|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

האחראים לחרפת דרום ת"א קִרְאוּ את מגילת רות

קריאת מגילת רות חייבת להיות מלווה בדרישה לאמץ את ערכי מגילת רות ולא את ההתלהמות של שרת התרבות החדשה, שבחוצות הכרך קראה לעברם של אותם מוכי גורל סרטן
04/06/2019  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
"אֱלִימֶלֶך אִישׁ נָעֳמִי" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בדרום תל אביב התעצמו מרכזי זימה וזנות טרם זרימת גלי פליטים מסודן. טרם בואם של פליטים מאריתריאה התרחשה לה חרפת התחנה המרכזית הישנה וגם חרפת תכנון לקוי של התחנה המרכזית החדשה. ברחוב יסוד המעלה עורערו כל יסודות הקיום ונחסמו הדרכים במעלה הקיום שנים רבות לפני שנחת גונב הגבול הראשון מאפריקה. כל מה שגנוז בשם היפה "נווה שאנן" נחרך טרם בואם של בנים ובנות חורגים לאלוהים ולאדם מיבשת אפריקה.

על אוכלוסייה יהודית חלשה ומוזנחת על-ידי כל הרשויות שנים רבות הוטל העול הכבד של קליטת אלפי אפריקנים. על אנשים קשיי יום, שחלמו על נווה שיהיה שאנן, הוטל לשאת בחיי יום-יום רחובות צפופים ודחוסים. בנייני דירות הוכפלו ואף שולשו מספר הדירות בכל בניין. החיים בבניין דירות ברחוב, שהיה מיועד לשאת את השם נווה שאנן, הפכו להיות סיוט ליהודים ולאפריקנים. למפגש הזה של אוכלוסייה יהודית קשת יום עם מאורות סמים וסרסורי זנות תוצרת הארץ ועם אלפי פליטים נוצלו על-ידי רשויות השלטון להדליק את אש תבערת השנאה.

במקום להתמודד עם צרכים קיומיים של יהודים קשי יום, שיסו אותם בזר שהגיע לשכונות דרום תל אביב. הלכו לפתרון הקל של מתקן חולות בצפון הנגב. האחראים לפתרון השיסוי חייבים לקרוא ולהפנים את ערכי מגילת רות, אותה אנו נקרא בחג השבועות. עת נקרא את המגילה, נשוטט עם בני ישראל בעיר בית לחם, שנאלצו להצטרף אל פליטים עבריים, התרים אחר פת לחם באסם בר הרחק מהמולדת, במקרה שלנו בארץ מואב, בעברו המזרחי של הירדן.

אל חג השבועות אנחנו באים עם סיפור ההיאחזות בארץ כנען, תוך התמודדות עם מהמורות רעב ומלחמות קיום קשות. התמודדות המחייבת אותנו כיום להיות קשובים לקולות מהעבר שלנו כעם. קולות של ההיאחזות בקרקע וקולות של מעידה ונדודים בלית ברירה, נדודים מתוך כאב אחר הלחם אל מעבר לגבול.

בחג השבועות אנחנו נפגשים עם מגילת רות, המספקת לנו שלל תופעות יחידאיות במקרא. רק במגילת רות נמצא תיאור דמות גברית בזיקתה אל האישה - "אֱלִימֶלֶך אִישׁ נָעֳמִי" פרק א' 3. הספרות המקראית מאופיינת בציון זיקתה של האישה, כשהיא נזכרת רק ביחס לגבר - אשת לוט, בת יפתח. חלק רב של המקרים הנשים הן אלמוניות ללא שם, וכל הזהות השמית נתחמת ביחס ובזיקה לגבר. גם כשהן עצמאיות, לרוב הן נמדדות על-פי התועלת שהיא מביאה לגבר - לבעל. כך הוא המקרה בתיאור אשת חיל במשלי ל"א - "הָיְתָה אֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחַק תָּבִיא לַחֲמָהּ... וְנוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעֲלָהּ", או באותו ספר בפרק י"ב 6 - "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעֲלָהּ, וּכְרֶקֶב בְּעַצְמוֹתָיו מְבִישָה".

מדוע אנחנו קוראים את מגילת רות, סיפורה של גיורת מואבייה - שנישאה לבועז, מבני העלית בעירו, בית לחם - דווקא בשבועות, חג המקובל לציין בו את מתן התורה. חז"ל מציעים שני רעיונות עיקריים במענה לשאלה זו. האחת הרואה ברות המואבייה דוגמה לקבלת המערכת שהתורה מייצגת. השנייה יוצאת מנקודת מבט, שבלעדיה לא הייתה ההיסטוריה היהודית יכולה להימשך כפי שנמשכה, בתוקף היותה בסופו של דבר הסבתא רבא של דוד המלך.

