|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

על קוצה של אות

ב-27 בינואר, 2018, יד ושם יצא בהצהרה, כתגובה ל״חוק הפולני״ לגבי השואה: ״אין ספק שהמושג ׳מחנות המוות הפולנים׳ הוא עיוות היסטורי! [סימן הקריאה מופיע במקור] מחנות ההשמדה הוקמו בפולין הכבושה על-ידי הנאצים בכדי לרצוח יהודים במסגרת ה׳פתרון הסופי׳״
30/04/2018  |   ארי בוסל   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
עיוות הסטורי [צילום: יצחק הררי/פלאש 90]

״מחנות ההשמדה (המוות) הפולניים״. כותרת זו הופיעה כשלוש מאות פעמים בשנה האחרונה, כך לפי הקונסול הכללי הפולני בלוס אנג׳לס, ירוזלו וושינקי. מסתבר שמישהו טרח ודאג לספור את כל אותן הפעמים.

הקונכ״ל הפולני גם יודע לספר על גולדה מאיר והקשר שלה עם פולין, כמו גם על מנחם בגין וכ-300 חיילים יהודים בצבאו של הגנרל (הפולני) אנדרס ש״לקחו חופשת העדרות״ עת היותם בפלשתין ולא חזרו אף פעם לשירות (הקונכ״ל תאר ״עריקה״ במילים יפות יותר, אך הכוונה הייתה ברורה, ואני הפנתי מיד את השיחה לצבאו של הגנרל אנדרס, שסבי היה חלק ממנו ובסיום מלחמת העולם השנייה מצא את עצמו באיטליה, כשלפולין לא ניתן היה לחזור, וכך הוא היגר לאמריקה, שם חי אחיו במנהטן).

אך לא רק על דמויות היסטוריות מדבר הקונכ״ל. הוא מזכיר את יאיר לפיד והציוצים שלו לגבי השואה והחוק הפולני, שגרמו למהומה, הטיחו ביקורת ונראה שגרמו למורת רוח רבה בקרב הפולנים.

הקונכ״ל הפולני לא רק יודע את הנושא על בוריו, יותר מאשר ישראלים ויהודים רבים, הוא גם מקפיד להופיע לאירועים לזכר השואה, כך לדוגמה באירוע המסורתי בפארק פן פסיפיק בלוס אנג׳לס, שהוא האירוע הראשי מזה כמה עשורים, שם הוא היה בין תריסר מעמיתיו, הדיפלומטים הבכירים בחוף המערבי.

אין זה דבר של מה בכך. חבר הדיפלומטים (בעיקר, אך לא רק) הארופאים מתייחס לשואה ברצינות רבה הרבה יותר מאשר הקהילה שלנו. כך בארץ (השגרירים הארופאים עוסקים במהות, בעוד ועדות הכנסת ונציגי המשרדים הממשלתיים עסוקים בהטלת אחריות על אחרים וטפיחה עצמית על השכם על עבודה נהדרת שהם עושים), ונראה שכך גם כאן.

בקרב הקהילה הישראלית והיהודית שמעתי לאחרונה שלל תרוצים: ״לא ידענו״, ״לא פרסמו זאת מספיק״ וכדומה, קרי מישהו אחר אשם באוזלת יד או חוסר מעשה, רק הם שהדירו רגליהם בסדר. ובקרב הנוער, שם מתברר לפי ״מחקר״ או ״סקר״ (מגמתי ככל שתהיה מטרתו) שפורסם בהרחבה לאחרונה, רבים מדי לא יודעים דבר על השואה.

המעניין היה שהקונכ״ל הפולני התפנה ללא כל הודעה מוקדמת לשיחה בנושא, וללא כל הכנה הוא שלף נתונים והיה בקיא לחלוטין בחומר. ״זה תפקידי לדבר עם אנשים, ואני לא מהביישנים״, הוא פתח ואמר. ״זה תפקידי״. גישה כה מרעננת. ללא כל התניות, לוחות זמנים עמוסים לעייפה משך החודשים הבאים (שמסרם פשוט: ״אין לי זמן לכך וגם לא אליך״), הוא פשוט התרכז בנושא והסביר שכדאי לחכות עד החלטת הערכאות המשפטיות האם החוק עומד בקנה מידה עם ״חופש הדיבור״ (שכן חוק דומה ב-2006 נשלל או נמחק על בסיס זה).

