|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

איש הנדל"ן של השבוע

מעללי מאיר שפיגלר

האיש המועמד לנהל את הגוף הפיננסי הענק, המוסד לביטוח לאומי, נחשד בהעברת כספים ללא אישורים מקופת חברת הנדל"ן קרן קיימת, עקב אחרי עובדים, טען שכמנכ"ל אינו מכיר את נוהלי קק"ל, וניהל גופים שאינם עוסקים בביטחון סוציאלי אבל השר חיים כץ תומך בו
31/03/2017  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שפיגלר. כספים ללא אישור [צילום: מלכה ברקאי]

עו"ד מאיר שפיגלר (59) יושב בבית זה שלושה חודשים. הוא מחכה להחלטת הוועדה לאישור מינויים בשירות הציבורי, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור. האם תאשר הוועדה את החלטתו של שר העבודה, הרווחה והשירותים הברתיים, חיים כץ, ותקבע ששפיגלר יכול להיות מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי – או לא.

כץ פעל על-פי החלטת ועדת איתור שמינה. הוועדה העדיפה את שפיגלר על פני מיכל צוק, בכירה במשרד הרווחה, ועל פני לבנת פורן, הלחמת הגדולה נגד הביורוקרטיה של המוסד לביטוח לאומי.

אלא שמאיר שפיגלר הוא כל דבר שבעולם, רק לא מומחה לביטחון סוציאלי. שפיגלר הוא אקדמאי, עורך דין ומהנדס אלקטרוניקה במקצועו ומ.א. במינהל עסקים בהשכלתו. ב-16 השנים האחרונות היה יועץ למנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי, ואחר כך עבר אחת לשנתיים-שלוש מתפקיד לתפקיד. הוא היה מנכ"ל משרד הדתות, הממונה על בתי עלמין, אחראי לעובדים זרים במשרד הפנים, אחראי למשאבי אנוש ברשות הדואר. במאי 2013 מונה למנכ"ל הקרן הקיימת.

אז מה לו ולביטוח לאומי, המשלם מדי שנה 60 מיליארד שקל, במערכת מגוונת וסבוכה, למיליוני אזרחים? מה הקשר בין מי שניהל במשך קרוב לארבע שנים חברת נדל"ן ענקית, לבין ניהול קצבאות קשישים ונכים? האם העובדה, ששפיגלר מכיר את השר כץ כבר כמה שנים, מכשירה אותו לתפקיד האמור?

שפיגלר: "טיפלתי בעובדים ובגמלאים בתפקידי השונים, מנכ"ל משרד הדתות, אחראי למשאבי אנוש בחברת הדואר ומנכ"ל הקרן הקיימת. הכרתי את השר כץ כשהיה חבר כנסת, ובמסגרת עבודתי".

"שפיגלר לא מתייחס לעובדים ולמנהלים"

על טיפולו בבעיות 900 עובדי הקרן הקיימת אפשר להגיד "בלי טובות". באוקטובר 2015 מינה דירקטוריון קק"ל ועדה מיוחדת, לעריכת שימוע לשפיגלר. הנושא: תלונות של עובדים ובכירים על יחסו לעובדי המוסד. בין היתר התברר, שהמנכ"ל שכר חברת חקירות שתעקוב אחרי עובדי קק"ל ותוודא, שהם מגיעים לעבודה בזמן. שפיגלר אמר כי בכך הוא מבקש להטמיע בגוף זה נורמות עבודה רצויות. היו"ר דני עטר אמר, שהדבר אינו מקובל עליו.

הדירקטור משה דבוש אמר באותה עת, בראיון עיתונאי: "שפיגלר לא מתייחס לעובדים ולמנהלים. אין ישיבות עבודה. אין ישיבות צוות. האווירה לא טובה".

