|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

נשים נגד דאעש

בקרב לשחרור העיר א-רקה ישתתפו גם נשים – מעטות, אך חדורות אידיאלים. בינתיים מנסים אזרחים לברוח מן העיר, שהקרבות בה עלולים להיות עקובים מדם
05/05/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   דאעש   |   תגובות
1,500 לוחמים זרים [צילום: AP]

ישנם הרבה פרסומים על-אודות הלוחמים הזרים שהגיעו לסוריה ולעירק להילחם לצד דאעש. כמעט לא מדברים על הלוחמים הזרים שמגיעים כדי להילחם נגד הארגון, אולי מהסיבה הפשוטה שמספרם נמוך לאין ערוך ממספר הלוחמים הזרים שמגיעים לדאעש. נמוך אף יותר, הוא מספר הלוחמות הזרות שנלחמות בארגון. קימברלי טיילור מבלקבורן שבאנגליה היא אחת מהן, וסיפורה פורסם בידי העיתון גארדיאן.

טיילור בת ה-28 נלחמת לצד ה-YPJ, יחידה לוחמת של נשים באחד הארגונים הכורדים באזור. יחידה זו היא אחת היחידות הפועלות כעת לשחרור א-רקה מידי דאעש. כאשר מסתכלים עליה, טיילור נראית יותר כמו לוחמת במלחמת האזרחים בספרד. אין לה נעליים צבאיות, שריון או קסדה. היא שמה בנדנה כתומה על הראש, מאחר שלדבריה הדבר מבטא את הנשיות שלה. מה שכן יש לה זה עייפות, ז'קט עם מחסניות ושני רימונים. בנוסף יש לה תחבושות צבאיות וחוסם עורקים. מעל הכל, היא בעלת רובה סובייטי משנת 1978, שנראה כאילו נטל חלק בכל מלחמה מאז נוצר.

היא אומרת שאיננה מפחדת מהמוות. היא לא נושאת קמעות מזל, אך המשפט "חיים פעם אחת" מקועקע על זרועה השמאלית. למרות שהקעקוע נעשה לפני עשור בתאילנד, הוא משמש לה תזכורת כמה החיים שבריריים ושכל יום חשוב. אין לה ניסיון צבאי, ולדבריה היא מתעבת אלימות. היא תמיד רצתה להשפיע ולסייע לאנשים. בקיץ 2015 החליטה טיילור לנסוע לעירק ולראות במו עיניה את מצב הפליטים. מצבן של הנשים באזור, ובעיקר הנשים היזידיות, הוא ששינה את עתידה. לדבריה, אימהות התחננו שתיקח את ילדיהן לאירופה.

טיילור הגיעה לסוריה במרס 2016, והצטרפה לחטיבה של המיליציה הכורדית שבנויה מזרים, כתריסר מהם בריטים. חלקם מונעים מרעיונות אנרכיסטים, וחלקם פשוט רוצים להילחם בדאעש. כעת, טיילור מתייצבת מול קבוצה אחרת של זרים, הלוחמים שנמצאים בשורות דאעש. ההערכה היא, ש-1,500 לוחמים זרים נמצאים בעיר א-רקה, כולל עשרות בריטים. תושבי הכפרים הסמוכים מספרים על לוחמים זרים רבים הנעים לכיוון א-רקה. לטענתם, הם נמצאים בכל מקום, לכמה מהם היו פנים אסייתיות וחלקם דיברו אנגלית.

טיילור התייחסה לדילמה של היתקלות בלוחם דאעש ממוצא בריטי. לטענתה, אנשים שלמדו איתה בבית הספר נמצאים בשורות דאעש. היא גם מודאגת לגבי האזרחים התקועים בעיר, ומה דאעש יעשה להם כאשר הלחימה תתקדם. היא סובלת מסיוטים בשל תקיפה לילית של דאעש, במהלכה נורתה באגן ילדה בת 12 שנקלתה לקו האש. אמה של הילדה הביאה אותה לטיילור, כדי שתטפל בה, אך זה היה בלתי אפשרי.

