|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

אנשי הנדל"ן של השבוע

כך נקלעו קהת וישראלי לקשיים

שני קבלנים ותיקים הבונים כיום כמה מאות דירות מודים שהם במצוקה עסקה גדולה עם בזק הלוואות מפרטיים פיגור בלוחות זמנים שעבדו נכסים פרטיים ונתנו ערבויות אישיות
09/02/2018  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
ישראלי. תוכנית הבראה

הקבלנים הרצל קהת-ארביב ודוד ישראלי יהיו עסוקים מאוד בימים הקרובים. עליהם להגיש עד לשבוע הבא (יום ד', 14.2.18), לבית המשפט המחוזי-מרכז, הצהרה המפרטת את כל נכסיהם האישיים: כספים בבנקים, קופות גמל, נדל"ן פרטי, כלי רכב. כל זאת כדי שבית המשפט יממש צו שהוציא (יום ד', 7.2.18), המעכב הליכים אישיים נגדם. "חברותינו במצוקה" – הודו השבוע.

שניהם הם הבעלים של שתי חברות, בנות כעשרים שנה, אגדים הנדסה ובניה ואגדים השרון. ניתן להתייחס אליהן כגוף אחד בין היתר כי הבעלות זהה: קהת-ארביב 55%, ישראלי 45%, באמצעות חברות משפחתיות.

הם נפגשו כסטודנטים בטכניון. לפני 21 שנה הקימו את חברתם הראשונה, וקצת אחר כך את השנייה. היו להם גם שותפויות ופעילויות אחרות, אך עיקר הפעילות, זה שנים, היא בשתי חברות ה"אגדים" לבנייה למגורים. הרצל קהת-ארביב ורעייתו נחמה, השותפה בחברה המשפחתית, מתגוררים בשדמות דבורה. דוד ישראלי מתגורר בזכרון יעקב.

במשך השנים בנו כ-1,000 דירות ויותר ביפו, בחולון, בנתניה, במדרשת רופין, ברעננה ועוד - לא כולל המיזמים האחרונים, שהכניסו אותם לקשיים. רשם הקבלנים אישר לחברות את הסיווג הגבוה ביותר, המתיר להן לבנות ללא הגבלת סכום.

החברות "נקיות", ואין נגדן עד עתה תביעות משפטיות. אין סימנים להוצאות ניהול מוגזמות. ב-2015 לדוגמה משכו שני הבעלים-המנהלים שכר ודמי ניהול של כ-110 אלף שקל לחודש, שניהם יחד, בהחלט לא מופרז בהשוואה למקובל בענף.

לוו 9.5 מיליון כדי לשלם לבזק

אז מה קרה להם? אחד הסיפורים נוגע לעסקה מלפני כחמישה חודשים: אגדים וחברת ב. קימה רכשו מבזק את מגרש שקמונה בשדרות פל-ים 19 בחיפה. הן התחייבו לשלם תמורתו 40 מיליון שקל. התוכנית היא לשפץ מבנה בן 12,000 מ"ר (לשעבר מרכזית בזק) העומד ריק, ולבנות לידו מגדל משרדים.

אגדים שילמה עד עתה 13 מיליון שקל וחצי. הבעלים שילמו 4 מיליון שקל, וקבוצה אנשי עסקים הלוותה להם 9 מיליון שקל וחצי. חברי הקבוצה הם חברות גוטסמן השקעות, דהר השקעות וקומפטנס, ולצדם המשקיעים יעקב בן-אסייג, חגית עציון וזאב ברגמן. המלווים דרשו וקיבלו ערבויות אישיות, העדויות להכביד עתה על קהת-ישראלי. אגדים חייבת לגייס כספים נוספים כדי לשלם לבזק.

הבעיות העיקריות כיום הן סביב שני מיזמי מגורים שהחברה בונה, כקבלנית וכשותפה, בעפולה ובטירת הכרמל.

