|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שישה בשישי

הססנות ונחרצות

מבט שיפוטי על ספקות הלכתיים צעדים תקיפים נגד תוקפי חיילים חרדים הדוח מעורר התמיהות של דוד רוזן פסיקות חד-משמעיות וחיוניות על מיכל האמוניה דרושה אמירה ברורה בפרשת אלאור אזריה מגיעות לנו תשובות על קריסתו של פישמן
02/06/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   גיוס חרדים   |   תגובות
רצח הוא עניין של זמן


גיוס חרדים
מספיק חמום מוח אחד

שי ניצן ורז נזרי ראויים לשבח על ההנחיה החד-משמעית שהוציאו השבוע למשטרה: יד קשה כלפי מי שפוגעים, אפילו מילולית, בחיילים חרדים ובעוסקים בגיוסם. יש כבר אלימות פיזית כלפי החיילים והמגייסים, יש כבר הסתה פרועה שמגיעה עד לשריפת בובות ושאלה האם מותר לרצוח אותם, בקיצור: אנחנו מצויים פסע אחד בלבד לפני שייעשה ניסיון, שעלול גם להצליח, לרצוח מישהו מהם. חד וחלק.

הלשון בה נעשה שימוש כלפי החיילים החרדים וכלפי הפעילים לגיוסם היא הקשה והחריפה ביותר הקיימת בלכסיקון הדתי: "שלוחי שלטון הכופר והרשע", "צבאם הטמא והמשוקץ", "העבירו אלפים ורבבות לשמד", "ציידי הנפשות", "ולבן ביקש לעקור את הכל", "האינקוויזיציה הציונית", "בגידה מחרידה" – וזה רק מדגם קטן. בכלל לא משנה האם מדובר בקומץ או בקמצוץ; כדי לרצוח מספיק חמום מוח אחד, שאותו מלעיטים מדי יום בדברי השטנה הללו, שכולם מדברים על מציאות של סכנת נפשות.

לכן, חשוב ביותר שההנחיה של ניצן ונזרי למפכ"ל רוני אלשיך תבוצע במלואה, ללא כל היסוס. במקביל, יש להקדיש מאמץ – וזה מאוד לא פשוט – להגיע אל ראשי המסיתים, אל מי שמדפיסים את הדברים הללו, ולכלוא אותם. את הנחש הזה צריך לגדוע הן מראש והן מהזנב, לפני שיכיש בצורה קטלנית.

הנדל והספקות
מצא סיבות להתיר עגונות

בהרצאה מרתקת בתיקון ליל שבועות שערכה לשכת עורכי הדין, דיבר השופט ניל הנדל על ספקות מול מציאות במשפט העברי. הנדל הציג שורה של דוגמאות מתחומים מגוונים: ממונות, כשרות, ברית מילה, אישות ופלילים. והיה לו גם לקח מוסרי בסוף הדברים. הנה מקצת מן המקצת.

דוגמה ראשונה: אדם קנה בשר באחת מתשע החנויות שבאותו רחוב, כאשר שמונה כשרות ואחת לא; אסור לו לאכול אותו, מחשש שהבשר טרף. אבל אם אדם אחר ימצא חתיכת בשר באותו רכוש, מותר לו ללכת אחרי הרוב. הסיבה: אצל הראשון הספק הוא במעשהו-שלו, בעוד שאצל השני הספק הוא רק בגוף הבשר.

דוגמה שנייה: אחרי השואה השתמש הרב משה פינשטיין בשורה של סיבות לקולא כדי להתיר עגונות, למרות שלכאורה התסבוכת הייתה בלתי ניתנת לפתרון. דוגמה שלישית: הלכה ידועה ולפיה אם פלוני ניצב מעל גופתו של אלמוני בתוך מערה ובידיו סכין נוטפת דם – לא די בכך כדי להרשיעו ברצח. ודוגמה רביעית: כיצד ייתכן ששלושה ילדים ייוולדו לאותה אישה בתוך 40 דקות ובריתות המילה שלהם יתפרסו על פני שלושה ימים? – כאשר מדובר בערב שבת, והשני מביניהם נולד בין השמשות, דהיינו קיים ספק האם מדובר ביום שישי או בשבת.

