|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ארה"ב מתחרפנת

סימנים ראשונים מעידים על שינויים בהצבעות המקומיות במדינות למושלים ולקונגרס, ונותרת עדיין פתוחה השאלה אם ועד כמה יחלחלו שינויים אלה גם לבחירת הנשיא
07/11/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
קלינטון. על קו הסיום [צילום: AP/Phil Long]

הבחירות מגיעות לרגעי השיא - ההצבעה בקלפי. בחלק מהמדינות כבר החלה ההצבעה לפני מספר שבועות, ובחלקן הצביעו כבר 30% - 40% מבעלי זכות הבחירה. מובן שככל שמתקרבים לתאריך הסוגר, 8.11.16, גדל מספר האזרחים שכבר הצביעו, אולם קשה להסיק מכך מסקנות לגבי התוצאות. מאחר שטרם החלה ספירת הקולות, והמצב במדינות שונות איננו דומה לאחרות, התוצאות, גם אילו היו בידי הציבור, היו בפועל חסרות משמעות. כ"כ, נראה שהציבור האמריקני מבולבל ואפילו מוכה תדהמה גוברת והולכת, ככל שנמשכים החשיפות והגילויים על תופעות שחיתות בממשל המרכזי, במטה קלינטון ובתקשורת. סימנים ראשונים מעידים על שינויים בהצבעות המקומיות במדינות למושלים ולקונגרס, ונותרת עדיין פתוחה השאלה אם ועד כמה יחלחלו שינויים אלה גם לבחירת הנשיא.

לכן, למרות הדימוי שניסתה התקשורת לתת למצב על בסיס הסקרים אחרי העימות השלישי בין קלינטון לטראמפ, עדיין לא הכול "סגור". המאבק הפוליטי נמשך וככל שהוא נמשך, נחשפים בו יותר ויותר סימני שאלה. אחת השאלות המסקרנות והמפתיעות ביותר, נוגעת לתשובה שנתן טראמפ למנחה הוויכוח הפומבי השלישי בינו לבין הילרי קלינטון, קריס וואלאס מ"פוקס ניוז". שאלה שנוסחה בחדות ובבהירות, ועניינה היה האם יקבל טראמפ את תוצאות הבחירות אם יתברר שהפסיד בהן. טראמפ סרב לענות תשובה נחרצת לשאלה זו, והסביר שהוא נמנע במודע ובמתכוון מתשובה וייתן אותה במועד מאוחר יותר. אמירתו הפכה לנושא המרכזי והמדובר ביותר מיד אחרי מפגש העימות, והיא ממשיכה לעורר סערה ציבורית בארה"ב. אם חשש טראמפ שהתקשורת תשכח אותו אחרי העימות, הבטיח לעצמו במחיר תשובתו המפולפלת מיקוד תקשורתי חזק ורצוף ככל הנראה עד יום הבחירות ועד בכלל.

מרכיב ההתחרפנות העיקרי בבחירות אלה הוא הימנעות מעיסוק בנושאי-המהות, והיגררות הכול, בחסות התקשורת המגויסת נגד טראמפ, אחרי הפיקנטריה של הוויכוח בין המועמדים, כשאישיותו והטמפרמנט של טראמפ הופכים לנושא ראשי של הדיון. "כלב השמירה של הדמוקרטיה" - התקשורת ברובה - הפך להיות "כלב השמירה של בּיבֵי הדמוקרטיה".

אפיקים צדדיים
לוח זמנים [צילום: מארק רייסטון, AP]

בחירות אישיות
הבחירות לנשיאות בארה"ב הן בחירות אישיות. המועמד אומנם מזוהה עם מפלגה מסוימת אולם מעמדו החוקתי ועוצמתו האדירה כמי שעומד בראש ארה"ב ומנהל מערכת צבאית ואזרחית רבת-עוצמה מקנה לו משקל אישי גדול מבכל קומבינציה דמוקרטיה אחרת

ספיחי הדיונים הקודמים, הפרסומים התקשורתיים שקדמו למפגש השלישי לגבי ה"הרפתקאות", כביכול, של טראמפ מול נשים בשלושים ומעלה השנים האחרונות לצד סוגיית שרתי המייל הפרטיים של קלינטון ומקורות המימון ל"קרן קלינטון", הסיטו את מרכז הכובד של העימות שוב לעבר הפיקנטריה
▪ ▪ ▪

מנחה העימות השלישי בין המועמדים, וואלאס, עשה עבודה מצוינת בהכנת השאלות, בניסוחן, ובהצגתן למתמודדים במהלך המפגש. הוא עשה עבודה קצת פחות טובה בהפעלת לחץ על המתמודדים להיצמד ללוח הזמנים, לענות על השאלות במלואן ולא לסטות לאפיקים צדדיים. אולם, בהשוואה לשני המפגשים הראשונים, ולמפגשים מסוג זה בכלל, היה מוצלח ביותר וממצה.

