|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
מינץ, מלצר והנדל. החוק מעל לתקנות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

שורות המחץ בבג"ץ התח"ץ

העותרים בעד תחבורה ציבורית בשבת ניסו לאלץ את בית המשפט העליון לעקוף את החוק, וקיבלו אגרוף לפרצוף שהשיג את התוצאה ההפוכה
15/09/2017  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
פרקליטות העותרים. סטירת לחי

עו"ד נחי בן-אור. המדינה לא צריכה ליזום

העותרים. פה לא כיכר העיר

מגעים בין העותרים לנציגי המדינה

בג"ץ: המשוכה להפעלת אוטובוסים בשבת גבוהה
עידן יוסף
רפורמים וארגונים חילוניים משכו בעצת בג"ץ את העתירה נגד תחבורה ציבורית בשבת * השופטים אומרים כי מדובר בנושא של מתן רישיון ולכן הפונה צריכה להיות חברת תחבורה
לרשימה המלאה

יקח כנראה זמן עד שתומכי הרחבת התחבורה הציבורית בשבת יפנימו את עוצמת המכה שהנחית עליהם בג"ץ בתחילת השבוע. כלי תקשורת מגויסים לטובת הנושא לא תרמו במיוחד לעיכול העניין. לו היה בית המשפט העליון פוסק הפוך, היינו נתקלים בכותרות דוגמת "תבוסה לשר ישראל כ"ץ" (שעמד איתן על שימור המדיניות הנוכחית), "ניצחון לחילונים", "הסטטוס-קוו מת" ושלל סופרלטיבים. כהרגלה, נכנעה העיתונות לרדידות המאפיינת אותה, הסתפקה בכותרות פרווה, פחות התייחסה למהות פסיקת בג"ץ, ומיקדה את הסיקור בתגובות לפסק-הדין.

בעוד ח"כ משה גפני טוען כי בג"ץ זרק את העותרים מכל המדרגות, טענה העותרת ח"כ תמר זנדברג כי בית המשפט הותיר דלת פתוחה להגשת בקשה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. האמת לא נמצאת אי-שם באמצע, אלא הרבה יותר קרובה לדברי גפני. בג"ץ זרק את העותרים מן המדרגות, אך הותיר להם מדרגה אחת בלבד. כדי לעלות חזרה, הם יידרשו להזיע הרבה. בית המשפט הבהיר לעותרים כי למעשה אין להם זכות עמידה בבג"ץ, מאחר שמסגרת התקנות בגינה הם עותרים נמצאת במתחם מתן רישיון, וככל שאין הם מייצגים מפעיל תחבורה ציבורית שמבקש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

גם אם ירצו האגודות השיתופיות שבוס ונוע תנוע לקבל רישיון, הן אינן יכולות. הן אינן אגודות תחבורה שברשותן ציי רכב ואינן עונות להגדרת "מפעיל תחבורה ציבורית". היחידים שאיכשהו רלוונטיים לעניין זה הם חברות ערביות באזור נצרת, רהט ומזרח ירושלים. אולם גם הן מוגבלות לתחום שיפוט מוגדר וכמו החברות היהודיות, אינן מעוניינות לפעול גם בשבת. משכך, הסיכוי כי העותרים יצליחו לבוא שוב לבג"ץ כשמאחוריהם חברה שתרצה להפעיל שואפים לאפס.

הסולם אותו הציבו השופטים לעותרים כדי שיוכלו לרדת מן העץ עליו טיפסו אינו ממשי בדיוק כמו הסולם בחלום יעקב. התקווה להרחיב את מתכונת התחבורה הציבורית בשבת אינה יותר מחלומות באספמיה. הדרך היחידה היא להתעורר מן החלום, להתפכח משכרון הכוח של התמיכה בעולם הווירטואלי של הרשתות החברתיות, לקפל את הזנב בין הרגליים ולהודות בכישלון.

בית המשפט אינו כיכר העיר

תגובות העותרים, כפי שנמסרו זמן קצר אחרי הדיון, כמו גם החיוכים המעושים, מעידים על גודל חוסר ההבנה של מה שהתנהל באולם בית המשפט, כאילו מדובר בדחייה "טכנית" בלבד. זנדברג מסרה בתגובתה כי ״בית המשפט סירב בשלב זה לגעת בתפוח האדמה הלוהט שנקרא תחבורה ציבורית בשבת". ישראל חופשית הודיעה כי התייחסותו של בג"ץ להמשך ההליך מהווה הזדמנות מצוינת להביא בפניו את הצרכים האמיתיים של האזרחים, ולאחר מיפוי יובהר לבית המשפט שהצורך בתחבורה ציבורית בשבת הוא צורך חיוני ונדרש.

אבל המציאות כאמור, טופחת על פניהם. מדברים הרבה על חוק עוקף בג"ץ, ומה שניסו העותרים לקדם זה "בג"ץ עוקף חוק". שופטי בג"ץ לא ראו זאת בעין יפה. הם כתשו עד דק את נציגת העותרים, ובלשון עממית: קרעו להם את הצורה. בשלב מסוים מאסו השופטים ממיחזור הטענות בדבר הצורך החיוני לכאורה בהפעלת תחבורה ציבורית שבת וכאילו על המדינה ליזום סקרי צרכים לשימוש בשבת, וכאשר נוכחו כי הטענות נגד המדינה פופוליסטיות, הבהירו לה כי זה בית משפט של חוק ולא כיכר העיר... במילים אחרות: רוצים לעשות קמפיין פוליטי? לא על הגב שלנו.

