעו – חצוצרה, טרומבון, חצי מהתזמורת – ולא הצליח. מיואש, נעמד העוזר ליד המיטה וגירד את סנטרו הבלתי-מגולח – ומזה התעורר המנצח.

זה מה שהזכירה לי שערוריית טראמפ. המועמד הרפובליקני שבר את כל כללי התקינות הפוליטית – וזה רק עזר לו. הוא העליב שחורים, היספאנים, יוצאי צבא וגם נשים. הוא דיבר על אפשרות שישתמש בנשק הגרעיני. הוא הכריז שיבטל הסכמים בינלאומיים. הוא בילף ושיחק עם העובדות כאוות רצונו. הוא נחשף כמי ששילם שוחד, פברק תרומות והתחמק ממיסים. כל זה לא מנע מדונלד טראמפ להגיע למרחק נגיעה מהבית הלבן. ועכשיו – הקמפיין שלו מתרסק בגלל כמה אמירות גסות מלפני 11 שנים, אמירות שעשרות מיליוני אמריקנים אמרו יותר מפעם אחת.

אם תרצו – זוהי הוכחה מוחצת לצביעות/לרדידות של החברה האמריקנית. בטלוויזיה האמריקנית אין שום גבולות למה שאפשר להראות; אבל את המילה fuck יחליפו בצפצוף. ההקלטה של טראמפ כל כך מעליבה, עד שאמצעי התקשורת בארה"ב משדרים אותה בלי הרף – אבל את המילה pussy לא כותבים במלואה.

זה לא שאני מזלזל בדברים. ממש לא. הם אולי הקש האחרון, ואולי קיבלו חשיבות-יתר בגלל שמול טראמפ מתמודדת אישה. מה שמגוחך הוא השורה התחתונה: מועמד מסוכן ובלתי יציב יפסיד בבחירות לא בגלל התכונות הבעייתיות שלו, אלא בגלל משהו שבכלל לא מתקרב לחשיבות של הנושאים האמיתיים.

השלדים של קלינטון
"תראו מי שמדבר" [צילום: חוליו קורטז, AP]

הילרי קלינטון שותקת, ובצדק. זהו מקרה קלאסי של "כל המוסיף – גורע". היא לא יכולה להגיד על טראמפ דברים גרועים יותר מאלו שאומרים עליו בכירי המפלגה שלו-עצמו. היא לא יכולה להסתייג מהדברים יותר מאשר מייק פנס ומלאניה טראמפ.

יהיה מעניין לראות כיצד היא תגיב, אם טראמפ ישלוף את פרשיות ביל קלינטון בעימות הלילה (10.10.16, שעון ישראל). כדאי לשים לב, שטראמפ אמר בסוף השבוע שהילרי תקפה וביישה את הנשים שנגדן ביצע בעלה עבירות מין ואפילו איימה עליהן. לשיטתו, זה יותר גרוע מאשר הדברים שהוא אמר – וחייבים להודות שיש משהו בדבריו. לטראמפ אין מה להפסיד, וסביר להניח שהוא יחזור על כך בעימות. קלינטון תוכל להגיד בפשטות "תראו מי שמדבר", ומאחר שהזיכרון הציבורי קצר מאוד – זה עשוי להספיק.

החשש של הרפובליקנים
יצליחו לשמור על הרוב? [צילום: AP]

ההתנערות של בכירי המפלגה הרפובליקנית מטראמפ אינה מפתיעה. הם ממילא לא סבלו אותו, וזה באנדרסטייטמנט. הבעיה שלהם עכשיו איננה כל כך המרוץ לבית הלבן, אלא בעיקר המרוץ לקונגרס ועוד שורה של מירוצים שיוכרעו גם הם ב-8 בנובמבר.

הרפובליקנים לא יכולים להחליף את טראמפ, משום שניתן להחליף מועמד רק אם הוא מת או מתפטר. (אגב: ואז עולה שאלה מעניינת לגבי גורל הקולות בהצבעה המוקדמת). טראמפ הודיע שהוא לא הולך לשום מקום, ואם יעמוד בדיבורו – אזי הוא צפוי לתבוסה. השאלה היא כיצד זה ישפיע על יתר המירוצים.

בעוד חודש עומדים לבחירה כל חברי בית הנבחרים ושליש מחברי הסנט. כרגע יש לרפובליקנים רוב מוצק בשני הבתים: 46-54 בסנט (כולל שני עצמאים שמצביעים עם הדמוקרטים) ו-186-247 בבית הנבחרים (פלוס שני מקומות פנויים). האמריקנים נוטים לרוב לתת את הבית הלבן למפלגה אחת ואת הקונגרס למפלגה שנייה. במצב הזה, תבוסה של טראמפ עשויה באופן אבסורדי דווקא להגדיל את סיכוייה של המפלגה לשמור על הרוב שלה. מצד שני, הכעס על טראמפ עלול להיות כה גדול, עד שהוא יכול לנזול גם למירוצים לקונגרס, לתפקידי מושלים, לבתי המחוקקים של המדינות ועוד.