השאלות חולקו לקבוצות-עניין וכל קבוצת-עניין עסקה באחד מהנושאים הקרדינליים שבהם מתבקש הציבור האמריקני להכריע: כלכלה, ביטחון לאומי, הגירה, שאלות מוסר וזיקתן לחוקה, בית המשפט העליון ואיושו הצפוי, המלחמה בטרור וכו'. ארגון השאלות בצורה זו וניסוחן, איפשר למתמודדים להציג בצורה מקיפה ומתומצתת את משנותיהם הפוליטיות, ובאופן זה לאפשר לציבור, שאמור להיות אינטליגנטי והפעם מעורב יותר מבעבר, לקבל החלטות מושכלות לגבי היתרונות והחסרונות של כל תפישה. בדברי המתמודדים היו התייחסויות סבירות לחלק מהנושאים אולם, ספיחי הדיונים הקודמים, הפרסומים התקשורתיים שקדמו למפגש השלישי לגבי ה"הרפתקאות", כביכול, של טראמפ מול נשים בשלושים ומעלה השנים האחרונות לצד סוגיית שרתי המייל הפרטיים של קלינטון ומקורות המימון ל"קרן קלינטון", הסיטו את מרכז הכובד של העימות שוב לעבר הפיקנטריה. כך נפגם הסיכוי הממשי האחרון לנהל דיון רציני בנושאי המהות.

השבועות האחרונים עומדים בסימן התפתחויות לא חיוביות במסע הבחירות, ושינויים נכרים בדרך ניהולן ובהתייחסות הציבורית אליהן. מצד אחד ניצב "המחנה הדמוקרטי" כאשר כל הדוברים המרכזיים שלהם החל מהנשיא המכהן אובמה, הנשיא לשעבר קלינטון, אשתו הפופולרית של אובמה, סגן הנשיא בידן, הסגן לשעבר גור ואחרים, מתייצבים לצידה של הילרי קלינטון, ומתנדבים לסייע בידה. בכך נפגעים שני דברים לפחות: קולה של קלינטון מתגמד במקהלה הכוללת וצפה ועולה השאלה מול מי באמת מתמודד טראמפ: האם מול אובמה וביידן, מול הנשיא לשעבר קלינטון, מול המדיניות שאותה ייצג כדמוקרט המועד האחר ברני סנדרס במרוץ המוקדם למועמדות, העיתונות, חבריה של קלינטון, או הילרי קלינטון עצמה. הבחירות לנשיאות בארה"ב הן בחירות אישיות. המועמד אומנם מזוהה עם מפלגה מסוימת אולם מעמדו החוקתי ועוצמתו האדירה כמי שעומד בראש ארה"ב ומנהל מערכת צבאית ואזרחית רבת-עוצמה מקנה לו משקל אישי גדול מבכל קומבינציה דמוקרטיה אחרת.

לא היה שום ספק מיהו המתמודד הרפובליקני, וברור לגמרי לכל מי שעקב אחר דבריו, מה הוא חושב ואת מי ומה הוא מייצג. אף שהיו כאן או שם אישים שדיברו בזכותו ובזכות העקרונות שאותם העלה כבר בבחירות המוקדמות, בחלק הארי של ההופעות, במיוחד במרוץ הסופי, היה זה טראמפ שייצג בוודאות את טראמפ.

סיכוי אמיתי
טראמפ. יעשה סדר [צילום: איוון ווצ'י, AP]

בין כל 16 המועמדים שהציגה בבחירות המוקדמות מלבד טראמפ, לא היה אחד שאיים עליו ברצינות במהלך כל המרוץ
▪ ▪ ▪

