|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

איפה הם היום?

אישה דרוזית אחת

רג'אא קייס-מנסור מנהלת את מרכז כרמל למורשת הדרוזים בעספיא, שהוא למעשה מוזאון פרטי במימון משפחתי, שבו הושקעו כ-200,000 שקלים, והינו יחיד מסוגו בארץ מבחינת סוג הפעילות המתקיימת בו והמיקום שבו הוא נמצא
13/02/2019  |   יגאל יששכרוב   |   כתבות   |   תגובות
צניחה באחוז הילודה [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]


גידול בגירושים וצניחה בילודה

"80% מאוכלוסיית הדרוזים היא חילונית ורק 20% ממנה היא דתית. האישה הדרוזית התרחקה מהמסורת בעידן של הכפר הגלובלי, המודרניזציה והפתיחות כלפי המערב והדבר בא לידי ביטוי בסגנונות הבתים פנימה, בלבוש ובמנהגים. מבחינה דתית קיים שוויון בין הגבר לאישה. בחברה הדרוזית אחוז הנשים האקדמאיות מהווה 2/3 לעומת שליש של גברים אקדמאים. ומכאן - יש גם קשר בעליה של אחוז הגירושין וצניחה באחוז הילודה, לפנים היו נולדים במשפחה כ-7-8 ילדים והיום המשפחה הדרוזית מסתפקת בילד אחד או שניים ושלושה זה יותר מדי"...

את הדברים הללו אומרת לי רג'אא קייס-מנסור והיא מוסיפה: "נשים דרוזיות יכולות היום ללמוד כל מקצוע שניתן לחשוב עליו והשמים עבורן הן הגבול. אישה חילונית יכולה ללמוד ולעבוד מחוץ לכפר לעומת האישה הדתית שאין ביכולתה לעשות זאת. רק בשנות ה-80 של המאה הקודמת החלו נשים דתיות ללמוד במסגרות כמו מורות וגננות".

רג'אא קייס-מנסור היא המנהלת את מרכז כרמל למורשת הדרוזים בעספיא שהוא למעשה מוזאון פרטי במימון משפחתי, שבו הושקעו כ-200,000 שקלים, והינו יחיד מסוגו בארץ מבחינת סוג הפעילות המתקיימת בו והמיקום שבו הוא נמצא.

מטילים חרם חברתי על הוריה
[צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
נואל (מצד שמאל) עם אחותה רג'אא.

רג'אא מתחילה ללמוד באוניברסיטה ואולם אנשי הכפר, בעקבות לימודיה, מטילים חרם חברתי על הוריה
▪ ▪ ▪

היא נולדה בעספיא להוריה הדייה וסולימן. האב סולימן היה קבלן בניין שבנה בתים רבים בעספיא. עם מחלת אביה שסבל מבעיות בכליות פתחו הוריה חנות מכולת ועבדו בה עד צאתם לגמלאות. במשפחתה הדתית מסורתית גדלו חמש בנות ושני בנים. רג'אא היא הבת האמצעית, שמטעמי דת אינה ששה להצטלם.

בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת היא מסיימת כתה י"ב בעספיא במגמה מקצועית, הופכת להיות חילונית ונרשמת לאוניברסיטת חיפה. באותם ימים היה אסור על נשים דרוזיות ללמוד מחוץ לכפר. רג'אא מתחילה ללמוד באוניברסיטה ואולם אנשי הכפר, בעקבות לימודיה, מטילים חרם חברתי על הוריה שמונעים ממנה להמשיך ללמוד. היא מפסיקה ללמוד ומתחילה מחדש. הדבר נמשך כך שלש שנים.

מוותרת מטעמי דת על רישיון הנהיגה
הכניסה למוזיאון [צילום: יגאל יששכרוב]

במהלך השנים היא חוזרת בתשובה, מתחזקת בדת הסודית של הדרוזים, ומוותרת על רישיון הנהיגה מטעמים דתיים
▪ ▪ ▪

ב-1983 היא מתארסת, נישאת לזאהי מנסור (איש חינוך ששימש כמנהל פנימית הורים והיום הוא מכהן כמנהל מדור יבוא ויצוא בבז"ן בתי הזיקוק בחיפה) וכך, היא משתחררת מאחריות הוריה כלפי לימודיה. רג'אא נרשמת מחדש לאוניברסיטת חיפה ולומדת בשנה הראשונה מתימטיקה וסטטיסטיקה.

