|   15:07:40
דלג
  ערן לרמן  
סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

לאחר התקיפה הכימית האחרונה

ארה"ב צריכה להישאר בסוריה <br>

אבל אין טעם לדבר על "המצב הסורי" יש לנהל כל מאבק מקומי על-פי חוקים אחרים המתאימים לו
16/04/2018  |   ערן לרמן   |   מאמרים   |   תגובות
שיתוף פעולה מקומי [צילום: כריסטוף זטיקי/AP]

מאז תחילת 2018 מתרחשים במהירות ובזה אחר זה אירועים דרמטיים במה שהייתה פעם סוריה: הקרב בדיר א-זור (שבו הדפו כוחות אמריקנים כוחות התומכים במשטר); ההתכתשות הישראלית-אירנית; הכיבוש הטורקי של עפרין (שבו נטבחו ידידים של ארה"ב בידי חברה בנאטו); פסגת אנקרה, שבה נרקמה עסקה רוסית-אירנית-טורקית לחלוקת סוריה לאזורי שליטה; וכעת הטבח הכימי בדומא ותקיפה מסתורית ב-T-4. כל אלה מבליטים את סבך הסתירות שנוצר בעקבות התפרקות המדינה הסורית.

אין טעם לדבר על "המצב הסורי". יש לנהל כל מאבק הנובע ממצב מקומי על-פי חוקים המתאימים לו. לטובת היציבות האזורית, על ארה"ב (וישראל) להמשיך להתייחס לאסד כאל אויב, בעל ברית קרוב של אירן, החייב תודה על הישרדותו בשלטון למשמרות המהפכה האירניים והמיליציות השיעיות. לכן במזרח ובצפון מזרח על הכוחות האמריקניים להישאר בשטח כדי להבטיח שאזורים אלה יישארו בשליטת "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (הכורדיים). אולם בצפון ייתכן שתידרש עזרה כלשהי משלוחות המשטר כדי לרסן את שאיפותיו של ארדואן, ולהציב קו אדום במנביג'. גם בדרום, הצורך החיוני להרחיק את אירן וחיזבאללה מגבולות ישראל (וירדן) עשוי להצריך שיתוף פעולה מקומי עם כוחות המשטר. ישראל, והצוות החדש בוושינגטון, יעשו בחוכמה אם יימנעו מפתרונות גורפים.

במהלך החודשיים האחרונים, השתלשלות מאורעות דרמטיים וסותרים הציפה תובנות כואבות בנוגע למבנה הצבאי והפוליטי מלא הסתירות והסבוך במה שהייתה פעם המדינה הסורית. הלחימה הקשה ליד דיר א-זור בפברואר העמידה את הכוחות האמריקניים תחת מתקפה של בעלות הברית של אסד, מיליציות הפועלות בשליחותה של אירן ו"מתנדבים" רוסיים. במטרה למנוע מהם לחצות את נהר הפרת, הסבו האמריקנים אבידות כבדות לכוחות המשטר ולמליציות השיעיות והרגו רוסיים לא מעטים (חלק מהדיווחים דיווחו על מאות; מקורות אמינים יותר דיווחו על כתריסר). כמעט באותה עת, ניסו האירנים לשלוח לישראל כטב"מ (כלי טיס בלתי מאויש), וכתגובה הותקף בסיס השיגורים שלהם ב-T-4 (הוא הותקף שוב בלילה שבין השמונה לתשעה באפריל, ולטענת רוסיה וסוריה מי שעומדת מאחורי המתקפה היא ישראל). כל האירועים האלה מגדירים מחדש את אסד כאויב מסוכן ושלוח רסן. השפעה דומה הייתה גם למתקפה הכימית בדומא, שהביאה את הנשיא טראמפ (וכמה שרים ישראלים) להגיב בשפה בוטה - ואת ארה"ב להיערך לפעולה צבאית.

