|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

משפחת אבו רביע - גשר בין הבדואים לתושבי הנגב

על ארבעה מבני השבט הדוגלים בד-קיום והגיעו להישגים אישיים נאים בעיזאת אבו-רביע פגשתי באמצעות הצוות "במרכז ג'ו אלון" והייתי מוקסם מהבדיחות ומהסיפורים ששפעו ממנו ולא יכולתי לעמוד מול אישיותו הכובשת
28/03/2018  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ידידות רבת שנים [צילום: הדספרוש/פלאש 90]


פתיח

את כמה מבני שבט אבו רביע פגשתי בצמתים שונים בחיי. תמיד הוקסמתי מטון הדיבור הרך, הסבלנות, חיפוש הפשרה והעיקר - ידידות רבת שנים. את יונס אבו רביע פגשתי עת ליוויתי כבחור צעיר, מרכז מטע הפרי בקיבוץ, למפגשים עם הרופא הנודד בין המרפאות. הבאתי עמי כמה פירות לדוגמה (תפוח, אגס, מישמש, שזיף) והוא נהג לספר על כל אחד משהו "מסורתי".

את עארף אבו רביע פגשתי עת השתתף בוועדות השונות שליוו את "מרכז ג'ו אלון" וקראתי ולמדתי מכמה ממאמריו וספריו. יותר מאוחר, במסדרונות האוניברסיטה נפגשנו פעמים רבות (עד היום) והחלפנו מילים על ידידים משותפים ועל בעיות המלוות את השבטים בעיור הכפוי. בחליל אבו רביע פגשתי עת כתבתי מחקר גדול העוסק בשאלת הבעלות בקרקע של הבדואים ובתחומי הקונפליקטים בין השיח'ים הוותיקים והמנהיגות הצעירה. חליל היטיב להסביר לי את נקודת השקפתו ואף ציטטתי מדבריו ומספרו במחקרי.

בעיזאת אבו-רביע פגשתי באמצעות הצוות "במרכז ג'ו אלון" והייתי מוקסם מהבדיחות ומהסיפורים ששפעו ממנו ולא יכולתי לעמוד מול אישיותו הכובשת. ובינתיים הארבעה חצבו להם, איש בדרכו, מסלול בו התקדמו ועל אף שלא תמיד הסכימו עם מהלכי מדינת ישראל ולא עם הוועדות השונות שקמו במהלך השנים אך בה בעת חיפשו תמיד את הגשר להדברות בין יהודים לערבים בנגב.

אישים בולטים מהשבט
קידום מצב הבדואים [צילום: אלדן דוד/לע"מ]

רבים מבני המשפחה רכשו השכלה גבוהה, ויש בהם רופאים, מורים ומרצים
▪ ▪ ▪

השבט נחשב לאחד השבטים הבדואים המוכרים והמשפיעים, ושמו נקנה לו בין היתר בזכות השייח' סלמאן אבו רביעה, שהנהיג את השבט בתקופת המנדט הבריטי והיו לו קשרים ענפים עם אמירויות המפרץ ובית המלוכה ההאשמי בירדן. כך גם בזכות הקאדי (שופט מסורתי) הידוע עיד סאלם אבו רביעה, שפסקי הדין שלו ליישוב סכסוכים בין השבטים היריבים באזור ארץ-ישראל ובירדן ידועים ומפורסמים עד היום.

חבר הכנסת הבדואי הראשון, חמאד אבו רביעה, היה מבני שבט זה. בתקופת כהונתו פעל אבו רביעה רבות למען קידום מצב הערבים הבדואים בדרום הארץ. בשנת 1981, משום שלא התפטר מתפקידו על-מנת לאפשר לשייח ג'בר מועדי להיכנס לכנסת, נרצח על-ידי בניו של מועדי. רבים מבני המשפחה רכשו השכלה גבוהה, ויש בהם רופאים, מורים ומרצים, ביניהם: יונס אבו רביעה, פרופסור עארף אבו רביעה, ד"ר חליל אבו רביע ועיזאת אבו-רביע. בהמשך נרחיב על ארבעה מבין הידועים בקרב משפחת אבורביעה לא דווקא לפי סדר החשיבות אלא באקראי לאור זיכרונות הכותב ממפגשים איתם.

