|
יעבדו בשבת? [צילום: ישראל סאן]
|
|
|
|
|
"העבודות בכיפור יופסקו", הודיע מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און באתר עבודות הרכבת הקלה בבני ברק תוך שהוא מצית את האש הבאה: "אבל בימי שבת הבאים העבודה מתחת לפני הקרקע תימשך כרגיל". בעיריית בני-ברק מתנגדים ומבטיחים לשים מקלות בגלגלי הרכבת.
אם לא בזירה המשפטית, סביר להניח שהסוגיה תיפתר בזירה הפוליטית, כאשר בשלב זה לא ידוע ידו של מי תהיה על העליונה. בעיר התורה תוהים מדוע ביום הכיפורים ניתן היה להפסיק את העבודה, אך לא בשבת קודש. אולם מעבר לשאלה קצרת טווח זו, עומדת שאלה ארוכת טווח באשר לפעילות הרכבת בשבתות ומועדי ישראל.
עדיין לא ידוע האם תפעל הרכבת הקלה בשבת. שר התחבורה הנוכחי, ישראל כ"ץ, מסרב להתחייב שתושבת, ואומר בראיונות שונים כי מי שיכריע עניין יהיה אחד משרי התחבורה הבאים. להצלחה/לכישלון של חברת נת"ע הבונה את המיזם, להמשיך בעבודות הכרייה גם בשבתות השנה הקרובה ומעבר לה, תהיה השלכה גם על נסיעות הרכבת הקלה בשבת.
החשש להתנכלות לנסיעות שיופעלו בשבת קטן, ולא מהסיבה שייתכן שנסיעות אלה יופעלו באופן אוטומטי או בידי לא-יהודים. בניגוד לערים אחרות בהן עובר תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה (בת ים-פתח תקוה), בבני-ברק כל התוואי הוא מתחת לפני האדמה, ואינו נראה לעוברים ושבים.
גורמים בבני-ברק רואים בטיעון הבטיחותי שמעלה נת"ע תירוץ בלבד, כאשר הסיבה העיקרית לרצון לעבוד גם בשבת היא הפסדים כלכליים העלולים להיגרם לחברה. מדוע, שואלים החרדים, מתחשבת החברה הממשלתית באמונות תפלות של פועלים סינים ומונעת כניסת נשים למתחם החפירות בטענה לעשיית עין הרע או מתזמנת ביצוע עבודות מהותיות כאשר הספרה 8 מופיעה בשעון המורה, אך בוחרת לבעוט בערך השבת המקודש ביהדות.