רות - בת לעם מואב המנואץ בכתובים - מזדקרת במלוא עוצמתה המוסרית והערכית. היא נותנת שיעור לכל אנשי בית לחם מה זה מוסר. רות עושה להם בית ספר ומכניסה את כל בני העיר הממוקמת בהרי יהודה לרזי רזים של המופת האנושי.

היותה בת לעם המואבי, שהתורה מנדה אותו ואסרה עלינו לבוא בקהלו, חייבה את חז"ל לשורה ארוכה של התפתלויות והתחבטויות, עד שמצאו פתרון. לדבריהם, התורה באוסרה כל מגע וחובת חרם דורות על בני עמון ובני מואב השתמשה בלשון זכר. במקרה שלנו, על-פי "מסכת יבמות", היות רות המואבייה, נקבה, הרי שלגביה לא חלים ציווי החרם והנידוי לדורי דורות. החרם הוא רק כלפי זכרים. כשם שהמצרים במצרים ביקשו את נפשם רק של זכרים עבריים, כך התורה מחרימה רק זכרים מואביים. אודה, שקשה לי ההסבר הפתלתל שבמסכת "יבמות".

אני מתייחס לפתרון במסכת יבמות, "המכשיר" את רות, בת העם הנוכרי, בת העם המואבי, כהיגד דחוק. עבורי, רות אינה זקוקה לשום הכשר מאף לא גורם הלכתי כדי לקבלה בזרועות פתוחות לחיק החברה היהודית גם אם היא מואבייה, שאביה מולידה הוא מנואץ בתוקף היותו בן העם המואבי. עבורי רות היא דמות מופת באומרה לחותנת קשישה, מוכת גורל שאבדו לה אישהּ ושני בניה "אַל תִּפְגְּעִי בִּי (אל תשכנעי אותי) לְעוֹזְבֵךְ, כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי - אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי - אָלִין..." (רות א' פס' 15).

אני מעריץ את רות, שעוצמתה הרוחנית והערכית כופפה הוראה חשוכה ובלתי נסלחת בספר דברים פרק כ"ג 4 - "לא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לא יָבוֹא לָהֶם עַד-עוֹלָם". רות בעוצמתה המוסרית השתיתה דפוס חיים חשוב במסורת ישראל. דפוס המורה לחברה הישראלית את החובה לפתוח את לבה כלפי אנשים, גם בני עמים אחרים, שהגורל התאכזר אליהם כדוגמת רות. אנשים בני עמים אחרים מלומדי סבל, המאצילים עוצמות אנושיות וערכיות. מתחת לרדרים של השנאות אנו עדים לנורמות אנושיות. ארץ מואב פתחה את שעריה לפליטי רעב עבריים, ביניהם משפחת אלימלך מבית לחם יהודה לתקופה של 10 שנים. ארץ יהודה פותחת שעריה לבת ארץ מואב מוכת סבל של אלמנות ושכול. ואילו כיום אנחנו עושים את שאסור היה לנו לעשות רואים במתקן חולות את הכתובת.

לצערי, בחברה הישראלית קיים ממסד, המערים חומות אטומות לב כלפי המבקשים מאיתנו סעד. ההיסטוריה הישראלית הרוויחה סבתא רבתא נדירה באישיותה ממנה צמח בתוכה מלך בישראל, שניווט מהלכים חשובים בהיסטוריה שלה (גם אם יש לי הסתייגויות רבות מהתנהגותו המוסרית), אבל אנחנו כחברה כיום מפסידים רבות. מי יודע כמה נשים אצילות נפש הפסדנו בהתעמרות ובבוטות הממסדית כלפי מהגרות עבודה, שאחרי השימוש בהן זרקנו אותן. מי יודע כמה נשים כדוגמת רות, ילדיהן וילדותיהן נמצאים בין כותל בית-הספר "רוגוזין" ברחוב עליה בתל אביב. אך מלתעות שררה ושוטרי משטרת "עוז" תלשו יותר מדי פעמים אימהות מבתיהם בשעות לילה והראו להן את הדרך למטוס או את הדרך למאהל אוהלי החרפה במתקן חולות בנגב.

בין הקריאה להשמיד את עמלק "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּוֹר וְעַד שֶׁה, מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר" (שמואל א' ט"ו 3) ולהחרים את מואב "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא... עַד עוֹלָם" (דברים כ"ג 4) אני בחרתי בציווים ההומאניים והמוסריים של מגילת רות, מגילה המלמדת אותנו לקבל את האחר, להתייחס אליו בכבוד ואף לפתוח אליו את הלב.