חליל אבו-רביע
אוניברסיטת בן-גוריון [צילום: לע"מ]

בעת היותו מרצה באוניברסיטת בן-גוריון היה "לאבא" להרבה סטודנטיות שהגיעו אליו להתייעצות בעניינים אישיים
▪ ▪ ▪

נולד בשנת 1947 בשבט שהתגורר ליד ערד שם חי כבר בין 300 - 400 שנה. הוא למד עד כיתה ט' באזור ואז נשלח עם חבורת ילדים לנצרת, לקולג' בשם "טרה סנטה קולג'." עיקר עיסוקו - גם כטוען בבית הדין השרעי (בית המשפט המוסלמי-דתי) וכעורך דין היה - חקר הקונפליקטים בין המסורת הבדווית (המנהג) לבין החוק השרעי לבין חוקי המדינה.

חליל נזקק למיומנות רבה בתחום ההיסטורי-משפטי משום שהכללים בבית דין זה כללו חוקים מהתקופה העות'מנית וכן מתקופת המנדט. כך גם מתקופת המדינה שלא שינתה את מהותם. בעת היותו מרצה באוניברסיטת בן-גוריון היה "לאבא" להרבה סטודנטיות שהגיעו אליו להתייעצות בעניינים אישיים. בהבדל מהסטודנטים הבנים, גילה חליל כי רוב הבנות מסיימות את התואר וחוזרות לשבט לעומת מספר גדול של בנים שמפסיק את לימודו במהלך התואר.

הוא בדק את טענת המסורתיים וקבע שכל הבנות שסיימו את האוניברסיטה התחתנו והקימו משפחות. המשפחות הצעירות סירבו להצטרף לערים הקיימות וביקשו להתיישב בפזורה, ושם לחיות באווירה מסורתית תוך ציפייה להכרת המדינה ביישוב. משמע קניית השכלה מבחינתו ובניגוד לעמדת "השמרנים" בשבטים - לא פגעה בסיכוי הצעירים לבנות בית והקים משפחה.

הסכסוך בנגב
תפקיד חשוב [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הבדואים מילאו תפקיד חיובי בעשור הראשון למדינה - הביאו ידיעות מהצד המצרי והירדני וכן עסקו בהברחת בשר שהיה חסר כל כך בשוק הישראלי
▪ ▪ ▪

חליל גישר בין שבט הטארבין לבין פיני בדש ראש מועצת עומר. הריסות הבתים והגניבות ותופעות האלימות פסקו. ניתנו פיצויים - לבעלי בתים - 300 אלף שקל ולבעלי צריף/אוהל ניתן 2000 שקל. חליל שייך לאלה שטוענים כי יש לפתח את היישובים הבלתי מוכרים ולהפכם ליישובים מודרניים ולא לפזר את תושביהם בין הערים הקיימות.

הוא מזכיר כי הבדואים מילאו תפקיד חיובי בעשור הראשון למדינה - הביאו ידיעות מהצד המצרי והירדני וכן עסקו בהברחת בשר שהיה חסר כל כך בשוק הישראלי. פעם לטענתו נהגו הבדואים לומר אני ערבי בדואי ישראלי היום הביטוי השגור, המוקצן קצת: אני ערבי פלשתיני. המדינה היא שדחפה את הבדואים (מכיוון שלא הקימה עבורם מרכזי תעסוקה) לעיסוק בסמים, הברחות סחר בנשק וחציית גבול.

בשנת 1995 החל ללמד באוניברסיטה ללא כל הכשרה קודמת. כבר בקורס הראשון נכחו באולם 142 סטודנטים וחליל צלח את השיעור בהצלחה. חליל התמחה במשמעות הקונפליקטים שנוצרו בין החוק המנהגי (המסורתי) בשבטים לבין חוקי השריעה ואלה מול חוקי מדינת ישראל. לאחר הרצאות רבות וצבירת ניסיון כטוען בבית הדין השרעי פרסם חליל ספר המרחיב את את הדיון בקונפליקט הנ"ל והנושאים בהם דן היו לדוגמה: אירוסין; נישואין; המרת דת; גירושין; דמי מזונות; אפוטרופסות וירושות.

הפרק הראשי - נישואין התחלק לפרקי משנה - נשואי בדל, נשואי חטיפה, נשואים מנהגיים, נשואים שרעיים, ריבוי נישואין, נשואי תערובת, נשואי קירבה והמוהר. הוא ביטא את ההגיון החוקי/הלכתי השבטי העובר מהפך בתקופה המודרנית.

