|   15:07:40
דלג
  ינון רויכמן  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

פרשת הדולרים של רבין

פרשה ציבורית אשר התרחשה בשנת 1977 ובמרכזה חשבון בנק בבנק אמריקני שהוחזק על-שמה של לאה רבין, רעיית ראש הממשלה דאז יצחק רבין קיומו של חשבון זה והכספים שהוחזקו בו היוו עבירה על הוראות הפיקוח על מטבע זר באותה עת חשיפת קיומו על-ידי העיתונאי דן מרגלית הובילה לפרישתו של יצחק רבין מראשות הממשלה
18/04/2017  |   ינון רויכמן   |   מושגים   |   תגובות
יצחק ולאה רבין. חשיפה דרמטית [צילום: יעקב סער/לע"מ]

ב-15 במרס 1977 פרסם העיתונאי דן מרגלית (אז כתב הארץ) ידיעה בלעדית מרעישה בה גילה כי בסניף "נשיונל בנק" בעיר וושינגטון הבירה בארה"ב ישנו חשבון בנק הרשום על שמה של לאה רבין, רעיית ראש הממשלה. על-פי מידע שפורסם לאחר מכן, אותו חשבון בנק היה משותף לשני בני הזוג רבין ושימש להפקדת כספים אותם הרוויח יצחק רבין במתן הרצאות בארה"ב.

בשנת 1977 הוראות החוק אסרו על אזרחים ישראלים להחזיק במטבע זר, למעט במקרים בהם ניתן היתר מתאים. בשנים 1973-1968 כיהן רבין כשגריר ישראל בארה"ב ובמהלך תקופת כהונתו היה רשאי להחזיק בחשבון בבנק אמריקני, אולם משעה שסיים את תפקידו פג תוקפו של היתר זה. הוראות הפיקוח על מטבע זר נקבעו בשנים הראשונות לקיומה של המדינה, זאת מתוך מטרה למנוע הידלדלות דרמטית ביתרות מטבע הזר של המדינה הצעירה (הפיקוח על מטבע חוץ בישראל הוקל באופן דרמטי בראשית שנות ה-80 ולימים בוטל לחלוטין).

בתחילה, הטיפול במידע המפליל הופקד בידי המפקח על מטבע חוץ (סמכות מנהלית שהתקיימה אז במשרד האוצר). זאת בהתאם להצהרתה של לאה רבין כי בחשבון ישנם 2,000 דולרים בלבד. על-פי נתון זה, היה אמור המפקח על מטבע חוץ להטיל על לאה רבין קנס כספי בלבד, זאת על-פי כללים שנקבו בסכום גבוה יותר כרף נדרש להליך פלילי. משהתברר כי היתרה בחשבון האמור עמדה למעשה על 20,000 אלף דולר, ביקשו בעלי התפקידים במשרד האוצר (במסגרת גוף המכונה – ועדת הכופר) להותיר את הטיפול בסוגיה בתחום המנהלי, אולם לעמדה זו התנגד בתוקף היועץ המשפטי לממשלה דאז אהרן ברק (לימים נשיא בית המשפט העליון). מאחר שעל-פי הכללים הרלוונטיים אחזקת מטבע זר בסך 20,000 דולר הייתה אמורה כאמור להוביל להליך פלילי, החליט ברק לאכוף כלל שווה על רעיית ראש הממשלה ועל האזרח הפשוט והורה על הגשת תביעה פלילית נגד לאה רבין.

ההתמקדות ברעייתו של רבין נבעה על בסיס הצהרתה כי היא האחראית להפעלת החשבון בשל היותה מופקדת על הטיפול בעניינה הפיננסיים של המשפחה. בהתאם להחלטת היועץ המשפטי לממשלה הוגשה נגד לאה רבין תביעה פלילית אשר נידונה במשפט. רבין נמצאה אשמה בדין ונגזר עליה קנס בסך 250 אלף לירות.

ראש הממשלה רבין מתפטר

בעת פרסום הכתבה היה רבין ראש ממשלת מעבר, זאת לאחר שבסוף 1976 פירק את ממשלתו ושלח את ישראל לבחירות חדשות. לאחר פירוק הממשלה נבחר רבין בשנית לשמש כיו"ר מפלגת העבודה וכמועמדה לראשות הממשלה בבחירות הקרבות.

לאחר החלטתו של ברק על הגשת תביעה נגד רעייתו, הודיע רבין באפריל 1977 על התפטרותו מתפקיד יו"ר מפלגת העבודה. מאחר שעמד בראש ממשלת מעבר לא הייתה נתונה בידי רבין האפשרות להתפטר באופן רשמי ממשרת ראש הממשלה, על כן הודיע על פרישה בפועל מתפקיד ראש הממשלה והעברתו לידי שמעון פרס, יריבו המיתולוגי ומחליפו בעמדת יו"ר המפלגה.

