|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ההתערבות בבחירות (ב'): ההתמודדות

שת"פ נגד מערערי הדמוקרטיה

מייקל צ'רטוף, שהיה השר האמריקני לביטחון פנים, ואנדרס פו-ראוסמוסן, לשעבר מזכ"ל נאטו, מסבירים מה יכולות לעשות מדינות וחברות טכנולוגיה כדי להתגבר על חתירתה של רוסיה תחת יסודות הדמוקרטיה
14/01/19  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
לא מתואם, כרגיל [צילום: ודים גירדה, AP]

בהתחשב בהיקפו של איום ההתערבות הזרה בבחירות, תגובתה של הקהילה הטרנס-אטלנטית הייתה עלובה – כותבים ב-Foreign Affairs מייקל צ'רטוף, שהיה השר האמריקני לביטחון פנים בשנים 2009-2005, ואנדרס פו-ראוסמוסן, שהיה ראש ממשלת דנמרק (2009-1002) והמזכיר הכללי של נאטו (2014-2009). השניים עומדים במשותף בראש "הוועדה הטרנס-אטלנטית לטוהר הבחירות".

דונלד טראמפ הקדיש אנרגיה רבה להכחשת ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016, וכך גם עשה סגן ראש ממשלת איטליה ומנהיג החזית הצפונית, מטאו סלבאני, לגבי הבחירות בארצו בשנה שעברה. ואילו מנהיגים אירופיים אחרים התמודדו עם הבעיה דרך המשקפיים המיושנים של חדשות הכזב מבחירות 2016. אם בכלל נקטו פעולה, מאמציהם היו בלתי מתואמים ולעיתים קרובות התמודדו עם האיום הקודם במקום עם האיום הבא.

התוצאה היא הקצנה לאחד משני הכיוונים: או כישלון או הפרזה. בארה"ב אומנם הושגה התקדמות, אך לא נעשה די כדי להגן על הבחירות בנובמבר שעבר. הצעות חוק נתקעו בקונגרס, מכונות הצבעה מיושנות וחשופות לפגיעה נותרו בשימוש, שלטונות מקומיים התנגדו להתערבות פדרלית ומנעו תכנון מתואם.

סכום מגוחך למאבק בדיסאינפורמציה

המצב באירופה לא טוב יותר. האיחוד האירופי הקציב סכום מגוחך של 1.3 מיליון דולר בשנה לצוות הנאבק בתעמולה ובדיסאינפורמציה המגיעות ממזרח היבשת. נציבות האיחוד הציעה קוד התנהגות ברשתות החברתיות שיחייב אותן לפעול נגד זיופים והתחזויות, בעוד מספר מדינות נקטו צעדים משלהן. בריטניה הקימה סוכנות לאומית למאבק בחדשות כזב, צרפת הפסיקה הצבעות אלקטרוניות של אזרחיה בחו"ל, הולנד אסרה אותן לחלוטין. היו גם שהלכו רחוק מדי: גרמניה וצרפת העבירו חוקים, שלטענת מתנגדיהם פוגעים בחופש הביטוי. בשורה התחתונה ובצורה אופיינית לאיחוד האירופי, כל מדינה עושה כרצונה וללא תיאום עם חברותיה.

במקביל, מחוקקים מותחים ביקורת על חברות הטכנולוגיה בשל שיתוף הפעולה שלהן – דה-פקטו, גם אם לא מרצון – בהפצת המידע הכוזב. באפריל 2018 השיקה מיקרוסופט "תוכנית להגנת הדמוקרטיה", במטרה למנוע פצחנות, להגביר את שקיפות הפרסומות ולחפש פתרונות טכנולוגיים להגן על הבחירות ולזהות מתקפות סייבר. הלחץ הפוליטי הוביל גם את פייסבוק, גוגל וטוויטר להגביר את המאמצים לפקח על הפעילות בהן, תוך הסרת חשבונות מזויפים והקדשת יותר משאבים לאיתור פצחנות. אבל הן מפרסמות מעט מדי מידע על היקף הבעיה, טוענים צ'רטוף ופו-ראוסמוסן. ואילו חוסר ההבנה של פוליטיקאים בתחום הטכנולוגי, מקשה עליהם לשתף פעולה עם המגזר הפרטי.

התפתחות הבינה המלאכותית עשויה לא רק להגביר את הבעיה, אלא גם לסייע בפתרונה. מכונות יכולים לסרוק את האינטרנט ולעבד מידע בצורה הרבה יותר מהירה ומדויקת מאשר בני אדם וכך לאתר את הפעילות החשודה. אולם בלא שיתוף פעולה בין פוליטיקאים ויזמים להעברת חוקים ולבנות מערכות הגנה בתוך התוכנות עצמן, הטכנולוגיות החדשות יישארו פגיעות.