היא לומדת נהיגה ומוציאה רישיון. במהלך השנים היא חוזרת בתשובה, מתחזקת בדת הסודית של הדרוזים, ומוותרת על רישיון הנהיגה מטעמים דתיים, שכן אישה דרוזית דתיה אינה נוהגת ברכב. בסוף שנת הלימודים הראשונה היא יולדת את בנה השני (אמיר, היום בן 34 - מהנדס בעל חברה כרמל-הנדסה אזרחית בע"מ) ומפסיקה את לימודיה.

בנה השלישי ארז בן 25 משרת כיום בשרות סדיר בצה"ל ובמקצועו הוא מהנדס אזרחי שהתמחה בקונסטרוקציות. בתה דינה, בת 21, לומדת שנה שלישית פסיכולוגיה ומוזיקה באוניברסיטת חיפה.

אחראית על מועדוני הנשים בעספיא
[צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
כד השמן העתיק עשוי זכוכית מצופה בסורגי ברזל.

במהלך עבודתה בנעמ"ת מסיימת רג'אא תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה במדעי המדינה וסוציולוגיה
▪ ▪ ▪

באותם ימים לא היו בעספיא משפחתונים ומעונות יום שיקלו על נשים לצאת ללימודים. "חיפשתי עבודה חלקית, מספרת לי היום רג'אא, והצטרפתי למפלגת מפ"ם ועבדתי מטעמה במשרה חלקית כאחראית על מועדון נשים בעספיא.

במקביל, פעל בעספיא סניף של נעמ"ת. עם התחלפות הרכזות בו הוצע לי לעבור לנעמ"ת כרכזת מועדון נשים. עברתי למפלגת העבודה והמשכתי את עבודתי בנעמ"ת עד שנת 2008. במסגרת נעמ"ת הספקתי לפתוח שני גני ילדים ופעוטון בבוקר ואחר-הצהריים ניהלתי את מועדון הנשים".

במהלך עבודתה בנעמ"ת מסיימת רג'אא תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה במדעי המדינה וסוציולוגיה, והיא פעילה חברתית פוליטית.

בנה הבכור נהרג בתאונת דרכים
מורג עם כלים נוספים [צילום: יגאל יששכרוב]

לימים החלטתי להגשים את חלום נעורי (שבאותה עת לא היה לי זמן להגשימו מחוסר זמן) ולהקים מרכז למורשת הדרוזית
▪ ▪ ▪

ב-2007 פוקד אותה אסון. בנה הראשון כרמל, נהרג בתאונת דרכים בהיותו סטודנט שנה שנייה באוניברסיטת חיפה. התאונה אירעה בעליה לכניסה לעספיא כאשר רכבו התנגש חזיתית עם ג'יפ שבא מולו. בן 23 וחצי היה במותו.

"החיים השתנו אצלי", היא אומרת לי היום. "פרשתי מעבודתי בנעמ"ת ב-2008 ונשארתי שנה בבית. לימים החלטתי להגשים את חלום נעורי (שבאותה עת לא היה לי זמן להגשימו מחוסר זמן) ולהקים מרכז למורשת הדרוזית על-מנת לשמר ולשחזר את המורשת שהייתה קיימת לפני 100 שנים עד לכניסת המים והחשמל לעספיא בשנות הששים המוקדמות של המאה הקודמת, וכן להסביר לקהל הרחב כולל תיירים על אורח החיים הדרוזי ועל השינויים שעוברת חברה זו תוך שימת דגש על מעמדה של האישה הדרוזית מכמה היבטים: הדתי, דיני אישות, תעסוקה, השכלה, שוויון ועוד, ובנוסף לחשוף את המורשת לילדינו החיים היום בתקופת המחשב הפייסבוק והאינסטגרם".

מרכז מבקרים נקרא על שם בנה הבכור
לבוש ועבודות יד [צילום: יגאל יששכרוב]

עשבי תיבול
במקום, אפשר להזמין בין היתר, מאכלים וארוחות דרוזיות וגם עשבי תיבול להכנת משקאות מיוחדים.