בצידה האחר של המשוואה הסבוכה, המתקפה הטורקית על המובלעת הכורדית עפרין וכיבושה, המחישו מציאות מסוכנת. חברה חשובה בנאטו משמידה כוחות פרו-אמריקנים משמעותיים. המערכה הברוטלית נגד עפרין, שנמשכה כמעט חודשיים, וחשפה פגמים מסוימים ביכולות הלחימה של צבא טורקיה, הסתיימה בתבוסה ובהשפלה של אלה שמילאו בעבר תפקיד חשוב בהבסת המדינה האיסלאמית. דווקא אסד הושיט לעזרת הכורדים יד (אמנם מסויגת), וייתכן שיעשה זאת שוב אם הלחימה תתפשט למובלעת מנביג'. נדמה כי פסגת אנקרה, שהפגישה בין פוטין, ארדואן ורוחאני, הראתה שטורקיה מוכנה כעת לדון עם בעלות בריתו של אסד בתרחיש של חלוקת סוריה לאזורי השפעה; ושוב אנו עדים לכך שבעלתברית, כביכול, של ארה"ב פועלת להגשמת שאיפותיהם של אויבים מובהקים של האינטרסים והערכים האמריקניים.

בסבך הסתירות הזה, מיהו ידיד ומיהו אויב? ברמה האסטרטגית ואפילו המוסרית הגבוהה ביותר, התשובה ברורה. יש להכיר בכך שהישארותו של אסד בשלטון באזורי הליבה של סוריה היא עובדת חיים. אך אין זה משנה את העובדה שהוא, ובעלי בריתו, הם אויבים מרים של ארה"ב, המערב, וישראל. הקשר שלו עם אירן וחיזבאללה החל כבר בימי אביו. במלחמה נגד עמו שלו, למד בשאר להסתמך על טהרן ועל משמרות המהפכה, וקרבות קרקע רבים נוהלו בשנים האחרונות בידי כוחות אירניים או שלוחיהם. אלה שעדיין סבורים כי הוא יכול היה להיות פרטנר אמין לשלום, ומתאבלים על כך שאהוד ברק לא הסכים להעביר לידי אביו את כל רמת הגולן (עד לקווי ה-4 ביוני 1967), בוחרים להתעלם מלקח מר - הטבח חסר האבחנה שאדם זה ומשפחתו עושים בעם הסורי מאז 2011, אך ורק כדי להישאר בשלטון.

יד קשה

עם זאת, בפועל, התגובה הראויה למערבולת האירועים צריכה להשתנות לפי המצב המסוים שבכל אזור ותת-אזור. אין כל טעם לדבר על "המצב הסורי": בעוד שאסד עדיין מנסה להדביק מחדש את "ארצו", ממחישה המציאות כי ההתפרקות של מה שהייתה פעם סוריה, וחלוקתה, הלכה למעשה,לאזורי השפעה הן עובדות בשטח ותישארנה כאלה בעתיד הקרוב. שלטונו של אסד הולך ומתבסס ביד קשה וחסרת מעצורים באזורי הליבה של סוריה, מה שמכונה "la Syrie utile" ("סוריה השימושית", כפי שנהגו הצרפתים להגדיר את המסדרון המיושב בצפיפות המוביל מחלב אל דמשק). אין הרבה מה לעשות בנידון בנקודת הזמן הנוכחית, מלבד לנקוט קו מוסרי איתן נגד מעשיו של אסד, ונגד התפקיד של רוסיה ואירן המושיטות לו יד. עם זאת, חשוב להבחין בין המטרות הרוסיות לבין אלה האירניות: פוטין אינו מעוניין בהכרח לראות את נאמנותו של אסד נתונה במלואה למשמרות המהפכה, ואין הכרח שרוסיה תהיה שותפה למאמציה של אירן לבנות מסדרון יבשתי אל הים התיכון.

