|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

המאבק על מינוי קוואנו

קרקס או לינץ'

לקחים והערות: מה זה אומר על בחירת השופטים אצלנו, נתונים המלמדים על ההקצנה הגוברת בארה"ב, האכזבה מהסיקור של וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס וההשלכות החמורות של האשמות בלתי מוכחות
27/09/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
פוליטיזציה קיצונית [צילום: אנדרו הרניק, AP]


אני חוזר בי
לא כמו בארה"ב [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

לפני חודש הצעתי כאן לשנות את תהליך בחירת השופטים לבית המשפט העליון, בנימוק שפסיקותיו של בית המשפט בנושאים פוליטיים מחייבות להכניס מידה של פוליטיזציה לתהליך. בין היתר הצעתי שהמועמדים לעליון יעברו שימוע בוועדת חוקה חוק ומשפט, ושהמינוי יאושר במליאת הכנסת.

אני חוזר בי. מה שראינו בשבוע האחרון בוועדת המשפטים של הסנאט האמריקני סביב מינויו של ברט קוואנו, שכנע אותי לחלוטין: אסור שהתהליך יהיה פוליטי ועוד יותר אסור שהוא יהיה פומבי. אני עדיין חושב שצריך למצוא דרך בה יהיה לדרג הפוליטי יותר משקל בבחירת שופטי העליון שלנו, אך לא בצורה שמזכירה במשהו את המתרחש בארה"ב.

מינוי שופטי בית המשפט העליון האמריקני הוא כבר עשרות שנים עניין פוליטי, ונעסוק בכך בהמשך. כעת הוא מגיע לקיצוניות, כחלק מן הקוטביות המוחלטת שהשתלטה על הזירה הפוליטית בארה"ב. למועמד של דונלד טראמפ אין סיכוי לקבל תמיכה מהדמוקרטים, כשם שלמועמד של הילרי קלינטון לא היה סיכוי לקבל תמיכה מהרפובליקנים. אולי פה ושם עוד יימצא סנאטור שיצביע לפי ה-issue ולא לפי האיש, שיבחן את המועמד עצמו ולא את מי שהציע אותו, אבל מדובר בבודדים מבין 100 חברי המליאה וכנראה באיש מבין 21 חברי הוועדה.

כך גם יש להבין את התגובות להאשמות בנוגע להתנהגותו של קוואנו כלפי נשים. מינימום של הגינות והיגיון מלמדים, שמדובר בטענות ישנות וחסרות הוכחות, שעולות בעיתוי מתמיה ושלפחות לחלקן יש ניחוח (או סירחון) פוליטי מובהק. לדמוקרטים זה לא משנה; הם צולבים את קוואנו, ולעזאזל עקרונות יסוד של הליך תקין, חזקת החפות והשם הטוב. ושלא יהיה לכם ספק: הרפובליקנים היו עושים בדיוק אותו הדבר למועמדו של נשיא דמוקרט.

כל זה קורה גם משום שההליך הוא פומבי. מצלמות גורמות להקצנה בהתנהגות, בין אם מדובר בהפגנות ובין אם מדובר בדיונים בבית המחוקקים. כאשר כל הסנאטורים צריכים להתחרות על זמן המסך המוגבל, ברור שסיכויים טובים יותר יהיו לצעקנים ולקיצונים. דעה שקולה המובעת בשקט תיבלע במהומה ולא תגיע לבוחרים. כך ששימוע פוליטי פומבי הוא הדרך הגרועה ביותר למנות שופטים, ודאי לבית המשפט העליון.