ניצולי השואה שאינם חיים בארץ

בטור שלי ״אל נא תאמר הנה דרכי האחרונה״, התמקדתי בקורה בלוס אנג׳לס והעלתי את השאלות הבאות:

מה עושים למען ניצולי השואה? האם מתייחסים להם ולצרכים הייחודיים שלהם? האם יודעים כמה מהם עדיין בחיים? האם שומרים על קשר? האם יש מישהו מבין עשרות העובדים בקונסוליה הממונה על קשר כזה? האם זה בכלל על סדר העדיפויות? למי זה חשוב? האם ראוי שיהיה זה חשוב?

ישראלים שהם ניצולי שואה שאינם חיים בארץ אינם זכאים להטבות שניצולים אחרים בארץ זכאים להן. אולי לא סבלו, אולי לא עברו את אותן התלאות ואת אותה תופת. אולי אינם סובלים עד עצם היום הזה מכאובים ומחלואים וחוסר שינה וסיוטים. אשמתם החדשה: אינם גרים בארץ. בארץ, התרגלנו לדיבורים על ״דור שהולך ונעלם ועוד מעט לא יהיה״, אך היה זה רק לפני שנה או שנתיים כשהמדינה כולה נחרדה עד עמקי נשמתה כש״התגלה״ שרבים, רבים מדי מקרב הניצולים גרים מתחת לקו העוני והם נזקקים בסוף ימיהם בצורה המביישת את מדינתם.

הזעזוע היה כה עמוק, והבושה כה חריפה, שכולם - והפוליטיקאים בראשם - רצו-אצו-מיהרו לעשות מעשה שעיקרו פרסום ויקר ויח"צנות, ותוכנו ריק, חסר.

עד היום, הרב יחיאל אקשטיין מגייס עשרות מיליונים מדי שנה מנוצרים מאמינים כתוצאה מהתמונות והסיפורים קורעי הלב שהוא שולח באופן קבוע על ניצולים עניים, רעבים לפת לחם, קופאים בקור וסובלים ממחסור מחפיר. מה יקרה כשלא יהיו יותר ניצולים? האם יימשכו האימיילים והפניות הבלתי פוסקים לעזרה? מי יהיה ״מסמר הארועים״ החדש שיחליף את ניצולי השואה?

אך ניצולים עדיין יש, ואולי מן הראוי למדינת ישראל לדאוג להם, בין אם הם חיים בארץ ובין אם בחו״ל. האם האחריות שונה, ואולי בטלה ומבוטלת? ברור שבעיני מדינת ישראל, ניצולי שואה שאינם חיים בארץ אינם באחריותה. ואם יעז מי מהם לחשוב על הגעה לארץ, הרי שהם בגיל כה מתקדם, שכבר נאמר ש״מדינת ישראל לא תתמוך באנשים שמגיעים רק כשנוח להם, ברגע האחרון לחייהם, כשהם נזקקים והנטל יעבור למדינת ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם״!

למי שמופתע, אין חדש תחת השמש. בביקור בכנסת, אמר אחד היועצים הבכירים שיצא באותו רגע מפגישה עם יולי אדלשטיין, יו״ר הכנסת, שצריך למנוע זכויות יתר מתושבים חוזרים ושתקופת המתנה של חצי שנה לביטוח רפואי היא ראויה ביותר, כמו גם הכופר המתבקש אם רוצים להמיר תקופה זו. הדבר נאמר לגבי ישראלים יורדים שרוצים, לאו-דווקא בסוף ימיהם, לחזור לארץ מכורתם.

אם כך לגבי ישראלים ״רגילים״, על אחת כמה וכמה על ניצולי השואה, שוודאי יהיו נטל כביר על המדינה הקטנה - מעצמה אדירה. מדוע שישאו בארץ בנטל? ימותו אלו, ויבואו שלום ומנוחה לישראל. שכחו שחלק מאותם ניצולים, אודים מוצלים מאש התופת, הגיעו ארצה טרם ומיד עם קום המדינה, הם נשלחו להלחם. בליל שפות, אך רצון עז להשרד, פעם נוספת, אך הפעם בארצם הם.

