|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מגדל היהודית

שרדה עד המאה ה- 7 לסה"נ נזכרת לראשונה בעת המאבק על השלטון בממלכת החשמונאים בין הורקנוס ואריסטובלוס השני לבית חשמונאים בשנת 54 לפנה"ס
07/12/2016  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
מתיישבים [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

מגדל היא כיום מושבה ממערב לכנרת על הכביש מהצפון לטבריה. היא נוסדה בתקופה ההלניסטית והייתה עיר דייגים משגשגת. הרומיים הרסו את העיר לאחר קרב עקוב מדם בזמן המרד הגדול. אך העיר השתקמה בהדרגה והמשיכה להתקיים, אך בתקופת הכיבוש הנוצרי - ביזאנטי החלו להתיישב בה נוצרים. העיר שרדה עד הכיבוש הערבי- מוסלמי במאה ה-7 לסה"נ.

מגדל נוסדה בתקופה ההלניסטית (333-63 לפנה"ס). שמה הקדום של מגדל היה מגדלא, אם כי כינוייה היה מגדל נוניה (מגדל הדייגים ) וביוונית טריכיי, שפירושו "מקום עם המלחת דגים". מספר תושבי העיר היה כ-40,000. לעיר היה נמל בו עגנו 200 ספינות דיג והתושבים התפרנסו מדיג והמלחת דגים. בתקופה זו היו לאורך חופי הכנרת כפרים ועיירות יהודיים רבים. בכפרים עסקו בדיג בכנרת ובחקלאות.

מגדל הייתה מרכז מינהלי של אגן הכנרת המערבי. היא נזכרת לראשונה בעת המאבק על השלטון בממלכת החשמונאים בין הורקנוס ואריסטובלוס השני לבית חשמונאים בשנת 54 לפנה"ס. באותם ימים הייתה ממלכת החשמונאים וואסל של רומי. הנציב הרומי, קאסיוס, תמך בהורקנוס וכבש את העיר מידי תומכיו של אריסטובלוס השני. הקיסר נירון העביר את טבריה, מגדל, אבל וחוליס לידי אגריפס השני.

המרד הגדול (70-66 לסה"נ)
על-פי דיווחו של פלביוס צפו בכנרת גופות הלוחמים שנהרגו בקרב, כ-6,700, מספרם
▪ ▪ ▪

לפני פרוץ המרד הגדול ב-66 לסה"נ עוד לפני שהחלו הקרבות, היה סכסוך בין יוסף בן מתיתיהו (יוספוס פלביוס )שנתמנה להיות מושל הגליל על-ידי ממשלת המרד ובין קבוצת תושבים מהסביבה שהתרכזה בעיר מגדל. הם שדדו כסף שהיה שייך לאגריפס השני וברניקי. פלביוס רצה להחזיר את הכספים לבעליהם ועל-רקע זה היה הסכסוך. בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסדר. תושבים אלה מרדו, למעשה, במרותה של ממשלת המרד שהייתה מתונה מדי לטעמם. הסכסוך הסתיים כשפלביוס התחייב להשתמש בכספים לביצור העיר. למרות שתושבי מגדל היו תחת שלטונו של אגריפס השני, הם הצטרפו למרד, כנראה, בלחצם של אותם מורדים שהתרכזו בעיר. פלביוס ביצר את מגדל. לאחר כניעתה של טבריה, ברחו מורדי טבריה למגדל (טריכיי ).

ב-67 לסה"נ שם אספסיאנוס מצור על העיר וכבש אותה. חלק מהמורדים הצליח להימלט מהעיר לאגם הכנרת בספינות דיג. הרומים בנו רפסודות עליהן הועמסו חיילים וכך תקפו את ספינות הדיג. על הכנרת התנהל קרב ימי עקוב מדם. אספסיאנוס הביס את המורדים ואיש לא נותר בחיים. על-פי דיווחו של פלביוס צפו בכנרת גופות הלוחמים שנהרגו בקרב, כ-6,700, מספרם. אספסיאנוס נקם במורדים ששרדו בעיר, אך חנן את תושביה הקבועים של העיר. הוא טבח כ-1,200 זקנים ואת הצעירים - 5,000 במספר - שלח לקיסר נירון כעבדים.

מרד בר-כוכבא (135-132 לסה"נ)

מגדל הצליחה להשתקם לאחר המרד הגדול. על-פי מחקרים חדשים מתברר שהגליל לא לקח חלק פעיל במרד בר- כוכבא ועיקר הלחימה היה ביהודה, אם כי מתנדבים מהגליל הצטרפו למורדים בדרום. לאחר מרד בר כוכבא התיישבו במגדל כוהנים ממשמרת יחזקאל. החוקרים קבעו שהיא ירדה מגדולתה כעיר במאה ה-3 לסה"נ.

