|   15:07:40
דלג
  בנצי גיספאן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

להניף דגל כחול לבן בקואליציה

אם מפלגת כחול לבן תהיה מודעת לגודל השעה, תפסיק להתעסק ב"רק לא ביבי" ותבין שמחיר הפקרת המדינה לרסיסי מפלגות וקבוצות מיעוט לא ציוניות, גדול לאין שיעור מכל תיקי נתניהו
26/05/2019  |   בנצי גיספאן   |   מאמרים   |   בחירות 2019 (א)   |   תגובות
לקחת אחריות [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]


תקרת הזכוכית של גוש המרכז שמאל

למפלגת הסופרמרקט כחול לבן אין במה להתגאות. 35 המנדטים שקיבלה, אינם הישג אישי של גנץ, לא של מפלגתו, ובטח לא של גוש המרכז שמאל, שבמבט מקרו עשה בבחירות סוג של העתק הדבק למצבו ערב הבחירות. ניתוח תוצאות ההצבעה מאשש הבחנה זו. בהסתמך על נתוני הכנסת ה-20 היוצאת - המחנה הציוני [מפלגות העבודה והתנועה] ויש עתיד מנו יחדיו - 35 מנדטים [יש עתיד - 11, המחנה הציוני 24]. מפלגת המדף החדשה - "כחול לבן" נטלה 18 מתוך 24 המנדטים של המחנה הציוני והותירה את מה שנותר מהמחנה - מפלגת העבודה, כמעט ללא עבודה, עם שישה מנדטים בלבד. "יש עתיד" של לפיד, באה עם נדוניה של 11 מנדטים, שהצטרפו ל 18 והרי לנו 29 מנדטים, בתוספת 6 מנדטים שחזרו לגוש המרכז-שמאל מ"כולנו" של כחלון לאחר שזה, נלחץ ממצבו האלקטורלי ערב הבחירות ונמלט לפתע להיות "ימין שפוי" של 4 מנדטים, והרי לנו - 35 מנדטים, שלא משנים את גודל הגוש שבצירוף מרץ, העבודה ואף המפלגות הערביות, עדיין לא שובר את תקרת הזכוכית של 55 מנדטים.

זרימת מנדטים תוך גושית, כמעט ללא זליגה חיצונית, מאפיינת את המערכת הפוליטית כבר שני עשורים. האיחוד בין "יש עתיד" ל"חוסן לישראל" לא חולל שינוי גדול, למעט הטיית זרימת מסת הקולות הנודדים למפלגת הטרנד החדש בתוך הגוש, והפעם, "כחול לבן". זאת ועוד, מפלגת כחול לבן מסמלת את המשבר האידאולוגי הפוקד את גוש המרכז שמאל. היא נוצרה מלכתחילה כתחנת איסוף - מערום של מנדטים מתוך הגוש, מורכבת משלוש מפלגות שהתאחדו למטרה אחת אד- הוק: רק לא ביבי! - להיות הנגטיב של הגוש האחר ותו לא. היא לא הציבה חזון או דרך, מלבד עמימות מכוונת, כדי לכנס אליה כמה שיותר מצביעים מכל קשת הדעות בגוש שיתמקדו בעניין אחד- לא ממש ריאלי בנתוני הדמוגרפיה הנוכחיים - החלפת שלטון הליכוד וביבי נתניהו . אז אין שום הישג בהטיית קולות למוקד פוליטי זמני תורן, רק כדי לחבוש שוב את ספסלי האופוזיציה ולהמשיך לייחל משם לשווא להיות מפלגת שלטון.

התנועה הפנים גושית הכמעט עצבנית הזו שמתעקשת לחזור בהתמדה בכל מערכת בחירות, משקפת מפת חלוקה פוליטית דו-גושית חולנית של הרוב הציוני בישראל, שמנטרלת אותו מכוחו ולא מאפשרת לו זה עשרות שנים לשלוט, כשהחלוקה ברורה: בערים חילוניות מבוססות בוחרים בשמאל-מרכז. בערים פריפריאליות מסורתיות, בעלי דירוג סוציו אקונומי נמוך יותר, הנטייה למפלגות הימין. זו מפת חלוקה המשקפת דפוסי הצבעה סוציו-אקונומית שבטית-תרבותית, הנשענת על סטראוטיפים ודעות קדומות בעיקר בנושאי דת ומדינה. ההצבעה יותר משהיא פוזיטיבית "בעד", היא הצבעת "נגד" נגטיבית-רגשית שבאה לחזק את דימוי הזהות של המצביעים על בסיס הבידול מהאחר, כמי שקודם כל ומעל הכול, לא שייכים ולכן גם לא נצבעים בכתם הסטריאוטיפי הבעייתי של הגוש השני. מבחינה זו, "כחול לבן" קלעה היטב בקמפיין הנגטיבי - "רק לא ביבי".

