|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ביטויים עממיים שליליים בהבנת הנשמע

היום כאמור, ביטויים שליליים אלה אינם מקובלים, ואינם עוד שגורים בפי הרוב מיוצאי עירק או המזרח מלבד אולי, בודדים, שביטויים אלה, נותרו בפיהם כגירסא דינוקא, אך הם פסו מפי הדור החדש
16/04/2018  |   עזרא מורד   |   כתבות   |   תגובות
עובדיה יוסף. הכעיס [צילום: יעקב כהן/פלאש 90]

יש ביטויים עממיים במזרח, שהמִּשתַמֵּש בהם, אינו מתכּוון למַמְשָם בפועל. לעתים, הביטויים מְלוּוים בתנועת ראש או ידיים, וכל תפקידם להביע שביעוּת או אי-שביעוּת רצון וגִנּוּי לְמעשיו של זה שֶׁאליו מופנה הַגִּנוּי, או המחֲמאָה.

לאחרונה, השְׁתַמּש אַבּו מָאזן, בַּבִיטוי הערבי "יִכְרַב בֵּיתָךּ" כלפי נשׂיא ארה"ב טראמפ. בוודאי אבּו מאזן לא התכַּוֵּן מָמשׁ ששאיפתו היא באמת החְרָבַת ביתו של טראמפ, אלּא, רק כוונתו הייתה, להביע את אי-שביעות רצונו ממנו בלבד.

מאידך-גיסא, אלה אשר אינם בקיאים בהתנהגות המזרחית ובהווי חייהם, עלולים או עשׂוּיים לפָרֵשׁ ביטוי כלשהו שלֹּא כְּכַוָּנָתוֹ של הדּוֹבֵר, אלּא רק על-פי הפירוּש המּילוּלי, האמתי וְהַמּלוֹנִי של הבּיטוי וכך פשוט, הם טועים בהבנת הנשמע.

הנה, דרך משל, רבים משתמשים בביטוי כַּפָּרָה, וכוונתם האמתית היא רצונם לשַׁדֵּר למי שאליו מופנה הביטוי, סימן של חיבה ואהדה, ולא ממש כוונתם לָמוּת כתחליף במקומו.

בהיותי צעיר לימים, בישיבה בגולת עירק, נהג הרבּי להשתמש בביטויי גינוי או עידוד לילדים כמו: חמור גָּרם, רָשע, בוּר ועם הארץ, סומא בשווקים (למאבֵּד את פסוקו במקרא), אֶבֶל עליךָ, רְמָאד (אפר), רשע מרושע. ביטויים המלווים בהבעת פנים של רוגזה. ביטויים שהרבי השְתּמֵש כלפי צאן מרעיתו, כְּדרך אגב וכשִגרה, מבלי כל כוונה להזיק, חלילה, לילד, אלא, רק להביע את אי-שביעות רצונו מהתנהגותו.

נורמות משתנות

מאידך-גיסא, הרבי גם הרבה בתשבחות כמו: חכם, נבון, לָא יִכְלִיךּ (בל תחסר), אַלְלָה יִעְתִקַךּ - (ישמֹרְךָ), בן פורת יוסף!, הַלָא בִּיךּ (ברוך בואך), מָאשָׁאלְלָה (מה שרצה השֵּׁם).

אכן, יש כאן לפי הִלְכות החיים של ימינו, מין גוזמה בשימוש בביטויים השליליים האלה, שנשענו אז על הביטי "חוסך שבטו שונא בנו", ואני מעיד, שלא פעם שמעתי במו אוזני, שָם בגולת עירק, איך שהורים פנו למורה באומרם "השוּמן של בני לך והעצמות לנו" כלומר, רשאי הנך המורה, להענישו ולהכותו.

נורמה זו הייתה מקובלת. גם הילד שֶׁאחֵר לכיתה, היה ניגש למורה, מכווץ אצבעותיו ומצפה, לְמִסְפַר מכּות סרגל על קצות אצבעותיו. היום עשויים רבים לכנות התנהגות זו, כאכזרית, כפרימיטיבית, אך זאת הייתה הנורמה המקובלת, וכידוע נורמות משתנות.

על-פי הנורמות המערביות, המושְׁתתות על תכנון, דיוק והקפדה יתרה על הפרטים, נתפסים ביטויים מזרחיים אלה, כביטויים המביעים את כוונתם האמתית ובכך הם טועים בהבנת הנשמע.

בהקשֵר זה, יש לציין את ד"ר אברהם בן יעקב בספרו "מנהגי יהדות בבל בדורות האחרונים". בעמוד 91, מביא הקללות בערבית ופשרן, וגם אנוכי בספרי "נוֹפֵי יַלְדוּת מִבֵּית אַבָּא" בעמוד 106 הבאתי שיר "וְאֵיךְ קִלָּלְנוּ"? כמובן, תרגמתי את הקללות מן הערבית לעברית, ואני שוב מדגיש, לא הייתה לרוב למקלל, כל כוונה למַמֵּש את קללתו, אלא להביע כעסו ואי שביעות רצונו.

אצטט מן השיר בן י"ב בתים, מספר בתים, לא עליכם!

תַּלְבֵּנָּה עֵינֶיךָ
וְלִבְּךָ דֹּם יִדֹּם
יִתְפַּחֲמוּ פּנֶיךָ
צַוָּארְךָ לַגַרְדֹם

יֵשׁ עוֹד הַרְבֵה קְלָלוֹת
לֹא כֻּלָן הִזְכַּרְתִּי
סְלִיחוֹת וּמְחִילוֹת
אִם רוּחֲךָ עָכַרְתִּי

קְלָלָה הִיא קְלָלָה
כֵּעֵין עוֹנֶשׁ עַל חֵטְא
מִמְּאֵרָה מֵאָלָה
הָאֱמֶת אִישׁ לֹא מֵת!