במתכוון אינני מחבר לטראמפ את המפלגה הרפובליקנית, כשם שאני מחבר את המפלגה הדמוקרטית להילרי קלינטון; כאן התמונות שונות בתכלית. מלכתחילה התייצב טראמפ לקרב הפוליטי כשהוא נתון במחלוקת עם מנהיגות מפלגתו. קברניטי המפלגה התנהלו מלכתחילה ככפויי-שד, כשהם מבקרים את טראמפ, מנסים "לחנך" ו"לרסן" אותו, מנסים להוביל אותו במסלולים שאינם עולים באופן מלא עם דעותיו ועמדותיו. דומה שביקשו להחזיק את החבל בשני קצותיו, והם עדיין מבקשים זאת. אולי הניחו שבכל מקרה יפסיד, ובקשו להתנתק "מלוזר" שאיננו אחד מהם; ואפשר גם שלא הבינו שהוא הסיכוי היחיד האמיתי שלהם. עתה, אם במקרה ינצח חרף כל הכחכוחים וההשתעלויות, יהיה מצבם מולו לגמרי לא פשוט, ולא אפתח כאן תרחישים אפשריים.

ברור שטראמפ יחתור לעשות סדר גם במפלגה וגם בתהליכי הבחירות. חבריו של טראמפ לבחירות המוקדמות, ברובם, נקטו עמדות מוזרות, וכך גם רובו של הממסד הוושינגטוני. המפלגה הרפובליקנית-קונסרבטיבית, נכנסה למרוץ חבולה בפועל ובפוטנציה מכל הכיוונים האפשריים. ביצועיה בקונגרס, בו יש לה רוב, זכו לביקורות קשות והערכות נמוכות של רבים מחברי המפלגה. בין כל 16 המועמדים שהציגה בבחירות המוקדמות מלבד טראמפ, לא היה אחד שאיים עליו ברצינות במהלך כל המרוץ. כל שוחרי השינויים והשיפורים מצד אחד, ושמרנים "קלאסיים" שביקשו לקיים או לשקם את אמריקה "הטובה והגדולה" שנשמטה להם בין האצבעות בימי אובמה, ראו בטראמפ את הסיכוי האמיתי והגדול היחיד לביצוע תיקונים יסודיים במערכת שהשתבשה - רק המפלגה הרפובליקנית לקתה בעיוורון צבעים, צורות וקולות, ונותרה על עמדתה כמומיה קדומה. לא רק שהמפלגה לא עזרה לטראמפ במרוץ, פה ושם אפילו קלקלה והזיקה לו ולעצמה; פשוט בלתי יאומן.

השאלה שהתשובה לה עדיין אינה ברורה די הצורך, היא האם יש או ניתן יהיה למצוא עד יום הבחירות ועד גמר ספירת הקולות, דוגמאות לכך שמערכת הבחירות הנוכחית לוקה באופן בו היא מתנהלת, מבוקרת, ושומרת על טוהר הבחירות. אם יתברר שקיימים סימני שאלה מובהקים ומשמעותיים, בשאלה זו, תהיה התשובה שסרב טראמפ לתת בעימות המועמדים השלישי לשאלה בדבר קבלת דין התוצאות - הרת משמעות ואפילו הרת-גורל.

שידוד מערכות נרחב
מועמד אחד [צילום: איוון ווצ'י, AP]

הבחירה במערכת בחירות זו היא בין סטגנציה והמשך ההתדרדרות במעמדה של ארה"ב ובמצבם של אזרחיה בכל התחומים, לבין תמורה, שינוי דרך ושינוי דרכי ביצוע והתנהלות
▪ ▪ ▪

שאלת המפתח כיום היא מתי ועד כמה יתעוררו אזרחי ארה"ב עד יום ההצבעה להבין את עיקרי המסרים שהעביר להם טראמפ במסע הבחירות ובעימות השלישי מול קלינטון, בנושאים השנויים במחלוקת, למן הכלכלה ועד לביטחון הלאומי והמצב החברתי. בזמן שנותר חייב טראמפ למקד את דבריו בשלושה מסרים:

הבחירה במערכת בחירות זו היא בין סטגנציה והמשך ההתדרדרות במעמדה של ארה"ב ובמצבם של אזרחיה בכל התחומים, לבין תמורה, שינוי דרך ושינוי דרכי ביצוע והתנהלות. המשך המצב הקיים עשוי לקבעו לשנים ארוכות. יש רק מועמד אחד שמציע שינוי ושידוד מערכות נרחב, וזה טראמפ עצמו; קלינטון מייצגת את המשך ממשל אובמה על כל החולשות, הליקויים וכשלים שאפיינו אותו, מפני שהיא הייתה ועודנה חלק ממנו.