הגנת סייבר היא קריטית

כאשר עתיד הדמוקרטיה בארה"ב ובאירופה מוטל על כף המאזניים, צריך לפתח גישה הרבה יותר מתוחכמת להתערבות הזרה בבחירות – טוענים צ'רטוף ופו-ראוסמוסן. מניעת ההתערבות מתחילה בקמפיינים עצמם, החייבים להבין שמעצמות זרות מתערבות בהם בצורה שיטתית באמצעות "פישינג" ופעולות פצחנות. די בעובד אחד שיקליט על דוא"ל זדוני, כדי להפיל את כל מערכת המחשוב של אותם מועמד ומפלגה. לכן, הגנת סייבר חכמה היא קריטית למסע בחירות מודרני, בדיוק כמו ססמאות ושלטים.

מדינות – שלא לומר מפלגות וארגונים – מוגבלות ביכולתן להגן על עצמן. מה שנחוץ הוא מאמץ טרנס-אטלנטי מתואם ובלתי מפלגתי, מדגישים צ'רטוף ופו-ראוסמוסן. לשם כך הוקמה ביוני 2018 "הוועדה הטרנס-אטלנטית לטוהר הבחירות", הכוללת פוליטיקאים, אנשי תקשורת, אקדמאים ואנשי עסקים – כולם מן המובילים בתחומיהם. מטרתה היא לגשר על הפערים שמנעו עד כה תגובה קיבוצית להתערבות בבחירות ולמנוע את הכשלים שהתגלו במערכות בחירות קודמות.

שיתוף פעולה טרנס-אטלנטי הוא חיוני. בפסגת G7 בקוויבק באותו חודש, נקטו המנהיגים בצעד חשוב ראשון כאשר הסכימו על הגברת שיתוף הפעולה בתחום. אבל המחויבות למאבק הזה נותרה מוגבלת והוא מצוי במקום נמוך מדי בסדר העדיפויות של המדינות משני עברי האוקיינוס האטלנטי.

ביולי שעבר הצליחו צ'רטוף ופו-ראוסמוסן לכנס לראשונה מחוקקים אמריקנים ואירופים העוסקים בנושא, כדי להחליף דעות ומידע. המשתתפים הסכימו על שורה של צעדים מרחיקי לכת, כולל הרחבה התגובה הממשלתית לנסיונות ההתערבות, חקיקה שתטיל עיצומים מיידיים על מבצעי ההתערבות והגדלת התקציבים למאבק בה. ההמלצות מדברות על שיתוף פעולה שיכלול את חברות הטכנולוגיה ומלכ"רים, כדי לעקוב ולדווח על הפצת דיסאינפורמציה ולעודד החלפת מידע בין ממשלות.

יותר מדי ממשלות מצויות עדיין בשלב ההכחשה או שאינן מבינות את מלוא משמעותו של הסיכון. ייתכן ששירותי הביון מבינים טוב יותר במה מדובר, אבל ממצאיהם לא מגיעים ליתר חלקי הממשלות, למפלגות ולציבור. כדי להתמודד עם בעיה זו, הוחלט שהוועדה בראשותם של צ'רטוף ופו-ראוסמוסן תבצע הערכות לאומיות של המדינות בהן יתקיימו בקרוב בחירות חשובות במיוחד. הערכות אלו ינתחו מרכיבים שונים הקשורים לבחירות ולהליך הדמוקרטי בכל מדינה, כולל החקירה, הפגיעות של מרחב הסייבר והרשתות החברתיות, וקיומן של קבוצות אנטי-מערביות העלולות לנסות לשבש את הבחירות.

מספר מדינות במזרח אירופה נמצאות במצב פגיע במיוחד להתערבות חיצונית וזקוקות לתמיכה פעילה, מציינים צ'רטוף ופו-ראוסמוסן. כך למשל אוקראינה, בה ייערכו השנה בחירות לנשיאות ולפרלמנט, וקרוב לוודאי שרוסיה תעשה כל שביכולתה כדי להשפיע על תוצאותיהן. בשל כך, פועלת הוועדה עם קבוצה של מומחים כדי לגלות פעולות כאלו ולדווח עליהן.

הוועדה מבקשת גם לגשר על הפערים בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי. היא משתמשת בכלים טכנולוגיים כדי לאתר דיסאינפורמציה בזמן אמת, לגלות את חשבונות ה"בוטים" הנוצרים ברשתות החברתיות, את הארצות בהן נוצרו ומה המסרים שהם מעבירים. בעזרת מידע זה, יוכלו מנהיגים פוליטיים והחברה האזרחית להשיב מלחמה שערה בצורה יעילה יותר.

