|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

נמאס לטחון מים

דיון על הסדר ישראלי-ערבי הוא בראש וראשונה דיון בעתידה של המדינה היהודית הקטנה והיחידה בעולם; בין אם יהיה הסכם ובין אם לאו, כל הסיכונים הגדולים ישארו במגרש שלנו
21/05/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
טראמפ. מה יוליד יום [צילום: איוון ווצ'י/AP]

נפשות הפועלות
בביקור הקרוב ילמד טראמפ טוב יותר: מי הנפשות הפועלות מולו באזור; מה יחסי הגומלין ביניהן - בנפרד בעולם הערבי, ובנפרד בישראל; מה האילוצים העובדתיים בשטח.

ביקורו המתוכנן של טראמפ באזורנו, חוזר ומעלה ענני אבק סמיכים בתקשורת הישראלית. כל חזאי העבר ונביאי האפוקליפסה ממהרים לקרצף את החלודה ממאמריהם העתיקים ומניירות העבודה המאובקים והשחוקים, ולחזור בבהילות אל ערוצי השידור בכדי לנסות ולמכור את מרכולתם הישנה והממוחזרת לעייפה.

איש אינו יודע מה יוליד יום אצל טראמפ. כמנהל מו"מ מדופלם מהתחום העסקי, הוא שומר את קלפיו העיקריים קרוב לחזה ואפשר שגם במהלך ביקור זה לא יחשוף אותם במלואם. אחד המאפיינים החשובים בדרך עבודתו של טראמפ, הוא שאינו מאמץ, כפשוטם, ערכים ומושגים ארכיאולוגיים, אלא מחפש נתיבים חדשים. מי שמחפש חידושים מוצלחים ורלוונטיים, חייב ללמוד היטב את העבר ואת הסביבה בה הוא מתעתד לפעול. מו"מ מדיני למי שאינו בא מתחום היחב"ל והפוליטיקה הבינלאומית, זו עבודה רבה. בביקור הקרוב ילמד טראמפ טוב יותר: מי הנפשות הפועלות מולו באזור; מה יחסי הגומלין ביניהן - בנפרד בעולם הערבי, ובנפרד בישראל; מה האילוצים העובדתיים בשטח; אילו מהלכים או ציפיות נמצאים בתחום הנטל שהוא מוכן ליטול על עצמו לעומת אחרים שאינם סבירים מבחינתו. מכל המידע הזה יצטרך לעצב מדיניות ריאלית. אם יתפתה לחזור על שגיאות העבר - חבל על הזמן של כולנו.

לכן, מה שנדרשת ישראל לעשות כיום, הוא להביא לידיעת הנשיא האמריקני את: המציאות הביטחונית כפי שהיא רואה אותה; את הקווים האדומים הביטחוניים והלאומיים שלה; את מתכונת הדיונים שהיא מוכנה להם, לשם בחינה מחודשת של הסיכויים להסדר אזורי בשלבים שיוביל להסכם שלום אמיתי ומלא עם ערבויות בשטח. היא איננה צריכה למצוא חן בעיני הערבים שחזקה עליהם שיעשו את שלהם. אל לישראל לנסות ולהבין את מניעיהם או שיקוליהם ואל לה לבנות גישה גזורה על פיהם. הערבים יציגו את עמדותיהם טוב ממנה. תפקידו של טראמפ כמתווך ומנהל-על של התהליך, הוא למצוא את הדרכים, השיטות והאמצעים שבעזרתם יוכל לגשר על הפערים בין הכוחות הניצים, דבר שעד כה לא הצליחו לעשות כל המתווכים לפניו. בסוג המו"מ העומד על הפרק, אין משחקים "בנדמה לי" ואסור השימוש המניפולטיבי בשיטת ה"סמוך, יהיה בסדר" המקובלת; זהו דיון בעתידה של המדינה היהודית הקטנה והיחידה בעולם. יש לזכור שבין אם יהיה הסכם ובין אם לאו, כל הסיכונים הגדולים ישארו במגרש שלנו.

בין הפרסומים הרבים של תחזיות, תוכניות, הצעות, הצעות לנאומים והצהרות שראיתי בתקשורת בימים האחרונים, בחרתי במאמר של עמי דור און, "הנאום שביבי לא ישמיע"1, בכדי להמחיש הדברים שכתבתי לעיל ולהצביע על החלטות האמת שיש לשקול מול התהליכים המתהווים וכפונקציה של התפתחותם.