קריאת מגילת רות חייבת להיות מלווה בדרישה לאמץ את ערכי מגילת רות ולא את ההתלהמות של שרת התרבות החדשה, שבחוצות הכרך קראה לעברם של אותם מוכי גורל סרטן. נזכור, לעברה של אפריקה נדדו אברהם אבינו וגם בני יעקב, לעברה של עבר הירדן המזרחי נדדו משפחות מלב ארץ יהודה לתור אחרי הלחם. עד יעבור זעם הרעב והאימה, עד יעבור זעם הפחד מפני מוות המצפה להם, נתייחס למוכי הגורל מאפריקה שגנבו גבולות באמות המידה המוסריות והערכיות של ספר הספרים.

תאריך:  04/06/2019   |   עודכן:  04/06/2019
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האחראים לחרפת דרום ת"א קִרְאוּ את מגילת רות
תגובות  [ 31 ] מוצגות   [ 31 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
4/06/19 11:59
 
למגיב ותיק החמסני
5/06/19 16:02
 
לצרחן מגיב ותיק
6/06/19 11:04
2
מאורן חזן
4/06/19 12:38
 
הנכדים של קלינסקי
4/06/19 20:56
 
מגיב ותיק
4/06/19 23:07
 
מגיב ותיק מתאים
6/06/19 17:45
3
מאורן חזן הגדול
4/06/19 18:57
4
ב,ל
4/06/19 23:20
 
הרופא המטפל
6/06/19 16:43
 
טוב שיש קו לעובד
6/06/19 17:29
 
הרופא המטפל
6/06/19 19:03
 
אורנה ב
7/06/19 07:47
 
לארנה ב.
7/06/19 08:37
 
ב,ל
7/06/19 15:28
 
להב"ה להב"ה
10/06/19 11:11
5
איצי.
5/06/19 14:37
 
פלא יועץ
10/06/19 10:56
6
ללמד מרות המואביה
5/06/19 15:41
 
ב .ל
5/06/19 17:23
 
איצי.
6/06/19 09:58
 
פלא יועץ
7/06/19 17:00
 
ב,ל
8/06/19 12:57
 
"הרב" ב.ל
9/06/19 07:52
 
ב,ל
9/06/19 21:34
 
תסלחו לי ב.ל
10/06/19 07:45
7
ביבי לא פיטר
6/06/19 16:27
8
ביבי לא פיטר
6/06/19 16:27
9
אורנה ב
7/06/19 08:01
10
אורנה ב
7/06/19 08:03
11
מפוכח
11/06/19 00:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישנה בדיחה על תלמיד שמגיע בקביעות לשיעור של הרב ונרדם בו. כשפנה אליו הרב ושאל אותו מדוע הוא מגיע לשיעור, אם הוא תמיד נרדם בו, ענה לו התלמיד שלא נעים לו להודות בכך, אבל המקום היחידי שבו הוא מצליח להירדם ולהשלים במעט את שעות השינה שלו, הוא השיעור של כבוד הרב.
04/06/2019  |  עמוס שנער  |   מאמרים
לאחרונה נתן שופט החלטת פסלות בתיק, שמהווה עוד הוכחה להעדר אתיקה שיפוטית.
04/06/2019  |  יוסף פנדריך  |   מאמרים
מר בצלאל סמוטריץ', כל אזרח במדינת ישראל רוחש כבוד לתורת ישראל, גם אם ייתכן שבשבוע הבא בעת קריאת פרשת השבוע "פרשת נשא" יהיה לו דין ודברים עם פסקה כזו או אחרת, אין אזרח במדינת ישראל שלא יאמץ ללוח לבו את ארון הספרים היהודי, כשלספר הספרים יש מקום של כבוד בארון הספרים היהודי.
04/06/2019  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
המשבר הנוכחי בין ארה"ב לבין אירן הינו החריף ביותר ביחסיהן מאז המהפכה האירנית והקמת הרפובליקה האיסלאמית ב-1979, שגדעה באחת את היחסים הקרובים שהתקיימו בין שתי המדינות תחת שלטון השאה.
04/06/2019  |  רפאל אופק  |   מאמרים
"תרשמו לפניכם: ביום רביעי תהיה ממשלה". בפעם הראשונה שהעזתי והתנבאתי פוליטית בביטחון מופרז - התבדיתי. ההגיון אמר שאצדק. גם אם השותפות הקטנות להקמת הקואליציה יציגו דרישות קיצוניות, הרי בסופו של דבר, "בדקה ה-90" כמאמר הקלישאה, מתפשרים, חותמים ויוצאים לדרך המשותפת. התחושה הזאת רווחה עד השעות הספורות לקראת תום המועד שהיקצה נשיא המדינה למר נתניהו להציג לפניו קואליצייה. קרה ההפך.
04/06/2019  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il