|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

עו"ד אלי שוורץ: יש בי כעס על המדינה

אנו נמצאים באחד מרגעי השפל של אמון הציבור במערכת אכיפת החוק עו"ד אלי שוורץ, פרקליט בכיר לשעבר מפמת"א (פרקליטות מחוז תל אביב) נותן את הסבריו לתחושה הקשה של הציבור במערכת המשפטית הוא מספר על הצלחתו בתיק הירשזון, מסביר מדוע הוא כועס על המדינה והסיבות שגרמו לפרישתו, מביע השערות לתיקי ראש הממשלה ועוד נושאים בשיח הציבורי הקשורים למשפט וצדק
31/01/2019  |   מאיר חוטקובסקי   |   מאמרים   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
עורך דין אלי שוורץ [מאיר חוטקובסקי]

אברהם הירשזון [צילום: פלאש 90]

מאז פרישתו, לפני מספר שנים, סירב עו"ד אלי שוורץ שהיה מבכירי פמת"א ואף התמודד על תפקיד פרקליט מחוז, להתראיין לכלי תקשורת כל שהוא. רק לאחרונה שינה את עמדתו. "לקחתי לעצמי פרק זמן של 'צינון' ועכשיו אני מרגיש בשל לדבר עם התקשורת בנושאים שהיו קשורים לעבודתי". ואכן, קולו נשמע ברמה בערוצי הרדיו הראשיים בהם מתבקש שוורץ לשמש פרשן בעניינים משפטיים אקטואליים. שוורץ (עדין) ממלכתי מאד. מגן על הפרקליטות כאילו הוא נציגה ובא-כוחה. לא תשמעו ממנו מילה רעה על מקום עבודתו שהיה לו בית שני במשך למעלה מ-20 שנה.

הסיבה לפרישתי - המדינה פישלה בתיק הרב פינטו

עו"ד שוורץ מאמין בדרכו המקצועית ולא ניתן להזיזו מעמדתו כאשר הוא סמוך ובטוח כי הדרך שהוא מטווה היא הטובה ביותר עבור המדינה אותה הוא מייצג. היו גורמים בפרקליטות שניבאו כי יגיע רחוק בהיררכיה הניהולית והמקצועית במערכת אכיפת החוק. על שוורץ הוטל ניהול תיק הרב פינטו. המדינה, לטעמו של שוורץ, הרחיקה לכת בהקלות שהעניקה בתיק זה. "כשאתה מקבל החלטה לפרוש יש מגוון של סיבות, ואני לא חושב שיש מישהו שמכיר אותי שלא יודע כמה שאני אוהב את הפרקליטות, כמה שהפרקליטות חשובה לי, כמה שאני מנסה לעשות צדק. בתיק של הרב פינטו לא ראיתי עין בעין עם ראשי המערכת.

ניסיתי להזהיר אותם שהוויתורים שהם עושים לרב פינטו הם ויתורים ניכרים מדי. עוד יותר בעייתי - הם יכולים להתיר את דמו של אפרים ברכה ובני משפחתו. חששתי שאפרים ברכה לא יוכל לעמוד בלחצים. כשהודיעו לי שאפרים ברכה התאבד, וכבר לא הייתי בתיק, לא הופתעתי. זאת האמת. יש בי כעס מאוד גדול כלפי מדינת ישראל שלא עשתה כל מה שהיא יכלה כדי להציל את אפרים ברכה. עבדתי בתפקיד די בכיר בפרקליטות ואנשים שהתעמתי איתם הם ראשי המערכת. וכשזאת הסיטואציה שקלתי מה הסיכויים שלי להתקדם עם אנשים שהתעמתי איתם. הבנתי שהגיע הזמן לפנות את הדרך".

פרשת אפי נוה

הפרשה החדשה, בה מעורבים עורכי דין, שופטת ומתמחה, ויש בה סממנים לכאורה של שוחד מיני, הפכה להיות האייטם התקשורתי החם היותר מהרגע בו הותרו לפרסום (חודש ינואר 2019) פרטי הפרשה. עו"ד שוורץ מבחין בשני עניינים המתחלקים לאלמנט הפלילי והפן הציבורי. לדבריו יש לחקור את הפרשה עד תום ויתכן שבסופו של דבר ההליך הפלילי יסתיים בקול דממה דקה. מבחינתו הפן הציבורי הוא המטריד. "תישאל השאלה האם המינויים במערכת המשפט נעשים בצורה לא נאותה. הפרשה תותיר את הציבור עם טעם רע. יתחילו לשאול על כל מינוי שאפי נוה תמך בו האם המינוי הוא מושחת. אנו כמערכת משפטית חייבים לעשות בדק בית ולהחזיר את אמון הציבור". עו"ד שוורץ שולל את הטענות שהמערכת המשפטית כולה כשלה. הוא מציין באומץ כי "המערכת המשפטית אינה מערכת מושלמת. אם מסתכלים בהכללה המערכת המשפטית במדינת ישראל היא מערכת משפטית טובה. אם גורם כל שהוא במערכת ביצע מעשיים שלא ייעשו, המערכת צריכה למצות אתו את הדין".

