זה ששר הביטחון והרמטכ"ל אינם "קרובים" לענייני הלכה, זה ידוע ומוכר, אבל האם גם המטכ"ל מגשש כסומא בין נבכי ההוראות שעם ישראל התבקש לפעול לפיו? אז נכון שהם יודעים לשלוף ולירות אבל גם קלינט איסטווד יודע... כדי להיות חייל בצבא יהודי צריך לדעת יותר.
בשבוע שעבר חזר הרמטכ"ל מספר פעמים בקבינט על המילה הכי "אינית" - הכלה. כלומר, ספיגה, קליטה וכך אמר: "ירי נגד נערים מעיפי עפיפונים הוא לא אתי וזה נוגד את סולם הערכים שלנו". מעניין, אני חשבתי שסולם הערכים של העם היהודי קובע "שהקם להרגך השכם להרגו", וזה הכי אתי שיש.
ואם יקשה הרמטכ"ל ויאמר: השריפות בעזה אינן גורמות לפגיעות בנפש, אז אולי אין כאן מצב של הבא להרגך, וכדאי להכיל את השריפות? כי אם לא נכיל, עלולה להתפתח מלחמה ויהרגו בה חיילים ואזרחים.
אז אפשר להשיב לו, שהחמאס הכריז לא פעם שמטרתו להשמיד את ישראל וגם רצח בפועל מאות יהודים, אז ההצתות באות לערער את החוסן הביטחוני, להחליש את הצבא ואת אמונת התושבים והחיילים בצדקת הדרך. הם מבקשים להכריח את ישראל לחתום על הסכמים שאינם ניתנים להכלה מבחינתנו ואם כך, הרי שאין אלה רק עסקי ממון, אלא עסקי נפשות ומה שר הביטחון והרמטכ"ל כנראה אינם יודעים? גם על הציווי בספר במדבר לג' "ואם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם, לשיכים בעיניכם... וצררו אתכם"... ישנה הלכה בעניין נכרים 'עירובין מה א' נכרים שצרו על עיירות ישראל. ואפילו ברור שהנכרים באו על עסקי ממון ואפילו רוצים להיכנס לעיר רק לקחת קש ותבן לבהמות שלהם, אף על-פי כן יוצאים עליהם בכלי זיין בשבת. והטעם: שמא ילכדו עיר ומשם תהא הארץ נוחה להיכבש לפניהם.
גם הסיפור עם דוד המלך שמואל א כג', שכאשר הפלשתים היו בוזזים את הגרנות בעיר הסמוכה, בעיר קעילה, ציוה אותו הקב"ה לצאת ולהילחם בפלשתים.
ואצלנו? מדי יום מכלה האש העזתית שדות ויערות, שמורות טבע וקש ותבן, וחז"ל, שהבינו בנפש האדם, קבעו, שאסור לאפשר לאויבים להיכנס מטעמים הומניטריים כדי לקחת קש ותבן. מדוע? כי עצם העובדה שיחלש הביטחון על-ידי כניסת נכרים לעיר זה פיקוח נפש. וה'אויב שלנו' צריך להבין את יכולת ההרתעה. כאשר הוא רואה שהבלונים שלו גורמים לשריפות ואין תגובה, זה מעביר לו מסר שהיהודים חוששים ונשחקת יכולת ההרתעה. מה עוד שההלכה דיברה על נוכרים ופה אלו אויבים רוצחים כמו החמאס.
הרמטכ"ל
גדי איזנקוט, הורית לא לפתוח באש לכיוון משלחי התבערה, פן יפגעו קטינים. אינני מצליחה להבין מי אלה הקטינים?
האם הרוצח בן ה-17 שרצח את הילדה בקריית ארבע, הלל יפה אריאל? אולי הרוצח מהשבוע האחרון בן ה-17 שרצח את יותם עובדיה בישוב אדם? אולי המחבל בן ה-13 שביצע את הפיגוע בפסגת זאב? אני יכולה להביא עשרות מקרים של קטינים מהעת האחרונה, וגם הרחוקה.
כאשר התיישבו יהודים בבית שאן הוקמה בה מרפאה ובה התרכזו החיים. הרופא הביא אוסף של נחשים, נשר חי, צבי, ועוד, והבית הפך למרכז העיירה.
זמן קצר לאחר פרוץ המאורעות ב-אוגוסט 1929 הותקפה גם הקהילה היהודית בבית שאן על-ידי מאות תושבים ערבים. בתקיפה נפצעו עשרות יהודים, נבזזו בתים ובית הכנסת חולל. היהודים ברחו ולא שבו במשך חודשים רבים. בראשית 1936 היו כעשר משפחות ורופא יהודי. עם פרוץ המרד הערבי באפריל 1936 פונו אחרוני היהודים מהעיר בחופזה. הרופא היהודי יוסף להרס שב בראשית 1937 לבית שאן אולי כי חשב שיהיה ניסיון התיישבות נוסף. אחדים מנכבדי העיר הערבים ערבו לשלומו. אבל כעבור חודש ימים התדפקו על הדלת ערבים וכן גם קטינים, ירו בו פעמים אחדות והרגוהו במקום. כך באו לסיומן ארבעים שנות נוכחות יהודית בבית שאן. יהודים שבו להתגורר בעיר רק כשנה לאחר הקמת המדינה.
בעולם תקין הייתה צריכה מדינת ישראל לחסל את אויביה, להכריחם להחזיר את חייליה. אבל בעולם של הכלה הכל בלה לה לה, אז גם הנתון שאינתיפאדת הסכינים נקראה אינטיפדאת הקטינים כי הגיל שנע בין 18-12 לא הודגש ונותר כמעט לא ידוע. זה כבר לא הלכה, מקרא יהדות, אז מה הבעיה להכיל זאת.