|
[צילום: צבי גולד]
|
|
|
|
[צילום: צבי גולד]
|
|
|
|
[צילום: צבי גולד]
|
|
|
|
[צילום: צבי גולד]
|
|
|
|
[צילום: ששון תירם]
|
|
|
|
[צילום: ששון תירם]
|
|
|
|
[צילום: ששון תירם]
|
|
|
|
[צילום: ששון תירם]
|
|
|
|
|
בירושלים החל הלילה (ד') מבצע הנדסי רחב היקף להקמת "גשר המיתרים" עבור הרכבת הקלה, מעל הכניסה לעיר. בשלב זה, מונף ומוצב מעל מרכז הצומת החלק הראשון (מתוך 8) של ה"מיסעה" - החלק האופקי עליו יונחו מסילות הרק"ל (הרכבת הקלה), שאורכו כ-20 מטרים, רוחבו כ-10 מטרים ומשקלו 350 טונות פלדה מיוחדת ממפעלי "כור מתכת" שבמפרץ חיפה.
לצורך הנפת חלקי הגשר בבטחה נערכו סידור תנועה מיוחדים החל מחצות ועד לשעה 05:00 לפנות בוקר. במקום 4 נתיבים דו-סטריים, תתבצע התנועה לירושלים וממנה בשני נתיבים. הכניסה המומלצת לבירה הינה מצומת גינות סחרוב לכיוון גבעת שאול, וכן כביש בגין, בפנייה ימינה קודם לצומת הכניסה לעיר. כביש 443 מהווה גם הוא נתיב כניסה פתוח לעיר. אולם כאמור, הכניסה הראשית לעיר תישאר פתוחה כל הלילה.
בקשה למינימום הפרעה
ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, אמר כי בשנת ה-40 לאיחודה, ירושלים מצטרפת ליפות שבערי העולם המשלבות יחדיו מורשת היסטורית וחדשנות מודרנית. לופוליאנסקי הורה לכל הגורמים המעורבים בבניית הגשר להתחשב בתושבים המתגוררים בסמוך לאתר הגשר ולאפשר להם להמשיך באורח חיים תקין במהלך חודשי ההקמה. כמו כן, הורה ראש העיר להשאיר את צומת הכניסה פתוח לתנועה בשעות היום ולרכז את עבודות ההנפה בלילות.
גשר המיתרים תוכנן על-ידי האדריכל הבינלאומי סנטיאגו קלאטרווה, והוא נועד לתנועת הרכבת הקלה מקצה רחוב יפו עד לשדרות הרצל, בדיוק מעל הכניסה לבירה. אורכו הכולל הינו 360 מטר והוא נבנה מ-4.300 טונות פלדה מיוחדת וכן מאבן וזכוכית. גשר המיתרים מוצב בזוית של 90 מעלות והוא נחשב לגשר הגדול והראשון מסוגו בעולם, המשמש לתנועת רכבת קלה. נתיב הליכה מיוחד שייבנה בגשר מפלדה ומזכוכית מחוסמת יאפשר גם תנועת הולכי רגל בבטחה מעל הצומת ההומה. את הגשר ישא תורן פלדה, שיתנשא לגובה של 118 מטר וממנו יימתחו 66 מיתרים עבים שיעוגנו וישאו את הגשר לכל אורכו.
מאות מומחים ב-40 לילות
בפעולה ההנדסית המורכבת, שהחלה הלילה, משתתפים מאות מומחים ועובדים מהארץ ומחו"ל אשר יציבו, במהלך כ-40 לילות בחודשים הקרובים, את חלקי הפלדה, שייצרו יחדיו את הגשר המרהיב מעל צומת הכניסה הראשי לירושלים.
גשר המיתרים תוכנן לבקשת מוריה וצוות תוכנית אב לתחבורה, מאחר שעומסי התנועה בצומת ההומה בכניסה לעיר חייבו את מתכנני תוואי הרכבת הקלה, למצוא פתרון חלופי למעבר חופשי של הרכבת הקלה בצומת.