היום כאמור, ביטויים שליליים אלה אינם מקובלים, ואינם עוד שגורים בפי הרוב מיוצאי עירק או המזרח. מלבד אולי, בודדים, שביטויים אלה, נותרו בפיהם כְּגִירְסָא דְיַנְקוּתָא, אך הם פָּסו מפי הדור החדש.

בזמנו, כאשר הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה, השתמֵּש בְּמִספר ביטויים מזרחיים, שלא היו מקובלים בפי המוני הישראלים, כעסו עליו, הם לא הבינו כי בכעסו שחרר קיטור, ולא תמיד הבינו את הבנת הנשמע מפיו.

מאידך-גיסא, ביטויים אחרים בהם השתמש הרב, נוגעים לענייני אמונה כמו "חיילים נהרגים בגלל חילול שבת" או "הנספים בַּשואה הם גלגול נשמות שחטאו" או "צרותנו שורשם בחטא העגל". ביטויים אלה, קוממו רבים, ובזמנו התייחס אליהם יוסי שריד המנוח במאמר מיום ששי ז' בחשון תשע"ד 11.10.2013, בטענה שהציונות דחתה את הצפייה למשיח ופנתה אל דרך מעשית, תחת התפילות. הציונות היא תנועה מעשית, חילונית, אף כי מן הראוי לכבד את המורשת המפוארת של עמנו. שריד צדק אך איש באמונתו יחיה.

וחלילה בל תבינו, כי מֵקֵל אני ראש, בַּשימוש בִּקללות, בְּאָלות ובגינויים, אלא, כוונתי היא להסביר ההבדלים בין כוונת הדוברים המזרחיים, לבין הפירוש המילולי המדויק של הביטוי. הן לא תמיד מתכוונים בני האדם למַמֵּש את מוצאי פיהם, לפיכך נאמר: "אם הדִיבּוּר הוא מִכּסף השתיקה היא מזהב.

תאריך:  16/04/2018   |   עודכן:  16/04/2018
עזרא מורד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביטויים עממיים שליליים בהבנת הנשמע
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צפנת
16/04/18 22:38
2
ברוך שטיין
17/04/18 06:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיפור חייה של הנערה ההולנדית בת השלוש עשרה, שעם משפחתה ומשפחה נוספת התחבאה בדירת מיסתור בבית משרדים בין 1942 ל 1944 כה נוגע ללב, שדמותה הפכה כעין מיתוס גבורה לנפש צעירה, שעד למותה במחנה הריכוז ברגן בלזן מטיפוס הבהרות, עדיין האמינה שתשרוד ותחיה לאחר המלחמה הנוראית. היא האמינה בטוב הלב של כל אדם, וראתה את האור גם בעלטת הדירה בה הסתתרה, הודות לנוכחות האנשים שעימה. אותם דמתה לשמיים כחולים שעיניה לא שזפו מאז הסתתרה בדירה.היא חלמה להיות סופרת לכשתגדל. ואכן - יומנה עשה אותה לא רק לסופרת, אלא לסמל לכל בן אנוש.
16/04/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ראשיתה של האנדרטה, בשנת 1949 כאשר במקום הוקמה אנדרטה צנועה. במאי 1957 נחנכה במקום פינת התייחדות עם שמות חללי עמק הירדן, וכעבור כ-10 שנים, ביום הזיכרון לחללי צה"ל, ד' באייר תשכ"ח (1968), נחנכה במקום אנדרטה חדשה שתוכננה על-ידי האדריכל ש אלמוזלינו, בדמות סלע טבעי ענק המתנשא לגובה, ועל חלקו התחתון חקוקה הכתובת "דור לדור ישא זכרם".
16/04/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
אסטמה של העור היא רגישות יתר בעור המופיעה בדרך-כלל כפריחה אדמומית, יבשה, מגרדת ומתקלפת במרפקים, בכפלי העור שבברכיים, בידיים, בצוואר וברגליים.
16/04/2018  |  ניצן פרימור  |   כתבות
1. לבית המשפט העליון יש סמכות לבטל חוקים הנוגדים את חוקי היסוד. את הסמכות הזאת נתנה לו הכנסת. סעיף 8 לחוק יסוד כבוד האדם וחרותו קובע: "אין פוגעים בזכויות שלפי חוק יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו". בחוק חופש העיסוק מצויה המגבלה בסעיף 4: "אין פוגעים בחופש העיסוק אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו".
16/04/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
כשמשה קפטן, בימאי הנודע בהצלחותיו כולל במחזות זמר, לקח על עצמו לביים את "עקומים", בנוסף לניהול האמנותי של "הבימה"; וכשמאחוריו הגיבוי הכספי הנדרש המתבטא בהשקעה מירבית בהצגה - נולדה חוויה שאין דומה לה, שתתייג את הבימה כמותג-על. למרות שראיתי 4 הפקות קודמות של המחזה, החל מהראשונה והמקורית בברודוויי עם ריצ'רד גיר, המשך בת' חיפה, בבית צבי ובתיאטרון הספריה - הרי הנוכחית היא המרשימה מכולן. בחירתו בקאסט השחקנים וביוצרים היא כה משובחת, כמו בפינצטה - כך שהמחזה הנפלא שכתב מרטין שרמן ב-1979 מהמיית לבו, מקבל כאן את מלוא הטנא שהיה אפשר.
15/04/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il