|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שישה בשישי

בחירות ושיטות

ריבוי המפלגות הוא הנפוץ ויש לו יתרונות לבחירות איזוריות ואישיות יש חסרונות משמעותיים הגיע הזמן לחשוב על חלופה לפריימריז האם יהיה תרגיל בעת הגשת הרשימות
08/02/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
האם זה עדיף [צילום: נועם רבקין-פנטון, פלאש 90]


ריבוי מפלגות
הבונדסטג. חמש מפלגות [צילום: מרכוס שרייבר, AP]

הקיטור הקבוע לפני כל מערכת בחירות, במהלכה ואחריה (זאת אומר, תמיד) הוא שיש אצלנו יותר מדי מפלגות, במיוחד קטנות שסוחטות את הגדולות. רגילים אצלנו להסתכל בערגה אל מעבר לים ולומר: איזה יופי, יש להם רק שתי מפלגות. הבעיה הקטנה עם הדיבורים הללו היא, שאין להם שום קשר למציאות. למעט בארה"ב, אין שתי מפלגות באף אחת מן הדמוקרטיות שבדקתי.

הנה הנתונים. בפרלמנט הבריטי מיוצגות כיום שמונה מפלגות; לשמרנים שבשלטון אין רוב והם הקימו קואליציה עם היוניוניסטים האירים. באסיפה הלאומית הצרפתית יש שמונה מפלגות, עם רוב מוחלט ל"אן-מארש" של עמנואל מקרון בשל המפץ הפוליטי הגדול של 2017. גם בקנדה יש רוב מוחלט – למפלגה הליברלית – ולצידה עוד שש מפלגות. בצידו השני של העולם, באוסטרליה, יש קואליציה המורכבת משלוש מפלגות ומולה מפלגת אופוזיציה אחת.

נחזור לאירופה. בגרמניה שולטת קואליציה של הנוצרים-דמוקרטים (שבעצמם כוללים שתי מפלגות) והסוציאל-דמוקרטים; באופוזיציה יש שלוש מפלגות. הקואליציה ההולנדית כוללת ארבע מפלגות, ובאופוזיציה יש תשע. בפרלמנט השווייצרי חברות תשע מפלגות. ממשלת שבדיה נשענת על שתי מפלגות החברות בקואליציה ועוד שלוש התומכות בה מבחוץ; באופוזיציה יש שלוש מפלגות. ואצלנו? בכנסת היוצאת היו עשר מפלגות. נכון שמספר המושבים אצלנו קטן בהרבה מאשר ברוב הפרלמנטים האחרים, אך מותר להניח שהגדלת מספר המושבים הייתה יוצרת סיעות יותר גדולות ולא יותר סיעות.

ארה"ב היא יוצאת הדופן – ולא לחיוב. רבים שם מדברים כיום על הקיטוב הפוליטי חסר התקדים, הנובע בין היתר מכך שאצל האמריקנים – כהרגלם – הבחירה היא תמיד בין שתי אפשרויות בלבד, בין שני קצוות. התוצאה היא, שכל מי שבימין הוא רפובליקני וכל מי שבמרכז-שמאל הוא דמוקרט – כאשר גווני הביניים נמצאים בתוך המפלגות הללו ולרוב מושכים אותן לקיצוניות. שתי המפלגות כמעט שאינן מסוגלות לשתף פעולה, וחבריהן מעדיפים מחוקקים שיילחמו במפלגה האחרת במקום שינסו לחיות איתה בשלום.

בניגוד לכך, ריבוי מפלגות מאפשר כמעט לכל בוחר למצוא את מקומו הטבעי, בלי לעקם את האף ובלי לעצום את העיניים. קירבה בין מפלגות באה לידי ביטוי בקואליציה, ובכנסת יש הרבה חוקים ויוזמות שעוברות בתמיכה חוצת-מחנות. כך שגם מבחינת מה שקורה בעולם וגם מבחינת מה שקורה אצלנו – הדרך הנכונה היא ריבוי מפלגות.

בחירות איזוריות
מיליוני קולות ירדו לטמיון [צילום: AP]

עוד נושא שעולה בצורה קבועה, ולרוב בהקשר לנושא הקודם, הוא הצעות לעבור לצורה כזו או אחרת של בחירות איזוריות. הטענה היא, שבחירות כאלו יחזקו את הנטייה ליצור גושים גדולים ויצמצמו את מספר המפלגות הקטנות ואת "כוח הסחיטה" שלהן. אבל שוב, הדיבורים הללו מנותקים מן המציאות וזאת משלוש סיבות.