רג'אא, שתכננה בעצמה את המוזאון, הסתייעה בביצוע בעזרתן של אחיותיה בעלות מיומנות רבה
▪ ▪ ▪

ב-2009 רג'אא שוכרת מבנה עתיק בן 150 שנה בנוי מאבן מצופה בטיח, מגשימה את חלום חייה, ומקימה בתוכו את המרכז למורשת הדרוזית בעספיא הנקרא על שם בנה כרמל ז"ל".

המוזאון ממוקם בגלעין הכפר העתיק בכיכר אלמנזול שהיא הכיכר העתיקה ביותר בעספיא שסביבה התיישבו ראשוני התושבים לפני כ-300 שנים. כ-5,000-7,000 איש מבקרים בו מדי שנה, בכללם ילדי גן, תלמידי בתי ספר ושל"ח, סטודנטים מהארץ ומחו"ל, חיילים רבים, גמלאים וקבוצות של נשים וגברים ממקומות עבודה.

הנהלת המוזאון מגייסת, בהתאם לצורך, גם מדריכי תיירות הבקיאים בשפות זרות ומתאימה אותם לאוכלוסיית המבקרים. במקום, אפשר להזמין בין היתר, מאכלים וארוחות דרוזיות וגם עשבי תיבול להכנת משקאות מיוחדים.

המוזאון משתרע על שטח של 70 מ"ר וגובהה של התקרה מן הקרקע מגיע לארבעה וחצי מטרים דבר שאפשר לה לנצל את הגובה להקמת גלריה בשטח של 30 מ"ר. מסורת עבודת הרקמה והאריגה הועברה לבנות המשפחה על-ידי סבתה שהייתה ידועה בכפר כאמנית דגולה שהכינה, בין היתר, גם נדוניות לנשים רבות.

וכך, רג'אא, שתכננה בעצמה את המוזאון, הסתייעה בביצוע בעזרתן של אחיותיה בעלות מיומנות רבה. בלטה במיוחד אחותה הצעירה נואל, שאחרי שנה מפתיחת המוזאון הפכה לשותפה. "אני חולמת הרעיונות - הראש, ונואל היא הידיים המבצעות", אומרת בחיוך רג'אא.

הדרכה במוזאון, סיור בבית בד עתיק ובסמטאות סביב גלעין הכפר
הדגמה של אפיית פיתות דרוזיות [צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
התמונה מהתקופה העותומנית - הסב והסבתא (באמצע) עם הפעוטה אימן של האחיות.

מדריכה את הקבוצות במוזאון, ומוליכה מבקרים שרוצים בכך אל בית בד עתיק בתוך מערה בת 200 שנה
▪ ▪ ▪

נואל היא אם לשני בנים: רופא ומהנדס, בעלת תואר A.B כללי והיסטוריה מאוניברסיטה, מורה מוסמכת מסמינר למורים ערביים, שעבדה במשך עשרים שנים כמורה-גננת בכפר.

היא ציירת, מאיירת ספרי ילדים, מדריכה את הקבוצות במוזאון, מוליכה מבקרים שרוצים בכך אל בית בד עתיק בתוך מערה בת 200 שנה שהיה פעיל עד שנות ה-60 של המאה הקודמת ועורכת להם סיור סמטאות קצר בגלעין הכפר. ההסבר ניתן להם על-ידי נואל ומדריכי תיירות בשפות שונות: עברית ערבית, אנגלית וגם סינית...

מנקודת תצפית בגלעין הכפר ניתן לראות נוף מרהיב: הגליל, חיפה, והחרמון.

חפצים עתיקים במוזאון
בגלריית המוזיאון [צילום: יגאל יששכרוב]

מצאנו כאן גם תמונה היסטורית עוד מהתקופה העותומנית כאשר הסב של האחיות שקיבל את אות עיטור לוחמי המדינה ניצב מימין ולידו באמצע, הסבתא אוחזת את אימן הפעוטה
▪ ▪ ▪

החפצים הנמצאים במוזאון הינם מאוסף אישי של המשפחה, ובחלקם נרכשו ממקורות שונים. מצאנו כאן גם תמונה היסטורית עוד מהתקופה העותומנית כאשר הסב של האחיות שקיבל את אות עיטור לוחמי המדינה ניצב מימין ולידו באמצע, הסבתא אוחזת את אימן הפעוטה.