החפירות הארכיאולוגיות
חשיפות [צילום: EYECON הפקות, באדיבות רשות העתיקות]


ב-1906 נוסדה בקרבת הכפר חווה על-ידי גרמנים קתולים שקנו את האדמה והקימו בה חווה הם קיוו למצוא את קברה של מרים מגדלנא, שעל-פי המסורת הנוצרית נקברה שם
▪ ▪ ▪

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו באתר ב-2009 נחשפו השוליים הצפוניים של מגדל העתיקה. למעשה נחשפה השכונה הצפונית ובה מבני מגורים בנויים מאבני בזלת. כמו-כן, נחשף מבנה ששימש כמחסנים, כנראה, עבור הנמל שהיה בקרבת מקום. זה היה נמל דייגים ונתגלו בו כלי טחינה ומשקולות דיג.

בשנות השפל בכנרת נחשפה סירה עתיקה, שהייתה שייכת, כנראה, לדייגים שדגו בכנרת או ללוחמי מגדל. אבל, מדריכי התיירים מעדיפים לכנותה "הסירה של ישו".

בצד הצפוני - מערבי של השכונה התגלה מבנה ציבורי והתברר מהממצאים בו שזה היה בית כנסת. הארכיאולוגים העריכו כי הוא הוקם בין 100 ל-50 לפנה"ס. בבית הכנסת נחשפה רצפת פסיפס וקירות שהיו מטוייחים בטיח צבעוני. כמו-כן, נתגלתה חרוטה באבן מנורת 7 קנים. זוהי מנורה ייחודית שבסיסה בן 4 רגליים בעוד שבאותם ימים עמדו המנורות על בסיס 3 רגליים. החוקרים סוברים שזהו בית הכנסת הקדום ביותר שנחשף עד כה.

עם התפשטות הנצרות במאות ה-4 וה-5 החלו לפקוד את מגדל עולי רגל נוצרים שבאו להשתטח על קברה של מרים מגדלנא, שעל-פי המסורת הנוצרית נקברה במגדל. כמו-כן, החלו נוצרים להתיישב במגדל לצד היהודים.

מגדל נהרסה וננטשה במאה ה-7 כנראה על-ידי הכובשים הערבים- מוסלמים. הצלבנים שכבשו את הארץ מידי הערבים בשלהי המאה ה-11 בנו במקום כנסייה, אך היא חרבה במועד לא ידוע. כנראה שהיה ניסיון לחדש שם את היישוב הנוצרי, אך הניסיון נכשל. מגדל נעזבה סופית.

מגדל נותרה בשיממונה עד המאה ה-19. בראשית המאה ה-19 התיישבו פלאחים מצרים באתר מגדל וקראו לכפרם אל-מג'דל. המתיישבים היו מוסלמים. תיירים ביקרו בכפר ב-1807, ב-1816, ב-1821, ב-1838 וב-1849. כולם תארו את הכפר ככפר עני ועלוב, אך ציינו שיש במקום שרידים עתיקים. ב-1849 חיו בכפר כ-40 משפחות. ב-1879 ביקרה במקום אשתו של החוקר הבריטי ריצארד פרנסיס ברטון ודיווחה על קבר עתיק השייך, על-פי המסורת המקומית, לדינה בתו של יעקוב אבינו. ב-1881 ביקרו במקום חוקרים מה"קרן (הבריטית ) לחקר ארץ ישראל" ודיווחו שתושבי הכפר עוסקים בחקלאות ובכפר גרות כ-80 משפחות.

ב-1906 נוסדה בקרבת הכפר חווה על-ידי גרמנים קתולים שקנו את האדמה והקימו בה חווה. הם קיוו למצוא את קברה של מרים מגדלנא, שעל-פי המסורת הנוצרית נקברה שם.

ב-1909 נקנתה החווה על-ידי "חברת טבריה אדמות ונטיעות" ביוזמתם של יחיאל צ'לנוב מרוסיה ואוטו ורבורג מגרמניה. הקמת החווה נועדה, בין השאר, לתקוע יתד יהודית בבקעת גינוסר, לספק תעסוקה לפועלים יהודים ולהכשירם לחקלאות. החווה הייתה סיפור הצלחה מבחינה חקלאית. על פועלי החווה נימנו א.ד.גורדון, יוסף טרומפלדור, ברל כצנלסון וזלמן שז"ר, חלוצי העלייה השנייה. הם רכשו בחווה ניסיון בחקלאות וחלק מהקבוצה הקים מאוחר יותר את כפר יחזקאל. אבל, החווה סבלה מהתנכלויות השכנים הערבים, מהתנכלויות השלטון העות'מאני ומקשיים פיננסיים בתקופת מלחה"ע הראשונה בשל הפסקת התמיכה של בעלי האדמה. החווה שקעה בחובות לבנק אפ"ק. מצב החווה הלך והידרדר. לאחר מלחה"ע הראשונה נמכרו אדמות החווה ליהודים בתפוצות במטרה להפוך את החווה לעיר בשם "עיר גנים". קבוצה של 12 מבין קוני החלקות הניחו את היסוד לשכונת מגורים.