אני מאמין שנתניהו פיקח הרבה יותר ממה שמיחס לו דור און. רוב החלק הפותח של הנאום ההיפותטי שהוא מציע לנתניהו לקראת ביקורו של טראמפ, נאמר כבר במקומותינו עשרות ואולי מאות פעמים; הוא מיותר ואין צורך לחזור עליו. לציונים הוא בוודאי מיותר ולאנטי-ציונים הוא סתם משעמם וצבוע.

הבעיה איננה הטפת מוסר או הבעת נכונות למו"מ, מפני שאיש איננו מתנגד למו"מ, לפחות לא בישראל. אם הערבים מתנגדים למו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים, האתגר בעניין זה ניצב לפתחו של טראמפ וישראל אינה צריכה לשלם על כך דבר.

הבעיה גם איננה יסודות הסכסוך; מותר להניח שגם עובדה זו ידועה היטב לטראמפ, לעוזריו ולכל מי שמעורב בפעילות המדינית שבשמה מגיע לכאן הנשיא. מאידך-גיסא, מכון ממר"י2 מירושלים, מפרסם תרגום מדבריו של אבו מאזן בביקורו האחרון בהודו, ותקציר הדברים קובע - כמה צפוי ולא מפתיע - שלדעת אבו מאזן שורש "הנכבה" בסכסוך הוא הצהרת בלפור ולא התוקפנות הערבית כפי שמעידה ההיסטוריה. לדידו הסדר שלום יכון רק אם יכלול את זכות השיבה ופיצויים לפי החלטת האו"ם 194. זהו תרגיל מעניין של אבו-מאזן 5 דקות לפני "השעה 1200", שעשוי (ואולי מיועד) להעטות קשיים חדשים על הידברות בכלל ועל קידום הסכם בפרט, אלא אם יוריד אותו הנשיא האמריקני "מן העץ" על הסף.

נותרת על-כנה השאלה השלישית שבה מטפל דור און, שכך הוא מנסח אותה: "השאלה שכל אחד מאתנו - חילונים, חרדים ודתיים-לאומיים, כמו גם אנשי המרכז והשמאל - חייב לשאול את עצמו... מה הדרך הנכונה להגיע לשלום...".

אני חולק על מהות השאלה וניסוחה, מפני שבניסוח כלולה הנחה "משתמעת" שקיימת נכונות ערבית לשלום, והבעיה היא רק ניתוב התהליך. לדעתי, השאלה האמיתית העומדת בפני הציבור הישראלי, אם יוותר על העלאת הגרה מתמול-שלשום, נחלקת לשלושה סעיפי-משנה:

א. האם אנו מסכימים שהעוינות הנמשכת כבר למעלה מ-120 שנים כלפי התיישבות יהודים כלשהי בארץ-ישראל, היא הצהרת בלפור, ה"נכבה" או תירוץ ערבי אחר שבא לטשטש את ההיסטוריה; ולחלופין: אנו סבורים שהבעיה האמיתית היא אי-השלמה ערבית עם זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית3 ולמדינת לאום יהודית ריבונית "במרחב הערבי של המזרח התיכון"?

תשובתי: הסכסוך הוא תולדה של אי-השלמה ערבית עם זכויותיו של העם היהודי להגדרה עצמית ולמדינה ריבונית בארץ-ישראל.

ב. האם ויתורים ישראלים, על-רקע ניסיון העבר והכרת המנטליות ותרבות ההתפשטות הערבית המעוגנת בקוראן, יביאו להשלמה ערבית בנושאים שבסעיף הקודם?

תשובתי: לא נשיג בדרך הוויתורים והפגנת חולשה הכרה ערבית אמיתית ויציבה. הכרה ערבית כזו תהיה תמיד על תנאי, מניפולטיבית ותלויה בעוצמתה הכוללת של ישראל. מאחר שזו תהיה מראית-עין זמנית, היא תחפש הזדמנויות להשתחרר מהמחויבות ולחתור למטרת-היסוד המוגדרת בז'רגון הערבי: "חיסול התוקפנות וההתפשטות הישראלית".

ג. היה ותיכון השלמה ערבית עם מדינה יהודית ריבונית במרחב (מהפך מושגי דרמטי), האם תוכל ישראל להרשות לעצמה, בין היתר, על-רקע המצב הנזיל באזור והמאבקים הפנים ערביים והפנים איסלאמיים, לסמוך על הבטחות ערביות, שביסודן נסמכות על החלפת "חומר" - גבולות ביטחון, "ברוח" - ניירות-הסכמה כאלה ואחרים? האם אנו מוכנים לסמוך על ערבויות שיכולים הערבים להציע בנסיבות הקיימות כיום באזור לקיום התחייבותם, או שזו הרפתקנות מסוכנת?