המאבק האמיתי - זהות יהודית מול זהות ישראלית

המונחים שמאל וימין הם מזמן קנקנן היסטורי לא רלוונטי שלא מעיד על התוכן. למעשה, המאבק האמיתי בן הגושים הוא מאבק זהויות: ישראלית - מול יהודית. הזהות הישראלית-ציונית-חילונית האקטיבית של דור המייסדים, שהתנתקה מהזהות היהודית הישנה הגלותית-פסיבית, והניעה את הקמת המדינה, עברה בעשורים האחרונים על-ידי דור ההמשך בני הדור השני והשלישי, תהליך טרנספורמציה מעוות אל קצוות השמאל הליברלי תוך אימוץ עמדות שהיו בשנות השישים והשבעים נחלת השמאל הקיצוני בלבד וקידום תוכניות מדיניות כושלות [ע"ע אוסלו, הינתקות וכד'] שגבו מחיר גם בשדה הפוליטי, וכל זאת כמשקל נגד לדומיננטיות גוברת והולכת של הזהות היהודית-גלותית וההדתה הממסדית שהתעצמה בחסות הגוש הנגדי מאז המהפך ועליית הליכוד לשלטון בשנת 1977.

שורש הפיצול השבטי החולני הזה בן שני הגוונים המרכזיים של הרוב הציוני, נעוץ במחדל היסטורי - בעובדה שעם חידוש העצמאות המדינית לאחר אלפיים שנות, דור המייסדים שהיה קרוב יותר לתכני תרבות יהודית, עסק בהגשמה ונמנע מלעסוק בשאלות הבסיסיות הנוגעות לעיצוב תרבות וזהות יהודית לאומית המותאמת לעידן החדש. כך הופקרו תכנים אלה לפרשנות מצומצמת דתית פולחנית של קבוצות אולטרה-אורתודוקסיות לא ציוניות וגלותיות, שתרמו לעיצוב סטראוטיפיים מעוותים לתכני היהדות ולהקמת ממסד דתי שלטוני נהנתן. כך נותר הדור השני והשלישי לאליטת המייסדים - גוש המרכז שמאל -"הגוש הישראלי" בחלל אידיאולוגי ובמשבר זהות ללא יכולת להציג אלטרנטיבה למונח "יהודית", מלבד ניסיון לבדל עצמו מהסטראוטיפ הנ"ל באמצעות אימוץ עמדות שמאל אולטרה-ליברליות. משכך, אף לא הצליח להפנים את השינויים הדמוגרפיים, את העובדה שהחברה הישראלית הגם שהיא ליברלית יותר, היא בעיקר יהודית יותר, ושבישראל היהודית של המאה עשרים ואחת, הוא לא יוכל להגיע לשלטון ולגבש רוב פוליטי עם התכנים שהוא מייצג.

שלטון המיעוט בחסות הדמוקרטיה

אי הפנמה זו, היא הרקע להתעקשות גוש המרכז שמאל לחבוש שוב ושוב את ספסלי האופוזיציה, והיא המובילה לתוצאה אבסורדית, שדווקא גוש זה מנציח בישראל שלטון מיעוט שהוא על גבול מדינת הלכה כשהתעקשותו הלא מציאותית לראות עצמו כאלטרנטיבה שלטונית לא מותירה למפלגת השלטון ברירה אחרת מלבד חיבור שכבר הפך לטבעי למפלגות חרדיות לא ציוניות שהופכות ללשון מאזניים ולרסיסי מפלגות קטנות על גבול אחוז החסימה, שסוחטות את התיקים הבכירים ביותר - אוצר, ביטחון וחוץ, ומנהלות דה פקטו את המדינה. כך מתחלקת עוגת השלטון בין מפלגות המיעוט כסוג של הפיכה שלטונית בחסות הדמוקרטיה. כך טופחה ותוקצבה חברת לומדים תורנית לא יצרנית, עד כי כיום בכיתות א' למעלה מ-50% מהתלמידים, דור העתיד של המדינה, לומדים במסגרות חינוך לא ציונות, תופעה המאיימת לשנות את אופיה של המדינה, לערער את חוסנה ולסכן את קיומה.

מפלגת כחול לבן היא הזדמנות לשינ7וי שפוספסה ועדיין ניתן לתקנה, אם הייתה קוראת נכון את המפה ומבינה שתפקידה ההיסטורי הרבה יותר גדול מתקוות השווא להפוך מיד למפלגת שלטון שרק תחליף את ביבי בחבירה לחרדים, תוך נכונות לכניעה כמעט לכל דרישה (כפי שעלה מחשיפת הקלטות בני גנץ על-ידי כתב החדשות של ערוץ 13 במהלך קמפיין הבחירות). והייתה מסתפקת באתגר ריאלי צנוע אך מהותי שלא לומר קריטי יותר - להציל את המדינה! פשוטו כמשמעו! להיות מפלגת זהות האמיתית! האלטרנטיבה הציונית ללשון המאזניים הנוכחית. להיות זו שתשבור את הבידול המלאכותי בן שני מרכיבי הרוב הציוני ואת הכרסום המתמשך בתשתית הערכית ציונית של חיינו כאן, בהצעת דרך חדשה: בשורה יהודית ישראלית פלורליסטית משותפת ביחסי דת מדינה שתהיה משותפת לחלקים ניכרים בשני הגושים ותאפשר סוף-סוף לרוב הציוני לחזור לשלוט ולהבריא את החברה.

