|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
הקרוניות נדחפו בידי האסירים
מחנות נשכחים: נוינגמה

עבדים היינו

גרמניה הנאצית הייתה בית העבדים הגדול ביותר בהיסטוריה - כפי שניתן לראות במחנה נוינגמה שבפאתי המבורג. שנים לאחר המלחמה, העדיפו הגרמנים להשתמש במקום כבית כלא במקום כאתר הנצחה
24/04/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
ההשכחה ההולנדית
איתמר לוין
מחנה המעבר של יהודי הולנד בדרכם להשמדה נהרס כמעט לחלוטין בידי ממשלת הולנד, הגישה אליו קשה וההנצחה בו חלקית בלבד. אין פלא, אפוא, שמספר המבקרים בו הוא עשירית מזה שבבית אנה פרנק
לרשימה המלאה

מחנה השמדה נוסף
איתמר לוין
רוונסבריק היה מחנה ריכוז ששכן בפאתי ברלין ונועד במקור לנשים בלבד. לצד עבודות הפרך ותא הגזים שהופעל בו, היו במחנה זה גם גילויים מעוררי השתאות של אנושיות וסיוע
לרשימה המלאה

יחסה של גרמניה הנאצית ליהודים ככוח עבודה, היה לכאורה אבסורד הגובל בטירוף: לוותר על מאות אלפי ידיים עובדות בעיצומה של מלחמת עולם? ואכן, יהודים רבים - וגם מנהיגיהם - סברו שכל עוד יעבדו ויועילו, לכל הפחות חייהם מובטחים להם. מה שהם לא יכלו לדעת היה, שהשמדת היהודים היא יעד בפני עצמו, שאינו נופל בחשיבותו מהניצחון במלחמה.

אלא שגם בתוך הצמרת הנאצית נתגלעו חילוקי דעות בשאלה זו - בניגוד לדימוי השגוי של המשטר ההילטראי כממשל מונוליטי ויעיל. הס"ס ביקש להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים בכל מקום. המופקדים על החימוש והעבודה טענו, שיש לנצל את היהודים לטובת המאמץ המלחמתי. תחילה הושגה פשרה: היהודים יועבדו בפרך עד מותם, ואז יבואו אחרים תחתיהם. אלא שככל שהמלחמה התארכה ותבוסתה של גרמניה הלכה והצטיירה, גבר המתח בין שתי הגישות. הס"ס רצה להרוג כמה שיותר יהודים כמה שיותר מהר, ואילו התעשיה נזקקה נואשות לכל עובד אפשרי. בסופו של דבר גברה ידו של הס"ס, רצח היהודים הואץ בשנה האחרונה של המלחמה ונמשך עד לרגעיה האחרונים, פשוטו כמשמעו.

גרמניה הנאצית הייתה בית העבדים הגדול ביותר בהיסטוריה. מספר עובדי הכפייה שהועסקו על ידה לא ייוודע לעולם, אבל קרוב לוודאי שמדובר בלמעלה מ-10 מיליון ואולי אף 12 מיליון. כמעט כולם הועבדו בניגוד לאמנות בינלאומיות עליהן הייתה חתומה גרמניה, כמעט כולם היו נתונים לתנאים קשים ביותר ולסכנת מוות בלתי פוסקת. כמה יהודים היו ביניהם - גם את זה לא ניתן לדעת. היו סדנאות ומפעלים בגטאות רבים, היו עבודות כפייה במחנות הריכוז וההשמדה, היו פלוגות עבודה ייעודיות. בהשערה ממעיטה, מדובר בלמעלה ממיליון שכמעט כולם נרצחו בסופו של דבר. וזה היה ההבדל המרכזי בין העבדים היהודים לבין יתר העבדים: האחרונים יכלו לקוות שישרדו; גורלם של הראשונים נחרץ ברגע בו נלכדו.