הנדל הסביר, שאין זה מקרה שלא קיים קו הלכתי אחיד לפתרון התחבטויות אלו. ההלכה מכירה בקיומו של הספק, והיא מפעילה בכל מקרה שיקולים של ערכים מתנגשים. כאשר יש להתיר עגונה – משתדלים להתיר את הספק; אך כאשר מדובר בהוצאתו להורג של רוצח – רוצים ודאות מוחלטת. והלקח המוסרי: כאשר יש לנו ספק בנוגע למעשיהם של חברינו – לדון אותם לכף זכות, כי ייתכן שאיננו רואים את כל התמונה ואיננו יודעים את כל הנסיבות.

הפרקליטים והפתולוגים
פספוס אדיר שאינו ניתן לתיקון [צילום: פלאש 90]

עמדתי בזמן אמת על התהיות שנותרו מדוח נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, בנושא יחסיה של הפרקליטות עם המכון לרפואה משפטית. מאחר שהדברים נכתבו באריכות בתחילת השבוע, נזכיר אותם בקיצור בסופו.

בחשד החמור ביותר להתערבות של פרקליט בממצאי חוות דעת פתולוגית, קבע רוזן שלא הייתה התערבות כזו – למרות שהתיאור העובדתי שלו-עצמו מלמד את ההפך. כנ"ל לגבי פנייה של פרקליט לפתולוג בנוגע לסכין שנמצאה בזירה ואי-התאמה לפצעי הקורבן. לא ברור כיצד הגיע רוזן למסקנה שרופאי המכון הפתולוגי היחיד בארץ מהווים מלכתחילה עדי תביעה, במקום לקבוע שהם חייבים להיות עדים מומחים אוביקטיביים. ההיתר שנתן רוזן לפרקליטות להמשיך לדבר ללא מגבלה עם המכון, לצד המלצה שאולי תיושם ואולי לא בדבר חובת תיעוד מגעים אלו, מבטיחה שהשיבושים יימשכו. ורוזן גם החליט משום מה להסתפק בתיעוד – שיכול להיעשות בדיעבד – במקום לדרוש שהמגעים יהיו רק בכתב.

ההססנות הזאת, שאינה מתאימה לרוזן שהכרנו במשפט הולילנד, מעוררת תמיהות, מאכזבת מאוד ובעיקר מוליכה לתוצאות מסוכנות. הפרקליטות עלולה להסיק – ואולי בצדק – שיש לה עסק עם נציב חלש, שאינו מוכן/רוצה/מסוגל להתעמת איתה. מאחר שזו הייתה הביקורת המערכתית האחרונה של הנציבות, מדובר בפספוס אדיר שלא ניתן לתקן אותו. במצב הזה, מוטב לסגור את הנציבות. חבל על הכסף ובעיקר חבל על העמדת הפנים, שרק תאפשר לפרקליטים להתהדר בביקורת שאינה ביקורת ובפיקוח שאינו פיקוח.

מיכל האמוניה
שרון-נתנאל. פסיקה חדה ומהירה

מגיע יישר כוח לשופט חנן מלצר, ולצידו לשופטים אורי שהם ונעם סולברג, על ההחלטיות שלהם בנושא מיכל האמוניה. אותן מחמאות מגיעות לשופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, ג'אדה בסול, ולשופטת המחוזית תמר שרון-נתנאל. שתי השופטות ושלושת השופטים חתכו בצורה פסקנית, מהירה וחד-משמעית: המיכל מסוכן, בלתי חוקי ויש לפנותו. לא בעוד שלוש שנים, לא בעוד שנה ואפילו לא בעוד חצי שנה. חודשיים נותרו, וזהו.

הפרשה החמורה הזאת, בה חייהם של רבבות ישראלים היו בסכנה מתמדת, היא דוגמה לכך שלעיתים אין מנוס מהתערבות משפטית. חיפה כימיקלים ידעה לפחות מאז 2014 שהזמן הולך ואוזל, לא עשתה כלום – ואז שלחה לרחובות את עובדיה להפגין נגד הממשלה שכביכול מקפחת את פרנסתם. המשרד להגנת הסביבה גרר את רגליו ולא מילא את תפקידו, ועיריית חיפה אומנם הובילה את מהלך הסגירה, אבל גם לה נדרשו לא מעט שנים.