שבועיים ללא כביסה
מספר הנפגעים יהיה משמעותי [צילום: AP]

בורות עמוקים המופיעים באמצע הכביש, הם העדות היחידה שנשארה למכוניות התופת של דאעש. מכוניות התופת מפחידות את כולם. מדובר ברכבים עמוסים בחומרי נפץ שלוחות מתכת חוברו אליהם. ירי רובה ואף טילים לא עוצרים אותן. הן מגיעות למהירות של 22 קמ"ש, ומידת הנזק שלהן שקולה לפצצה אווירית במשקל 220 ק"ג

החיים בחזית, מספר גארדיאן, מתחילים בחמש בבוקר עם ארוחת בוקר. סיגריות הן מצרך קבוע, כאשר כולם מעשנים. מקלחת היא מותרות, ושבועיים ללא כביסה הוא דבר שבשגרה, כמו גם דיזנטריה. שירותים הם חור במדבר. הלוחמים התרגשו כאשר תפסו בית שהיה בשימוש דאעש ובו שירותים תקינים. למרות כל זאת, טיילור אומרת שהיא אוהבת את החיים בחזית. הישגיה מעלים בה תקווה שהפמיניזם המערבי יהיה חזק יותר. לטענתה, כל המערכת היא פטריארכלית (השליטה במוסדות וארגונים נמצאת בידי גברים) ולמרות חירויות האישה, החברה המערבית איננה חופשית.

התדרוך שנערך לקראת המתקפה על א-רקה, לא הסתיר את הסכנות האורבות להם ואת העובדה שמספר הנפגעים יהיה משמעותי. טיילור כבר הבחינה, כי לוחמי דאעש נסוגים מהכפרים באזור לעבר א-רקה לקראת הקרב על העיר. היא אומרת שההכנות לעימות נערכות כבר זמן רב, וכי רבים מהם ימותו.

במבט ראשון, ממשיך גארדיאן, אזור הגבול שבין סוריה לעירק נראה כמו ארץ שלווה, עם שדות חיטה עד האופק. אך עד מהרה רואים שלטי חוצות של לוחמים שנהרגו, דבר שמזכיר שהכורדים נלחמים על עצם קיומם. כאשר ממשיכים, השדות הופכים למדבר וסימני הקרבות מופיעים. מהר מאוד נכנסים לשטח שעד לאחרונה היה בידי דאעש. רואים כפרים נטושים, עמדות ביקורת רבות והרבה לוחמים.

בורות עמוקים המופיעים באמצע הכביש, הם העדות היחידה שנשארה למכוניות התופת של דאעש. מכוניות התופת מפחידות את כולם. מדובר ברכבים עמוסים בחומרי נפץ שלוחות מתכת חוברו אליהם. ירי רובה ואף טילים לא עוצרים אותן. הן מגיעות למהירות של 80 קמ"ש, ומידת הנזק שלהן שקולה לפצצה אווירית במשקל 220 ק"ג.

ידוע שבעיר א-רקה נמצאים 100,000 אזרחים ו-5,000 לוחמי דאעש. דאעש הטמין ברחבי העיר חביות רבות עם חומרי נפץ. כמו-כן, הוטמנו מטעני צד רבים, ידיעה שלא מפתיעה את טיילור. היא נתקלה במפעלי פצצות רבים, עם כימיקלים רבים וחבילות חוטים.

שוחד כדי להימלט
מנהרות עמוסות בחומרי נפץ [צילום: AP]

אלו שלא רוצים להסתכן בחציית הנהר, צריכים לצאת מצפון העיר, באזור זרוע מוקשים. אחד התושבים שילם 300 דולר כדי להבריח את משפחתו בדרך זו. נוצרת מציאות כלכלית חדשה, לפיה רק העניים נשארים בא-רקה, משום שהם לא יכולים להרשות לעצמם לשלם למבריחים

מה שמסבך את העניינים, הם דיווחים חדשים לפיהם דאעש קיבץ אין-ספור אזרחים לתוך מכלאות בשערי העיר. אחת ממפקדות היחידה הכורדית לנשים הסבירה, כי נוכחות האזרחים בשערי העיר נועד לסכל חלק מפעולותיהם של כוחות המורדים. היא הוסיפה ואמרה, כי הרעיון הוא למנוע תקיפה מאזורים מסוימים, וכל אזרח שינסה להימלט – יירה. עוד דווח על רשת של מנהרות מתחת לעיר, בהן יכולים לוחמי דאעש לנוע בחופשיות מחוצה לה. ההערכה היא שחלק ממנהרות אלו עמוסות בחומרי נפץ.