חלק הארי של הדיון כלל לא נסוב על זהות העותרים, שעל בסיסה נתלו העותרים בתגובותיהם לתקשורת, אלא דווקא על המסגרת החוקית שבה מתבקשת תחבורה ציבורית בשבת. השופטים הבהירו את המערכת ההיררכית בעניין - שבה לא הפקודה (פקודת התעבורה - החוק) נגזרת מן התקנות אלא ההפך. הווי אומר: החוק לפיו יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל מבוסס על נורמה הלכתית חמורה, שמטילה צל על התקנות הליברליות לכאורה. באומרם "לכאורה", התנבאו השופטים ולא ידעו מה ניבאו. כלומר, בניגוד לטעות הרווחת (גם אצל פקידי משרד התחבורה) כאילו סעיפי התקנה נועדו להתיר ולא לאסור, עיון מעמיק יגלה שהאמת הפוכה.

יתרה מכך, גם לטענה כאילו התחשבות השר ככל שניתן במסורת ישראל היא "רק" שיקול אחד מתוך מכלול שיקולים שגויה מיסודה, הן לנוכח הרקע ההיסטורי שבגינו חוקק התיקון לחוק והן משום שבחוק גם מדובר על "איסור כלי רכב ביום מנוחה".

ייתכן שהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, חדו"ש, ישראל חופשית, תמר זנדברג ויתר העותרים הפרטיים מצטערים על הרגע בו בחרו לעתור לבג"ץ. לא זו בלבד שחטפו סטירת לחי מצלצלת משלושת השופטים, נראה כי נהפכה שלייתם על פניהם, והתוצאה שקיבלו הפוכה מאשר זו לה קיוו.

כעת נסללה הדרך להקשות על המדינה דווקא בכיוון השני - כיצד למרות חוק כה מגביל איפשרה מתן של מאות היתרים בשנים האחרונות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
בג"ץ 5396/16, איריס רשפ ואח' נ' שר התחבורה ואח' / פרוטוקול
דיון בעתירה בבקשה להורות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, בסופו המליצו השופטים למחוק את העתירה
בג"ץ 5396/16 איריס רשפ ואח' נ' ח"כ ישראל כץ, שר התחבורה ואח' / פסק-דין
פסק-דין בעתירה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

עוד בעניין תחבורה ציבורית בשבת
תאריך:  15/09/2017   |   עודכן:  15/09/2017
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
רכבת ישראל מפרסמת את לוח הזמנים החדש לסתיו 2017, בו יופעלו 516 נסיעות רכבת ביממה לעומת 468 רכבות בלו"ז הנוכחי, גידול של מעל ל-10 אחוזים במספר הרכבות המופעלות.
13/09/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
1,100 חברים וגמלאים של אגד ויורשיהם, שהיו בעלי מניות בחברת הנדל"ן נצב"א שהייתה בבעלות אגד, מבקשים להעביר מתפקידו כבורר את השופט בדימוס עמירם בנימיני. הבוררת מתנהלת בין 4,400 חברים וגמלאים לבין חברת איירפורט סיטי שבשליטת קובי מימון, בנוגע ל"תוספת התמורה" עבור מניותיהם בנצב"א שנמכרה למימון בשנת 2006.
10/09/2017  |  יצחק דנון  |   חדשות
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, הודיע (יום ד', 6.9.17) לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ על סיום תפקידו כמנהל הרשות, בתום חוזה העסקתו המסתיים בסוף נובמבר 2017. מאמצים לשכנעו להישאר בתפקיד לא צלחו. כעת ממתינים לראות מי יתמנה במקומו.
08/09/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר התחבורה ישראל כ"ץ מגלה (יום ה', 7.9.17) כי לאחר בדיקת חוקיות הקווים הפרטיים שמפעילות בשבת האגודות השיתופיות "שבוס" ו"נוע תנוע" מסתמן כי הם פועלים בניגוד לחוק, ולמעשה מדובר בקווים פיראטיים לכל דבר.
08/09/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הארבעה בנושא השבת, המורכבת מח"כים של הסיעות החרדיות, נועדה (יום ד', 6.9.17) עם מנכ"ל משרד העבודה לדון בעבודות הרכבת בשבת ובנושאי עבודה אחרים בשבת. מיד בתום הפגישה הודיעה רכבת על כוונה לקיים עבודות בשבת הבאה, במסגרת חיבור הקו המהיר לירושלים והקמת תחנת מזכרת בתיה. אולם גורם המקורב לוועדת הארבעה אמר ל-News1 כי לא יהיו עבודות.
06/09/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
עברתי בימים אלה ברחוב רש"י בתל אביב והבחנתי במבנה בית הכנסת שלא היה ידוע ומוכר לי לפני כן    מבנה בית הכנסת ועברו ההיסטורי סיקרנו אותי
רבקה-תפארת חקק
רבקה-תפארת חקק
רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר
טובה ספרא
טובה ספרא
מראש היה ברור שהשותפות השברירית בין כחול לבן לתקווה חדשה לא תחזיק מעמד לאורך זמן. הכוכבים הראו שמלכתחילה החיבור ביניהם היה חסר בסיס איתן ויציבות, וצפויים היו קשיים ואי-הבנות בין הש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il