מהרגע שהעניין הגיע לבתי המשפט, קיבלנו הכרעה סופית בתוך פחות מחצי שנה, כולל אמירותיו הברורות והחד-משמעיות של מלצר בנוגע לזהות האחראים למחדל. מערכת המשפט שלנו סובלת מסחבת, לפעמים החלטותיה מעוררות ביקורת – אבל במקרה הזה היא פעלה למופת וייתכן שאף הצילה חיי אדם.

אלאור אזריה
העובדות מצביעות על רצח [מרים אלסטר, פלאש 90]

אני מתקשה להבין מדוע בית הדין הצבאי לערעורים לא רוצה להכריע בעניינו של אלאור אזריה ומבקש מהצדדים ללכת לגישור. זהו מקרה בו נדרשת אמירה ברורה וחד-משמעית: מתי מותר לירות, מתי אסור, מה מהווה פעולה ראויה לשבח, מה מהווה פשע. משפטים בעלי הד ציבורי רחב הם ההזדמנות לבתי המשפט לשלוח מסר. דווקא בשל הרעש התקשורתי (המאוד-מאוד-מוגזם) סביב משפטו של אזריה, חשוב שהוא יהווה אבן דרך. זה לא המקום להיסוס, זה לא המקום לעסקות.

על-פי הפסיקה העובדתית של בית הדין הצבאי, מה שביצע אזריה היה למעשה רצח. עד היום לא הבנתי מדוע הוא הועמד לדין רק על הריגה. ואחרי זה הוא יוצא בעונש מגוחך של 18 חודשי מאסר; על קבלת שוחד בכמה רבבות שקלים בעיריית נשר נפסק עונש כפול. ערכאת הערעור כמעט ואינה מתערבת בממצאים עובדתיים, ולכן לא יהיה זה הימור פרוע לשער שההרשעה תישאר בעינה. ואילו העונש הוא כה נמוך, עד שלכאורה יש מקום לקבל את ערעורה של הפרקליטות הצבאית ולהחמיר בו.

ועוד הערה. יורם שפטל הביא לכך שהעיתונאי ניצול השואה נח קליגר יורשע בהפרת כללי הסוב-יודיצה, בשל פרסומיו הרבים בזמן משפט דמיאניוק בהם טען לאשמתו של הפושע האוקראיני. כעת שפטל עצמו מנהל את תיק אזריה בתקשורת, מול כל מצלמה ומיקרופון אפשריים. מה שמלמד, שגם הצביעות נמנית על סגולותיו.

אליעזר פישמן
לאפשר חקירות עתידיות [צילום: משה שי, פלאש 90]

נכון לשעת כתיבת שורות אלו, אין הסדר בין אליעזר פישמן לבין נושיו ולא בטוח שיושג כזה. בכל מקרה, על דבר אחד צריך לעמוד: קבלת תשובות ברורות לשאלה כיצד נוצר חוב בן עשר ספרות. המנהל המיוחד יוסי בנקל טוען שמדובר ב-4 מיליארד שקל, פישמן טוען שזה "רק" מיליארד וחצי, אך השאלות הקשות ממש לא תלויות בסכום המדויק.

בדקה הראשונה של הדיון הראשון בתיק, ב-29 בספטמבר אשתקד, פנה הנשיא איתן אורנשטיין לפיני רובין, המייצג את בנק הפועלים, ושאל: איך נתתם לו עוד כסף? רובין סבור עד היום שהשאלה לא הייתה במקומה, אבל מבחינה ציבורית – אין ספק שאורנשטיין שם את האצבע על הנקודה החשובה ביותר. עם כל ההבנה לכך שבנקאות משמעותה סיכון כספי, ועם העובדה שמדובר בחוכמה בדיעבד – לציבור מגיעות תשובות, כי הציבור הוא שמשלם. מחיקות הענק של הבנקים מתגלגלות לריביות ולעמלות שהם גובים מהלקוחות האחרים ולשערי המניות שלהם, והחוב של פישמן לרשות המיסים פוגע במישרין בכולנו.