לכך מתווספים דיווחים על קשיי התפקוד בעיר. הפרנסות היחידות הן סחר במזון או החלפת דולרים בשוק השחור. אחת הנשים שנמלטו סיפרה, כי דאעש פחות מקפיד כעת על איסורי הצניעות. בלילות, נפילות מתח משאירות את העיר באפלה, כאשר ברחובות מסתובבים לוחמי דאעש או אלו שמנסים להימלט.

באופן רשמי אסור לעזוב את א-רקה, אך מספר אזרחים הצליחו לעשות זאת. פטרולים של דאעש מסתובבים סביב נהר הפרת הסמוך לעיר ויורים בכל מי שנמצא במים. אזרח אחד סיפר, כיצד חצה את הנהר באמצעות חבל שמישהו קשר לאורך הנהר. אזרח אחר סיפר כיצד משפחתו הצליחה להימלט בסירה ששכרו, ואזרח נוסף פשוט שיחד את לוחמי דאעש שיעלימו עין מהבריחה שלו ושל משפחתו.

אלו שלא רוצים להסתכן בחציית הנהר, צריכים לצאת מצפון העיר, באזור זרוע מוקשים. אחד התושבים שילם 300 דולר כדי להבריח את משפחתו בדרך זו. נוצרת מציאות כלכלית חדשה, לפיה רק העניים נשארים בא-רקה, משום שהם לא יכולים להרשות לעצמם לשלם למבריחים.


חשש מפיגועים במחנה הפליטים
הלוחמים בדרכם למחנה [צילום: בילאל חוסין, AP]

טיילור כבר ראתה מקרוב פיגוע התאבדות שכזה. היא מסיימת את דבריה באומרה שיש דברים שהיא מתגעגעת להם, אך היא יודעת שברגע שתחזור היא תשתעמם מיד. כאן, היא אומרת, היא נלחמת עבור מהפכה, חופש ושוויון. "אני אוכל למות בידיעה שחייתי"

לאט-לאט יוצאים דיווחים על הנעשה בעיר. כך למשל, לידי הכוחות באזור הגיעו מסמכים המפרטים את מספר הנשים הכלואות בעיר. מבחינת לוחמות כמו טיילור, קיים רצון עז לשחרר נשים אלו. לדבריה, להרוג לוחמי דאעש זה חלק מהעבודה, אבל מה שבהחלט מניע אותה זה לשחרר נשים מההתעללות של הארגון. עבור לוחמות ה-YPJ, השאיפות לשחרור נשים הוא יותר מהבסת דאעש, כאשר הן רוצות להרוס את מבנה החברה הפטריארכית המדכא נשים ולבנות חברה שוויונית.

עוד לפני תחילת המתקפה על א-רקה, מדברים על היום שאחרי דאעש. הפוליטיקאים הכורדים המקומיים מקווים להשגת הסכם עם הבית הלבן, לאחר הבסת דאעש בעיר הבירה שלו. ישנה שמועה שהנשיא דונלד טראמפ יבקר בעיר ויברך את הלוחמים לאחר שחרורה. נכון לעכשיו, התמיכה הצבאית של ארה"ב לא מתורגמת לאמירות פוליטיות. מעבר לכך, ישנו חשש, כי ארה"ב לא תסייע לכוחות הקרקעיים לשחרר את א-רקה. טיילור התייחסה לכך באומרה, שסיוע אמיתי יהיה להעניק לכוחות הקרקעיים נשק מתאים כמו נשק כבד וטילים נגד טנקים.

