תארו לעצמכם את התרחיש הבא: הקונגרס מחליט לייעל את עבודת הממשל ומורה למינהל התעופה הפדרלי (FAA) להעביר יותר ויותר פיקוח בטיחותי לידי יצרני המטוסים. שיקולים כמו ייצור, רווחים ומשרות בארה"ב נלקחים בחשבון בעת מתן אישורי הבטיחות לחברת בואינג, בשל התחרות הקשה שלה מול איירבס. בצורה הזאת מקבלת החברה אישור לדגם 737-מקס החדש שלה. אבל אז מתברר שבמטוס יש תקלה נסתרת, התורמת להתרסקות של שני מטוסים ולמותם של 364 בני אדם.
זה נראה בלתי מתקבל על הדעת, אבל זה בדיוק מה שקרה – כותב העיתון הנפוץ ביותר בארה"ב, USA Today, במאמר המערכת שלו. "אין ספק שהביטחון ב-FAA כקובע התקן המחייב בתחום הבטיחות נפגע", אמר המבקר הפנימי הראשי של
משרד התחבורה, קלווין סקובל, בסנאט בשבוע שעבר. ואין זו הפעם הראשונה בה פיקוח לקוי מצד מינהל התעופה אפשר תקלות שגרמו אסונות: זה קרה ב-1996 עם מותם של 110 בני אדם ושוב ב-2000 עם מותם של 88 בני אדם.
בעשור האחרון יש לחברות התעופה האמריקניות ביצועי בטיחות מעולים, אבל קיימת סכנה שהדבר מחפה על כשלי תקינה ופיקוח – מזהיר העיתון. הקונגרס והבית הלבן, לא משנה תחת איזו מפלגה, דחפו שוב ושוב את ה-FAA לקצץ בתקציבו, וכך אילצו אותו להעביר יותר מהפיקוח ליצרנים עצמם. עובדים במינהל הזהירו שוב ושוב שמדובר ברשלנות חמורה: כבר ב-2004 התריע ארגון העובדים שמדובר במדיניות המסכנת את בטיחות הנוסעים. בשנת 2012 נשמעו טענות, כי בין המינהל לבין בואינג קיימת דלת מסתובבת של מנהלים בכירים.
בשנת 2015 מצאה ביקורת פנימית, כי הפיקוח מתמקד יותר מדי בניירת ופחות מדי בבטיחות עצמה. באותה שנה - דיווח בשבוע שעבר סיאטל טיימס, היוצא לאור בעיר בה שוכנת הנהלת בואינג – העביר המינהל לידי בואינג את הפיקוח על התוכנה הנמצאת כעת במוקד חקירת שתי ההתרסקויות של ה-737-מקס.
בעוד חקירת שתי ההתרסקויות נמשכת, מטוסי ה-737-מקס מקורקעים ברוב העולם, עד שהתקלות יתוקנו והטייסים יוכשרו. ובינתיים, ה-
FAA מוצא את עצמו נשרך מאחור, תוך שהוא מאבד את מקומו בהובלת בטיחות הטיס העולמית.