הראשונה והחשובה ביותר: בחירות איזוריות פוגעות בצורה קשה בייצוג ובדמוקרטיה, משום שהן בנויות על כך שהקולות שלא ניתנו למנצח בכל אזור – יורדים לטמיון. וכאשר הקולות הללו מתחברים, מדובר בשיעור משמעותי. הנה הנתונים של המפלגה הליברל-דמוקרטית בבריטניה, שם הבחירות הן איזוריות. בשנת 1992 היא קיבלה 18% מהקולות ו-3% מהמושבים בפרלמנט; בשנת 1997 היו לה 17% מהקולות ו-7% מהמושבים; עברו ארבע שנים – 18% מהקולות ו-8% מהמושבים; אחרי עוד ארבע שנים – 22% מהקולות ו-9.5% מהמושבים; בשנת 2010 היא קיבלה 23% מהקולות ורק 9% מהמושבים; בשנת 2015 אנחנו מדברים על 8% מהקולות שתורגמו ל-1.2% מהמושבים; ולפני שנתיים – 7% מהקולות ו-2% מהמושבים. המספרים ברורים ביותר: מיליוני בריטים לא קיבלו ייצוג בפרלמנט במשך כמעט שלושה עשורים.

הסיבה השנייה: בבריטניה, בצרפת, בגרמניה, בקנדה, באוסטרליה ובשווייץ הבחירות הן איזוריות. מספר המפלגות בפרלמנטים שלהן הוא שמונה, שמונה, חמש, שבע וארבע. כלומר, השיטה ממש לא מבטיחה התכנסות לגושים גדולים.

הסיבה השלישית: אם המטרה היא להפסיק או לפחות להקטין "סחטנות פוליטית", הרי שבחירות איזוריות רק מגבירות אותה. במקום חמש-שמונה-עשר מפלגות "סחטניות", מספר ה"סחטנים" בפוטנציה הוא כמספר חברי הפרלמנט, כי כולם דואגים בראש ובראשונה לאינטרסים של בוחריהם ורק אחר כך לאינטרסים הלאומיים. כל חבר פרלמנט יודע שהרבה יותר חשוב מבחינתו למנוע סגירה של בסיס צבאי במחוז שלו מאשר לקצץ בתקציב הביטחון, ומי שמייצג מחוז עשיר יילחם בכל כוחו נגד העלאת מיסים.

בחירות אישיות
פופוליזם, שנאה ותקשורת מודרנית [אוון ווצ'י, AP]

אז אולי בחירות אישיות? לפעמים נדמה שהיחס של המפלגות בישראל לבחירות אישיות דומה ליחס של מכבי תל אביב בכדורסל לשיטת הפיינל פור: זו שיטה מעולה אם היא עובדת לטובתה (ביורוליג) ושיטה נפסדת אם היא עובדת לרעתה (בליגה הישראלית). מי שמדבר על בחירות אישיות, עושה את זה כדי להפיל את בנימין נתניהו – וככל שהפופולריות של נתניהו גבוהה יותר, כך מדברים פחות על השיטה הזאת ומקווים לנצח אותו בבחירות מפלגתיות.

פטור בלא כלום אי-אפשר, ולכן נזכיר את הסכנות של השיטה הזאת – וגם את העובדה שבכל הדמוקרטיות עליהן דיברנו בשני הקטעים הקודמים, למעט צרפת, השיטה היא פרלמנטרית. כאשר דמוקרטיה מעדיפה שלטון נשיאותי, היא חייבת להציב בדרכו הרבה מאוד איזונים ובלמים כדי להבטיח שלא יהפוך לרודן. התוצאה עלולה להיות או יותר מדי כוח כאשר לנשיא יש רוב בפרלמנט, או שיתוק הדדי כאשר מדובר במפלגות יריבות. רוצים לראות? חכו לשנתיים הקרובות של ממשל טראמפ. ודומה שאין צורך לומר, שדונלד טראמפ עצמו הוא תמרור האזהרה הגדול ביותר מפני מה שיכול להיווצר כתוצאה משילוב של פופוליזם, שנאה ותקשורת מודרנית.