הרוב הולך ויורד
דבקים בכללים שנקבעו במאה ה-18

כאמור, ההליך האמריקני הוא פוליטי – וכך הוא כבר כמעט 250 שנה, משום שכך קובעת החוקה. כבר ציינתי שהאמריקנים הם עם מאוד שמרני, וההוכחה הבולטת ביותר לכך היא התעקשותם לפעול ולמשול לפי עקרונות שנקבעו בשלהי המאה ה-18 בתגובה לעריצות הבריטית. שמונה דורות של ניסיון לא מספיקים כדי לשכנע אותם שבשיטה יש פגמים משמעותיים, שהיא בולמת את הממשלה במקום לאפשר לה לבצע את מדיניותה ושהיא מכניסה את הפוליטיקה למקומות בהם המקצוענות האוביקטיבית היא שצריכה להיות קנה המידה – כמו בבחירת השופטים.

יכול להיות שסביב בחירתו של קוואנו הפוליטיזציה היא עוד יותר קיצונית מאשר בעבר, משום שדונלד טראמפ מחמיר את ההקצנה הקיימת ממילא. אבל הטענות של הדמוקרטים ותומכיהם בתקשורת בימים האחרונים נגד הפוליטיזציה, היא צביעות גלויה. נשיאים דמוקרטים נהגו בדיוק באותה צורה כאשר הציגו את מועמדיהם לבית המשפט העליון. גם הם בחרו את מי שסברו שיפסקו בצורה דומה להשקפת עולמם, גם הם השתמשו ברוב שלהם כדי להעביר את המינויים.

עם זאת, אין להכחיש שנשיאים קודמים הציגו בדרך כלל מועמדים שהצליחו לזכות בקולות משני עברי המתרס, וביחס לשופטים המכהנים – הדמוקרטים עשו זאת יותר מאשר הרפובליקנים. מבין שמונת השופטים הנוכחיים, ארבעה מונו בידי נשיאים דמוקרטיים: רות באדר-גינזבורג (ביל קלינטון, אושרה ברוב של 3:96), סטיבן ברייר (קלינטון, 9:87), סוניה סוטומאיור (ברק אובמה, 31:68) ואלנה קגן (אובמה, 37:63). ארבעה מונו בידי נשיאים רפובליקנים: הנשיא ג'ון רוברטס (ג'ורג' בוש הבן, 22:78), קלרנס תומס (ג'ורג' בוש האב, 48:52), סמואל אליטו (בוש הבן, 48:52) וניל גורסץ' (טראמפ, 45:54).

אפשר לראות כיצד הרוב בדרך כלל הולך ויורד לאורך השנים, בשל אותה הקצנה עליה דיברנו. ארבעת השופטים בדימוס שעודם בין החיים מונו בשנים 1990-1975 עם אפס מתנגדים ועם 99-90 תומכים מבין 100 הסנאטורים. כל הארבעה מונו בידי נשיאים רפובליקנים: ג'ון סטיבנס בידי ג'רלד פורד, סנדרה דיי-אוקונור ואנתוני קנדי בידי רונלד רייגן, דייוויד סוטר בידי בוש האב. זה גם מלמד, שבעבר ידעו הנשיאים הרפובליקנים לבחור במועמדים שגם יתאמו להשקפת עולמם וגם יזכו באמון הדמוקרטים.

סיקור מוטה
לא מציגים את השאלות החיוניות

הסיקור התקשורתי האמריקני של הטענות נגד קוואנו גם הוא מוטה בצורה פוליטית מובהקת. באופן טבעי לחלוטין, קוואנו ורעייתו אשלי בחרו ברשת פוקס כדי להתראיין ולהגיב על ההאשמות; הם רצו להימנע מראיון תוקפני ולפנות לבסיס התומכים של טראמפ – ואין מקום מתאים יותר מאשר רשת-הבית שלו. ואילו וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס, המובילים את הביקורת על טראמפ בתקשורת האמריקנית, לקחו את הצד השני בצורה מובהקת לא פחות.