האופי שלבשו הבחירות הללו, והגילויים שנתגלו בהם ולא טופלו כראוי, במיוחד פרשת המיילים של קלינטון והטיפול בה על-ידי ה-FBI, כנראה בהשראת הנשיא אובמה, מחייבים תיקונים יסודיים ומהותיים בשלוחות שונות של המערכת הפוליטית האמריקנית. מי שהיה לו מה להסתיר ומי שהיה שותף להסתרה ועשוי להיפגע מחשיפתם של ליקויים, אינו מתאים לבצע תיקונים אלה
.

הזווית הישראלית
נתניהו. כעס מתמשך [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

נראה שמרגע שהשמאל הלא מטורף בישראל הבין שהוא איננו חוזר לעמדות ההגמוניה שקדמו למהפך 1977, התחיל הוא להתארגן כאן כ"סניף" של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב
▪ ▪ ▪

מעניין כמה דברים ניתנים להשוואה מצוינת בין מה שהתרחש בישראל, בין ה"ימין" ל"שמאל", למן הקדנציה השנייה של נתניהו, למה שמתרחש כיום בבחירות בארה"ב בין הדמוקרטים (השמאל) לרפובליקאים (הימין). גם תפקודי התקשורת המגויסת - אתרוג קלינטון מצד אחד, מול מסע צלב אנטי-טראמפ מצד שני - דומים דמיון משעשע או מבהיל להתייחסות התקשורת הישראלית המגויסת לנתניהו. נראה שמרגע שהשמאל הלא מטורף בישראל הבין שהוא איננו חוזר לעמדות ההגמוניה שקדמו למהפך 1977, התחיל הוא להתארגן כאן כ"סניף" של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב.

האַפיליאַציה החזקה לכיוון הדמוקרטי בבחירות אלה, שביטא את הקיטוב המתגבר בארה"ב בין שני הזרמים, הכעס המתמשך על נתניהו שבחר לנאום בקונגרס בהזמנת ה"ספיקר" הרפובליקני, נגד הסכם הגרעין עם אירן שאותו יזם הנשיא הדמוקרטי אובמה, מזכירים חברות פעילה במפלגה הדמוקרטית, או לפחות במפלגה-אחות. כאשר תיפול כאן ההכרעה בשאלות היסוד הנוגעות למהותה ואופיה של מדינה יהודית בעלת אוריינטציה דמוקרטית, ובאם זו תכלול מיסוד מאוזן יותר של תפקודו של בית המשפט העליון, עלולים להיות בין "הדמוקרטים המוסווים" שלנו מי שירגישו שסניף ניו-יורק שבנו בת"א, אינו מתאים להם עוד...

יהיה מעניין.

תאריך:  07/11/2016   |   עודכן:  07/11/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב מתחרפנת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
7/11/16 16:55
 
באום
7/11/16 17:50
 
רפי לאופרט
13/11/16 09:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
איש לא מדבר על זה, אבל המון אנשים חושבים ורבים עוד יותר סקרנים: כיצד ייראה תפקידו של ביל קלינטון כ"גבר הראשון", אם רעייתו תיבחר מחר לנשיאת ארה"ב?
07/11/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
האם איוונקה טראמפ ביקשה מהרבי מלובביץ' שידאג לגשם ב-8 בנובמבר? איש אינו יודע מה בדיוק הייתה תפילתה של איוונקה-יעל על קברו של האדמו"ר מחב"ד, אבל גשם יכולה להיות בקשה מאוד מעשית ומועילה לאביה.
07/11/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
ראש הבולשת הפדרלית האמריקנית הודיע כי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, לא תועמד לדין בפרשת הודעות הדואר האלקטרוני שלה. אלפי ההודעות שנמצאו בחשבונו של אנתוני ווינר, בעלה בנפרד של הומה אבדין, העוזרת הצמודה של קלינטון, היו ברובן הודעות אישיות ושכפולים של הודעות שכבר נסקרו בידי חוקרי ה-FBI.
06/11/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
הילרי קלינטון שומרת על יתרון בסקרים הארציים האחרונים (יום א', 6.11.16) לפני יום הבחירות לנשיאות ארה"ב, וממשיכה להוביל גם במניין האלקטורים. עם זאת, רוב הסקרים הארציים ואלו המתייחסים למדינות המפתח, מלמדים על תוצאות המצויות בטווח טעות המדגם.
06/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העריך כי הקשר בין ישראל לארצות הברית יישאר הדוק וטוב עם כל נשיא שייבחר השבוע בבחירות לבית הלבן.
06/11/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il