בראיון לטלוויזיה הישראלית בו הודיע על התפטרותו, נימק רבין את החלטתו ברצונו לחלוק באחריות עם רעייתו: "הצהרתי בהזדמנויות רבות שהאחריות היא משותפת, פורמלית ומוסרית. אינני מוכן לכך שרק רעייתי תועמד לדין, אם אכן תהיה זו ההחלטה. אם תהיה זו ההחלטה אני אעמוד איתה ולא אסתתר מאחורי חסינות של ח"כ וכיוצא בכך... ביסודו של דבר איש בתפקיד ציבורי צריך להימדד בשני מישורים: מישור הדרך שבה הוא מבצע את תפקידו והמישור השני הוא ההתנהגות האישית. אין לי ספק שבתחום ההתנהגות האישית היה פה משגה".

לצד דברים אלו פורסמו באותם ימים (ובשנים לאחר מכן) מספר כתבות ופרשנויות, בין היתר על-ידי חושף הפרשה דן מרגלית, שגרסו כי מניעיו של רבין להתפטרות היו שונים מן המוצהר וכי נבעו מהסכמה שגובשה בינו ובין היועץ המשפטי ברק. על-פי הטענה הוסכם בין השניים כי רבין יתפטר מתפקידו ובתמורה ימנע ברק מלהורות על הגשת תביעה פלילית גם נגדו.

בראיון שהעניק אהרן ברק (אז נשיא בית המשפט העליון בדימוס) לעיתון הארץ בשנת 2009, הכחיש האחרון כי הגיע עם רבין להסכמה שכזו. עם זאת הודה ברק במפורש כי לדעתו היה על רבין להתפטר מתפקידו וכי ההתפטרות הייתה הגורם המכריע להחלטה לא להגיש נגדו כתב אישום: "אני חושב שהוא (רבין) היה צריך להתפטר. כך מתחייב מהשוויון של כולם בפני החוק. ראש ממשלה שמחזיק ביודעין 20 אלף דולר בחשבון בחו"ל, שהוא עשה בהם שימוש, בניגוד לחוק אז, הוא עבריין. צריך להעמיד אותו לדין. הוא לא יכול להיות ראש ממשלה. זו לא עבירה של מה בכך". כמו-כן סיפר ברק בראיון כי שר האוצר דאז יהושע רבינוביץ' הפעיל עליו לחץ להותיר את הטיפול בפרשה בתחום המנהלי, לחץ מולו כאמור הצליח לעמוד.

מי הדליף?
דן מרגלית [צילום: אורי פורת]

במשך שנים רבות נמנע העיתונאי דן מרגלית מלחשוף את מקורותיו לחשיפת הסיפור. מצב עניינים זה הביא להתפתחות חרושת שמועות נרחבת לגבי זהותו של המקור לידיעה, ומטבע הדברים יריביו הפוליטיים של רבין ובראשם שמעון פרס סומנו כחשודים העיקריים בהקשר זה.

לימים חשף מרגלית כיצד הגיע המידע המפליל לידיו, והתברר כי סיפור המעשה היה מקרי במידה רבה. קצין בנספחות הצבאית בשגרירות ישראל בוושינגטון ביקר בסניף הבנק המדובר, ושמע מאחת הפקידות כי ראתה את רעיית ראש הממשלה בסניף. אותו קצין חזר על המידע באוזני כמה מחבריו וכך נשמע הסיפור באירוע חברתי שערך הנספח הצבאי בו נכחה גם רעייתו של מרגלית וזו העבירה לאוזניו את הסיפור וזהות המקורות הרלוונטיים.

השלכות והראייה הציבורית
בחירות 92' [צילום: זיו קורן/לע"מ]

פרשת הדולרים סומנה בהיסטוריה הישראלית כבעלת חשיבות מכמה טעמים, ראשית הייתה זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה בה ראש הממשלה עזב את תפקידו בשל התנהגות לא ראויה בתחום טוהר המידות. שנית ובמישור אחר, נרשמה הפרשה כנקודה משמעותית בבניית וביצור מעמדו העצמאי של היועץ המשפטי לממשלה והיותו מחויב לאכיפת החוק במנותק משיקולים פוליטיים של הממשלה.

במישור הציבורי והפוליטי היחס אל מאורעות הפרשה השתנה במידה רבה במהלך השנים. בעת התרחשותה נתפשה הפרשה כעדות נוספת, לצד פרשות נוספת (דוגמת פרשת ידלין), לשחיתות האישית והמנגנונית שקושרה למפלגת השלטון – מפלגת העבודה (לשעבר מפא"י). תפישה ציבורית זו נחשבת לאחד הגורמים המשמעותיים בהפסדה התקדימי של מפלגת העבודה בבחירות לכנסת שנערכו במאי 1977 ולניצחונה ההיסטורי של מפלגת הליכוד.

לימים השתנה הזיכרון הציבורי של הפרשה ואל מול פרשות שחיתות שלטונית אחרות שהתגלו לאחר מכן, נזכרה התנהלותו של רבין כדוגמה ראויה של פוליטיקאי לנשיאה אישית באחריות בתחום טוהר המידות וכעדות מרשימה לנכונותו של איש ציבור להקריב את התפקיד הרם ביותר למען נאמנותו לרעייתו. כאמור לעיל ראייה ציבורית זאת אינה בהכרח נתמכת בעובדות המעשה.