ממלא-מקום מנהל צוות תוכנית אב לתחבורה, נדב מרוז, מסר כי משהתקבלה ההחלטה בפרויקט הרכבת הקלה להקים גשר עילי מעל צומת הכניסה לעיר, נותר למתכננים להחליט האם לאמץ פתרון שגרתי מבטון, או האם בפניהם מנוף והזדמנות להקמת פרויקט אדריכלי יחיד מסוגו. "החלטנו לבחור בפתרון יעיל שידגיש גם את היופי והייחוד של העיר. לשערי ירושלים ההיסטוריים יתווסף שער כניסה חדש ומרהיב", אמר מרוז.
שלבי הקמת הגשר
מנכ"ל מוריה, יחיאל לביא, מסר כי עם סיום ההליכים הסטטוטוריים לאישור הקמתו, שארכו כארבע שנים, הוחל בייצור חלקי הגשר העשויים מפלדה. במקביל החלה באתר הגשר בירושלים הצבתן של שבע תמיכות זמניות במשקל כולל של כמאתיים טון פלדה על גבי יסודות בטון שנוצקו בקרקע. אלו ישאו את הגשר בשלבי ההרכבה עד להעברת העומס של הגשר לכבלים. לאחר מכן החלו בהקמת כִּבְשֵׁי העלייה לגשר משני צידי הצומת. חלקי הגשר מועברים לירושלים על-ידי משאיות ענק במבצע תעבורה לילי ומורכב. בשלב הבא יונחו חלקי הגשר על תמיכות זמניות, ובהמשך ייוצבו על-ידי מיתרי הפלדה. תורן הגשר, בגובה 118 מטרים, יונף אל-על על-ידי המנוף הגבוה ביותר בארץ. 66 מיתרי הגשר, בעובי 50 מ"מ כל אחד, יימתחו מראש התורן אל חלקי הגשר השונים. עם הסרת התמיכות הזמניות צפוי הגשר לעבור תקופת הרצה בה הוא ייבחן בתרחישים שונים בטרם ייעשה בו שימוש.
כל הנתונים
גשר המיתרים, בגובה 5.80 מ' מעל פני הכביש, באורך שלוש מאות ושישים מטרים ובמשקל כולל של ארבעת אלפים ושלוש מאות טון, מהווה שילוב יוצא דופן בין חזון אדריכלי מרהיב לבין פתרון תחבורתי והנדסי לצרכי התחבורה של בירת ישראל. תורן הגשר יתנשא לגובה 118 מטרים, וממנו יימתחו 66 מיתרי פלדה לאורך סיפון הגשר ויאזנו אותו. כך יוצר האדריכל תחושת ריחוף וקלילות של הגשר הענק.
כל הבונים
פרויקט גשר המיתרים הוא מן הפרויקטים המורכבים ביותר שנעשו אי פעם בישראל ומהווה אתגר הנדסי וביצועי גם למפעלים ולחברות המנוסים ביותר בארץ ובעולם.
צוות תוכנית אב לתחבורה, המוביל את הרכבת הקלה בחר ב"מוריה" - החברה לפיתוח ירושלים לנהל את פרויקט הקמת הגשר וזו בחרה לביצוע עבודות המתכת של ייצור והקמת הגשר את חברת כור מתכת בע"מ. בשל לוח זמנים קצר, שילבה כור מתכת כוחות עם חברת צ'ימולאי האיטלקית שסייעה בבדיקת התכנון וביצור תורן הגשר. לביצוע עבודות הבטון והתשתית נבחרה חברת רמט בע"מ. לשתי החברות ניסיון בייצור והקמת גשר פלדה של קלאטרווה. הפיקוח ההנדסי על הקמת הגשר מתבצע על-ידי קבוצת הניהול וההנדסה - גדיש בע"מ.
בימים אלו מבצעת חברת תעבורה את הובלות הלילה המורכבות של המיסעות ממפעל וולקן הנדסה שבחיפה ושל חלקי התורן המגיעים מאיטליה.