מחדל המידע בתחבורה הציבורית נמשך. אגף טכנולוגיות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה ה
שיק את אתר "מסלולן" החדש, שמשדרג את המידע הקיים היום באתר כל קו. ההצהרות בדבר הקמת אתר המידע המשודרג נמסרו כבר לפני שנים, אך רק כעת הוא יוצא אל הפועל.
כבר 7 שנים שאתר המידע "כל קו", המבוסס על טכנולוגיה ישנה, נמצא "בהרצה". אולם השדרוג שמחליף אותו חדיש טכנולוגית יחסית ללפני כמה שנים, אך אינו צופה פני עתיד ואינו מותאם להיצע הטכנולוגי הרחב שיש בשוק. כך, במקום מערכת משוכללת ומתקדמת, מפגר משרד התחבורה בכמה שנים ונותן מערכת, שאמנם טובה יותר מזו המיושנת אך נשרכת מאחור מבחינה טכנולוגית ואינה נותנת מענה לצורכי הנוסע בן זמננו.
סקירת News1 של האתר המשודרג מעלה כי יש לא מעט דברים לתקן. להלן רשימה של נושאים טעוני שיפור (לא בהכרח לפי סדר חשיבות):
שירות המפות המוצע באתר המשודרג מציג רק תחנות עצירה אך לא את מסלול הקו. הוא כולל מפות כלליות, ללא ציון נקודות עניין ליד התחנות. הנוסע אינו יכול לצפות בתמונת התחנה כדי לוודא שאכן הוא מגיע לתחנה המדוברת. אפילו מסלול ההליכה לתחנה אינו מופיע על המפה.
באתר החדש אין פרטים באשר לתחנת ההמתנה (למשל: האם היא מוארת או מקוּרה, האם יש בה צג מידע דיגיטלי, האם בתחנה יש מערכת לטעינת כרטיס רב-קו, האם היא נגישה לנכים, מה מידת תדירות הנסיעה של קווים בתחנה וכדומה). גם מידע על האוטובוס חסר (למשל, האם יש בו אינטרנט אלחוטי, האם הוא עירוני/בין-עירוני, האם הוא נגיש וכיו"ב).
לראשונה מתאפשרת הצגת זמני אמת. אולם אין הצגת זמני הגעה ממוצעים המחושבים לפי זמן אמיתי, וגם אין שום אפשרות תכנון לפי זמן אמת או לפי זמן ממוצע. כל נוסע מתחיל בתחבורה בישראל יודע שכל קשר בין הזמן התכנוני לזמן בפועל מקרי בהחלט.
המערכת צריכה להסתמך על הנווטן באוטובוס ולהציג את היכן נמצא האוטובוס בכל רגע נתון - הן בתרשים סכימטי על גבי קו רצוף, והן במפה, ברמת דיוק מירבית הכוללת גם את תנועת הקו בין תחנות ולא רק כאשר הוא מגיע לתחנה עצמה.
במקרים בהם אוטובוס לא יצא לדרך או לא "משדר" למחשב המרכזי, מופיע הזמן התכנוני כאילו הוא זמן אמת. דבר זה גורם להטעיית הנוסעים במידע שאינו תואם את המציאות. נוסעים עשויים למצוא את עצמם ממתינים לקו שכלל אינו נוסע. זה קורה על בסיס יומיומי, ומשרד התחבורה אינו עושה להפסקת התופעה החמורה.
זמני האמת של הנסיעות ב
רכבת ישראל אינם מעודכנים במערכת, וכך גם הזמנים התכנוניים מתחנות הרכבת, כמו גם תעריפי הנסיעה בהתאם לסוג הכרטיס. דבר זה מקשה עוד יותר על תכנון הנסיעה.
מערכת מיושנת
באתר המשודרג תכנון מיושן ולא-חכם של נסיעות, שאינו מציג את שלל האפשרויות להגעה מנקודה לנקודה. כך למשל, במקום להציע לי נסיעה שתעלה 32 שקלים, הציעה לי המערכת לנסוע דווקא בנסיעה ארוכה שתעלה שמונה שקלים יותר. גם הישובים אינם נתפשים כמכלול, ואי ציון התחנה המדויקת עלול לעלות לך בשעות של המתנה. כך למשל, ניסיון שלי לנסוע מישוב מסוים הציג ברירת מחדל של נסיעה ממרכז הישוב, שממנו יש נסיעה רק בצהריים. אולם אם הייתה המערכת מצביעה לי על אפשרות הנסיעה בבוקר ממסעף היישוב, הייתי יכול לחסוך חמש שעות וחצי(!) של המתנה מיותרת. המערכת אומנם מאפשרת חיפוש בין ישובים, אך כדי להגיע לחיפוש זה עליך לעבור עוד משוכה טכנולוגית מיותרת, ואין סיבה שחיפוש זה לא יהיה ברירת המחדל.