ד"ר יוניס אבו רביע
סורוקה [צילום: פלאש 90]

משפחה חריגה
יוניס הופך לפסיכולוג ומסייע למשפחות במתחים שנוצרו בין הורים לילדים. משפחתו נתפסה "כחריגה" באשר מכרה רכוש על-מנת לממן לימודי תיכון לבנים בנצרת.

אם המחלה התגברה פנה הבדואי בהמלצת רופאי השבט לבית החולים סורוקה
▪ ▪ ▪

נולד במתחם השבט ליד ערד בשנת 1945. למד עם ילדי השבט באוהל גדול בכסייפה דת, חשבון, ערבית ועוד. עם פרוץ המלחמה שהה השבט בסמוע בשטח ירדן והמתין לתוצאות הקרבות לפני שהחליט לשוב למדינה החדשה. כנהוג למד עד כיתה ה' בשבט ואחר כך יצא עם קבוצת נערים לנצרת לתיכון שם עשה בגרות בנוסח המקובל במנדט הבריטי. הבחינות נשלחו ללונדון, נבדקו והוחזרו לתלמידים.

אשתו החלה ללמד את השפה הערבית בבית הספר היסודי "מצדה" והוא החל ללמוד את יסודות הרפואה והביולוגיה. לראשונה נתקל בתופעת הדרווישים (רופאים-מכשפים-אלילים-פסיכולוגים) שפתרו בעיות בדרכים לא שגרתיות. אם המחלה התגברה פנה הבדואי בהמלצת רופאי השבט לבית החולים סורוקה. מי שהשפיע עליו לפנות לכיוון הרפואה היה ד"ר בן-אסא.

יוניס הופך לפסיכולוג ומסייע למשפחות במתחים שנוצרו בין הורים לילדים. משפחתו נתפסה "כחריגה" באשר מכרה רכוש על-מנת לממן לימודי תיכון לבנים בנצרת. בשנת 1964 התקבל ללימודי רפואה באוניברסיטה העברית, היה תלמיד מצטיין וזכה בפרס מידיו של פרופ' לייבוביץ'. לראשונה נחשף לחיי העיר, חיי הצעירים היהודיים ולא זכר תופעות של קיפוח או אפליה.

בית המשפחה עמד להרס על-ידי הממשל אך התערבות ישירה של נציג הממשלה באמצעות פרופ' דן אבני - בוטלה הגזרה. בשנת 1971 סיים לימודיו והפך לבן-בית אצל פרופ' דן אבני. את הסטאג' עשה אצל ד"ר להמן והחל לנסוע בין המרפאות של היישובים הבדואים בנגב. תחילה התקבל בקרירות ונשי השבט לא היו מוכנות להיבדק אצלו.

בשנת 1979 קיבל באופן קבוע פיקוח על מרפאות ברהט, ובתל-שבע והתמודד בעיקר עם תופעת הסוכרת שהפכה לגורם מסוכן בקרב השבטים. יוניס הפך "לרופא הבדואי הראשון בנגב" וסייע לבן דודו שנבחר לכנסת בהכנת סדר יום ונאומים. היה בין אלה שהתנגדו להסדרי אריק שרון בעת פינוי קרקעות ש.ת. מלחתה והגיע להסדר בו כל מתפנה מקבל 20% קרקע, 30% פיצוי כספי והשאר קיבלה הממשלה.

באופן אישי בחר להתגורר בשכונת נוה נוי. הקפיד שילדו ילמדו עד כיתה ה' בשבט ( מתוך רצון שיספגו את השפה והמורשת הבדואית) ואחר כך פוזרו בבתי הספר בנוה נוי. במשך השנים הפך לסמכות רפואית עבור הבדואים גם בבית החולים סורוקה וגם במרפאות השבטים.

פרופ' עארף אבו רביע
טיפול מסורתי [צילום: הדס ניצן]

ערכי משפחה
את עבודת הדוקטור הגיש לאוניברסיטת תל אביב בהנחיית פרופ' עמנואל מרקס כאשר הקו המנחה את המחקר היה חשיבות גידול עדר הצאן לשמירת ערכי המשפחה והשבט המסורתיים.

