|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מה באמת חשוב להם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
שישה בשישי

ממאיסים את הדמוקרטיה

שורה של אישים, מעשים ותהליכים - חלקם ארוכי שנים וחלקם בימים אלו - עלולים לגרום ליותר מדי אנשים לחשוב שהדמוקרטיה היא שיטת ממשל פסולה ולשאוף ל"מישהו חזק שיעשה סדר"
24/03/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   כנסת 20   |   תגובות
כבר יש דיקטטורה
כאשר נציגי הדמוקרטיה נראים כמו שהם נראים, מישהו ימהר למלא את החלל. במקרה שלנו זוהי המערכת המשפטית, ובמיוחד היועצים המשפטיים במגזר הציבורי, שבמידה רבה השתלטו על ניהול חיינו ומשתקים את הדרג הנבחר. דיקטטורה בכל שם היא עודנה דיקטטורה.


הקדמת הבחירות
הופכות לפארסה [צילום: חן לאופולד, פלאש 90]

בחירות הן אירוע מכונן בחייה של דמוקרטיה. בלי בחירות חופשיות – אין דמוקרטיה. לעיתים מכנים אותן "חגיגה לדמוקרטיה" וכך הן אמורות להיות. אבל כל חגיגה הופכת לפארסה אם עושים אותה לעיתים קרובות מדי, והוא הדין בבחירות. לא במקרה, בכל המדינות הדמוקרטיות הבחירות מתקיימות פעם בארבע-חמש שנים: זה הזמן הנחוץ לממשלה כדי לגבש מדיניות ולבצע אותה, וזה הזמן הדרוש כדי שההחלטות יתקבלו במבט לטווח הארוך ולא בפזילה לקלפי הקרובה.

אצלנו הפכו הבחירות לעוד אחד מהכלים בהם משחקים הפוליטיקאים – ואיומו של בנימין נתניהו השבוע הוא רק הדוגמה האחרונה (ואולי הבוטה ביותר). בחירות צריכות להתקיים בזמן. מקדימים אותן – אם בכלל – רק במקרים קיצוניים. בנקודה הזאת אני מקנא באמריקנים: אי-אפשר להקדים את הבחירות, נקודה. גם אצלנו אפשר להפסיק את הביזיון הזה באמצעי פשוט: לקבוע שהקדמת הבחירות מחייבת רוב של 80 חברי כנסת ונסיבות מיוחדות – בדיוק כמו הארכת הכהונה.

זה כמובן לא יקרה, כי כל הח"כים רוצים לשמור לעצמם את האופציה של איום בהקדמת הבחירות אם הם בקואליציה, ואת התקווה שיוקדמו אם הם באופוזיציה. וכך המדינה תמשיך להיטלטל בין איומים לבין קלפיות, עם ממשלות שמכהנות בממוצע שנתיים, עם פופוליזם שגובר על הצרכים, ובקיצור: עם פוליטיקאים שמוכיחים השכם והערב שהדבר היחיד החשוב להם הוא הכסא שלהם.

שלטון החוק
ביזיון וזילות החוק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הקדמת הבחירות פירושה שינוי של חוק יסוד הכנסת, הקובע שהן יתקיימו פעם בארבע שנים. החוק אומנם כולל את האפשרות לשנות אותו, אך קשה לי להאמין שחברי הכנסת עצמם חשבו שייעשה שימוש כה תדיר באפשרות הזאת – ושייעשה בה שימוש עוד יותר שכיח כאיום. חוק אינו צריך להיות קפוא, אבל אסור גם שיהיה כחומר ביד היוצר – ברצותו מרחיב וברצותו מקצר.

אותם דברים אמורים לגבי מה שהצית את המשבר הקואליציוני האחרון: תאגיד השידור הציבורי. החוק הקובע מתי יתחיל התאגיד לפעול עבר כמה גלגולים, כדרכם של ישראלים שתמיד מגלים ברגע האחרון שצריך לאלתר. לבסוף נקבע שהתאגיד יחל לשדר ב-1.4.17, אבל שניתן יהיה להקדים את המועד בחצי שנה אם התאגיד יודיע שהוא מוכן – וזה מה שנעשה. אלא שאז התחילו הוויכוחים בין בנימין נתניהו למשה כחלון, והחוק לא קוים. בעקבות עתירה לבג"ץ, מיהרה הממשלה לשנות שוב את החוק ולמחוק את אופציית ההקדמה. אז עכשיו בא שוב נתניהו ואומר: נעשה עוד שינוי.

זה ביזיון, זה זילות החוק, זה מלמד שהמחוקקים עצמם מזלזלים בחוקים שלהם עצמם, זה מעביר מסר לפיו החוק הוא תלוי-פוזיציה והציות לו הוא בגדר המלצה בלבד. ומעל לכל: זה הרסני לדמוקרטיה. כאשר זוהי הדוגמה שניתנת לציבור הרחב, הוא חייב להגיע לשתי מסקנות. האחת: שהחוק ככלל אינו מחייב גם אותו. השנייה: שאין שום משמעות לעבודת החקיקה, כי ממילא הפוליטיקאים יעשו מה שהם רוצים וישחקו עם החוק לפי צרכיהם הנקודתיים והאנוכיים.

