גוגל ופייסבוק מתחילות לנקוט בצעדים נגד שימוש בהן לשתילת חדשות כוזבות, אך הן עדיין רק בראשית הדרך - מדווח (27.1.17) ניו-יורק טיימס. האפשרות לשתול חדשות כאלו עלתה על סדר היום בקמפיין לבחירות נשיאות ארה"ב, למרות שברור שהיא קיימת כבר זמן רב.
ימים אחדים לאחר הבחירות בנובמבר שעבר נחשף, כי חיפוש אחרי המילים "final election vote count 2016" הוביל למאמר שקרי, בו נטען שדונלד טראמפ ניצח בספירת הקולות (
הילרי קלינטון ניצחה בהפרש של 2.9 מיליון קולות). החברה אמרה אז בתגובה, כי האלוגריתם של מנוע החיפוש נכשל במקרה זה ושהיא תמשיך לפעול כדי לטייב את תוצאות החיפוש.
גוגל הודיעה בשבוע שעבר, כי לקראת סוף 2016 היא השעתה קרוב ל-200 משתמשים משירותי AdSense שלה, לאחר שבחודש נובמבר הודיעה על מדיניות המאפשרת לה לעשות זאת למי שמנסה להונות את הלקוחות. לדברי ענקית החיפוש, היא בדקה 550 משתמשים חשודים ונקטה צעדים מינוריים יותר כלפי 340 מהם, אם כי נמנעה משימוש במילים "חדשות מזויפות".
במקביל הציגה פייסבוק שינויים במדיניות בתחום ה-Trending Topics - מדיניות שיש המאשימים שהיא מאפשרת להעלות פוסטים "חדשותיים" כוזבים. תחום זה אומר לגולשים מהם התחומים הפופולריים ביותר באותו אתר ברשת החברתית. מעתה, תנטר פייסבוק לא רק את הנושאים החמים ביותר, אלא גם את הכותבים הפוריים ביותר באותו נושא - כנראה כדי שתוכל לבדוק את אמינותם.
עם זאת, מדגיש ניו-יורק טיימס, דווקא שתי הודעות אלו מראות עד כמה המאבק בידיעות כוזבות עודנו בחיתוליו. ההשעיות של גוגל הן טיפה בים כאשר זוכרים של-AdSense יש קרוב ל-2 מיליון לקוחות, ואילו פייסבוק רק עושה עוד אחד מהצעדים הקטנים שלה בתחום אמינות הפרסום. נזכיר, כי ממשלת ישראל הטילה על פייסבוק את האחריות לפרסומים המעודדים מחבלים ודרשה ממנה להסיר אותם.
גוגל ופייסבוק מצויות בחודשים האחרונים במצב של הפסד מובטח בנושא החדשות המזויפות, סבור העיתון. שתיהן ספגו ביקורת קשה על השימוש שנעשה בהן לצורך זה ועל המעט שהן עושות כדי למנוע אותו. כאמור, גוגל הגיבה בהודעה שהיא תסיר משתמשים כאלו, ואילו פייסבוק הבטיחה שלא תפרסם מודעות מטעות ושתתייעץ עם חברות מדיה - כמו AP ו-ABC - על האמינות של מאמרים שמעלים משתמשים.
מומחים בתחום האינטרנט ספקניים לגבי יעילות הצעדים. איאן שפר, מנהל סוכנות הפרסום הדיגיטלית Deeo Focus, אמר לניו-יורק טיימס: "שום דבר לא גורם ליותר הקלקות מאשר כותרת שהיא בדיוק מה שאנשים רוצים לשמוע אותו או להאמין בו" - ולכן הגולשים נמשכים לחדשות מזויפות. לדבריו, יש צורך בשינויים טכנולוגיים וכלכליים משמעותיים ויסודיים, וסילוק של כותבים או אתרים בודדים לא יפתור את הבעיה.