מבחינתי, הסיקור של הפוסט והטיימס מהווה אכזבה רבתי. אני מצפה משני העיתונים – שבעיני רבים נחשבים לטובים בעולם – לא להיות סוג של פוקס-במהופך. אני מצפה לדיון ענייני, לשאלות שיוצגו לא רק לגבי קוואנו אלא גם לגבי המאשימות: מדוע שתקתן? היכן ההוכחות שלכן? האם מישהו מפעיל אתכן? אלו הן לא רק שאלות מוצדקות, אלא גם חיוניות – אבל הפוסט והטיימס אינם שואלים אותן, אלא מתיימרים לתת בעצמם את התשובות (חלקיות ולבתי משכנעות ככל שיהיו).

הדברים מגיעים עד כדי הצגת דברים מוטעית בעליל, תוך הוצאת דברים מהקשרם. הנה שתי דוגמאות מהטיימס של אמש (יום ד', 26.9.18). הראשונה: בהצהרתו הכתובה לוועדת המשפטים, לקראת השימוע היום (27.9.18), אמר קוואנו שהוא לא היה מושלם בזמן לימודי התיכון כשם שאינו מושלם כיום, ושלעיתים שתה קצת יותר מדי בירה. זו הייתה כותרת הידיעה בטיימס. אבל קוואנו אמר זאת בהקשר הדוק לדחיית הטענות על תקיפות מיניות.

תופעה מפחידה

במישור רחב יותר, התופעה כולה מדאיגה ומפחידה. בארה"ב של 2018, זו שפוסלת הודאות וראיות בתיקי רצח בשל פגמים טכניים, אפשר להרוס גבר על-ידי טענות בדבר עבירות מין, גם אם הן בנות עשרות שנים ואין להן כל הוכחה. אז למה לעצור שם? למה לא לטעון שאותו גבר גם ביצע רצח והתוודה עליו באוזני ה"עד"? למה לא ללכת דווקא קצת אחורה: להדביק האשמות על תאונת פגע וברח או על סחר בסמים? זה בדיוק אותו היגיון: טענה מופרחת באוויר, ומשם – הישר ללינץ' בכיכר העיר.

קוואנו הזהיר בצדק בהצהרתו הכתובה, כי אנשים ראויים יימנעו מלקבל על עצמם תפקידים ציבוריים, רק מחשש שיפלו קורבן לרצח אופי – בלי שום קשר לצד הפוליטי אליו הם משתייכים, כי כאמור כולם עושים את אותם הדברים. כבר לא מדובר על חשיפת שלדים או עצמות קטנטנות, אלא על אפשרות למסע שקרי – שאולי אף ינוהל בידי גורם מעוניין כלשהו – שלא רק ימנע את המינוי, אלא יהרוס שם טוב, מוניטין מקצועיים, משפחות ואפילו חיים שלמים.

שיח "ליברלי"
מי שלא תומך - חזיר שוביניסט [טד וורן, AP]

עוד נקודת רוחב עליה יש לתת את הדעת: הלחץ לתמוך בתוקפות ולא במותקפים. נקודת המוצא של התקשורת האמריקנית הליברלית – ורובה כזאת – הוא שאם אישה טוענת שהייתה קורבן לעבירת מין, היא צודקת. מכאן נובע שמי שמעז לפקפק באקסיומה זאת, הוא לכל הפחות חזיר שוביניסט אם לא עבריין בעצמו. זהו חלק מהשיח בו חופש הביטוי אותו מקדשים הליברלים שמור למי שתומך בעמדותיהם, בעוד שמי שמתנגד להן הוא שמרן חשוך וריאקציונר שונא-אדם.

היינו עדים לכך בארצנו הקטנטנות. גלובס חשף, כי מארגני מחאת הלהט"בים איימו על חברות גדולות, שאם לא ישחררו את עובדיהן ליום המחאה – הם יוקיעו אותן כמי שמתנגדות לזכויות הלהט"בים. לחברות אלו, שבדרך כלל לא נכנעות לסחטנות, לא הייתה ברירה; הן הבינו שיוכלו לצעוק עד מחרתיים שאין להן אחות – וזה לא יעזור מול תקשורת שנוקטת בעמדה חד-צדדית ויוצרת רושם של ציבור מונוליטי.