עבריינים
פגעה בבטחון המדינה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

באירועים מרובי משתתפים, יש דוברים חכמים שנמנעים מלפרט את שמות כל המכובדים, מחשש שמא ישמיטו מישהו והוא ייפגע. גם כאן לא נפרט את שמותיהם של הפוליטיקאים העבריינים שנתפסו בקלונם – החל ממועצות מקומיות וכלה במשרות הבכירות ביותר. זה יקח לנו הרבה יותר מדי זמן, ובטוח שנשכח לא מעטים מהם, והרי לכל אחד צריך לתת את הקלון המגיע לו.

ובכל זאת, נציין שניים בולטים: באסל גטאס וחנין זועבי. אני מציין אותם משום ששני ח"כים אלו ניצלו את חסינותם כדי לפעול בצורה בוטה נגד המדינה ובטחונה – היא על המרמרה, הוא בהברחת הפלאפונים. בה לא נגעו, הוא ילך לכלא רק בגלל שנתפס על חם. ומבלי לזלזל כמובן לרגע בעבירות אונס ושוחד – זה עוד יותר חמור. משום שכאן יש מי שמנצל את ליבת הדמוקרטיה – הבחירות ובית הנבחרים – נגד המדינה שמעניקה לו את הליבה הזאת.

כאשר סייעני טרור כמו בטאס וזועבי יושבים בכנסת, וכאשר זה בא אחרי שורה ארוכה מאוד של פוליטיקאים שניצלו את המערכת הדמוקרטית שבחרה בהם כדי להעשיר את כיסיהם או למלא את תאוותיהם החולניות – עלול מישהו לשאול, האם זהו מחיר כדאי תמורת הדמוקרטיה. התשובה היא "כן", אבל האם לא נגיע מתישהו למסה קריטית בה ה"כן" הזה יהיה פחות נחרץ?

בריונים
צורח ומבחיל [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הדמוקרטיה גם מציפה כאלה שאינם עבריינים, אבל האם בהחלט בריונים ובוודאי שלא מודל לחיקוי. גם כאן אפשר להביא דוגמאות רבות. וגם כאן נסתפק בשניים בולטים מהתקופה האחרונה: אביגדור ליברמן ודוד ביטן.

שר הביטחון מאיים להסיר את ההכרה במכינת עלי בשל דבריו של הרב יגאל לוינשטיין בנושא שירות הבנות. ואני שואל: זה עסק פרטי של ליברמן? אין כללים? אין מינהל תקין? אין חובת שימוע? וזה בלי להיכנס לעצם הוויכוח, בו נראה שצה"ל מנסה להפוך למחנך הלאומי ולכפות ערכים שנויים במחלוקת. אלא שמבחינת ליברמן, אין כאן בכלל שאלה: מי שיוצא נגד מה שצה"ל עושה – צריך להיענש. אז אולי כדאי שבדרך יעיף כמה ממגישי גלי צה"ל. ובכל מקרה: אם מנהל בית חולים יתקוף את שר הבריאות, המדינה תנתק מגע עם כל בית החולים?

יו"ר הקואליציה מנפיק דיבורים והתנהגות בריוניים ללא הרף. "אם לנתניהו יימאס, נפרק הכל ונלך לבחירות". "פעם אחרונה שקראתי ספר הייתה לפני עשר שנים". "רצח רבין זה לא רצח פוליטי". הוא מדיח חברי כנסת מוועדותיה. "אפס מאופס", צרח על מיקי זוהר. ואלו רק דוגמאות של מי שאמור לנהל חלק ניכר מהפעילות הפרלמנטרית. זה מבחיל, והתוצאה עלולה להיות בהתאם.

דילים
הביטוי משתנה לפי הפוזיציה

אין לי בעיה עם דילים בין פוליטיקאים ובכלל. אם הצדדים מצליחים להגיע להבנות שמייתרות מחלוקות ושאין בהן כל פסול חוקי או מוסרי – יבורכו. דומה, שזהו מסוג המקרים בהם מסביר ברנרד וולי ("כן, אדוני השר") שהביטוי משתנה לפי הפוזיציה: אני סוגר עסקה, אתה חותך פשרה, הוא תופר דיל.

איפה הבעיה? בשני מקרים: כאשר הדיל מוליך לתוצאה פסולה, וכאשר הצדדים מכחישים את קיומו. הדיל בין איתן כבל לשלי יחימוביץ' שייך לקבוצה השנייה. אין פסול בכך ששני פוליטיקאים יאחדו כוחות ויחלקו משימות ויעדים. אני גם מוכן איכשהו לבלוע את זה שבפומבי הם יזרקו רפש הדדי ובחדרי-חדרים יתחבקו. אני לא מוכן לקבל שהם יכחישו את קיומה של ההסכמה כאשר היא מתועדת בקולותיהם ובחתימותיהם. אני לא מוכן לקבל שישקרו לי בפרצוף, ועוד יחשבו שאני מספיק אידיוט בשביל לקנות את השקר הזה. פוליטיקאים כאלו גורמים לתחושת מיאוס.