תשובתי: אין לבצע מישכון של העתיד הלאומי ע"י החלפת "חומר" - גבולות ביטחון וסידורי ביטחון המבטיחים יכולת הגנה עצמית אפקטיבית, "ברוח" - ניירות הסכמה שאף פעם לא עמדו במבחן המציאות, לא באו"ם ולא במסגרות אחרות. הא-סימטריה הישראלית-ערבית אוסרת עלינו נטילת סיכונים מסוג זה שהם ברמה של סיכונים קיומיים.

לסיכום: אין סיבה או צורך לטחון מים ד'אשתקד: לא כלפי עצמנו, לא מטעמים של פוליטיקת-פנים הזויה ולא כלפי העולם. העמדה הנכונה היא זו שהציגה ישראל בעבר: מו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים - כן; הסדר אזורי - מועדף; חלוקת ארץ-ישראל בין התנועה הלאומית הערבית לתנועה הלאומית היהודית על-פי עקרונות הצהרת בלפור שאושרה על-ידי חבר הלאומים; מדינה ערבית בעבר הירדן המזרחי ומדינה יהודית בעבר הירדן המערבי; עקרונות ההסדר: הדדיות, הכרה, גבולות ביטחון, ערבויות ריאליות, הסדרי מימוש בלוח זמנים סולידי, התקדמות לפי אבני-דרך, מנגנוני בקרה ופיקוח והשתתפות מוסכמת של גורמים בינלאומיים בתהליכי היישום.

מאחר שכל פתרון אחר טומן בחובו סיכונים קיומיים לישראל אך לא לערבים, רק בקיום עקרונות אלה קיים פוטנציאל ממשי להסכם.

היה ויתברר שמדובר בבלון פוליטי ולא בשינוי יסודי של המציאות האזורית, על ישראל להתחיל ביישום חד-צדדי של האינטרסים הביטחוניים והלאומיים שלה. החלטה עקרונית זו חייבת לעמוד ברקע הכניסה למו"מ ובמהלכו.

הערות

1. עמי דור און, "הנאום שביבי לא ישמיע", News1, 16.5.17; [קישור]/.

2. ראה אתר ממר"י (MEMRI): הפרסום מ-16.5.17 (הכולל תרגום לעברית של הנאום המקורי) בקישור: [קישור]?

443. 3 3 בניגוד לתביעתם לזכות כזו לעם הפלשתיני שאך לא מכבר בא לעולם.

תאריך:  21/05/2017   |   עודכן:  21/05/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נמאס לטחון מים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה מיכאל
22/05/17 11:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
המאבק כאן הוא לא על השטחים מדינות ערב רוצות שההסכם הבא יבוסס על הפרות ההסכם הקודם לעשות צדק עם לוי אשכול ומשה דיין העובדות על חיי הפלשתינים תחת שלטון ישראל אמת היסטורית ועובדות משפטיות מהו הפתרון האפשרי לסכסוך
19/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
מדינות המפרץ הפרסי מציעות לשפר את היחסים עם ישראל בתמורה לוויתורים לפלשתינים - מדווח (16.5.17) העיתון וול סטריט ז'ורנל.
16/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסכסוך הישראלי-ערבי, עיקרו אי-השלמה ערבית עם מדינת-לאום יהודי באזור, סירוב להכיר בישראל ככזו וניסיונות קולקטיביים מגוונים וממושכים לשנות את אופיה או להכניעה בכוח הנשק ובאמצעים אחרים; סכסוך שיש בו מרכיב קבוע של איום קיומי. העובדה שחלק מערביי ישראל, המוגדרים כאזרחי המדינה, מזהים עצמם כיום בגלוי עם זרמים חיצוניים החותרים לביצוע דה-פקטו של האמור לעיל, הופך אותם לחלק מהאיום. ככל שיגדל מספרם של התומכים מבין ערביי ישראל במגמה זו, כך יחמיר האיום. כמו-כן, ככל שיינתן לזיהוי העצמי הקולקטיבי ביטוי אופרטיבי מובהק יותר, כן יחמיר האיום.
15/05/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - מימון, בניין הכוח, סגורים ונכנס לתפקידו שבוע טוב
14/05/2017  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בשלהי מאי 1979, חל בבאר שבע אירוע נדיר - העיר התעוררה לחיים מתרדמת מדבר מפהקת ששרתה עליה באופן קבוע ויצאה מכליה. הסיבה - לא, לא ניחשתם. לא ביקור של שחקן קולנוע או כדורגלן או חלוקת בונוסים לתושבים. מדובר בביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת, בעירייה, באוניברסיטה ובעוד כמה אתרים.
11/05/2017  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il