פריימריז
יש לזה גם חסרונות [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

מה שראינו השבוע בליכוד היה באמת חגיגה לדמוקרטיה. רבבות בני אדם באים, ביום שאיננו שבתון, ובוחרים את נציגיהם לכנסת. הם הותירו בחוץ את כאלו שעיקר כוחם היה ברעש ופרובוקציות, בחרו רשימה מנוסה והראו שאינם עדר הנשמע לאיש. ודאי היו 'דילים', ודאי היו חיסולי חשבונות, אך בדרך דמוקרטית לחלוטין.

בשבוע הבא יהיו פריימריז במפלגת העבודה ובמרצ – וזהו. בשאר המפלגות נבחרת הרשימה בידי מוסדות כאלו ואחרים, או בידי מי שעומדים בראשן. ניתן לשער, שבכנסת ה-21 יהיו לכל היותר 45-40 ח"כים שייבחרו בפריימריז. 80-75 ח"כים יהיו כפופים במקרה הטוב למועצות רבנים, במקרה הפחות טוב למוסדות עלומים, ובמקרה הגרוע ביותר – לכמה עריצים שאינם חייבים דין וחשבון לאיש. בית המחוקקים של הדמוקרטיה מעולם לא היה פחות דמוקרטי.

אבל צריך לעצור ולשאול, האם יתרונותיה של שיטת הפריימריז אכן עולים על חסרונותיה. היתרון ברור: בחירה ישירה בידי חברי המפלגה. החסרונות הם: הצורך לגייס מיליוני שקלים ולהיות חייב תודה לתורמים ולפעילים, 'דילים' מאחורי הקלעים ובחירה בנציגים בלתי ראויים ואף הזויים.

כדאי לחשוב על שיטת ביניים, בה חברי המפלגה בוחרים את חברי המרכז שלה, והמרכז בוחר את ההנהלה שבוחרת את המועמדים לכנסת. מאחר שההנהלה תרצה להכניס כמה שיותר ח"כים, היא תבחר רשימה ראויה ומאוזנת. ודאי שיהיו לחצים ותככים ו'דילים', אבל כאמור זהו חלק מהמשחק הדמוקרטי והם קיימים גם בפריימריז. אבל לפחות ניפטר מהצורך לגייס תרומות ואולי גם מכל מיני טיפוסים שהצליחו להשתחל לכנסת בשיטה הקיימת.

הגשת רשימות
לא להכריע באמצעות מחטף [צילום: פלאש 90]

שני נתונים. האחד: 21 בפברואר הוא המועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת. השני: אם יהיה איחוד בגוש השמאל-מרכז, סביר להניח שיהיה איחוד גם בגוש הימין. עכשיו נחבר אותם. תארו לעצמכם מצב, בו ב-21 בפברואר בשעה 23:55 מגיעים לוועדת הבחירות המרכזית נציגי יש עתיד וחוסן לישראל, ומגישים רשימה משותפת. הליכוד, הבית היהודי והימין החדש כבר הגישו את רשימותיהם הנפרדות. האם זהו מצב הוגן? האם יש לאפשר מחטף שכזה?

לדעתי, התשובה שלילית. אין להשלים עם מצב בו תוצאות הבחירות עלולות להיקבע בגלל תרגיל בלוחות זמנים. הפתרון: שינוי בחוק בו יקבע, כי ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית (שהוא תמיד שופט של בית המשפט העליון) תהיה אפשרות להאריך ביומיים-שלושה את מועד הגשת הרשימות ולאפשר להכניס בהן שינויים, אם לפי שיקול דעתו זה מה שמחייבים הצדק, ההגינות וטוהר הבחירות. נכון, לא הכי שגרתי – אבל הרבה יותר טוב מאשר האפשרות שתיארתי. חוץ מזה, אולי אם כל המפלגות יידעו שתרגילים כאלה עלולים להיכשל, הם לא יעשו אותם מלכתחילה.