אגדים נגד לוינשטיין, ולהפך

אגדים שותפה ב-25%, בבניית 225 דירות ב"נוף בראשית" עפולה, לצדן של חברות ב. קימה ומשולם לוינשטיין. אגדים היא גם הקבלן הראשי. בשבוע שעבר (יום ה', 1.2.18) טענה אגדים, שמצוקתה נובעת משלוש סיבות: ראשית, לוינשטיין לא משלמת לה 12 מיליון שקל בעד עבודות חריגות. שנית, ההשקעה גדולה ב-20 מיליון שקל מהחזוי. שלישית, לוינשטיין שיווקה 132 דירות במחירי מבצע, וזה הקטין את הכנסותיה של אגדים כשותפה.

לוינשטיין וב. קימה, מציגות סיפור שונה לחלוטין. עו"ד איתן ארז, נציג לוינשטיין: "אגדים פיגרה בבנייה. ישראלי וקהת לא הביאו כסף מהבית. רצינו לאכלס 40 דירות, ובריונים מנעו זאת. ההפעלה גרעונית. אנחנו מפסיקים את החוזה אתם, כקבלנים, בגלל ההפרות. לוינשטיין לא נפלה בפח, כשניסו להוציא ממנה מיליוני שקלים". ב-30 בינואר דרשו שתי החברות מאגדים לצאת מיד מהמיזם, לאור הפרת סעיפים בחוזה (לגרסתן).

מעניין: באותו יום עצמו, 30 בינואר, הציעה חברת משולם לוינשטיין לאגדים לפנות לבורר מוסכם מראש, עו"ד חיים וינטרוב. זה לא קרה. לאחר יומיים הגישו חברות אגדים בקשות להקפאת הליכים.

סיפור דומה אירע באותו יום בשבוע שעבר, במיזם לבניית 82 דירות בטירת הכרמל, בשותפות 50:50 של אגדים עם קרדן נדל"ן. גם כאן, אגדים היא גם הקבלן הראשי. גם כאן, הוציאה קרדן לחברתם של ישראלי וקהת צו סילוק יד. גם כאן, הטענות נגד אגדים הן פיגור בלוח הזמנים. קרדן קיזזה 6 מיליון שקל מהכספים המגיעים לאגדים "בגלל הנזקים הגדולים שגרם הפיגור". והרי לכם עוד בעיה לחברה.

הרווח התפעולי – רק 2%

בדיקת News1 מגלה שחלק מסוים מבעיות אגדים הנדסה ובניה נובע ככל הנראה משולי הרווח הקטנים שלה. ב-2016 למשל היו לחברה הכנסות בכ-160 מיליון שקל, הוצאות ב-157 מיליון שקל ורווח תפעולי של 3.2 מיליון שקל, 2% מהמחזור, לפני הוצאות מימון, ניהול ואחרות. במצב זה, כל הוצאה בלתי צפויה עלולה למחוק את הרווח הקטן. לדוגמה: פיגור בלוח הזמנים מביא לכך שהמזמין-היזם ישלם באיחור, והבנק יגבה ריבית חריגה. זו בעיה של קבלנים נוספים, שנקלעו בשנתיים האחרונות לקשיים.

רווחי שתי החברות יחד קטנים. ב-2014 היה רווח נקי של כ-500 אלף שקל. ב-2015 הפסידו 250 אלף שקל. ב-2016 רשמו רווח של כ-2.2 מיליון שקל, שרובו נובע מקיזוז מס על חשבון שנים קודמות. ישראלי וקהת מודים, שהם מפסידים על המיזמים האחרונים שלהם.

אגדים בונה, כקבלן, שני מיזמים לקבוצות רכישה - 45 דירות ברחוב זרובבל 103 בהרצליה, ו-45 דירות בגבעתיים. סך החוזים 80 מיליון שקל. אגדים צופה "עודף תפעולי" (זה לא בדיוק רווח). מה יקרה אם חברי הקבוצות יחליטו שאינם רוצים עסקים עם חברה בבעיות, ויעברו (ככל שהחוזים מאפשרים זאת) לקבלן אחר?