85 שלוחות של המחנה
בית החרושת ללבנים סביבו הוקם המחנה

עבודות הכפייה בוצעו באלפי אתרים בכל רחבי אירופה, כולל במחנות שהוקמו במיוחד למטרה זו. אחד הבולטים שבהם היה נוֹיֶנְגָמֶה, השוכן בפאתי העיר המבורג. כמו מחנות רבים אחרים, גם כאן קשה לדמיין כיום את שהתחולל לפני שני דורות. הנסיעה למחנה, השוכן בין עצים על גדות יובל של נהר אלבה, עוברת בין כפרים קטנים וציוריים. מהמחנה המקורי נותרו רק חלק קטן מן המבנים – ולא אלו המזוהים לרוב עם מחנות ריכוז: המשרפה והבלוקים בהם נדחקו 700-500 אסירים. אלמלא השימור וההסברים המעולים הפזורים ברחבי השטח, אפשר היה לחשוב שמדובר במפעל נטוש – ואכן, כך החל המחנה.

נוינגמה הוקם בדצמבר 1938, כחלק ממערכת מחנות הריכוז שנועדו לכלוא את מתנגדיו המתרבים – האמיתיים או המדומים – של המשטר הנאצי. המחנה נועד להפעיל מחדש בית חרושת ללבנים, עבור מבני הציבור העצומים שתכנן המשטר להקים בהמבורג. השימוש באסירים למטרה זו לא נראה כמשהו שצריך להסתיר: עיריית המבורג וחברת DEST של הס"ס חתמו באפריל 1940 על הסכם לפיו בית החרושת ללבנים יוגדל בצורה ניכרת, תיחפר תעלה שתחבר אותו ליובל של האלבה ותונח מסילת ברזל שתקשר את המפעל לרשת המסילות הלאומית.

נוינגמה לא היה מחנה של מפעל אחד, ולמעשה הוא גם לא היה מחנה אחד. לאורך השנים הוקמו לא פחות מ-85 שלוחות שלו, כולל במספנות ובמפעלי מכונות בהמבורג ובברמן ובמפעלים בהנובר, וולפסבורג וזאלציטגר. ואילו במחנה הראשי עצמו פעלו חברות פרטיות רבות שהעבידו את האסירים, שהיו כוח עבודה זול וזמין מאין כמותו. מדי פעם נשלחו אסירים גם למשימות מזדמנות, כמו פינוי הריסות בהמבורג לאחר ההפצצות של בעלות הברית.

בסך-הכל הועברו לנוינגמה ולמחנות-המשנה 86,800 אסירים ו-13,600 אסירות. מבין אלו, כמעט רבע היו שבויי מלחמה סובייטים; 15% היו פולנים; למעלה מ-10% הגיעו מצרפת; וקרוב ל-10% היו גרמנים – בעיקר אסירים פוליטיים. 13,000 מבין האסירים היו יהודים, ש-10,000 מתוכם הגיעו אליו ביולי 1944 – חלקם מאושוויץ וחלקם במישרין מהונגריה, הקהילה הגדולה האחרונה אליה הגיעו הנאצים.

אנשי הס"ס גנבו מהאסירים מזון
הבריטים מצאו מחנה ריק

התנאים בנוינגמה היו אלו הידועים לשמצה מכל מחנות הריכוז הנאציים. האסירים הראשונים ישנו על גבי מזרוני קש שהונחו על הרצפה, ולאחר מכן נבנו 16 צריפי עץ שצוידו במיטות דרגשים בנות שלוש קומות. יום העבודה החל במסדר בשעה 4:30 בבוקר (בחורף מעט מאוחר יותר) והסתיים במסדר ערב ובכיבוי אורות בשעה 21:00. הרעב שלט ללא מיצרים בתודעתם של האסירים, שרובם קיבלו מרק חלב או תחליף קפה בבוקר, מרק דליל בצהריים ומעט לחם בערב. הקצבת המזון לאסירים הייתה ממילא מתחת למינימום הדרוש כדי לשרוד, ודאי שלא בעבודה קשה – וחלק ממנו אף נגנב בידי אנשי הס"ס.

הביגוד הבלתי-מספק, במיוחד בחודשי החורף, ותנאי התברואה האיומים גבו אף הם את מחירם. 42,900 מבין האסירים נספו – אחד השיעורים הגבוהים במערכת מחנות העבודה. לכך יש להוסיף כמובן את מעשי הרצח המכוונים במחנה ומחוצה לו. ביוני-יולי 1942 נלקחו מהמחנה ונרצחו 200 אסירים ששוב לא היו כשירים לעבודה. בספטמבר ובנובמבר של אותה שנה נרצחו 448 שבויים סובייטיים בגז ציקלון-בה במבנה שהוסב במיוחד למטרה זו. נוינגמה גם היה המקום בו הוצאו להורג מי שנשלחו אליו לשם כך בידי הגסטפו ובתי המשפט בהמבורג.