לכן חשוב כל כך שישראל תשמור על ערוצים פתוחים מול מוסקבה. על ארה"ב, במקביל, (למרות הצהרותיו האחרונות של טראמפ) להמשיך להושיט עזרה מספקת לכורדים ולכוחות הסורים הדמוקרטיים. משום שארדואן הפנה את מלוא חמת זעמו לעבר עפרין, לא ניתן היה לעשות הרבה בנידון: אך כעת יש צורך להציב קו אדום. למרות תחושות הזעם והתסכול שמפגינים הכורדים, הם עדיין בגדר נוכחות חשובה באזורים גדולים מאוד של מזרח סוריה. הם הביאו תועלת בהשמדת המדינה האיסלאמית ותוך כדי כך גם הדפו את שלוחיהם של האירנים. בהקשר של עימות מסלים מול אירן, כפי שאכן עלול להיווצר אם הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האירנית ייבוטל למעשה (כפי שאכן ראוי שיקרה) במאי, יהיה חשוב עוד יותר לקיים נוכחות איתנה של הכוחות הסוריים הדמוקרטייחשוב שיתמכו בהם כוחות אמריקנים (מיוחדים) בשטח, בחלקים נרחבים של צפון מזרח סוריה ומזרחה, אל מול קווי האספקה האירניים.

לא מזמן התחייב ממשל טראמפ קבל עם ועדה לקיים נוכחות שכזו בחלקים אלה. כעת, בייחוד בעקבות הזוועה החדשה בדומא, נסיגה ממחויבות זו או שחיקתה תוביל לפגיעה בל תשוער במעמדה המעורער כבר ממילא של ארה"ב באזור. יתרה מזאת, ההתפשטות האפשרית של הלחימה אל מנביג' ומעבר לכך - תסכן את האמון שעוד נותר בכורדים כלפי בני בריתם לשעבר - האמריקנים. מידת הביטחון של הכורדים בברית זו כבר עתה מאותגרת קשות, ועצובים ומפחידים הם הלקחים שעולים מכך בנוגע לאזור כולו. יש לקוות כי הצוות האמריקני החדש בהנהגת בולטון ופומפאו, שאותו מנחה נקודת המבט של חיילים שנלחמו לצד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים - יתבונן במבט מחודש במאזן הכולל, ויבחן מחדש את התבטאויותיו של הנשיא.

עם זאת, מדיניות (או ליתר דיוק, גישה) ששוללת מראש כל שיתוף פעולה עם המשטר ועם שלוחיו - בכל מקום ובכל שעה - היא מוטעה לא פחות. כל אזור וכל תת-אזור של מה שהיה פעם סוריה מתנהל כיום לפי חוקים משלו. כללי המשחק הנוגעים לזוועות שמחולל המשטר - בעזרתה של רוסיה - באזורים הנושקים לדמשק, אינם בהכרח קו מנחה מוצלח להתמודדות עם המצבים המורכבים שבצפון מזרח או בדרום.

האזורים שעדיין נשלטים בידי הכורדים משני עברי נהר הפרת - בעיקר האזור של מנביג', על האוכלוסייה המעורבת שבו - נושאים חשיבות אסטרטגית עליונה לכל השחקנים האזוריים הנוגעים בדבר. זה אינו אינטרס אמריקני (או לצורך העניין, ישראלי) לראותם מותקפים שוב בידי טורקיה. ארדואן מצידו גילה כי עפרין היא אגוז יותר קשה לפיצוח משציפה: ייתכן כי צבאו, שהטיהורים החלישוהו, איבד את התיאבון למערכה חריפה עוד יותר. מסר אמריקני נוקשה לשני הצדדים (וגם הכוחות הסוריים הדמוקרטיים/ היחידות להגנת העם ינהגו בחוכמה אם יימנעו מהתגרות בשלב זה) עשוי ככל הנראה למנוע עימות גדול נוסף. אבל כל זה יכול להצליח רק אם יגובה בהסדרים מקומיים מול הכוחות התומכים במשטר בצפון, שהם גורם חשוב במאזן הכוחות הכולל שם.