תיקי ראש הממשלה נתניהו

נושא משפטי נוסף שעלולות להיות בו השלכות מרחיקות לכת במפה הפוליטית המסובכת במדינה, הוא תיקי ראש הממשלה שהיועמ"ש אמור לתת את החלטתו בקרוב מאוד ובסמוך למועד הבחירות לכנסת ה-21. להבנתו של עו"ד שוורץ, התארכות חקירות ראש הממשלה נבעו מעצם הקושי להוכיח שחיתות שהיא פרוצדורה מסורבלת. "הרבה פעמים בתיקים של שחיתות שלטונית המעשים מבוצעים גם במדינות מעבר לים. ולכן זה לוקח זמן. הפרקליטות נמדדת במרחק הזמן מרגע סיום החקירה עד לרגע שיש החלטה. החלטה בין אם לא להגיש כתב אישום, ובין אם להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע. זה ציר הזמנים החשוב. אני מהיכרותי עם הנפשות הפועלות, לפחות עם היועץ משפטי לממשלה מנדלבליט- הסיפור הזה לא ייקח שנים, ולדעתי ב-2019 תהיה החלטה".

בנוגע למועד החלטת היועמ"ש אם להעמיד את ראש הממשלה לדין כפוף לשימוע לפני הבחירות אומר שוורץ כי: "היועץ והאנשים שלו צריכים להתנהג כאילו אין בחירות בציר העבודה שלהם. אתה לא יכול למשל לפרסם את ההמלצות להגיש או לא להגיש כתב אישום שבוע לפני הבחירות. נראה לי שהפרקליטות צריכה לעשות כל מאמץ כדי לא להראות כמי שמתערבת בבחירות, כי הפרקליטות היא פרקליטות של כולם, גם של שונאי נתניהו וגם של סוגדי נתניהו. ייטב אם החלטה תתקבל בשבועות הקרובים. כולם חיים בתחושה שיודעים מה ההמלצות ומה ההחלטות, אני לא נמצא במשבצת הזאת. אני חושב שהחלטות הם החלטות לא פשוטות".

תיק הירשזון

בשנת 2009 הורשע שר האוצר אברהם הירשזון בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ובסעיפים נוספים. מי שהיה אמון על התיק מטעם הפרקליטות היה עו"ד אלי שוורץ. לדבריו, בניגוד להתארכות תיקי ראש הממשלה, תיק הירשזון נוהל במהירות וללא עיכובים. היו מעורבים בו כל ראשי אכיפת החוק והם הכירו את פרטיו באופן מוחלט. "אני מגיע לפגישות אצל היועץ המשפטי לממשלה או אצל פרקליט מדינה, הם מקבלים ניירות עמדה לפני הפגישה. אנחנו יושבים בפגישה מאוד יעילה, מאוד עניינית והתיק רץ. בסופו של יום אף תיק הוא לא מושלם. אם אתה מתחיל לעשות השלמות ועוד השלמות ועוד השלמות אתה מפספס את היעילות ואת המהירות. אתה חייב בשביל היעילות והמהירות לוותר על דברים".

מי שייצג את הירשזון במשפטו היה לא אחר מאשר העורך דין הסופר סטאר יעקב וינרוט ז"ל. שוורץ עמד מולו ללא כל רגשי נחיתות ויכול לו. "אמרתי לוינרוט ולאנשיו שאני מסיר בפניהם את הכובע על הקסמים והעבודה המקסימה שהם עשו עם הקלפים שהיו להם. הם לא בוחרים תמיד את הלקוחות שלהם. הם נכנסו לסיטואציה קיימת ובסיטואציה הזאת הם לדעתי ניסו לעשות הכי טוב שהם יכולים. יש סיפוק אישי אך לא בגלל וינרוט. ניגשים אלי אנשים שמכירים אותי ולוחצים לי את היד, ואומרים 'כל הכבוד'. אתה מרגיש שאתה עושה עבודה טובה".