כאנתרופולוג השווה בין תוצאות הטיפול המסורתי למודרני ואת ההשפעה של כל סוג טיפול כזה על בן השבט ולא מצא ניגודים חריפים ביניהם אלא ביקש לאזן בין המסורת לחידוש
▪ ▪ ▪

נולד בשנת 1954 ועבר את המסלול של אחיו. למד באוניברסיטת בן-גוריון ובארצות הברית. משנת 1995 הוא מרצה וחוקר בבן-גוריון. פרסם ספרים רבים ועשרות מאמרים בעברית ובאנגלית. נמנה עם מקימי המוזאון לתרבות הבדואית נשוי ואב לשישה ילדים. עארף היה ראשון שכחבר סגל עמד בראש המלקה ללימודי המזרח התיכון. תחומי המחקר והכתיבה - מנהגים, מסורת, חינוך, רפואה מסורתית. צמחי מרפא, קברי קדושים, השתלת אברים ואתיקה רפואית.

מפלגת העבודה עמדה למנותו כשגריר בדניה אך העניין לא הסתייע. שיתף פעולה עם חוקרים ישראלים רבים. כך למשל מחקרו המשותף עם ששון בר-צבי וגדעון קרסל שפורסם בשם "קסם הקברים", תל אביב 1998. את עבודת הדוקטור הגיש לאוניברסיטת תל אביב בהנחיית פרופ' עמנואל מרקס כאשר הקו המנחה את המחקר היה חשיבות גידול עדר הצאן לשמירת ערכי המשפחה והשבט המסורתיים. הדוקטורט שימש בסיס לספרו המשפחה הבדואית בנגב ומשק גידול הצאן שפורסם בשנת 1991.

בספרו האחר, רפואה בדווית מסורתית (1999) כולל שני שערים - האחד אנתרופולוגי והשני: מתחלק למחלות בני אדם ומחלות בעלי חיים וריפוין. בשער הראשון מתמודד עארף עם הפילוסופיה של הרפואה המסורתית הבדווית; היחס למרפאים; הרפואה הטיפולית פנייה לריפוי דרך הצדיק; הרוח וכוח הריפוי במוזיקה, בריקוד ובקודים התנהגותיים מסורתיים. בשער השני עוסק הספר במחלות בני אדם נפוצות בשבטים שסודרו לפי האלף-בית. ביניהן: מחלות בדרכי השתן; אילמות, אמפטיגו; אפילפסיה; בעיות עיכול; אישיאס, גידולים סרטניים גמגום ועוד.

לאחר מכן הכין לוח של מחלות נפוצות בקרב המקנה העדר ובעלי החיים שבשבט: אכילת יתר; ברוצוליה; דלקת אוזניים; כל הדלקות של האברים השונים; הפלות; הרעלות וכאבי בטן. המחקר שנכתב כבסיס לספר ארך כ-25 שנה בהן נדד עארף בכל ריכוזי הבדואים בארץ, בעזה, בעבר הירדן ובסיני. הוא נפגש עם רופאים מסורתיים, רכש את אמונם, נכח בעת הטיפול והתרשם מחד מהישגיהם הפסיכולוגיים-חברתיים ומצד שני מקוצר ידם בעת מחלה קשה ובלתי מוכרת.

כאנתרופולוג השווה בין תוצאות הטיפול המסורתי למודרני ואת ההשפעה של כל סוג טיפול כזה על בן השבט ולא מצא ניגודים חריפים ביניהם אלא ביקש לאזן בין המסורת לחידוש. לטענתו, במאה הקודמת למדו הבדווים לשלב בין הרפואה המסורתית לחדשה וליהנות מיתרונותיה של כל אחת מהן.

עיזאת אבו רביע
צ'לסי קלינטון [צילום: AP]

הכל היה סודי. אנשי ביטחון אמריקאים חמורי סבר ראיינו אותי לפני הביקור והסבירו לי, שאסור לי לדבר עם אף אחד על הביקור הצפוי
▪ ▪ ▪

המטיילים עם עיזאת אבו רביע משתאים בין השאר מהשליטה שלו בערבית, אנגלית, גרמנית, ספרדית ועברית. גם נשיאים ושרים מרחבי העולם נהנים מעת לעת מחוכמת החיים של הבדואי המעודכן. מבחינת משרד החוץ הישראלי, מדובר בשגריר יוצא דופן בארץ. עיזאת נוהג להפליג בעלילותיו בפני המטיילים. את הסיפור עם צ'לסי קלינטון הוא לא ישכח לעולם. בתו של הנשיא האמריקני דאז הגיע לישראל בשנת 1999 יחד עם אמה הילרי.