בדרום, עם דגש מיוחד על הגבול הירדני, האינטרס המשותף של ישראל, ירדן, ארה"ב ואף רוסיה, הוא למנוע מאירן דריסת רגל איתנה בגולן (שלוש האחרונות חתמו על מזכר הבנות בנוגע לכך בשלהי השנה שעברה). אם משמרות המהפכה יהיו חופשיים לפעול כרצונם בדרום הגולן, הן ינסו עד מהרה לערער את ירדן ולהשתמש בשטחה כקרש קפיצה לגדה המערבית: הדבר יסכן את כל השחקנים האזוריים, ובהתחשב בעוצמת ובהיקף התגובה הישראלית האפשרית, הדבר גם יסכן את הישרדות משטר אסד. לפיכך, פעילות מאחורי הקלעים - בתוספת דרבון מסוים מצד הרוסים, יכולה לגרום למשטר למלא תפקיד חיובי בתת-האזור המסוים הזה, ולהביאו לשיתוף פעולה הדוק עם הירדנים, למרות האיבה החריפה השוררת בין שתי המדינות. פעילות שכזו, המגובה בנכונות ישראלית ברורה להשתמש בכוח בעת הצורך, עשויה להביא דווקא להפחתת המתיחות.

[מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים]

הכותב הוא סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים.
תאריך:  16/04/2018   |   עודכן:  16/04/2018
ערן לרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב צריכה להישאר בסוריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
19/04/18 06:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עבור ובעיקר ישראל היום, להלן: יש"ה - עורך; דוברת; מערכת וּמשפחת הכותבים לעיתון, ולכל שאחפוץ ביקרו:
16/04/2018  |  איתן אראל  |   מאמרים
יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה הוא יום חשוב, לכל עם ישראל, במיוחד למשפחות השכולות וליתומים. אבל יום הזיכרון הוא גם יום של תזכורת אימה וצער לנפגעי ונכי מלחמות ישראל לדורותיהם. כל אחד והמלחמה שלו, יום זיכרון כואב של המלחמה או המלחמות שהשתתף בהם. יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה הוא עוד תזכורת קולקטיבית כואבת עד מאד.
16/04/2018  |  מוטי פלד  |   מאמרים
בשנת 2006 לפני 12 שנה נענו לקריאתו של האב השכול, בומה ענבר, מאתים ישראלים ופלשתינים, שהתכנסו באולם הקטן של תאטרון "תמונע" בתל אביב, תאטרון קטן הממוקם באזור תעשייתי ובתי מלאכה. קריאת האב השכול בומה ענבר נועדה להפגיש יחד ישראלים ופלשתינים, נפגעי מציאות מדממת, הנחושים לומר די לסחרחורת מעגלי הדם והאימה, התובעת קורבנות דמים משני העמים, שכאבם למעשה אחד וגם תקוותם היא אחת.
16/04/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כוחות טורקיים נכנסו החודש לעיר אפרין והביאו לסיומו המוצלח של מבצע "ענף זית", שנפתח ב‑20 בינואר. דיווחים עדכניים מצביעים על כך שהטורקים מעוניינים כעת לנסות להיכנס לעיירה הסמוכה טל ריפעת, המצויה בשליטה כורדית, לאחר שהגיעו להסכם עם הרוסים המאפשר להם לקרוא תיגר על שליטה זו.
16/04/2018  |  יונתן ספייר  |   מאמרים
יהיה מעניין לעקוב אחר התפתחות המחשבה המפוצלת בארה"ב סביב נושאי ההתחממות הגלובלית ומקורות האנרגיה העתידיים בארה"ב ובעולם. פשטותו היחסית של דיון זה, הפכה אותו לתקדים שישליך על מכלול שלם של נושאי מחלוקת דומים אך מורכבים יותר להתייחסות ופתרון. ביסודו של דבר לוויכוח שלוש פנים: עצם שאלת ההתחממות "כן" או "לא" ובכמה, גלובליזציה כמסגרת אינטגרטיבית לטיפול עולמי בנושא משותף והסכם פריס 2015 בשאלת האקלים. כשבטעות מערבבים ביניהן ומטשטשים את הייחוד הגלום בכל פן, הופכים את הדיון לשיח חרשים.
16/04/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il