התמונה תוכרע במישור המדינתי והמקומי, משום שהמצביע האמריקני הממוצע בוחר בין המתמודדים הספציפיים בתוספת נטייתו הפוליטית המסורתית. במילים אחרות: הפה הגדול של טראמפ לא אמור להשפיע בצורה ישירה על בחירת נציג אורנג' קאונטי לבית הנבחרים. השאלה הגדולה היא, עד כמה גלי ההדף יהיו משמעותיים.

ההזיות של בועז ביסמוט
מדע בדיוני [צילום: מן הטלוויזיה]

מה שביסמוט לא אומר, הוא כיצד קשורות פרשות המין של ביל למועמדות של הילרי. מה שהוא לא מזכיר, זה שגם מלאניה טראמפ הזדרזה להתייצב לצד בעלה ואמרה שקיבלה את התנצלותו. מה שהוא כן אומר ומהווה בלוף, זה ש"קלינטון הוא חלק מהממסד"; ביסמוט כנראה חושב שכולנו שכחנו שקלינטון הגיע לבית הלבן הישר מתפקיד מושל ארקנסו, אחת הנידחות והעניות שבמדינות ארה"ב

זווית ישראלית קטנה: מאוד סקרן אותי לראות כיצד ישראל היום יסקר את שערוריית סוף השבוע. למי שאינו זוכר: העיתון נוטה במובהק לצידו של טראמפ, במצוות בעליו, שלדון אדלסון, שגם תרם לקמפיין של המועמד הרפובליקני. ובכן, חבורתו של עמוס רגב הצליחה איכשהו לגמד יחסית את הסיפור ולזרוק את הרפש בדיוק כמו טראמפ: לעבר משפחת קלינטון.

"טראמפ התנצל, ארה"ב סוערת" – מכריזה הכותרת הראשית. כותרת הגג אומרת: "בקלטת מ-2005: המועמד העליב נשים; מצהיר: לא פורש מהמרוץ". כותרת המשנה מטפלת בחציה בשערוריית טראמפ, ואז עוברת הלאה: "גם קלינטון מסתבכת" ומצטטת בחצי השני שלה את מסמכי ויקיליקס. הידיעה החדשותית מאוזנת למדי, ואז באה הפרשנות של בועז ביסמוט:

"אחרי שהבהרנו כי הדברים שאמר טראמפ בוטים וגסים, וראויים לכל גינוי וגם לא תואמים אדם שרץ לראשות ועד הבית, יש להודות באמת: בסיפור שלפנינו יש גם הרבה מאוד צביעות. טראמפ אומנם הוקלט כשהוא אומר דברים בוטים, אלא שקלינטון, הבעל, הנשיא, נתפס עם המכנסיים למטה בחדר הסגלגל. אלא שביל קלינטון הוא חלק מהממסד, יקיר וושינגטון, שאף על-פי ששיקר אחרי פרשת מוניקה לוינסקי, זכה לחיבוקים ובעיקר לסליחה ולכפרה, גם מאשתו. טראמפ הזדרז – בצדק – להתנצל בצורה הברורה ביותר".

מה שביסמוט לא אומר, הוא כיצד קשורות פרשות המין של ביל למועמדות של הילרי. מה שהוא לא מזכיר, זה שגם מלאניה טראמפ הזדרזה להתייצב לצד בעלה ואמרה שקיבלה את התנצלותו. מה שהוא כן אומר ומהווה בלוף, זה ש"קלינטון הוא חלק מהממסד"; ביסמוט כנראה חושב שכולנו שכחנו שקלינטון הגיע לבית הלבן הישר מתפקיד מושל ארקנסו, אחת הנידחות והעניות שבמדינות ארה"ב.

המשך הטור של ביסמוט נראה כמו מדע בדיוני. הוא סבור, שאולי "דווקא הנכונות שלו להכות על חטא בצורה כה מוחלטת תהיה, באופן אירוני, הזדמנות להתחבר יותר לבוחרים ולהוכיח כי הוא יודע לבקר גם את עצמו". לפי ההיגיון הזה, ראוי שכל מועמד יחטא כדי שיוכל לבקש סליחה. וטראמפ יודע לבקר את עצמו? ביסמוט ראה את העימות הראשון? זה אותו מועמד שהצהיר במלוא הרצינות, שיש לו מזג מתאים יותר משל קלינטון לתפקיד הנשיא, שאמר שלא שילם מיסים משום שהוא חכם, שלא שילם לאדריכל משום שלא עשה עבודה טובה, ושביזה בצדק את מיס תבל.