גניבת מנדטים
המנדט איננו שלך [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אורלי לוי-אבקסיס היא לא הראשונה ולבטח לא האחרונה שגונבת מנדט. ולמה זו גניבה? משום שהבחירות בישראל אינן אישיות אלא לרשימות מועמדים שמרכיבות מפלגות. חברי הכנסת נכנסים אליה כחלק ממפלגה, בעקבות קמפיין שמנהלת מפלגה ומממנת מפלגה ועל בסיס מצע והבטחות של מפלגה. כל זה מוביל למסקנה הפשוטה והברורה: המנדט שייך למפלגה ולא לאדם שמאייש את הכסא בכנסת. לא מתאים לך? תחזיר את המנדט למפלגה שבשמה ובאמצעותה נבחרת. בדיוק כמו שאתה לא לוקח את הכסא הביתה, אתה לא יכול לקחת את המושב הביתה.

אלו שגונבים מנדטים תמיד טוענים, שהם נותרו במקום ושהמפלגה היא שסטתה מן הדרך. אולי, אבל הדמוקרטיה מחייבת גם בתוך המפלגות (וגם במפלגה כמו ישראל ביתנו; מי שנצמד לדיקטטור, שלא יבוא בטענות). כל עוד מוסדות המפלגה מאשרים את הקו שלה ואת המעשים שלה – המיעוט יכול לעשות אחת משתיים: לציית לדעת הרוב ולהיאבק לשנות אותה, או לעזוב. הוא לא יכול לקחת לעצמו את נכסי המפלגה – במקרה הזה: הייצוג שלה בכנסת – ואם הוא עושה זאת, זוהי גניבה פשוטה.

כאשר הציבור רואה שנבחריו מזלזלים בתוצאות הבחירות, מזלזלים בהליך שהביא אותם לבית המחוקקים, מזלזלים בנכסי הכלל – הוא אינו יכול שלא לתהות, האם זה מה שמצמיחה הדמוקרטיה ואם פירות הבאושים הללו הם חלק בלתי נפרד ממנה.

תאריך:  24/03/2017   |   עודכן:  24/03/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהם נגוסה / Avraham Neguise   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורן חזן / Oren Hazan   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איוב קרא / Ayoob Kara   איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin   איילת שקד / Ayelet Shaked   איימן עודה / Eiman Ode   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן ברושי / Eitan Broshi   איתן כבל / Eitan Cabel   אכרם חסון / Akram Hasson   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אלאלוף / Eli Alaluf   אלי כהן / Eli Cohen   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלי צה"ל   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   דני עטר / Danielle Attar    דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   זוהיר בהלול / Zohir Bahalul   ז'קי לוי / jackie Levy   חיים ילין / Haim Yalin   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יגאל גואטה / Igal  Guetta   יהודה גליק / Yehuda Glick   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב קיש / Yoav Kish   יואל חסון / Yoel Hason   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky   יוסף גריף / Yosef Garif   יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen    ינון מגל / Yinon  Magal   יעל גרמן / Yael  German   יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   ירון מזוז / Yaron Mazuz   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   ישראל כץ / Israel  Katz   ישראל ביתנו   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מייקל אורן / Michael Oren   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משולם נהרי / Meshulam Nahari   נאוה בוקר / Nava Boker   נורית קורן / Nurit Koren   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   סתיו שפיר / Stav Shafir   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya   עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf   עודד פורר / Oded Forer   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עפר שלח / Ofer  Shelah   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רויטל סויד / Revital Swid   רועי פולקמן / Roei Folkman   רחל עזריה / Rachel  Azaria   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שרון גל / Sharon Gal   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממאיסים את הדמוקרטיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
24/03/17 12:04
 
ע_הראל
27/03/17 14:59
2
הג'וקר
24/03/17 16:47
3
ע_הראל
27/03/17 17:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 20
הכנסת יצאה לפגרת האביב ויו"ר הכנסת מותח ביקורת חריפה על התנהלות חברי הכנסת במהלך מושב החורף.
22/03/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
הכנסת אישרה (יום ג', 22.3.17) תיקונים בחוק בתי הדין הרבניים של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי. במסגרתו יורחבו הסמכויות של הדיינים להטלת סנקציות על סרבני הגט. סרבני הגט יחויבו ללבוש מדי אסיר, זאת בניגוד למצב כיום בו סרבן שנשלח לכלא על-ידי בית הדין כמצעי לחץ רשאי ללבוד בגדי אזרח.
22/03/2017  |  יפעת גדות  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה כעת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שיזמה ויצו בשיתוף ח"כ זהבה גלאון וח"כ עליזה לביא שתאפשר לכל אישה השוהה במקלט לנשים מוכות הבטחת הכנסה.
22/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלשית את הצעת חוק שדה התעופה דב הוז (הוראות מיוחדות), התשע"ז-2017 חברי הכנסת איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ'.
22/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון מס' 49), התשע"ז-2017
22/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il