אגדים, עם חברת אפקון כשותף ב-50%, היא קבלן ראשי של אשדר, לבניית 168 דירות במיזם פינוי-בינוי בנווה מונוסון. גם כאן צופים עודף. מה יקרה אם אשדר תתיר את החוזה, בשל קשיי אגדים?

חובות לבנקים, ערבויות אישיות

ישראלי וקהת מעריכים שהחוב לבנק מזרחי עומד על כ-7.7 מיליון שקל. הבנק סבור שהחוב הוא כ-10 מיליון שקל. החוב המקורי למזרחי היה 20.3 מיליון שקל, והוא הוקטן, אחרי שהבנק "החרים" לזכותו פקדונות בכ-10 מיליון שקל. כלומר, העורף הכספי של החברה נפגע. החברות חייבות גם 2.4 מיליון שקל לאוצר החייל, 1.5 מיליון שקל לדיסקונט, וסכום קטן יחסית לבנק הפועלים. לבנקים יש ככל הנראה ביטחונות טובים.

בעיה מרכזית של שני היזמים היא הערבויות האישיות שנתנו למלווים שונים, ב-16.6 מיליון שקל - 9.5 מיליון למלווי עסקת בזק, 7.7 מיליון שקל לאחרים. רשימת הנושים הלא-מובטחים כוללת את חברת השיווק "מגדלים", עם חוב של 1.7 מיליון שקל, וחברה לאספקת מזגנים, שאגדים חייבה לה 1.1 מיליון שקל. הם ואחרים יקבלו כנראה רק חלק מהכסף המגיע להם. זו מכה לאנשי עסקים קטנים. לאגדים אין כנראה חובות לעובדים או לרשות המיסים.

יעל ואבישג מרס, שקנו דירה או שתיים, טוענות אף הן לחוב. מספר ניכר של קונים מצפים לדירותיהם, בעיקר בעפולה. יש להניח או לקוות, שלכולם ערבויות חוק מכר, המבטיחה שיקבלו את כספם, כולו או רובו המכריע.

"שעבדנו נכסים אישיים"

הרצל קהת וישראלי מאשרים, שהקשיים לא נולדו אתמול: "בחודשים האחרונים עשינו כמיטב יכולתנו כדי לגייס כספים לחברה. הבאנו כספים מן הבית. ברבעון האחרון חתמנו על הסכם עם בן-אסייג, רפאל ארביב ואחרים, שילוו לנו 6 מיליון שקל, כנגד שיעבוד נכסים אישיים (לא פורט). לוינו מחברת פסגות כ-2.5 מיליון שקל, כנגד ערבויות אישיות. מכרנו משרדים בעפולה ב-1.2 מיליון שקל".

מה כבר נשאר לקהת ולישראלי, אחרי שמכרו או שעבדו נכסים אישיים, והפקדונות בבנק מזרחי חוסלו? מי שיפקח על פעילותם, מטעם בית המשפט, יבדוק.

בשבוע שעבר הבינו השניים, שאין מנוס מהקפאת הליכים והסדר נושים. הם ביקשו מבית המשפט המחוזי-מרכז להוציא צו הקפאת הליכים ל-60 יום, ולכנס אספת נושים כדי להציג הסדר הבראה. התוכנית היא לפרוע את כל החובות לנושים המובטחים, כולל בעלי ערבויות, וחלק מהחובות לנושים הלא-מובטחים. החשבון שלהם הוא, שאם יוכלו לסיים ברווח את הבנייה באתרים, ולגבות פה ושם חובות יוכלו לפרוע את החובות המובטחים, וחלק מהלא-מבוטחים. אין תוכנית הבראה מגובשת. נראה שחלק גדול מהנושים הסכימו.