"הכל היה סודי. אנשי ביטחון אמריקנים חמורי סבר ראיינו אותי לפני הביקור והסבירו לי, שאסור לי לדבר עם אף אחד על הביקור הצפוי. כבר כשהגעתי למלון 'הילטון', בירושלים, כדי לקחת את האורחת החשובה, התחילו הצרות. בכניסה לחנייה של המלון הסברתי למאבטח שהגעתי לקחת את צ'לסי קלינטון לסיור בירושלים העתיקה. המאבטח הודיע בקשר שתימהוני ערבי הגיע לחנייה והזעיק מיד כוחות גדולים. תוך שניות הקיפו את המכונית שלי אנשי ביטחון ישראלים ואמריקנים.

פחדתי שיירו בי ולא הזזתי יד. ישבתי קפוא על מושב הנהג ודיברתי בקול שקט כדי לא להרגיז את אנשי ההבטחה שהתמקמו מסביבי. ורק אחרי האישור שניתן, הוסר המצור מעלי". צ'לסי ירדה לחניה ונכנסה למכונית הגדולה. עיזאת חייך כאילו כלום וסייר עם האורחת המכובדת בכנסיות עתיקות בירושלים העתיקה.

כל שביל, כל גיא
ג'ק קמפ [צילום: AP]

"השבוע לקחתי את עיזאת לסיורים עם ג'ק קמפ, שהיה מועמד לסגן נשיא ארצות­ הברית מטעם הרפובליקנים בשנת 96', אנחנו תמיד בקשר"
▪ ▪ ▪

הוא מיוחד במינו לא רק כמדריך תיירים: הוא מכיר כל שביל, כל גיא וכל נחל. הוא איש העולם הגדול, שולט בשפות, נעים שיחה ובעל חוש הומור, שמצליח להתחבב על כל אורח. אין בדיחה על פולני או רומני שהוא לא מכיר. הוא ישראלי יותר מהרבה ישראלים. "השבוע לקחתי את עיזאת לסיורים עם ג'ק קמפ, שהיה מועמד לסגן נשיא ארצות­ הברית מטעם הרפובליקנים בשנת 96'. אנחנו תמיד בקשר. מעניין לפגוש בדואי המכיר כל­כך לעומק את החברה היהודית, ועדיין הוא בדואי שורשי".

בערוץ הספורט הישראלי הקרינו בשעתו סרט על עיזאת והמכונית המופלאה שלו, "פורד אקסקרג'ן", שבמשך שנה הייתה היחידה מסוגה בישראל והפכה לסמל המסחרי של מדריך הטיולים הבדואי. כלי­ הרכב האדיר הזה מצליח לנוע בדרכים קשות בדרום ובצפון, ואף לשבילים בירדן כבר הגיעו נתיבי התיירות של עיזאת.

דבש וצ'יפס מן הארץ
בקיאות רבה [צילום: AP]

הוא בקיא מאוד בצמחיית הנגב ואוהב לבשל על בסיס הצמחים המדבריים
▪ ▪ ▪

על צווארו של עיזאת שוכנות לבטח מבחר אבנים: אבן נגד נחשים, אבן נגד צהבת, אבן נגד עין הרע ואבן נגד שדים. הוא אוהב לטייל ברחבי הארץ, שאותה הוא מגדיר: "זבת חלב ודבש וצרות".

כמי שגדל קרוב אל האדמה, הוא גם בקיא מאוד בצמחיית הנגב ואוהב לבשל על בסיס הצמחים המדבריים. הוא קוטף עלים וזרעים של צמח השומר ומתחיל לבשל דבש בדואי: עיזאת מרתיח מים, חצי כוס סוכר וענפי שומר, והתוצאה אכן טעימה במיוחד ומתוקה כדבש.

מכאן עוברים לעלים והזרעים של השומר המשמשים גם להכנת תה טעים. הצמח עוזר נגד כאבי ראש ובעיות של גאזים". ממשיכים להתקדם. לצד הכביש עיזאת עוצר וקוטף את הצמח מלוח­ קיפח. מעלי הצמח המצוי הזה מטגנים צ'יפס בדואי טעים ועדין. מעלי הקזוח, צמח אחר, מכין עיזת את מרק בטעם סלרי, ויש עוד".

נוף ואתרים עם מוסר השכל
אוהל בדואי [צילום: פלאש 90]

"באותה שנה פנו אלי ממכון הייצוא הישראלי, וביקשו, שאקים אוהל בדואי ברשת 'ג'ורדן מרש' בבוסטון"
▪ ▪ ▪

בשנת 1988 הוא הקים בשפיים, אוהל בדואי והחל להדריך ישראלים ותיירים. תוך כדי כך הספיק ללמוד בבית­הספר לתיירות של אוניברסיטת תל­אביב וקיבל תואר מורה דרך. סיפר עיזאת: "אז נודע לי, לתדהמתי, שאני מורה הדרך הבדואי הראשון בישראל. באותה שנה פנו אלי ממכון הייצוא הישראלי, וביקשו, שאקים אוהל בדואי ברשת 'ג'ורדן מרש' בבוסטון.