בסוף 1944 היו כלואים בנוינגמה 12,000 אסירים ועוד 37,000 במחנות-המשנה; 6,224 מהם נספו בשלושת החודשים הראשונים של 1945. האסירים שנותרו פונו ברובם בצעדות מוות החל משלהי מארס, ואלפים מהם נרצחו בדרך. ב-13 באפריל שרפו אנשי הס"ס בחיים 1,016 אסירים ממחנה מיטֶלְבָּאוּ-דוֹרָה ומהמבורג-שְטוֹקֶן, מחנה-משנה של נוינגמה. שבוע מאוחר יותר נרצחו 20 ילדים יהודים, שעברו "ניסויים רפואיים" בנוינגמה מאז דצמבר 1944. באופן טראגי במיוחד, 6,600 אסירים מצאו את מותם ב-3 במאי – ארבעה ימים לפני סיום המלחמה – כאשר בעלות הברית הפציצו את האוניות עליהן הוחזקו בנמל ליבֶּק.

יום קודם לכן הגיעו הכוחות הבריטיים לנוינגמה ומצאו מחנה ריק. היה זה אולי המחנה היחיד שהגרמנים הצליחו לפנות במלואו, וכך נחסכו מאותם חיילים המחזות הנוראים להם היו עדים חבריהם בברגן-בלזן. בהמשך החודש החלו הבריטים להשתמש בנוינגמה לשתי מטרות עיקריות: איכסון פליטים סובייטים שאמורים היו לחזור למולדתם, וכליאת אנשי ס"ס וחשודים אחרים. בדיוק שנה לאחר מכן הוצאו להורג 11 מבין 14 אנשי מפקדת המחנה שהועמדו לדין בידי הבריטים.

שנים של מאבק ציבורי
ספר המתים של המחנה. הכל נרשם במדויק

הצבא הבריטי פינה את נוינגמה באוגוסט 1948 וחודש לאחר מכן נפתח כאן כלא שהפעילה עיריית המבורג. המשרפה נהרסה כבר בשלהי 1946, מבני העץ נהרסו בשנת 1949, וכעבור שנתיים זה מה שעלה בגורלם של רוב מגדלי השמירה. האנדרטה הראשונה נחנכה רק באוקטובר 1953; נדרשו עוד 12 שנים ומאבק ציבורי של הניצולים עד להקמת האנדרטה העיקרית הניצבת עד היום בפאתי המחנה. אבל איש עדיין לא חשב שצריך לשמר את המקום כולו. להפך: בשנת ה-60 הופעל בית כלא שני, ובשנת 1970 - בית כלא שלישי. בשנת 1995 גם נוסף אגף לנשים.

התצוגה המתמדת הראשונה נפתחה רק באוקטובר 1981. מחאה ציבורית נדרשה כדי למנוע את הריסת מפעל הלבנים, שעמד בפני סכנת קריסה, ובשנים 1991-1985 בוצעו בו עבודות שימור. הייתה זו שוב מחאה ציבורית שמנעה בשנת 1988 הרחבה נוספת של הכלא. במאי 1991 הוקמה ועדה לפיתוח אתר ההנצחה בנוינגמה, התוכניות אושרו כעבור שנתיים ובמלאת יובל לשחרור נפתח מרכז התיעוד. כל זה נעשה בעוד שני בתי הכלא ממשיכים לפעול בשטח המחנה, למרות עוד ועוד החלטות והבטחות שהתקבלו במשך בין 1989 ל-2002. רק באוקטובר 2000 נמסר שטחו של הכלא הראשון לידי אתר ההנצחה; הכלא השני פונה ביוני 2003; עברו עוד שלוש שנים עד לפינויו של הכלא השלישי.