הקדמת הבחירות
חוזה עבודה לארבע שנים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

אסיים בדבר שכבר אמרתי שוב ושוב: עצם האפשרות להקדים בכל עת את הבחירות לכנסת, היא המכשלה מספר אחת מפני משילות והיא גם פגיעה בבחירות ובדמוקרטיה. שר שאינו יודע האם יכהן שנה או שנתיים ואולי ארבע, נוטה לעסוק בפופוליסטי ובמיידי במקום בחשוב ובארוך הטווח. ארבע שנים הן הזמן הדרוש לתכנן, לגבש מדיניות, להעביר אותה, ליישם ולהתחיל לראות את פירותיה (העסיסיים או הבאושים). כאשר נכניס בעוד חודשיים את הפתקים לקלפיות, זו תהיה למעשה כריתת חוזה בינינו לבין נבחרינו: אנחנו שוכרים אותם לארבע שנים כדי לייצג אותנו ולטפל בעניינינו. קדנציה של פחות מארבע שנים היא הפרה של החוזה הזה.

תפקידה של אופוזיציה הוא להקשות על הממשלה, לפקח עליה ולהציב לה חלופה. תפקידה איננו לחתור תחת רצונו של הבוחר ולהביא להחלפתה בטרם עת. ואילו ראש הממשלה, השרים וחברי הקואליציה צריכים לעסוק בניהול המדינה, ולא בתרגילים/סחיטות/איומים בנוסח "אפיל את הממשלה" או "אקדים את הבחירות".

החוק מאפשר להאריך את כהונתה של הכנסת רק ברוב של 80 מחבריה ורק לשעת חרום וכל עוד היא נמשכת. אין סיבה הגיונית לכך שקיצור כהונתה ייעשה ברוב פשוט של 61 ח"כים וללא כל נימוק. מגיע לנו שלטון יציב, ולא 35 ממשלות בתוך 71 שנים.


תאריך:  08/02/2019   |   עודכן:  08/02/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בחירות ושיטות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי מ.
10/02/19 04:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
סקר חדשות 13 מנבא רעות לגשר בראשות אורלי לוי-אבקסיס כי לא תעבור את אחוז החסימה, למרצ בראשות תמר זנדברג ולישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן התרסקות. על-פי הסקר, שערך הסוקר קמיל פוקס, אלה התוצאות: הליכוד 32; חוסן לישראל 24; יש עתיד 10; הימין החדש 9; הרשימה המשותפת 7; רע"ם-תע"ל 6; העבודה, הבית היהודי, ש"ס, ‏יהדות התורה 5, כולנו, מרצ, ישראל ביתנו 4.
07/02/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו שב וטוען (יום ה', 7.2.19) כי החקירות נגדו עליהן מופקד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נועדו על-מנת לתפור לו כביכול תיק. "שלוש שנים עושים לו (ליועמ"ש) הפגנות ליד הבית, במרכול, בבית הכנסת. מפגיני השמאל אומרים לו: אתה ארנבת, אתה סמרטוט, אם אתה לא מעמיד את נתניהו לדין, אם אתה לא מגיש כתב אישום על שוחד אתה לא בנאדם, אתה לא כלום. אז הוא כנראה בשר ודם זה ברור והוא נכנע תחת הלחץ, זה מצער מאוד".
07/02/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת חוסן לישראל בראשות בני גנץ ומפלגת תל"ם בראשות משה (בוגי) יעלון שהכריזו על ריצה משותפת בבחירות הקרובות חושפות הערב (ה') שבעה שמות של מועמדים שישובצו במקומות מרכזיים ברשימה המאוחדת.
07/02/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
בתחילת השבוע הפילה גוגל פצצה. אחרי שפייסבוק הודיעה כי תשיק כלים לזיהוי מודעות פוליטיות, ל"גלובס" נודע כי ענקית הטכנולוגיה הודיעה לחברות המדיה הישראליות כי הן לא יוכלו לבצע Personal advertisement במערכות של החברה עד לאחר הבחירות שיתקיימו ב-9 באפריל. המשמעות: כל אופציות הפרסום שקשורות לטרגוטים (פרסום לקהל מפולח), ריטרגטינג (מיקוד מחדש) ושימוש ברשימת שמות - תהיה חסומה בפני כל מי שעוסק בפרסום פוליטי.
07/02/2019  |  ענת ביין-לובוביץ'  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, טוען כי אסור לראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, להימנע מצילומים עם חיילי צה"ל לפני הבחירות לכנסת ה-21 שיתקיימו ב-9 באפריל 2019.
07/02/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il