לשינוי ביחס הציבור לפרשה ניתן ביטוי גם במעמדו הפוליטי של רבין, בשנים לאחר פרישתו מתפקיד ראש הממשלה הפך רבין, עד אז אחד הכוכבים העולים בשמי הפוליטיקה הישראלית, למנודה פוליטית, זאת על-אף שנותר ח"כ מטעם מפלגת העבודה. במהלך השנים הצליח רבין לשוב ולבנות את מעמדו הציבורי והפוליטי, מעמד בזכותו הוביל את מפלגת העבודה לניצחון בבחירות לכנסת בשנת 1992.

תאריך:  18/04/2017   |   עודכן:  18/04/2017
ינון רויכמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת הדולרים של רבין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
jdt
18/04/17 14:59
2
מיכל מירושלים
19/04/17 10:39
3
שמעון פרס
19/04/17 10:42
4
קורןנאוה טבריה
19/04/17 10:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כינוי מקובל לשרשרת אירועים משפטיים, תקשורתיים וציבוריים במרכזן עמד חשד לביצוע עבירות תכנון ובנייה על-ידי האלוף יואב גלנט (כיום אלוף במיל' ופוליטיקאי, איש מפלגת "כולנו") ביחס לשטחים במקום מגוריו - מושב עמיקם. הדי הפרשה ובראשן חוות דעת שהגיש היועץ המשפטי דאז יהודה וינשטיין, הביאו לביטול מינויו המתוכנן של גלנט לרמטכ"ל. בתולדותיה של מדינת ישראל נרשמה פרשת גלנט כתקדים (חד-פעמי עד עתה) בו נסוגה הממשלה מהחלטה שקיבלה על מינוי רמטכ"ל.
16/04/2017  |  ינון רויכמן  |   מושגים
תיאוריה מרכזית באידיאולוגיה הנאצית (אם כי לא נוצרה בידי הנאצים אלא קדמה להם בהרבה), הטוענת שבני האדם נחלקים מרגע לידתם לפי גזעים - עליונים ונחותים.
08/04/2016  |  מחלקה ראשונה  |   מושגים
היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות והמשטרה שיבשו הליכי חקירה ומשפט במטרה להפליל, בכל מחיר, את הרב יאשיהו פינטו. גם במחיר עיוות האמת וסילופה, ותוך סיכונו האישי של תנ"צ אפרים ברכה, שכיהן באותה עת בתפקיד ראש חטיבת החקירות במשטרה. זו המסקנה המרכזית העולה מסדרת החשיפות והתחקירים בפרשה שאותם פרסמנו ב-News1, המכונה: פרשת פינטו-ברכה (ראו גם: התחקיר המלא). עוצמתם של הרב פינטו וקהילתו המונה מאות אלפי חסידים בארץ ובחו"ל היא שהקימה עליו יריבים והביאה לסימונו ולהפיכתו למטרה.
06/12/2015  |  יואב יצחק  |   מושגים
עו"ד ניסים מרום הוא מבכירי פרקליטות מחוז תל אביב ובשנת 2013 הופקד על ליווי החקירה בחשד שארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל עשה שימוש בחברת ב.יאיר, בשליטת יאיר ביטון, להלבנת כספים. רונאל פישר היה עורך דינו של ביטון ורות דוד הייתה דירקטורית בחברה. השניים ניסו להרחיק את מרום מהתיק, במטרה לפגוע בחקירה, ודוד הציעה לו להתמודד על תפקיד היועץ המשפטי החיצוני של נתיבי ישראל - עימה היה לפישר קשר הדוק. מרום הסכים, אך כאשר נודע לו על הקשר בין דוד לביטון - ניתק את הקשר ועדכן את הממונים עליו.
17/07/2015  |  איתמר לוין  |   מושגים
ירון בארי שימש בשנים 2015-2011 כראש אגף משאבי אנוש במשטרה, וכיום הוא ראש אגף התנועה. על-פי כתב האישום בפרשת רונאל פישר, ביוני 2013 פעלו בארי ורעייתו לגייס תרומות לילדים במסגרת עמותת "רננים". פישר, שבאותה עת ייצג שוטרים מול מח"ש, תרם בעצמו 5,000 שקל והתרים את לקוחותיו ב-15,000 שקל נוספים - במטרה להדק את קשריו עם בארי. האחרון לא ידע שזוהי כוונתו של פישר, ומאוחר יותר סירב לשוחח עימו בנוגע לאחד מלקוחותיו הנחקרים של פישר באומרו שהדבר אינו נוח לו.
17/07/2015  |  איתמר לוין  |   מושגים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
איתמר לוין
איתמר לוין
הכנה מעולה בתיקי תביעות קטנות מאפשרת לרשמת הבכירה מיכל בר לסיים אותם ללא צורך בשמיעת הוכחות. יש שופטים הנוהגים אחרת, אך אין לפסול גם גישה זו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il