"עיכוב הליכים" ולא "הקפאת הליכים"

השופטת עירית וינברג-נוטוביץ נתנה ב-1 בפברואר במעמד צו אחד צו לעיכוב הליכים – ולא צו הקפאת הליכים - לשישה ימים. השלב הבא היה דיון במעמד כל הצדדים, שנערך השבוע (יום ד', 7.2.18)
לאחר הדיון קבעה השופטת: "קיימת תמימות דעים שהחברה לא פירטה די הצורך את הנתונים. עליה להשלים את הנתונים, לפני שאשקול לתת צו הקפאת הליכים. לכן אני נותנת צו עיכוב הליכים, שיחול גם על הליכי חילוט ערבויות וסילוק יד, בתוקף עד החלטה אחרת". צו זה מונע, בין היתר, לפי שעה, את סילוקה של אגדים מהמיזמים בעפולה ובטירת הכרמל.

באותה החלטה הורתה השופטת לקהת ולישראלי למסור לבית המשפט בתוך שבוע רשימה מלאה של נכסים אישיים, ורק אז יחול גם עליהם צו עיכוב ההליכים זה מה ששניהם עושים בימים אלו. האם ניצלו שתי החברות? האם יבריאו? מה יקרה לנושים, בפרט אנשים פרטיים? המשך יבוא בדיון הבא בבית המשפט, בעוד כשבוע וחצי.

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  09/02/2018   |   עודכן:  09/02/2018
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך נקלעו קהת וישראלי לקשיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השרה איילת שקד צדקה כאשר אמרה השבוע ש"ישראל תובעת את עצמה לדעת". היא גם צדקה כאשר אמרה שצריך להטיל יותר הוצאות. אבל זה לא יספיק, ובשורות הבאות נציע מהלך כולל ומקיף.
09/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
"תפוחים מן המדבר", המחזה הנודע של סביון ליברכט, העולה בבית צבי ברמת-גן - הוא נוקב ומרגש. ההפקה הקולחת והדרמטית, המהולה בטקסטים קומיים ושנונים, עוסקת במציאות הישראלית של חרדים מול חילונים ומאבק הדורות וזכויות האישה.
08/02/2018  |  חיים נוי  |   כתבות
שני סרטים שונים כל כך זה מזה מועמדים השנה לאוסקר: "חוטים נסתרים", של הבמאי פול תומס אנדרסון ו-"3 שלטים מחוץ ל-אבינג, מיזורי" של מרטין מקדונה.
תיאטרון הבימה ממשיך בדרכו להעלות מחזות מקורייים כמו אלו שהעלה בעבר - "מנין נשים", "כתם לידה" ו"הנאהבים והנעימים", הנוגעים בצדדים הפחות ידועים לציבור החילוני, שלכאורה עוטים קדושה ושמירה על קדושת השם, אך למעשה פוגעים בחיי הנשים והמשפחות, ושגם הבעלים לא רווים מהם נחת. כי אחרת, מדוע כה רבים בקהילות אלו המקרים של התאבדויות, גברים נשואים הנזקקים לזונות, התעללויות בבנות משפחה, בילדות ובבנים בישיבות?
08/02/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
רוני אלשיך משקר ביודעין כאשר הוא רומז לקשר כלשהו בין פרשות בנימין נתניהו לבין פרשת רוני ריטמן. החקירה נגד ריטמן נפתחה בנובמבר 2015 - דהיינו 13 חודשים לפני פתיחת החקירה בתיק המתנות, כך שלא יכול להיות שום קשר בין הדברים. יתרה מזאת: ריטמן ואלשיך טענו לקנוניה מצידו של תת-ניצב גיא ניר, שהיה אז ראש חטיבת המודיעין. בשום שלב בהליכים הממושכים בעניינו של ריטמן לא עלה, ולו ברמז, איזשהו קשר בינה לבין ראש הממשלה ומקורביו.
08/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il