בתקופת המנדט הבריטי (1948-1918) הכפר הערבי אל-מג'דל היה עדין קטן ותושביו המשיכו לעסוק בחקלאות. ב-1935 נמכר למסדר הפרצנציסקני שטח אדמה מצפון לכפר. הנזירים דיווחו שרוב אוכלוסיית הכפר מורכבת מצאצאיו של מוכתר הכפר.

באזור החווה חנתה בשנים 1920/21 פלוגה של אנשי גדוד העבודה שסללה את כביש טבריה- טבח'ה. חברי הגדוד עסקו גם בדיג וגידול ירקות. הסופר י.ח.ברנר שימש מורה בביה"ס של המושבה. למרות הקשיים הכלכליים בשל המשבר הכלכלי העולמי (1939-1929) הוקמו במושבה גן ילדים, בי"ס, בית כנסת ובריכת מים. לאחר מלחה"ע השנייה התרחבה מגדל ונוספו לה 15 בתים נוספים והוקמה בה מועצה מקומית.

במלחמת העצמאות נכבש הכפר אל-מג'דל ותושביו הועברו באוטובוסים לירדן. בסתיו 1948 נהרסו בתי הכפר.

לאחר קום המדינה קלטה המושבה עלייה. הוקמה בה מעברה ומספר התושבים גדל באופן משמעותי. החל מ-1953 החלה תנופת בנייה ונבנו שכונות נוספות.

ב-2004 החלו ערבים- מוסלמים מהסביבה להתעניין במגורים במקום ומספר משפחות ערביות התיישבו במושבה.. אך, במושבה התעוררה התנגדות למגורי ערבים במקום, בשל הרצון לשמור על אופיה, והמשך מעבר ערבים למושבה נבלם. במגדל התיישבה קבוצה של גרים יוצאי גרמניה שהצטרפו לעם היהודי כדי לכפר על הפשעים של העם הגרמני כלפי העם היהודי.

תאריך:  07/12/2016   |   עודכן:  07/12/2016
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לרגל השקת הספר ״איגרת ללהבה״ מאת המשוררת גאולה הודס פלחן, הזמנתי את המשוררת לראיון בזק. זהו ספרה העשירי של המשוררת, שמונה ספרים פרסמה בהוצאת ״עקד״ ושני ספרים בהוצאת ״פיוטית״.
אתם מוזמנים ליהנות מתשובותיה של משוררת ייחודית בנוף השירה הישראלי
07/12/2016  |  שושנה ויג  |   כתבות
על גבעה נישאה בפינת הרחובות בנימין ומנוחה ונחלה, בעיר רחובות שוכן מבנה בית הכנסת הגדול של העיר "אוהל שרה". הוא הוקם לפני למעלה ממאה שנה ב-1903 ומאז ועד היום פעיל מדי יום שבת וחג. ביקרתי בימים אלה בבית כנסת זה. בית הכנסת הוגדר והוכר על-ידי משרד ראש הממשלה כאתר מורשת בעל חשיבות לאומית. פירושה המעשי של הכרה זו הוא מתן תקציב משמעותי מהמדינה לעבודות שימור ושיחזור בית הכנסת. במקום נעשות כיום עבודות שיפוצים והרחבה שכוללת עבודות שימור ושיחזור בית הכנסת המקורי. בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת ועירית רחובות.
06/12/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
ראשיתו של היישוב הישראלי בציפורי על-פי המקור המקראי בימי יהושע. היא מוזכרת בספר שופטים א', 30, בנחלת שבט זבולון. היא הוקמה על האתר של העיר קטרון. במשנה נכתב שהעיר הייתה מוקפת בחומה עוד בימי יהושע בן נון. ציפורי הייתה מיושבת בתקופת הבית הראשון, ולאחר פילוג ממלכת דוד ושלמה, הייתה בתחומי ממלכת ישראל הצפונית.
06/12/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
השופט: הרשם הבכיר בנימין בן-סימון, בית משפט השלום בירושלים
06/12/2016  |    |   כתבות
תיאטרון האינקובטור שפועל בבית מזי"א במרכז ירושלים, אך גם ברחבי הארץ, מעלה מאז שנוסד ב-2005 הצגות משובחות כיאה לעיר בה שהוא שוכן - שכנראה יש לה חלק בהשראה ובחזון. התיאטרון שואף לקרב קהל צעיר אל בין כתלי התיאטרון בכלל, תוך קירוב נושאי ההצגות לליבם של הצעירים בכל רחבי הארץ. לכן הוא מעניק הזדמנות ליוצרים צעירים (שכותבים, מביימים ומשחקים כמו בהצגת "תיכון מגשימים"), לזכות באהדה עצומה מצד הקהל הצעיר, שמריע ושר איתם תוך כדי ההצגה. מה שמזכיר את ההצגה שהפכה גם לסרט - "מופע האימים של רוקי". ובהחלט מובן מדוע, לאחר הצפיה בהצגה אמש באולם צוותא 3 בת"א.
05/12/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il