גם עשור אחר כך (כתיבת שורות אלו כשהמדינה חוגגת 70 לעצמאותה), באפריל, 1958, מסמך סודי ביותר על-ידי שרת החוץ גולדה מאיר לשגריר ישראל בפולין כתריאל כץ מדווח ש״בוועדת התאום הועלתה הצעה לומר לממשלת פולין שברצוננו להנהיג סלקציה בעליה, שכן לא נוכל להוסיף לקבל חולים ונכים״. כך היה שיתוף הפעולה בין הממשלה והסוכנות, ושישה עשורים אחר כך, האם השתנו פני הדברים? בעיה שרחוקה מהעין רחוקה מהלב, ימותו להם ניצולי השואה בגולה ולאיש לא אכפת, העיקר שיעלמו כבר.

[עיתון הארץ, מאמר מהתשעה בדצמבר, 2009]

מחנות המוות ״ב״פולין או מחנות המוות ״ה״פולנים

הפולנים לא אהבו אותנו וגם אינם אוהבים אותנו היום. ההבדל הוא שאחרי שפולין התרוקנה מיהודים ועברו מספר עשורים, פולין הבינה שניתן להפיק כסף רב מהיהודים. כיצד? ישראלים ממולחים היגרו ועוסקים בסחר, בבניה, בנכסים, בהשקעות ובכל דבר שמכניס להם כסף רב. מצעד החיים הוא העסק התיירותי המניב ביותר (חדרי מלון, ארוחות, הסעות, קניות, מזכרות, ...), בסכומים של שמונה ותשע ספרות שנתיות לכלכלה הפולנית. ומה רע באירועים כמו פסטיבלים וכדומה החוגגים את ההיסטוריה של היהודים בפולין, המטבח היהודי, התאטרון היהודי, וכו׳ וכו׳? חוגגים עבר מרשים, נהנים, אך הנה, פולין בשנית מתמלאת ביהודים (ישראלים), וזה כבר לא כל כך טוב, כי האהבה היא של דבר ערטילאי, וכשהוא הופך למוחשי, האהבה מתפוגגת ומתחלפת בשנאה אמיתית, שכן הדבר המוחשי מפריע, ניצב לו מול העינים ומוטב שלא יהיה שם.

האם הפולנים שונים מאחיהם הארופאים? נזכור שבמלחמת העולם השנייה, האוקראינים היו גרועים לא פחות וכדומה הרבה יותר מהפולנים, וניתן לעבור מדינה מדינה, מי רצה בנו? מי היה מוכן לסבול מעצם קיום היהודים בקרבם? מי לא השתתף בשמחה ברצח והתעללות ביהודים? מי היה גרוע יותר בכל הזוועות שהם ביצעו ביהודים?

כך חוזרים אנו לפולין של היום, לממסד המיוצג על-ידי הדיפלומט הבכיר ביותר בחוף המערבי, וקצפם שיצא על האמירה ״מחנות המוות הפולנים!״ ״אפילו הנשיא אובמה השתמש בכינוי זה״, טען הקונכ״ל, ואני התעלמתי מנשיא ארה״ב לשעבר, שידיד של היהודים ושל ישראל הוא אינו, ועניתי שבישראל לא מתייחסים לאושוויץ כמחנה השמדה פולני.

הגדרות ושימוש בלשון הם דברים חשובים לאין ערוך. לדוגמה, בישראל אנחנו משתמשים במונח ״התנחלויות״ ביחס ליישובים יהודים ברחבי יהודה ושומרון. המקור היה ב״יישוב האדמה״ ובנייתה, אך היום הקונוטציה היא של התנחלות בשטח שאינו שייך לנו, שטח שכבשנו, ולכן עצם המעשה וכך גם עצם המילה שליליים ודוחים ביותר.

דוגמה נוספת: השנה אנחנו חוגגים את יום ההולדת השבעים של המדינה המודרנית, ואנשים תוהים כל הזמן מדוע אני מדגיש ״המדינה המודרנית״. התשובה פשוטה: ״מדינת ישראל לא החלה להתקיים יש מאין לפני שבעים שנה. היא קיימת מזה 3,070 שנים, ארץ עתיקה-חדשה״. מי שלא מקפיד על כך מוצא עצמו עד מהרה בברוך: ״גזלתם את המדינה שכן העולם לא הרגיש בנוח בשל השואה. המדינה לא הייתה ואינה שלכם. כבשתם. התנחלתם. גנבתם. אירזו את המזוודות והפקלאות וחיזרו לארצות מוצאכם - פולין וגרמניה, רוסיה (בסיביר נעים מאד, ביחוד בחורף המתמשך, סבי מת שם במחנה עבודת-כפיה) והונגריה, צ׳כיה ורומניה. אינכם ואף פעם לא הייתם שייכים למזרח התיכון, אתם נטע זר, הגיע זמנכם לעזוב״!