ההזדמנות אומנם פוספסה, אך גם עתה לא מאוחר לתקן אם "כחול לבן" תכריז באומץ כי היא לוקחת אחריות ונכונה להצטרף לקואליציה, לא הצטרפות טקטית כדי לכבוש את השלטון כפי שניסתה "יש עתיד", אלא כדי להישאר שם מתוך אחריות לאומית. לשקם את החברה ולהחזיר את השלטון לרוב הציוני. אם תהיה מודעת לגודל השעה, תפסיק להתעסק ב"רק לו ביבי", ותבין שמחיר הפקרת המדינה לרסיסי מפלגות וקבוצות מיעוט לא ציוניות שמערערות את בניין האתוס של כולנו על כל השלכותיו לעתיד החברה והמדינה, גדול לאין שעור מכל תיקי נתניהו.

תאריך:  26/05/2019   |   עודכן:  26/05/2019
בנצי גיספאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להניף דגל כחול לבן בקואליציה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
26/05/19 16:12
2
אלטע קאקער
27/05/19 20:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2019 (א)
תחושה קשה רווחת, בימים אלה, בצמרת הליכוד בכלל ובבית ראש הממשלה בפרט. הליכוד, ובראשו בנימין נתניהו, ניצח בבחירות 2019. סיעת כחול לבן, ובראשה בני גנץ ויאיר לפיד, לא תוכל להקים ממשלה - גם אם ייכשל נתניהו, על-אף שקיבלה אותו מספר מושבים זהה לליכוד (35:35). דא-עקא, כוחן של כמה מפלגות קטנות, ובהן ישראל ביתנו (אביגדור ליברמן) וכולנו (משה כחלון), עלה מאוד.
25/05/2019  |  יואב יצחק  |   כתבות
ההפגנה שתתקיים ברחבה הקטנטנה שלפני מוזאון תל אביב (מוצ"ש, 25.05.19), העמוסה בפסלים באמצעיתה, תהיה בוודאי שיאה של תצוגה של דמגוגיה מכוערת. המוני תל אביבים שיגעו אליה מהשכונות המתוקתקות שבצפון העיר, מוקם מגוריו של מארגן "המחאה הספונטנית", יאיר לפיד, ממש אינם מייצגים חתך אמיתי של החברה בישראל. האינטרס שלהם בשימור הקיים הוא ברור לחלוטין. הם אינם דואגים למה שנקרא בפיהם "שלטון החוק", אלא להמשך אחיזתם במוקדי הכוח הנמצאים בבית המשפט העליון ובמשרדי הפרקליטות. את היועץ המשפטי לממשלה הם אפילו מוכנים לשאת על כפיים - ובלבד שהוא "יספק את הסחורה".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מאשים את מפלגת הליכוד בניהול משא ומתן קואליציוני כושל, יהיר ורשלני. בפוסט שפרסם הבוקר (יום ו', 24.5.19) בדף הפייסבוק שלו הגיב לטענות בכירים בליכוד כי ייתכן ולא יהיה מנוס מבחירות נוספות וכתב כי במקרה כזה - האשמה תהיה תלויה בליכוד בלבד. "בכל מקרה אנו לא נמליץ לנשיא המדינה על מועמד אחר מלבד נתניהו, ולכן האלטרנטיבה היחידה במידה וחוק הגיוס לא יאושר היא בחירות חוזרות", כתב.
24/05/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
עברו להם מעל לחודש ימים מאז הבחירות, ונדמה שכאילו חלפה לה שנה. לפי כמות ההודעות שקיבלתי לטלפון לפני הבחירות מכל המועמדים, מול הכמות של הודעות שאני כבר לא מקבל מאף אחד, נדמה לי, שאולי שכחו אותי. אני יודע שאין לי מה להרגיש ככה, כי אני באמת חשוב לכל המתמודדים, אבל מה קרה מאז שנגמרו הבחירות? איש לא מתקשר אליי ואיש לא מדבר איתי בשיחות מוקלטות. אריה דרעי לא בא ובנט כבר לא מצלצל. מה היה לנו מאז הבחירות שהיו ביום 9.4.19?
הוועדה המסדרת בראשות ח"כ מיקי מכלוף זוהר קיבלה (יום ד', 22.5.19) את טענת חברי הכנסת, כי חלק מההסתייגויות שהוגשו על הצעת החוק שתאפשר הגדלת מספר שרי הממשלה, עוסקות בנושאים שאינם קשורים בהצעת החוק המקורית.
22/05/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il