מפעל הלבנים הענק הוא המבנה הגדול ביותר ששרד עד היום בשטח המחנה. לצידו נותרו קטעים קטנים של המסילה ועליה הקרוניות שהובילו את הלבנים המוכנות אל הסירות שהמתינו בתעלה; מובן שאסירים הם שדחפו את הקרוניות. המבנים המקוריים האחרים הנראים בשטח הם כמה מהבלוקים בהם התגוררו האסירים (המשמשים כיום את התצוגה המרכזית של המוזאון ואת הספרייה ומרכז התיעוד), חלק מבתי המלאכה והמפעלים האחרים והמוסכים של הס"ס. המיקום של יתר הבלוקים מסומן בריכוזי חצץ; שלט הנצחה מראה היכן ניצבה המשרפה.


מבט ממרומי בית החרושת ללבנים
תאריך:  24/04/2017   |   עודכן:  24/04/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
השואה היא דבר נורא, הדבר הכי נורא שאירע לנו בהיסטוריה שלנו. עברנו היסטוריה קשה, סבלנו הרבה שמדות, פוגרומים וצרות. אך השואה הוא דבר שלא ייאמן, האסון הכי איום שאירע לנו.
24/04/2017  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
בשעה זו נערך בכנסת טקס "לכל איש יש שם" זו השנה ה-28 שבמהלכו יוקראו שמות של יהודים שנספו בשואה על-ידי ראשי המדינה ותודלק מנורת 6 הנרות לזכרם של ששת המיליונים שנספו בשואה.
24/04/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
במערכת הארץ כנראה חששו מאוד שמישהו עוד עלול לחשוב בטעות, שמדובר בעיתון שמתפרסם במדינת היהודים. מה יקרה אם יתברר, שכלי התקשורת הכי אנטי-ישראלי במזרח התיכון, שלעיתים קרובות אף נוקט קו אנטישמי, נמצא בבעלות יהודית וישראלית? הרי קוראיו עלולים להישמע לקריאות שלו-עצמו ולהחרים אותו, כראוי לכל דבר שמיוצר בישראל.
24/04/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בשבוע שעבר גרם דובר הבית הלבן שון ספייסר לסערה ציבורית כאשר במהלך התייחסות לשימוש של אסד בנשק כימי נגד אזרחים, אמר כי "אפילו מישהו בזוי כמו היטלר לא הדרדר עד כדי שימוש בנשק כימי במלחמת העולם השנייה". לאחר שנשאל על כך מפי אחד הכתבים בתדרוך, הוסיף ספייסר חטא על פשע כאשר דיבר על כך שהיטלר אכן השתמש בגז ב'מרכזי שואה' אליהם הובאו היהודים. ספייסר זכה לקיתונות של רותחין בעקבות דבריו מצד היסטוריונים, אישי ציבור ומתנגדים פוליטיים. הוא הואשם בהאשמות שונות מהכחשת שואה ועד לדה-יודאיזציה של השואה. התנצלויותיו של ספייסר לא הועילו.
24/04/2017  |  בעז כהן  |   מאמרים
בדצמבר 1941, חודשים אחדים לפני שמלאו לו 20. רכש סבי, הארי טרסלר, לימים טרסי, כרטיס נסיעה ברכבת מפראג לטרזין, שם צורף לקבוצת ההנהגה להקמת הגטו שמנתה 23 מחברי המנהיגות היהודית. הוא היה עוזרו האישי של יעקב אדלשטיין, ראש ההנהגה היהודית הראשון בטרזין ועמד לצידו במשך כל תקופת השהות בגטו. כעבור שנתיים, בדצמבר 1943 שולח סבי בטרנספורט למחנה בירקנאו. בחלוף מספר חודשים הועבר למחנה עבודות הכפייה שוורצהיידה בגרמניה. לקראת תום המלחמה הובלו שרידי האסירים שנותרו בחיים, וסבא ביניהם, בצעדת המוות. הוא שוחרר בידי הצבא האמריקני, בסמוך לעיר שוורין בעודו שלד חי. כאשר התאושש די הצורך וחזר הביתה לפראג, חצי שנה אחר כך, מצא כיתוב לזכרו, על מצבה של קרוב משפחה בבית העלמין.
24/04/2017  |  חגי טרסי  |   מאמרים
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il