ייתכן ששפיגלר היה מתגבר על מכשול זה, אלא שב-17 בינואר הטיל מבקר המדינה, יוסף שפירא, פצצה: דוח בן 186 ענודים על הקרן הקיימת, ובו גם ביקורת לא קלה על תפקודו של שפיגלר. המבקר מצא ששפיגלר העביר כמה פעמים כספים, מבלי לקבל כנדרש את אישורם של הגופים המוסמכים. הדוח הונח בפני חברי ועדת המינויים, וככל הידוע הם דנים בו עד היום.

תחילה קבע המבקר (עמוד 69), כי שפיגלר שלח כמה פעמים "התחייבויות למימון וביצוע של כמה פרויקטים, מבלי להתבסס על החלטות שהתקבלו בוועדת הפרויקטים העליונה, החייבת לאשר מראש כל פרויקט".

אחר כך נכנס מבקר המדינה לפרטים. News1 יביא כאן ארבעה מקרים, שכמעט לא זכו לפרסום עד היום. הם יראו איך נהג המנכ"ל בכספי הקרן הקיימת, חברת הנדל"ן הגדולה ביותר של ישראל, שבבעלותה 2.5 מיליון דונם, 12% מקרקעות המדינה.

באוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע צוק איתן, אישר שפיגלר שורת מיזמים לאזור הדרום ועוטף עזה, בסכום כולל של 80 מיליון שקל. יפה. קק"ל מסייעת לתושבים הנמצאים תחת אש. הרשימה אושרה כיאות במוסדות הקרן. אלא שזוהי רשימה מוזרה, כי היא כוללת, למשל, פרגולות במעון יום באשדוד, גינון במועדונית בקריית גת, טיפול ב"החל ותיקי הקרן הקיימת", ובעיר העתיקה סוסיא. הם לא בדיוק עוטף עזה.

המיזמים אושרו כדין, ואין טענה נגד המנכ"ל. אולם שפיגלר לא ידע, שחלק מהרשימה הם מיזמים על הנייר, ואינם זמינים. שנה מאוחר יותר העיד בפני מבקר המדינה ואמר: "אינני מכיר על בוריה את רשימת הפרויקטים". אם אינך מכיר, מדוע אישרת? איך ייתכן שאינך מכיר את החומר, שנה ורבע אחרי שנכנסת ללשכת המנכ"ל?

שפיגלר: דיברתי עם היו"ר; שטנצלר: לא דיברת

החקירה שעשו מבקר המדינה ואנשיו בפעולות קק"ל גילתה עוד שלושה אירועים חריגים מבחינתו של שפיגלר, שאירעו קודם לכן, בין אוגוסט לאוקטובר 2013. הראשון היה בחודש אוגוסט. שפיגלר שלח למנכ"ל בית החולים איכילוב בתל אביב מכתב, שבו נאמר: "הוחלט [הדגשת המבקר] בקק"ל להוסיף 300 אלף שקל", לפרויקט קיים, של נטיעת גינה ומתקנים נלווים בבית החולים לילדים 'דנה', שהוא חלק מהמרכז הרפואי.

מי החליט? - שאל המבקר שפירא את שפיגלר, כאשר העיד-נחקר באוגוסט 2015.

שפיגלר: "מנהל בית החולים פנה בעל פה ליו"ר הקרן הקיימת (אז) אפרים שטנצלר, וביקש להוסיף מתקני משחק ב-300 אלף שקל. שוחחתי בטלפון עם שני בכירים, סגן היו"ר מנחם ליבוביץ' ומנהל מרחב מרכז. ההחלטה התקבלה בעצה אחת עם שטנצלר ועם היו"ר העמית (אז) אלי אפללו.

המבקר שפירא קרא לשטנצלר להעיד, בדצמבר 2015, בין היתר בעניין זה. "האם אישרת את העברת הכספים?", שאל המבקר.

שטנצלר: "אינני זוכר ששפיגלר דיבר איתי".

המבקר פנה גם לסגן היו"ר (אז), מנחם ליבוביץ' וביקש את תגובתו. ליבוביץ': "שפיגלר דיווח לי, אבל לאחר מעשה ולא לפני העברת הכספים". גם מנהל מרחב מרכז העיד: "העברת הכספים לא נעשתה בעצה אחת איתי".