כדי לתכנן מסלול מוטב להסתמך על
גוגל מפות או על אתר 'מוביט'. האתר החדש מתהדר בהשלמה אוטומטית, אולם זו אינה יעילה בכל המקרים - המערכת אינה חכמה דיה כמו זו של גוגל, ואינה מזהה חלק מן המקומות. משרד התחבורה יכול היה לשדרג את המערכת כך שתעלה על החלופות הקיימות בשוק הפרטי ולהציג תכנון מסלול המביא בחשבון גם זמני אמת, אך בחר להישאר מאחור.
לנוסע אין אפשרות להעריך נכונה את שלל אפשרויות הנסיעה המוצבות בפניו ולבחור את האופטימלית מביניהן. יהיו מי שהשיקול המנחה אותם הוא הגעה מהירה ממקום למקום, ויהיו מי שדווקא שיקולי מחיר יכריעו אצלם (לאו-דווקא מחיר בנסיעות בודדות אלא כאלה המותאמות לערכים הטעונים בכרטיס הרב-קו, או אפשרויות של כרטיסי הלוך ושוב וכדומה). לאלה ולאלה משרד התחבורה אינו נותן מענה.
מה קורה עם המפות?
התכנון כל כך מיושן עד שאפילו מפה אין בנמצא בדפי התכנון. הסרבול בהדרכה כיצד להגיע ממקום למקום כל כך מסובך, שמוטב לשאול מישהו שכן יודע איך להתמצא. מזכיר את הימים בהם כדי להגיע ממקום למקום היה עליך לעצור ולשאול עוברי אורח.
ההדרכה כיצד יש לעבור בין קווים וכיצד להגיע ליעד צריכה להיות מפורטת לפרטי פרטים. עליה לכלול את מירב הנתונים, כגון: לאן לפנות כאשר יורדים מן האוטובוס, האם יש לחצות כביש, מה משך ההליכה המשוער, באיזו מן התחנות להמתין וכדומה.
באתר מופיעים עדכוני תנועה רק של חלק מהחברות, ובאלה שמופיעים לא ניתן לצפות במפות ובצרופות שונות ולא ניתן קישור שיַפנה לעדכון המפורט באתר החברה. ככלל, שורר נתק מוחלט בין אתר משרד התחבורה לאתרי המפעילים, שאינם כפופים לאמות מידה אחידות של הצגת המידע. גם צורת הצגת הודעות העדכון לפעמים כללית מדי ולפעמים פרטנית מדי ויורדת לרזולוציות שאינן אמורות לעניין את הנוסע. כך למשל, אם מתקיימים לוויה של אדמו"ר, תהלוכה נגד לבישת פרוות או הפגנה נגד העירייה – אין לי עניין כנוסע לקבל עליהן מידע בפרוטרוט ודי אם יאמרו לי שמדובר בתהלוכה או לחלופין בעבודות. בנוסף, לא מתאפשרת לנוסע פרסונליזציה בעדכונים – שתאפשר לו לקבל עדכון ישיר על כל שינוי בקווים בהם הוא רגיל לנסוע.
היום מאפשרת מערכות המידע השונות חיפוש לפי קו, אך לא חיפוש לפי מספר תחנה. כמו-כן, יש לאפשר חיפוש מסלול באמצעות סימון ידני של נקודות הציון של המוצא והיעד על המפה מבלי להידרש לרשום במילים את הכתובת.
בחיפוש לפי כתובת מדויקת אין באמת אפשרות לחפש לפי כתובת מדויקת. המערכת משייכת את הכתובת המדויקת לרובע מסוים, ועלולה לבחור עבורך דווקא תחנה יותר מאותה כתובת. במקום לסייע לנוסע להתמצא באמצעות מנוע חיפוש גאוגרפי קיימת חלוקה ארכאית ושרירותית לשכונות או לרובעים, שאולי מתאימה רק לירושלים. כך למשל, במקום להפנות אותי לתחנת אוטובוס הנמצאת 4 דקות מביתי מפנה אותי המערכת ה"חכמה" לתחנה הנמצאת במרחק 16 דקות!