מחנה הפליטים מאברוקה שבגבול סוריה-טורקיה הולך וגדל, מדווח גארדיאן. מפקד המשטרה המקומית מאשר, כי לפי דיווחים מודיעיניים, לוחמי דאעש נמצאים בדרכם למחנה. גורם ביטחוני אחר מסר, כי נעצרו כבר מספר מחבלים מתאבדים של הארגון, שהיו בדרכם לאחד ממחנות הפליטים. כמו-כן, הועברו דיווח ופרטים על-אודות משאית תופת שהייתה בדרכה לאזור. החיילים קיבלו הוראה שבמקרה שיזהו את המשאית המדוברת והיא לא תעצור במרחק של 15 מטרים מהם, עליהם לפתוח באש ולהרוג את הנהג.

ישנו חשש רב מפיגועי התאבדות של דאעש באזור ומפני השפעתם התודעתית. טיילור כבר ראתה מקרוב פיגוע התאבדות שכזה. היא מסיימת את דבריה באומרה שיש דברים שהיא מתגעגעת להם, אך היא יודעת שברגע שתחזור היא תשתעמם מיד. כאן, היא אומרת, היא נלחמת עבור מהפכה, חופש ושוויון. "אני אוכל למות בידיעה שחייתי".

תאריך:  05/05/17   |   עודכן:  05/05/17
אריאל י. לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשים נגד דאעש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
5/05/17 14:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
בעוד אנו טרודים בימי הזיכרון ובחגיגות יום העצמאות, העולם ממשיך להתנהל. לצד הזירות החמות בקוריאה הצפונית ובסוריה, צץ סיפור יוצא דופן על ריגול שווייצרי בגרמניה
04/05/2017  |  אריאל י' לוין  |   מאמרים
אחת הבעיות העיקריות שהיקשו על הצבא המצרי במלחמתו נגד פעילות דאעש בחצי האי סיני הייתה היעדר מודיעין מדויק ובזמן אמיתי על הימצאות כוחותיו, על כך יסכימו כל המומחים למלחמה בטרור, אולם נראה כי הבעיה הזו עומדת להיפתר בעקבות שורה של הסתבכויות של שלוחת דאעש בסיני עם השבט הבדואי תראבין שהינו השבט הגדול ביותר בסיני.
03/05/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
במסגרת הלחימה לשחרור מוסול מידי דאעש, פועלת הקואליציה בראשות ארה"ב להפצצת העיר. בעוד שהאמריקנים מדברים על עזרה, התושבים בשטח מספרים סיפור אחר. האתר Foreign Policy הביא את הפרטים.
30/04/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
במשך שנתיים שלט ארגון דאעש בעיר מוסול שבצפון עירק, כולל במערכת החינוך שלה. כעת, כאשר דאעש נסוג מהעיר, המורים עומדים בפני דילמה: כיצד לעצב מחדש את מוחותיהם של הילדים שרובם למדו כיצד להילחם ולהרוג. השבועון דר-שפיגל סקר את המצב בעיר, והביא את סיפוריהם של הילדים בני הדור האבוד.
21/04/2017  |  אריאל י. לוין  |   מיוחדים ברשת
מחבל המשתייך לארגון דאעש פתח בירי בשאנז אליזה שבבירה הצרפתית פריס, הרג שוטר מקומי ופצע שני בני אדם נוספים באורח קשה לפני שחוסל בידי כוחות הביטחון. המחבל הוא כרים שרפי, בן 39 שהתגורר באחד מפרברי פריס. ארגון דאעש פרסם הודעה ובה קיבל אחריות על הפיגוע שבוצע ימים ספורים לפני הבחירות לנשיאות צרפת.
20/04/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
ארה"ב הטילה את "אם כל הפצצות"  /  עידן יוסף
הנחתים שנרצחו יקבלו עיטור  /  אביתר בן-צדף
נעצרו תומכי דאעש שתיכננו פיגוע בונציה  /  מירב ארד
שימו לב להודו ולפקיסטן  /  אריאל י' לוין
יצואנית הטרוריסטים  /  אריאל י. לוין
המלחמות הנשכחות  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il