זה מחזיר אותנו לנקודת המוצא. כדאי מאוד שלא נאמץ אוטומטית את כל מה שקורה בארה"ב. הליך מינוי השופטים שם יוצר קרקס במקרה הטוב ולינץ' במקרה הגרוע. היחס לתלונות על עבירות מין חותר תחת עקרונות יסוד של שלטון החוק וחופש הביטוי במדינה דמוקרטית. די לנו בבעיות שלנו; אנחנו לא צריכים לייבא כשלים אפילו אם כתוב עליהם Made in the USA.

תאריך:  27/09/2018   |   עודכן:  27/09/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שווי שוק החברה, ותק המנכ"ל, הכנסות וגודל החברה - אלו הנתונים העיקריים שהשפיעו בשנת 2015 על שכרם של מנכ"לי חברות ציבוריות בישראל, מעלה עבודה שנערכה במרכז האקדמי רופין. מחקרים קודמים לא העלו את הקשר בין שכר המנכ"ל לשווי השוק של החברה כתלות עקיפה בסך המאזן. הכוח המוביל הוא שווי שוק החברה, וגודל המאזן מקבל מעין "קנס" קטן: עבור אותו שווי שוק, גודל המאזן מוריד במעט את שכרו של המנהל.
גולש? זה רק מרק. את הנזיד לא תמצאו. נהר הדנובה החוצה את העיר הוא חוויה בערב, כשאתה שט בספינה לאורך הנהר, וכל הארמונות, ובנין הפרלמנט הגדול והיפה בעולם נוצצים בזהב אורותיהם, ומהווים גיבורי הסיפור של מראה העיר הקסומה, בירת האימפריה לשעבר. העיר ששימשה אתר הצילומים של הסרט "מפיסטו" (1981) בבימויו של אישטוואן סאבו.
26/09/2018  |  עליס בליטמטל  |   כתבות
בשנת 1823 הכריז נשיא ארה"ב דאז, ג'יימס מונרו, על הדוקטרינה הנושאת את שמו: מעצמות אירופה לא יתערבו בנעשה בחצי הכדור המערבי בכלל ובארה"ב בפרט, ואילו ארה"ב לא תתערב בנעשה באירופה. 195 שנים מאוחר יותר, השתמש דונלד טראמפ בנאומו בעצרת האו"ם (יום ב', 25.9.18) בדיוק באותו עיקרון ואף הזכיר במפורש את מונרו. אלא שיש בעיה קטנה: חלפו 195 שנה.
26/09/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
במחצית הראשונה של המאה ה-20 פעלו ברחבי הארץ שורה של "משקי פועלות". היו אלה משקים-חוות חקלאיות, סוג של מוסדות חינוך חקלאי, לנשים בלבד, שנועדו להכשיר צעירות, לרוב עולות חדשות או רווקות לעבודה חקלאית. חלק ניכר מ"משקי פועלות" שכנו בתוך או בסמוך למושבות או ישובים בעלי צביון חקלאי ובהם חוות העלמות בכנרת וכן "משקי פועלות" בנהלל, בעפולה, בנחלת יהודה, בעיינות, בחדרה ועוד. היו גם "משקי פועלות" ששכנו בתוך הערים הגדולות כמו תל אביב וירושלים.
25/09/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
שירת הכרמים של יעקב יעקב היא נבואת הכרם המתחדשת של המשורר. שירתו היא תעודת הזהות הייחודית במעגלי הרפובליקה הספרותית העברית מאז הופעתו על במת ספרותנו. אסופת שיריו 'רחוב הכרמים 23' אכן מביאה בפני הקוראים ארמון פואטי לתפארת - ואנו מתבשמים משירה, שיודעת להעניק כבוד לעבר, כבוד להליכה האמיצה בדרך השורשית, כבוד למסורת משפחתית שכל כולה אור קדומים וכוחות ועוצמה.
25/09/2018  |  בלפור חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il