ההחלטה לפטור ממכרז את המשך פעילותה של מפעילת מסוף המטענים ממ"ן, בנמל התעופה בן-גוריון, סבירה ונבעה מהצורך להפעיל את נמל התעופה ללא תקלות. כך פסק בית המשפט.
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה (יום ג', 1.5.07) את עתירתה של חברת אשדוד בונדד בע"מ, שהוגשה באמצעות עו"ד י. סימון, להורות לרשות שדות התעופה לפרסם מכרז להפעלת מסוף המטענים ולבטל את ההרשאה שניתנה לחברת ממ"ן המפעילה היום את המסוף.
עו"ד סימון טען, בין היתר, כי חברת ממ"ן הופרטה כבר בשנת 1989 והפכה בשל כך לחברה ציבורית עסקית. מכאן שאין הצדקה לתת לה להפעיל את המסוף ללא מכרז. ממ"ן יוצגה בהליך זה על-ידי עורכי הדין גיורא ארדינסט ורן שפרינצק, ממשרד ארדינסט, בן נתן ושות'.
סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר דרורה פלפל, דחתה את העתירה וקבעה כי היא סובלת מ"שיהוי רב". עוד קבעה כי הפטור ממכרז שניתן לממ"ן היה מוצדק.
השופטת ציינה בהחלטה כי הרקע לפרשה היא החלטת הממשלה לבצע שינויים במבנה משק המדינה וכחלק מכך לפתוח את ענף המטענים בנתב"ג לתחרות חופשית. ביצוע ההחלטה נתקל בקשיים עקב מחלוקות בין ממ"ן, רשות שדות התעופה ומשרדי הממשלה, כשלבסוף הושג הסכם פשרה, שכלל מתן פטור ממכרז לממ"ן על-ידי ועדת המכרזים העליונה. "ב-29.8.2000 נחתמה תוספת לחוזה ההרשאה של ממ"ן המאריך את תקופת ההרשאה עד ליום 31.3.2014 ללא כל מכרז".
עקב הארכת ההרשאה השקיעה ממ"ן מיליוני שקלים במסוף המטען "לרבות השקעות ברכישת מערכת אחסון אוטומטית משוכללת ויקרה, בבניית מתקני אחסון, ברכישת ציוד קירור ובקרת אקלים, בבניית אולם כניסה חדש, ברכישת ציוד שינוע ובשדרוג מערכות מיחשוב ועוד".
ההחלטה להאריך את הסכם ההרשאה "אינה נגועה בחוסר סבירות בשיקולים פסולים או באפליה", כתבה השופטת בהחלטה. חברת ממ"ן, בעבר חברה ממשלתית, טיפלה במשך שנים באופן בלעדי בנושא המטענים וגם במסגרת הכוונה להפריט את נושא המטענים יש צורך "להמשיך לנהל את האחסון בנתב"ג ללא טלטולים מיידים ובצורה שוטפת".
יתירה מכך, "שינוי המדיניות של הממשלה היה צריך להיות מיושם בהדרגה בהתחשב בזכויות של אחרים ובהסכמים עליהם חתמה הממשלה ואותם יש לקיים. העובדה שהמדינה סבורה כיום שמבחינת הכדאיות הכלכלית אולי שיקוליה לא היו נכונים, אינה אינדיקציה לכך שבזמן אמת סברה כך, ואין זה אומר שהיא יכולה מסיבות אלה לסגת כיום מהסכם ההרשאה, ועל כל פנים, עילה מעין זו אינה בסמכות בית המשפט לעניינים מינהליים".
"האינטרס הציבורי צריך לכלול איזון בין הרצון של גופים שונים להתחרות באופן חופשי במכרז לשינוע ואיחסון מטענים וסחורות הנחוץ בנתב"ג, לבין רצון ששדה התעופה הלאומי יופעל בצורה סבירה, וללא תקלות מטעמים שונים", כתבה עוד השופטת פלפל.
כאמור בית המשפט קבע כי החלטת ועדת המכרזים למתן הפטור ממכרז לחברת ממ"ן מוצדקת. כמו כן נקבע כי התובעת, חברת אשדוד בונדד בע"מ, תשלם לכל אחת מהמשיבות: רשות שדות התעופה ולחברת ממ"ן שכ"ט עו"ד בסכום של 18,000 ש"ח ולהוצאותיהן.