אף על-פי שאנשי הפרקליטות נחשבים כקשוחים וחסרי רגשות, עו"ד שוורץ מגלה אנושיות ולא יכול שלא להסתיר את החמלה שהייתה לו להירשזון שבעקבות פסק דין בית המשפט הוא נידון למאסר ממושך. "מר הירשזון עבר טרגדיה אישית ואני הסרתי את הכובע בפני התא המשפחתי שהוא הצליח להקים בנסיבות מאוד לא פשוטות. חמלה נוספת - לא משנה מה היה סיפור הגניבות שלו. יש לו זכויות בציבוריות הישראלית בנושא של מצעד החיים. אני מעריך מאוד אנשים שתורמים לנושא של הנצחת השואה ובמובן הזה הייתה לי גם סימפטיה אישית כלפיו".

אמון הציבור בפרקליטות בשפל

לאחרונה נעשה סקר של שביעות הרצון של הציבור במערכות אכיפת החוק והתוצאות לא היו מעודדות. יש בציבור תחושה שלא הכל מתנהל על-פי אמות מידה מקובלות, והחריקות בהתנהלויות מערכות אכיפת החוק צורמות למדי. עו"ד שוורץ דוחה קביעה זו ומסנגר על המערכת בה הוא עבד. "הדעה שלי על הפרקליטות שונה. יצא לי לעבוד עם לא מעט פרקליטי מדינה, לא מעט יועצים משפטיים לממשלה, מרביתם הם הטופ שבטופ במדינת ישראל. לא כולם הם עילויים, לא כולם נפלאים לא כולם יודעים את התורה, אבל בסה"כ הפרקליטות כמערכת, היא מקום עם שליחות מאוד עמוקה המיוצגת על-ידי מרבית אנשי הפרקליטות".

אחת הדמויות שנחשפה לאחרונה והייתה גורם די משמעותי כדי שהציבור יאבד את אמונו בפרקליטות, הייתה פרקליטת מחוז תל אביב עו"ד רות דוד ששמה נקשר בפרשת רונאל פישר. עו"ד שוורץ: "רות דוד הייתה פרקליטת מחוז מעולה, אשת מקצוע מהמעלה הראשונה. יצא לי לעבוד איתה בתיק של הירשזון, בתיק של עו"ד דורי קלסברג ועוד שורה ארוכה של תיקים. לא הייתי מהאנשים המקורבים ביותר אליה, אבל אני חושב שהעריכה אותי. עובדה שהיא בקשה שאטפל בתיק של הירשזון. אני מודע לחשדות שיש נגדה, ואני מאחל בכל ליבי לרות דוד שתצא נקייה מהסיפור הזה. אם היא חטאה ואם מעדה היא צריכה לשלם את המחיר. לצד האהדה האישית שלי אליה, אני חושב שבתפקיד כל כך בכיר, אם אתה עושה מעשים שלא יעשו אתה צריך לשלם את המחיר".

הדלפות לתקשורת

ראש הממשלה נתניהו ואנשיו מלינים על הדלפות מתיקי החקירה בענייניו. פרקליטיו שלחו מכתב דחוף בו הם מבקשים מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחה בחקירה לאלתר במציאת המדליפים ולהעמידם לדין.

"בלא מעט פרשות שטיפלתי התקשורת כותבת דברים שהם פשוט לא נכונים. ולפעמים יש כן קשר הדוק ותיאור מדויק של הפרטים. ואני שואל את עצמי למה לא נלחמים בהדלפות. אני לא חסיד של השיחות אוף דה רקורד, אני חושב שצריך להיות נתק די ברור ואני בדעה די שמרנית בנושא הזה. הדרך הנכונה היא דרך של ראיונות כמו שאני ואתה מדברים, דרך פתוחה. השיחות אוף דה רקורד האלה הם כלי שיש לו יתרונות לא מעטים, יש לו גם חסרונות לא מעטים. יש יחסים של 'תן וקח' בקשרים שבין אישי ציבור לבין אנשי תקשורת. יש בהם בעיתיות ואני השתדלתי תמיד להיזהר מהדבר הזה".

צדק מעל הכל

עו"ד שוורץ לא מצטער לרגע על כי בחר ללמוד משפטים ולשמש כעובד ציבור במערכת לא אהודה. "היה לי ברור מגיל די צעיר שאני רוצה להיות מעורב בעשיית צדק. תחושת צדק זה משהו שבעבע בי. הייתה לי בעיה. הייתי תלמיד די גרוע בתיכון ובאותה תקופה לא היו מכללות שניתן היה להתקבל ללימודי המשפטים. היית חייב ציוני בגרות גבוהים, והיה לי לא פשוט להתקבל ללימודי המשפטים. לא האמנתי שאצליח. למדתי משפטים באוניברסיטת ת"א. עשיתי דבר שקוראים לו קדם משפטים, בזכות פסיכומטרי שאז נחשב גבוה. הסכימו להתעלם מהבגרות שלי ולהכניס אותי לקדם משפטים.