על-פי שלושה עדים יקום דבר. דברי שפיגלר אינם, כנראה, אמת צרופה.

"אישר 100 אלף שקל על דעת עצמו"

עבר חודש. קק"ל עשתה עבודת פיתוח גדולה ב"גן התשעה", באור יהודה. דוד יוסף, ראש העירייה אז, יושב היום בכלא, לאחר שהורשע בעבירות מין ובשחיתות. אבל אז הוא היה ראש עירייה מכובד. יוסף ביקש משפיגלר עוד כסף. בספטמבר 2013 שלח שפיגלר מכתב ליוסף: "הוחלט להיענות חלקית לבקשתך, ולהעביר עוד 100 אלף שקל".

מבקר המדינה: מי אישר?

שפיגלר: היו"ר אפי שטנצלר והיו"ר העמית אלי אפללו".

שטנצלר (בפני המבקר): "טענותיו של שפיגלר אינן נכונות. הוא אישר את העברת הכסף על דעת עצמו".

שוב, מעיד יו"ר הקרן הקיימת ישירות נגד המנכ"ל. ככל הידוע, לא ביקש המבקר את תגובתו של אפללו, משום ששטנצלר היה למעשה היו"ר הפעיל והקובע.

"גרסת המנכ"ל אינה מתיישבת עם העובדות"

הגענו לאוקטובר 2013, והרי פרשה חמורה שלישית. בעבר, אישרו מוסדות קק"ל 420 אלף שקל בעבודות פיתוח סביבתי לישיבת "דרכי נועם" בקצרין. לא במזומן אלא בהעסקת עובדים של קק"ל. זוהי המדיניות הברורה של קק"ל. להעביר מזומנים זה לא בריא, וגם עולה יותר. הישיבה העדיפה מזומנים. נציג הישיבה פנה למנהל מרחב צפון בקרן הקיימת, ששלח את הבקשה בדוא"ל לשפיגלר המנכ"ל הורה בתוך מספר ימים, לעוזרו, להשיב למנהל המרחב: "בסדר, אני אאשר".

עוזרו של שפיגלר היה זהיר, הוא פנה ליו"ר שטנצלר וביקש אישור. היו"ר השיב: "אינני מאשר". לא אישר? אז מה. שפיגלר העביר את הכסף לישיבה, במזומן.

שטנצלר אישר למבקר המדינה: "גרסת המנכ"ל אינה מתיישבת עם העובדות".

שפיגלר הגיב, בעדות בפני מבקר המדינה – ושימו לב איך המנכ"ל מדבר על ה'בוס' שלו – "טענותיו של היו"ר משוללות כל יסוד. הייתי בראשית דרכי, הייתי זר לחלוטין לנושא הפרויקטים".

יש גם משהו מוזר וצורם בתגובתו של שפיגלר. הוא אומר, פעם אחר פעם, שהיה בראשית דרכו, ולא הכיר את הנהלים. בפרשת קצרין, כיהן שפיגלר כמנכ"ל כבר חמישה חודשים, ואחרי סיורים רבים באתרים [ראו בהמשך], איך ייתכן שאינך מכיר מהם נוהלי העבודה והתקצוב הבסיסיים במקום שאתה מנהל אותו?

לא דיווח, לא חתם על ניגוד עניינים

שפיגלר אכן יצא לסיורים בשטח כדי להכיר את פעולות המוסד. הדבר ראוי לשבח. אלא שהמנכ"ל יצא לרוב הסיורים, 12 מתוך 22, לבדו, ללא איש מקצוע מקק"ל שידריך אותו. מה עשה בסיורים ובביקורים אלו? הדבר לא היה ברור זמן רב, כי שפיגלר לא דיווח על סיוריו וממצאיו למוסדות קק"ל. הוא נזכר לדווח רק לאחר שנתיים, כאשר חקירת מבקר המדינה הייתה בעיצומה.