הפריט העתיק ביותר במוזאון הינו כד שמן עשוי זכוכית מצופה בברזל מלפני 80 שנה. גם המורג, שהשתמשו בו ככלי חקלאי להפרדת המוץ מגרגרי החיטה - מקבל כאן מקום של כבוד.

בתים עתיקים נותרו סגורים ועזובים
[צילום: יגאל יששכרוב]

בתמונה:
אחד המבנים העתיקים ביותר בכפר.

"אנחנו מקוות שהמועצה המקומית החדשה בניגוד למועצה הקודמת תמצא את הדרך להחזיר לסמטאות את הפעילות התוססת שהייתה בהן בעבר"
▪ ▪ ▪

"החלום שלנו היה להיות חלוצות בהקמת עסק פרטי תיירותי בגלעין הכפר", אומרת לי רג'אא ומוסיפה: "ציפינו שאחרינו יבואו נשים רבות שיפתחו עסקים בסביבת המוזאון אולם זה לא קרה. נשים שגרו בסמטאות עזבו אותן ופתחו עסקים ברחובות הראשיים ובנו את בתיהם הרחק מגלעין הכפר. בתים עתיקים בסמטאות נותרו סגורים ועזובים.

אנחנו מקוות שהמועצה המקומית החדשה בניגוד למועצה הקודמת תמצא את הדרך להחזיר לסמטאות את הפעילות התוססת שהייתה בהן בעבר, ותהפוך את גלעין הכפר לאזור תיירותי פורח עם חנויות סביבו שיהווה מקור פרנסה ותעסוקה למשפחות רבות".

רג'אא ונואל מתכננות להפעיל במקום עבור הקהל היהודי סדנאות יצירה בתחומי האריגה, הקליעה והסריגה, הכנת מוצרים מהמסורת הדרוזית וסדנאות לבישול. המעוניינים יוכלו ליצור איתן קשר.

הכניסה למוזאון בתשלום. המחיר ליחיד נע בין 15 שקלים ל-25 שקלים, תלוי במספר אנשי הקבוצה. המוזאון פתוח תוך תיאום מראש כל ימי השבוע כולל ששי שבת מ-9:00 -16:00

סיורים חינמיים free tour בכפר לבודדים מתקיימים בשבתות בין השעות 12:00-14:00.

פרטים נוספים בטלפונים:054-4665617, 052-8449591, 04-8391025

[צילום: יגאל יששכרוב]
סמטה בכפר [צילום: יגאל יששכרוב]
בית עתיק עזוב ונטוש בעוספייא [צילום: יגאל יששכרוב]
דגל הדת הדרוזית [צילום: יגאל יששכרוב]
תאריך:  13/02/2019   |   עודכן:  18/02/2019
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במחזה מרג'ורי סובלת מהפרעות נפשיות לא רק בשל אלמנותה, כי אם גם בשל מחלתה מרים זוהר משחקת נפלא את דמות הכנרית, האוהבת, החולה, האלמנה היא מטיבה להתחשבן עם עברה ועם קרוביה, שלא כל-כך מבינים את מורכבות מצבה
13/02/2019  |  לאה טרן  |   כתבות
ויטמין B12 התגלה רק חלק הראשון של מאה ה-20, אחרון בין כל הוויטמינים. עד גילויו אלפי אנשים היו מתים מוות קשה ממחסור בוויטמין זה, בלי שידעו מה הסיבה.
13/02/2019  |  אולגה רז  |   כתבות
השופט ג'פרי כהן, מבית המשפט לערעורים שמושבו בברוקלין, הוא כנראה השופט היחיד במדינת ניו-יורק החבר בלשכת עורכי הדין בישראל. כהן חי בישראל בתחילת שנות ה-80, קיבל רישיון ישראלי ועסק במקצוע. הקשר שלו לישראל מתחיל קודם והוא ייחודי בכל קנה מידה.
13/02/2019  |  איתמר לוין, ניו-יורק  |   כתבות
חלוץ בנגב הדרומי - חושף צפונות הנבטים הפוסט מתנהל בשני צירים מקבילים: תולדות חייו של אברהם נגב וסיפור חשיפתן של הערים הנבטיות והחפירות בהן
12/02/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות

12/02/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il