ב-27 בינואר, 2018, יד ושם יצא בהצהרה, כתגובה ל״חוק הפולני״ לגבי השואה: ״אין ספק שהמושג ׳מחנות המוות הפולנים׳ הוא עיוות היסטורי! [סימן הקריאה מופיע במקור] מחנות ההשמדה הוקמו בפולין הכבושה על-ידי הנאצים בכדי לרצוח יהודים במסגרת ה׳פתרון הסופי׳״ ההודעה לתקשורת ממשיכה בהצגת הסכנה הטמונה בחוק הפולני ונגד הגבלות על הצהרות על-ידי חוקרים ואחרים לגבי שיתוף הפעולה והחלק שהפולנים נטלו ישירות ובעקיפין בהקשר לפשעים שבוצעו על אדמתם מהלך השואה שהם, לדברי יד ושם, ״עיוות חמור״. ״יד ושם ימשיך לתמוך במחקר המיועד לחשוף את האמת המורכבת לגבי יחס האוכלוסייה הפולנית ליהודים מהלך השואה״.

אילו רק היינו מקפידים להגיד ״מחנות המוות בפולין״ ויחי ההבדל כולו - מחנות המוות הפולנים או בפולין, הא או בית, הראשון מטעה, השני נכון.

תאריך:  30/04/2018   |   עודכן:  30/04/2018
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על קוצה של אות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שקרים
1/05/18 19:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
כאשר אתם מתפעלים מן העברית המצוחצחת של קרייני החדשות שלנו, דעו שגדולים הסיכויים, שהם עברו תחת ידיה וביקורתה של יועצת הלשון המיתולוגית של קול ישראל בתל אביב, ד"ר צפורה שפירא. יותר מ-24 שנים שימשה שפירא יועצת הלשון של קול ישראל בתל אביב. רבים מקרייני החדשות שלנו, השדרים והכתבים ברדיו ובטלוויזיה, עברו תחת ידיה וביקורתה הקפדנית, ולא פעם היא כונתה בתקשורת (במובן החיובי) "אימת הקריינים והשדרים". השדר המיתולוגי מייק הולר סיפר על מקרה בו שידר בשידור חי מאחד מבתי הכלא בארץ, והיה צריך לדווח על 13 אסירים. "לא ידעתי מה לומר באותו רגע שלושה עשר או שלוש עשרה, פחדתי מציפורה אז אמרתי עשרים אסירים...", סיפר הולר.
24/04/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
בשבוע שעבר התפרסם בארה"ב סקר, שתוצאותיו חמקו מעיני התקשורת הישראלית: 41% מהאמריקנים ו-66% מבני דור ה-Y אינם יודעים מה זה אושוויץ. הדלי פרימן, אמריקנית המתגוררת בלונדון ובעלת טור בגארדיאן, ראתה את הממצאים ביום בו ביקרה באושוויץ עם אביה; סבתה הצליחה להימלט לארה"ב, אך רוב משפחתה נרצחה בשואה.
23/04/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אחת השאלות הבוערות ביותר, בעקבות השואה, הנה איפה היה אלוהים, ולמה התיר לעול̤ל זאת לעמו?
כאלף גרמנים השתתפו בסוף השבוע בפסטיבל רוק בעיר אוסטריץ, סמוך לגבול פולין. הפסטיבל ציין את יום הולדתו של הצורר הנאצי, אדולף היטלר. במקום נמכרו חולצות עם סיסמאות כגון: "אני אוהב את היטלר" והונפו שלטים נגד הכנסת פליטים זרים למדינה. הסיסמה המרכזית של הפסטיבל הייתה: "גני ילדים במקום מחנות לזרים". משטרת גרמניה מסרה כי נעצר נאו נאצי אחד שהצדיע במועל יד
21/04/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
כותרת מאמרו של גרשון הכהן,1 מגדירה כהיסטריה את אופי הביקורת הציבורית על נוסח החוק הפולני, המבקש לצנזר את חלקם של בני העם הפולני ברצח יהודי פולין בשואה. הביקורת נסמכת על הטיעון, שהקמת מדינת-ישראל אינה נובעת מאירועי השואה וכי לדעת רבים - ידידים ויריבים - השואה היא ציר מרכזי במדיניות החוץ הישראלית, העוסקת בהצדקת או הנמקת זכות הקיום הריבוני של מדינת-ישראל, כשאין זה כך.
18/04/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il