בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
סרן ר' יצא זכאי מהריגת הילדה בת ה-13 ליד מוצב גירית אבל צה"ל והחברה הישראלית כולה אשמה ● המה בדיוק עלינו האזרחים להיות גאים: בכך שחיילינו פעלו כמו רובוטים? בכך שלא חיכו לזיהוי ודאי וחוררו ילדה? או אולי בכך שהמ"פ פעל על-פי הנהלים?
לא ברור מדוע "זיכויו של סרן ר' מעיד על מוסריותו של צה"ל, כפי שצוטט קצין בכיר בדרגת תת-אלוף. לפנינו היקש תמוה, כי מה לילדה הרוגה בת 13, מ"פ זכאי וצבא מוסרי? איך שוב מגיח צה"ל מערפל "הפעילות המבצעית" ומסביר לכולנו, האזרחים, מהו מוסר? מעט מדי ומאוחר מדי אנו מגלים כי בשמנו פועל צה"ל על-פי שתי מערכות מוסריות - האחת יפה לחדרים ממוזגים תחת אור הניאון והשנייה יפה לעולם המבצעי האמיתי. ובכן, בעיה. קודים מוסריים לא מעוצבים בהתאם למציאות. הם עומדים במבחנה. לכן הם נשארים טהורים ונקיים ואנחנו מתלכלכים בשאיפה לשמור על קווים אדומים ושפויים. צה"ל נכשל ברגע שוויתר על המוסר כערך בלתי תלוי והתחיל להגמישו ולהתאימו לגזרות שונות ולהוראות פתיחה באש אקראיות. ילדה בת 13 נהרגה ולשופטים נראה יאה לספר לנו כי "ראוי שגם התקשורת תכיר במגבלותיה, ובמיוחד אמורים הדברים כאשר עסקינן בפעילות מבצעית שמחייבת הבנה על בורייה וידע מקצועי, שלא תמיד קיים אצל העיתונאים שמבקשים לעשות כך". בית דין יקר, לא לשאלות מבצעיות נדרשה כאן התקשורת כי אם לשאלות מוסריות, ועליהן אין לצבא מונופול. נהפוך הוא. צה"ל מכבס ומייבש ומכבס מושגים כמו "וידוא הריגה", "נטרול איום", "שטח השמדה" ו"שימוש בלתי חוקי בנשק" ואנחנו האזרחים אמורים להנהן ולהיות גאים. במה בדיוק? בכך שחיילינו פעלו כמו רובוטים? בכך שלא חיכו לזיהוי ודאי וחוררו ילדה? או אולי בכך שהמ"פ פעל על-פי הנהלים? סרן ר' טען במשפט: "לא חשבתי על כלום חוץ מזה שאני צריך להדוף את המחבלים, להרחיק את האיום ולוודא שקו המגע לא ייפרץ, כמו שקרה במורג". כל מלה באבן. רק שלא היו מחבלים, איום וקו מגע שעומד להיפרץ. אנו נשארנו לבסוף עם ילדה הרוגה בת 13 ומ"פ זכאי. מה לזה ולמוסריות? סרן ר' יצא זכאי. צה"ל והחברה הישראלית כולה אשמה. אנו אשמים בכך שנתנו לכל מנגנוני הפיקוח והביקורת, הן בצבא והן בחברה האזרחית, לקרוס מול עינינו. שוב אנו שומעים משופטים כי חקירות מצ"ח לא מקצועיות והפכו לבדיחה עצובה. אך בעיקר ומעל הכל אנו כולנו אשמים כי המשכנו לשלוח עוד דורות של צעירים לאזור דמדומים, כשלא ממש בא לנו גם לדעת מה זה אומר. המצאנו מכבסת מילים משוכללת כדי להסתיר את כל מה שלא נעים לשמוע. במקום לדבר על שטחי השמדה וילדה בת 13 שנהרגה בשם מדינת ישראל, דיברנו על חריגים ושימוש בלתי חוקי בנשק. שופטי בית הדין הצבאי זיכו אתמול (15.11.05) את החריג התורן אך אל לנו לחשוב כי זה משחרר את כולנו מהדיון האמיתי.
|
|
יונה בוימפלד הוא ממקימי "שוברים שתיקה"
|
|
תאריך:
|
16/11/2005
|
|
|
עודכן:
|
16/11/2005
|
|
יונה בוימפלד
|
|
לפעמים נדמה כי האמונה בבורא עולם נחוצה במיוחד כדי לקיים את המצוות שבין אדם למקום, ואילו את המצוות שבין אדם לחברו אפשר לקיים גם בלי אמונה. ערכים אנושיים כעזרה לזולת, הגנה על החלשים, וכיוצא באלה, יכולים, לכאורה, להתקיים גם בלי אמונה. מכאן אפשר אולי להגיע למסקנה שהדבקות האמיתית בבורא עולם באה לידי ביטוי במצוות שבין אדם למקום ולא כל כך במצוות שבין אדם לחברו.
|
|
|
אני מתנצל בפני הקוראים על שאין ביבליוגרפיה מצורפת לדברי. למרות שאת הדברים עצמם קראתי כחלק מלימודיי בעבר, נשכחו ממני שמות הספרים והמאמרים. יכול אני להבטיח נאמנה לכל מי שיעיין בספרים העוסקים בארץ ישראל כי הבאתי אך מעט מן המרובה.
|
|
|
כל תינוק בישראל מבין, למעט כלבי השמירה המסורסים של הדמוקרטיה, שראש הממשלה אריאל שרון ידע את פרטי העבירות הפליליות שעבר למענו בנו עמרי. הבן הנאמן והמסור, שמצא סוף סוף עוז בנפשו להודות בפשעיו. זאת רק לאחר שסחפו אותו גלי הגאות השוצפים של הבחירות, אותם כפה על אביו, הכוכב הנולד עמיר פרץ, המחייך חיוך זדוני מתחת לשפמו העבות.
|
|
|
קלאודיה שיפר פרסמה את מכוניות סיטרואן, תוך שהיא חושפת את יופייה במלואו. בעידן המודרני, בו האנשים חשופים למבול אינפורמציה, עירום של יפיפייה הוא טריק שנוי במחלוקת שתכליתו לצוד את התייחסותם של לקוחות פוטנציאליים. גברים כמובן. המחלוקת טובה למכירות.
|
|
|
בראשית היתה רק מתחזה אחת. מפלגת צפון תל אביב וסביון, מפלגתם של מיליונרים, התחזתה כ"עבודה", כ"תנועת פועלים". שרון הפך גם את הליכוד למפלגה של התחזות-שווא: מקימה מדינה פלשתינית, מחריבה 25 יישובים, ועדיין קוראת לעצמה "ימין".
|
|
|
|