בהקשר הזה חשובה התנהלות פסקנית מצידו של אורנשטיין. גם אם יהיה הסדר נושים שיושג מחוץ לכותלי בית המשפט, עליו לבקש תשובות ועליו לאפשר חקירות עתידיות של פישמן כפושט רגל. לא רק בגלל שחייבים לדעת מי היו האחראים, אלא גם ובעיקר כדי להקטין את הסיכוי שהתנהלות כושלת שכזו – ואני מתבטא בלשון המעטה – לא תחזור על עצמה.

תאריך:  02/06/2017   |   עודכן:  02/06/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אהוד גינדס / Ehud Gindes   אורי שהם / Uri Shoham   אייל  פישמן / Eyal Fishman   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   איתן אורנשטיין / Eitan Orenshtein   אלאור אזריה   אלונה בר און / Alona Bar on   אליעזר פישמן / Eliezer Fishman   בנק הפועלים בע"מ / Hapoalim Bank Ltd   ג'אדה בסול   ג'ון איואן דמיאניוק   דוד לשם / David Leshem   דוד רוזן / David Rozen   הלל צ'רני   חנן מלצר / Hanan Melcer   טל מניפז / Tal Menipaz   יוסי בנקל / Yossi Benkel   יורם שפטל / Yoram Sheftel   יורם שפטל / Yoram Sheftel   יעל בן-משה בוך / Yael Ben-Moshe Boch   ירון אלכאוי / Yaron Elhawi   מזי רנצלר / Mazzi Rentzler   ניל הנדל / Neal Hendel   נעם סולברג / Noam Sohlberg   ענת  מניפז / Anat Menipaz   פיני רובין / Pinchas Rubin    רוני אלשיך / Roni Alsheh   רונית פישמן-אופיר / Ronit Fishman-Ofir   רונן מטרי /  Metri Ronen   רותם אופיר / Rotem Ofir   רז נזרי / Raz Nazri   שי ניצן / Shai Nitzan    שלום גולדבלט / Shalom Goldblat   תמר שרון-נתנאל   תמר שרון-נתנאל 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הססנות ונחרצות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
2/06/17 13:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גיוס חרדים
קיצוני הפלג הירושלמי מעלים הילוך במאבקם בגיוס מקרב החרדים ומגדילים את רף ההסתה. בכרוז שנתלה בבני ברק הם מציעים פרס כספי לילדים שיגרשו בצעקות חיילים חרדיים.
30/05/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
על המשטרה לפזר הפגנות בלתי חוקיות המתקיימות מול בתיהם של עובדי ציבור העוסקים בגיוס חרדים - קובעים (יום ב', 29.5.17) פרקליט המדינה, שי ניצו, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, במכתב ששלחו למפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך.
29/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנהלת בנייני האומה תבטל אירוע של הפלג הירושלמי מהזרם הליטאי החרדי שנועד להתקיים מחר (יום ב', 2.4.17). על-פי דיווח של מיכאל שמש בגלי צה"ל, ההודעה על ביטול האירוע נעשתה ברגע האחרון, לאחר שלהנהלה נודע כי בכוונת המארגנים לקרוא שלא להתגייס לצה"ל.
02/04/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה (יום א', 26.2.17) למשטרה ולפרקליטות לתת עדיפות לטיפול בתלונותיהם של חיילים חרדים על התנכלויות בשל שירותם הצבאי.
26/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר הביטחון אביגדור ליברמן, הנחה (יום ד', 8.2.17) לבחון את הפסקת הסדר דחיית הגיוס עם ישיבות מעלות התורה וגרודנא, שבראשן עומד הרב שמואל אוירבך, ונמנות על הפלג הירושלמי.
08/02/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   גיוס חרדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פישמן - הקריסה  /  מי ומי  
"חזרתי מצוק איתן וצעקו לי: אמן שתמות במלחמה"  /  עידן יוסף
חרדים מואשמים בתקיפת רב  /  איתמר לוין
חרדי הורשע בהעלבת חייל חרדי  /  איתמר לוין
כל דאלים גבר  /  איתמר לוין
בואו נעשה סדר  /  איתמר לוין
כוחו של הרגל  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il