בכלל לא חשבתי להיות תובע חשבתי להיות שופט. זה משהו שישב לי בראש הרבה שנים אבל ראיתי כמה עבודה של פרקליט היא הרבה יותר חשובה מעבודה של שופט. נהניתי הנאה עצומה להיות פרקליט. הייתי מסיים את יום העבודה ואמרתי: 'ואללה עשית יום טוב'. לפעמים לא, והרגשתי שעשיתי עבודה גרועה, אמרתי: 'היום לא הצלחת לעשות צדק'. תחושת הסיפוק בעבודתי בפרקליטות, במובן של עשיית צדק, היא עצומה ואני מודה למי שנתן לי את הזכות לעשות את העבודה הזאת".

תאריך:  31/01/2019   |   עודכן:  31/01/2019
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עו"ד אלי שוורץ: יש בי כעס על המדינה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שפרירית
3/02/19 18:24
2
שפרירית
3/02/19 19:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
נציב תלונות הציבור על שופטים, אורי שהם, דחה (29.1.19) את תלונתו של העיתונאי אורי משגב נגד האופן בו ניהל נשיא בית משפט השלום בירושלים, אביטל חן, את התיק נגד שרה נתניהו ועזרא סיידוף בפרשת המעונות.
31/01/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ליועמ"ש קרתה תקלה גדולה, הוא תמרן את עצמו למצב אומלל, כאשר הזמין את קבוצת הארכי-משפטנים לייעץ לו בדבר קביעת מועד השימוע לראש הממשלה. הכינוס התקיים במלון "כרמים".
30/01/2019  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך התייחס (יום א', 27.1.19) בכינוס המכון למחקר לביטחון לאומי לחקירות ראש הממשלה ואמר כי הוא "מתקשה להאמין שלא יהיה כתב אישום על שוחד". לדבריו, למרות שיש מנעד לפרשנות משפטית, הראיות ברורות, ומי שמוסמך לקבל החלטות משפטיות יעשה זאת. הוא הדגיש שהמשטרה לא תפרה תיק לנתניהו.
27/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
טועה ראש הממשלה בנימין נתניהו בניסיונותיו הכושלים להסביר לנו שאין מתת בעסקת שוחד בלי כסף. ודאי שיש מתת שוחד בלי כסף. לדוגמה שוחד מיני. לדוגמה קידום בתפקיד לקרוב משפחה של איש ציבור כאשר כישוריו אינם מתאימים ושכרו מופלג רק על-מנת להיטיב עם איש הציבור. והשאלה איננה כלל ועיקר אם יש או אין שוחד ללא כסף. השאלה היא מה משמעות "טובת הנאה" המוזכרת בחוק, "טובת הנאה" אשר עלולה להיחשב כמתת בעבירת שוחד.
26/01/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
עד למוצאי השבת האחרונה האמנתי - אכן, לא לגמרי - בכנותו של היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט. לא עוד. הניסיון שלו להציג את המפגש עם העיתונאית דנה ויס כמפגש אקראי היה נלעג; הוא בוודאי ביזה בהתנהגותו את המוסד שבראשו הוא עומד. מה הוא חשב לעצמו? שהצופים יאמינו שדנה ויס פגשה אותו במקרה בעת שהוא יצא עם יועציו לטיול ברחבי שרונה? הרי היה ברור שהיא ממתינה לו, כשהיא מאופרת למשעי, עם צוות טכני נרחב. אז למה הוא רצה שנחשוב שהיא עמדה ברחוב רק מתוך תקווה כמוסה שהיועמ"ש המחוזר יפציע מאי שם? ולמה מבראשית הוא סבר שיש סיכוי שמישהו יאמין לתרגיל שלו? כלום אלה הן השיטות החדשות לשיווק סחורה מקולקלת?
26/01/2019  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת שופטים  /  מי ומי  
מנדלבליט יודיע בקרוב מתי יחליט בתיקי נתניהו  /  איתמר לוין
מנדלבליט ייפגש עם פרקליטי נתניהו לבקשתם  /  עידן יוסף, איציק וולף
נתניהו דורש עימות עם העדים  /  איתמר לוין, איציק וולף
הטריבונל שופט (שוב) את נתניהו  /  מרדכי ליפמן
קצת פרופורציות  /  הבל גולד
אל תירא ואל תחת  /  ד"ר חיים משגב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il