לטפל בשורשי הפופוליזם

אחד מאמצעי ההגנה הטובים ביותר נגד ההתערבות בבחירות הוא ללמד את האזרחים לזהות דיסאינפורמציה. לשם כך מפתחת הוועדה, יחד עם חברת ASI Data Science, אלגוריתם שיוכל להבחין בין סרטונים מזויפים למקוריים, כך שהצופים יוכלו לזהות תכנים שנוצרו בידי מכונות.

אחרי כל זה, מדגישים צ'רטוף ופו-ראוסמוסן, יש לזכור שהקרמלין עוזר למפלגות הפופוליסטיות – אך אינו יוצר אותן. פופוליזם הוא לרוב תסמין של מערכת פוליטית כושלת, לא הגורם לה. לכן, האתגר הגדול ביותר בפני המפלגות הממוסדות הוא להתמודד עם הנושאים הגורמים מלכתחילה לצמיחת הפופוליזם. הדמוקרטיה נמצאת תחת מתקפה, ובקרב הזה לא ניתן לנצח בלא שיתוף פעולה.

מטרת-העל של ההתערבות בבחירות היא לזרוע בלבול ופחד, אשר בתורם יגבירו את התמיכה במועמדים ובמפלגות החותרים מתחת לעקרונות שהעניקו למערב 70 שנים של חרות, שגשוג ושלום יחסי. אם הקהילה הטרנס-אטלנטית לא תתייצב במאוחד, מעצמות זרות ימשיכו להפיל את הדמוקרטיות בזו אחר זו. לא מדובר בתרחיש אימים; זו כבר המציאות.




תאריך:  14/01/19   |   עודכן:  14/01/19
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שת"פ נגד מערערי הדמוקרטיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
14/01/19 18:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
מבלי מֵשִׂים הפכה ישראל אט אט מרפובליקה דמוקרטית לממלכה בה שולט הוד מלכותו.
14/01/2019  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
הרמטכ"ל לשעבר, יושב-ראש מפלגת "חוסן לישראל", בני גנץ בהתבטאות פוליטית ראשונה: "אעשה בכל שביכולתי לפעול לתיקון חוק הלאום". גנץ אמר את הדברים לעשרות המפגינים בהם בני העדה הדרוזית שבאו למחות מחוץ לביתו, והוסיף: "ישלנו ברית דמים, אבל לא פחות מכך יש לנו ברית חיים. אנחנו צריכים לוודא שביחד אנחנו בונים את השותפות הזו ואת הברית הזו בצורה משותפת כברית חיים, כמו שראוי שיהיה".
14/01/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בעוד כשלושה חודשים יצאו אזרחי ואזרחיות ישראל להצביע בבחירות. חלק ניכר מהבוחרים מצויים במרכז ואינם מחויבים למפלגה ספציפית, ומתלבטים בד"כ עד הימים האחרונים ממש. מועמדי מפלגות המרכז, מצידם, יעדיפו תמיד לשמור על עמימות בכל נושאי הליבה בציבוריות הישראלית, על-מנת לגייס תומכים רבים ככל האפשר. כיצד יוכל הבוחר המתלבט לבצע בחירה מושכלת? אלו עקרונות יכולים להדריך אותו? ייתכן שהתשובה לכך קלה יותר מכפי שניתן לצפות. מהם האינטרסים האישיים, הקבוצתיים והמדינתיים שהמתלבטים מעוניינים לקדם? מהם הערכים הראויים בעיניהם?
14/01/2019  |  ד"ר אריאל כבירי  |   מאמרים
החשש מפני התערבותה של "מדינה זרה" בבחירות הקרובות, אותו הביע ראש המוסד, נדב ארגמן, הוא הפניית אצבע ברורה למדי לעבר רוסיה. זו המדינה שבחשה במשאל העם על הברקזיט, בבחירות לנשיאות בארה"ב, בבחירות לנשיאות בצרפת וכנראה גם בבחירות לקונגרס האמריקני לפני חודשיים. במאמר ב-Foreign Affairs עוסקים בסוגיה בהרחבה מייקל צ'רטוף, שהיה השר האמריקני לביטחון פנים בשנים 2009-2005, ואנדרס פו-ראוסמוסן, שהיה ראש ממשלת דנמרק (2009-1002) והמזכיר הכללי של נאטו (2014-2009). השניים עומדים במשותף בראש "הוועדה הטרנס-אטלנטית לטוהר הבחירות".
14/01/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
המגעים להקמת סיעה חרדית מאוחדת מתקדמים בקצב מואץ, וכעת ישנם מגעים על הרכב הרשימה וסדר המועמדים בה. כך דיווח (יום א', 13.1.19) אלירן טל בחדשות ערוץ 20.
13/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il