לקינוח, עוד התנהגות חריגה של מי שמיועד לעמוד בראש מוסד פיננסי ענק של המדינה. הוא לא חתם על טופס ניגוד עניינים, לא בעת כניסתו לתפקיד ולא (לפחות) עד לאמצע 2016, כאשר חקירת מבקר המדינה עמדה בפני סיום. מדוע לא חתם על הטופס המקובל, האם זו רק רשלנות מינהלית?

האם זה האיש שהשר חיים כץ מייעד אותו באמת לראותו עומד בראש המוסד לביטוח לאומי? תלוי מה תגיד ועדת גילאור לאישור מינויים בשירות הציבורי. דיוניה עדיין לא הסתיימו, זה כנראה מקרה לא קל.

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  31/03/2017   |   עודכן:  31/03/2017
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעללי מאיר שפיגלר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כפפה ליד
31/03/17 11:59
2
מיכל מירושלים
31/03/17 13:56
3
ז'ואל רובשון
11/08/18 06:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
ב-28 בפברואר 2017 התפרסם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, בנוגע להתמודדות עם איום המנהרות ולתהליכי קבלת ההחלטות בקבינט לפני המבצע ובתחילתו. השיח התקשורתי והציבורי בעקבות הפרסום התמקד בעיקר בפערי צה"ל בהתמודדות עם המנהרות, ובטענה כי ראש הממשלה, שר הביטחון ובכירי צה"ל הציגו את האיום בקבינט הביטחוני, באופן שלא איפשר לחברי הקבינט קבלת החלטות איכותית.
28/03/2017  |  אסף אוריון  |   מאמרים
מינהל מקרקעי ישראל (שמה הקודם של רשות המקרקעין) העביר לקרן הקיימת לישראל, בין ספטמבר 1991 לאפריל 1992, כ-51 אלף דונם בגליל. כך מגלה (יום ג', 21.3.17) מבקר המדינה יוסף שפירא בדוח משלים על הקרן הקיימת לישראל. איש לא בדק ואיש לא יודע מה שווי הקרקעות, והמבקר אומר ששווין "אולי מיליארדי שקלים".
21/03/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא התבטא (יום ג' 21.3) בחריפות בנוגע לאופן הטיפול של הממשלה בתופעות של גזענות ואפליה בחברה הישראלית, ורמז כי ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא שיפורסם במהלך חודש מאי, יהיו קשים. שפירא אמר את הדברים בכנס הבינלאומי "תעשיית השנאה: אנטישמיות וגזענות במאה השנים האחרונות", שנערך במכון משואה ללימודי השואה בתל יצחק לרגל פתיחת תערוכת הקבע החדשה "תעשיית השנאה".
21/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
היו תקלות במצע צוק איתן? היו. היו טעויות? היו גם היו. האם כל זה מצדיק חקירת מבקר מדינה בלווי מתוזמר ומהדהד של התקשורת? לגמרי לא בטוח. כשתמה מלחמת יום הכיפורים היה ברור שאין לעבור על ניהולה ותוצאותיה לסדר היום. מונתה ועדת אגרנט, נערכו תחקירים,הוסקו מסקנות ולקחים והומלצו המלצות.
09/03/2017  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
דוח המבקר - צר וקטן כעולם הנמלה אלוף (מ') עמוס ידלין (ראש אמן לשעבר) - איום המנהרות היה מס' 10 ברשימת האיומים המבקר: הקבינט לא דן בחלופה מדינית למלחמה אין בדוח - תיאור הרקע הביטחוני, לפני "צוק איתן", רקטות, חדירות וחוסר שקט מתמשך המודיעין וההכנות למנהרות - היה לקוי דוח אחרי שנתיים וחצי - כמעט לא רלוונטי בוג'י יעלון, גנץ, ואלוף כוכבי - עם כתם שישפיע על עתידם
06/03/2017  |   אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il