סופו של המאמר הוא ההזוי מכל: "העובדה שמייק פנס הוציא הודעה, שבה הכריז כי כבעל וכאבא הוא חש עלבון מהדברים שאמר טראמפ, דווקא עשויה לסייע לטראמפ... כאשר פנס צייץ את שצייץ ונשאר במרוץ, הוא שלח מסר למחנה השמרני ובעיקר למצביעים האוונגליסטים שאפשר לחיות עם האמירות של טראמפ". המועמד לסגן הנשיא מתנער מדבריו של המועמד לנשיא – וביסמוט חושב שזה עוזר למועמד לנשיא! המועמד לסגן נשיא לא דוחה את הקריאות שיחליף את המועמד לנשיא – וביסמוט חושב שזה לא משנה!

אבל מה זה חשוב. העיקר שהעמוד הבא – אחרי כפולת העמודים שעוסקת בטראמפ – מוקדש למיילים הגנובים מהמטה של קלינטון. כפי שאמרו הגששים: "אימא שלי באופסייד וצ'רנוחה באופסייד. שניהם באופסייד!". נו, הרי ישראל היום שומר על איזון, לא כן?

ועוד משהו קטן

אתם יודעים מי הופיע בטלוויזיה בעיצומה של שערורייה פוליטית ענקית והכריז "I'm not a quitter"? ריצ'רד ניקסון. וכיצד זה נגמר - את זה כולנו יודעים.

הניסוח המתפתל של ישראל היום, 9.10.16
תאריך:  09/10/2016   |   עודכן:  09/10/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגיחוך שבסקנדל
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
9/10/16 11:54
2
באום
9/10/16 12:53
3
רון ה.
9/10/16 12:57
 
אלטע קאקער
9/10/16 14:27
 
רון ה.
9/10/16 15:43
 
באום
9/10/16 16:55
 
ע_הראל
9/10/16 14:53
4
אהוד פרלסמן
9/10/16 13:13
 
ע_הראל
9/10/16 17:15
5
פשוט מגעיל
9/10/16 17:02
6
סתם נקניקיה.
9/10/16 22:35
7
האמת והדיווחים
10/10/16 00:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
אם טראמפ יהיה יותר מדי דונלד בעימות השני מול הילרי קלינטון - הקמפיין אבוד מבחינתו. ואת זה לא אומר פרשן ליברלי התומך במועמדת הדמוקרטית. זו המסקנה של סוכנות AP מדבריו של ג'ד גרג - סנטור רפובליקני לשעבר, שסייע לנשיא ג'ורג' בוש להתכונן לעימותים. העימות הזה היה בעל חשיבות רבה לטראמפ עוד לפני שערוריית הקלטת משנת 2005, וכעת הוא מסתמן כאפשרות האחרונה שלו למנוע התרסקות מהדהדת בחודש שנותר עד הבחירות.
09/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
שורה של בכירים במפלגה הרפובליקנית הסירו את תמיכתם מדונלד טראמפ וחלקם קוראים לו (שבת, 8.10.16) לפרוש מן המרוץ לנשיאות. כל זאת - בעקבות חשיפת קלטת משנת 2005, בה הוא מדבר בצורה גסה במיוחד על נשים ואף מתאר כיצד ניסה לפתות אישה נשואה. טראמפ עצמו הבהיר חד-משמעית שאין לו כל כוונה לפרוש.
08/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
אתר האינטרנט וויקיליקס פרסם (יום ו', 8.10.16) תכתובות דואר אלקטרוני חדות השייכות ככל הנראה לג'ון פודסטה, יו"ר מסע הבחירות של הילרי קלינטון. בעבר שימש פודסטה בתפקידים שונים בבית הלבן בממשליהם של ביל קלינטון, אז שימש כראש הסגל, וברק אובמה.
08/10/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
חמי שלו מהארץ מסביר כיצד משתלבת האנטישמיות הקו-קלוקס-קנית של טראמפ, עם הפרו ישראליות האיפ"אקית בואכה מתנחלית שלו. הוא כותב:
08/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
ההוריקן "מתיו" תופס את הכותרות הראשיות בארה"ב ודוחק מהן את המרוץ לנשיאות, אך האתר Politico נזכר שגם לפני ארבע שנים התחוללה סופה ערב הבחירות - ואז לדונלד טראמפ היה מה להגיד.
07/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי  
"איזנקוט אישר שמנענו גרעין מאירן"  /  עידן יוסף
טראמפ לא שילם מס פדרלי במשך 18 שנה  /  איציק וולף
כ-80 מיליון בני אדם צפו בעימות  /  איציק וולף
ההכרעה בעיצומה  /  איתמר לוין
הבחירות לנשיאות ארה״ב  /  ארי בוסל
כזה מוצלח? לא בטוח  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il