זה היה יריד יוצא דופן, והבאתי לארצות ­הברית מסורת בדואית", אשר למצב העיירות והפזורה קובע עיזאת כי הבדואים עצמם צריכים להחליט מה הם רוצים, מה מתאים לאורח החיים שלהם, ולא שהממשלה תחליט מה טוב עבורם.

גם בעיית הקרקעות לא נפתרה, ויש לפתור אותה מהר באמצעות פיצוי הולם. עבודתו רבת השנים עם היהודים ועם הבדואים בארץ ובנגב הפכה אותו למתמצא ומבין בעמדת כל צד בסכסוך והוא בעד פתרון בהדברות ולא בהריסה וגירוש.

(הסיפורים של ועל עיזאת לקוחים ממאמרו של בינדר א', אתר nrg, מעריב מאי 2002, ואני מודה לו על כך).

לעיון נוסף

ביילי י', שבט אל ג'נאביב: עובדות ומסורות סיפוריות, אתר סנונית, מרשתת.

אתר tribe, מרשתת.

תיקי האישים משבט אבו-רביע, ארכיון טוביהו, (אב"ג), 1616-15, 1616-09, 0859-14.

ספרים, מחקרים, ומאמרים של הדמויות - הוזכרו בגוף הכתבה.
תאריך:  28/03/2018   |   עודכן:  28/03/2018
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משפחת אבו רביע - גשר בין הבדואים לתושבי הנגב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג הפסח מתקרב והמוני בית ישראל שעורכים את הסדר פותחים את הדלת לאליהו הנביא. נזכרתי, שהייתי פעמים רבות בחיפה, טיילתי בעיר היפהפיה ובכרמל הירוק שלה ואפילו במוחרקה הייתי. שם בנו כנסייה לזכרו של אליהו הנביא, שמכאן עלה לשמים. רק במערת אליהו עדיין לא הייתי. לא קשה להגיע למערת אליהו בצידו הצפוני של הכרמל, ליד רחוב אלנבי, שהיה פעם רחוב מרכזי. מתחנת האוטובוס צריך לעלות אי-אלו מדרגות, כשלוש מאות בלבד, ומגיעים קצרי נשימה אל המערה שעל צלע ההר.
27/03/2018  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
זכיתי לראות את כל הנושא המסוקר בהרחבה בכל הקשור לתקיפת הכור הסורי בהרחבה אמש גם בטלוויזיה וגם ברוצים נוספים, ואני מסיר את הכובע בפני מערכות הביטחון, המוסד, אמ"ן, חיל-האוויר והמטכ"ל ועוד 'שלקחו חלק בתכנון ובביצוע המושלם של המבצע שבו חוסל והושמד לחלוטין הכור האטומי שנבנה למען סוריה על-ידי הצפון קוריאנים.
לרוב כשמגיעים אורחים, אני לוקח אותם לסיבוב בעיר בוורלי הילס, העיר שהיא ביתי משך כמעט ארבעה עשורים. יצא שראש העיר אריאל, אלי שבירו, ונשיא לשכת המסחר והתעשיה של יהודה ושומרון, אבי צימרמן, ביקרו בעיר וישבנו לפגישה, ורק לא יצא לי לקחתם לסיבוב.
21/03/2018  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
אנו מכירים מן התנ"ך את דברי הימים א' ואת דברי הימים ב'/ אך עבורנו זו רק פתיחה לַסיפור החדש באמת./ דברי הימים שבתנ"ך סיפרו את החרות שלנו כעם על אדמתו/ איש תחת גפנו ותחת תאנתו./ חיִינו כאן בימי בית ראשון ובית שני- זה היה תוֹר הזהב/ אך כל בית בתורוֹ נחרב.
21/03/2018  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
פתיח: ביוני 1948 הגיע משבר האמון בין יישובי הנגב הנצור לבין ההנהגה הצבאית והמדינית לשיאו. היישובים הנצורים החליטו לפגוש בבן-גוריון ויהי מה - אחרת יבולע להם.
20/03/2018  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il