פרישת השר
יעקב ליצמן מן הממשלה נובעת לדבריו מאחריותו המיניסטריאלית לכך שחילולי שבת מתקיימים במשמרת שלו. אבל לפני שבכלל מתחילים לתהות מדוע פרש למרות שמדובר בעבודות מצילות חיים, מדוע מלכתחילה הצטרף לממשלה שבה חילולי השבת הממוסדים עולים על אלה של כל קודמותיה.
מראיינים צרי אופקים נוטים לשאול את ליצמן בראיונות שלרוב מבטאים את ההשקפה החילונית ממנה הם באים. כשירות לעיתונאים אלה, מוגשות מספר שאלות לרב ליצמן, שטוב אם יישאלו:
1. גורמי המקצוע מעריכים שאי-ביצוע עבודות הרכבת בשבת יביא לשינוע חומרים מסוכנים במשאיות באופן העלול לגרום לדליפה, ולסתימת הכבישים בימי חול שתמנע מאמבולנסים לנוע על הכבישים. האם אינך רואה בכך ספק פיקוח נפש, שעבורו ניתן לחלל את השבת?
2. מדוע במשמרת שלך התגברו משמעותית חילולי השבת בתחבורה הציבורית והנסיעות תוגברו למרות החוק הקובע כי יש לצמצם את התחבורה הציבורית בשבת; ומדוע אתה אדיש לטענות עובדי הרכבת והאוטובוסים על כך שמאות נהגים נאלצים בעל-כורחם להגיע לבתיהם שעתיים אחרי כניסת השבת תוך הפרת החוק?
3. למה יש שרים שמקבלים ממך "הנחה" על תרומתם לחילול שבת - למשל שר הפנים
אריה דרעי שאינו מורה לרשויות המקומיות שעושות זאת להפסיק בשבת את פינוי האשפה בערים, את ההסעות העירוניות לים ולמקומות הבילוי, את ארגון אירועי השבתרבות ואת חלוקת דוחות החנייה? או שרי האוצר והמדע שמארגנים הרצאות במקומות לא כשרים וכיו"ב.
4. מדוע החרשת לנוכח חילולי שבת ההמוניים שהיו בשבת שלפני ל"ג בעומר הן על-ידי המשטרה והן על-ידי חברות התחבורה הציבורית שנאלצו להתארגן בשבת להסיע חרדים למירון, ומדוע אתה מחריש כעת לנוכח הכוונה לכנס ועדת שרים שתיתן היתר ענפי (כללי) שיביא להעסקתם בשבת בעל-כרחם של מאות ואולי אלפי עובדים בענף הכדורגל?
5. מדוע אתה נותר שווה נפש לנוכח אוזלת היד של משרד העבודה בפיקוח על שעות עבודה ומנוחה ולא תובע את איוש 40 התקנים החסרים לשם כך, ומדוע אינך תובע שמתן היתרי עבודה בשבת יינתן בהתייעצות עם מכון טכנולוגי תורני כפי שהיה בעבר?
6. מדוע קולך לא נשמע לנוכח ההיתרים בסיטונות שנותן משרד העבודה לכל מיני גופים ציבוריים לעבודה בשבת - למשל בערוצי הרדיו והטלוויזיה, ואנך פועל לצמצמם?