המערכת החדשה, כמו זו הישנה, מוגבלת לשימוש בשלושה קווים לכל היותר, ואינה מסוגלת להציג מידע כאשר הנוסע נדרש להחלפת ארבעה קווים ויותר. המערכת הנוכחית מסתפקת ביעד ובמוצא, אך אינה מאפשרת לנוסע לבחור כמה יעדים, בדומה לתכנון נסיעה בגוגל ברכב פרטי. נוסע שלמשל ירצה לעשות סידורים בכמה מקומות לא יוכל להקיש יותר מיעד אחד. על המערכת החדשה לאפשר לו תנועה מהירה בין היעדים לפי סדר שיתאים לצרכיו.
נתוני תעריפים חסרים
מחיר הנסיעה - במערכת החדשה נוספו תעריפי נסיעה של חברות שלא הופיעו בעבר, אך עדיין חסרים תעריפי נסיעה רבים שאינם מאפשרים חישוב מחירה הכולל של הנסיעה. כמו-כן, לנוסע מוצג רק תעריף נסיעה בודדת, ללא התאמה לפרופיל המשתמש (אזרח ותיק, נוער, סטודנט, נכה וכדומה), וללא אפשרות לחשב עלויות במינויים (חופשי-יומי, חופשי-שבועי, חופשי-שבועי, הלוך-חזור וכיו"ב). הדבר דומה להצגתם על המדף של מוצרים ללא תווית מחיר.
לוח זמנים שבועי - לא ניתן יותר להציגו בפורמט נוח של PDF, כפי שהיה באתר הקודם. כמו-כן, נתוני הרישוי הם שישה ימים בלבד קדימה, ואינם מאפשרים תכנון ארוך טווח.
גם המערכת הנוכחית אינה מציעה את אפשרות השימוש במוניות שירות, ובמקביל גם אפשרות לסמן כי אינך מעוניין להיעזר בשירותיהן.
המערכת הנוכחית אינה תואמת לשמותיהן המדויקים של התחנות. יש פה ושם חוסר התאמה בין השם המצוין במערכת "כל קו", לשם המושמע במערכת הכריזה באוטובוס או לשם הכתוב על השלט בתחנה. המידע מונגש עבור בעלי מוגבלויות אך לא לדוברי שפות זרות (ערבית, אנגלית).
המערכת צריכה לכלול אמצעים לשימוש בתשתית לשירות לפי קריאה. מערכת תעבורה זו מונהגת כיום רק בחבל משגב, אך היא עשויה להתרחב לשאר הישובים הקטנים. יש לאפשר גם למי שאינו תושב הישוב גישה להזמנת שירות.
טופס פניות הציבור אינו בולט לעין. הוא מחייב מילוי שדות חובה שלא תמיד הכרחיים לתלונה, ואינו מאפשר צרופות של תמונות ומסמכים. אין מספר פנייה, ואין מערכת שמאפשרת מעקב אחר פניות. המערכת אומנם מאפשרת גם תלונות נגד משרד התחבורה, אך גם נגד חברת ויאוליה, שכבר שנים אינה מפעילה תחבורה ציבורית.
לא לנער הזה התפללנו
מערכת ממשלתית צריכה לעדכן את האתר כל אימת שמתגלה שינוי ולא רק אחת ל-24 שעות. היא אינה יכולה לפטור עצמה מאחריות למידע הנמסר, ועליה לעמוד מאחוריו גם מבחינה משפטית. לא ייתכן שהאחריות תחול על המשתמש בלבד.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מסר כי "שדרוג האתר הוא צעד נוסף בשיפור השירות בתחבורה הציבורית. האתר נגיש ונוח יותר למשתמשים, מאפשר תכנון טוב יותר של הנסיעות, ומעקב בזמן אמת אחר הגעת האוטובוסים לתחנה". כאמור, זה לא ממש מדויק, והדרך למערכת מושלמת ארוכה.
מצופה היה כי אחרי כל כך הרבה שנים של הריון ותכנון ושפיכת כספי ציבור רבים, נקבל סוף-סוף מערכת ראויה לשמה. במקומה קיבלנו אתר מקרטע סוג ב' שנראה כי תוכנן בידי משתמשי רכב פרטי, שתחבורה ציבורית מהם והלאה. כגודל הציפייה כך גודל האכזבה. מן הראוי שהאתר הישן לא יוסר לגמרי מהאוויר, ותינתן אפשרות למי שמצאו אותו פשוט יותר לעשות בו שימוש. לא לנער הזה התפללנו.