|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
אלוף משנה חיים בן-דוד בשורה השניה שני מימין בצילום משותף של קציני המטכ"לעם ראשי מערכת הביטחון [צילום: משרד הביטחון/לע"מ]

סיפורו של האלוף "חב"ד"

האלוף חיים בן דוד (חב"ד), שימש בתפקידים בכירים שונים ב"הגנה" ובצה"ל במשך 5 שנים היה מזכירו הצבאי, איש סודו ונאמנו של ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון קיפח חייו בתאונת מטוס באתיופיה, יש הטוענים תאונה מסתורית משהו, והוא בן 48 בלבד במותו
16/07/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
חיים בן דוד [צילום: אתר יזכור]

בבוקרו של יום ג' 21 בנובמבר 1967 בסביבות השעה 8:15, המריא מנמל התעופה באדיס אבבה מטוס "ססנה" שכור בעל 4 מושבים השייך לחברת "אתיופיאן איירליינס". על המטוס היו שלושה איש: שגריר ישראל באתיופיה האלוף חיים בן דוד, גרשון לוי מומחה ישראלי לחקלאות, עובד ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, בוגר "מקווה ישראל" וטייס המטוס, צרפתי כבן 30 מעובדי חברת התעופה הלאומית האתיופית.

חיים בן דוד וגרשון לוי (מופיע בעיתונות גם בשם גרשון לוין?) היו בדרכם לביקור בחווה חקלאית באזור אבאש, מזרחית מאדיס אבבה, שנוסדה על-ידי מומחים ישראלים. המטוס היה אמור להגיע ולנחות בשדה תעופה באזור עמק אוואש כעבור כ-45 דקות. היה זה יום גשום עם עננות רבה. זמן קצר לאחר ההמראה התאונן הטייס כי בשל העננות הכבדה קיימת ראות לקויה ומאחר שמסלול הטיסה עובר מעל שטח הררי קיימת סכנה לבטיחות המטוס ונוסעיו והודיע לשני הנוסעים בן דוד וגרשון לוי כי החליט לבצע נחיתת אונס בשטח ולהמתין עד שהראות תשתפר.

בן דוד וגרשון לוי הציעו לחזור לאדיס אבבה אולם הטייס הסביר כי הטיסה חזרה עוברת גם היא דרך שטח הררי. המטוס חג בגובה נמוך מספר דקות והטייס איתר שטח מתאים לנחיתה, ונחת לבסוף נחיתת אונס בשדה בור, כמה עשרות ק"מ מערבית לאדיס אבבה. נחיתת האונס הייתה בשליטה וללא תקלות. שלושת הנוסעים ירדו מהמטוס. ובשל הגשם שהחל לרדת נאלצו לחזור למטוס ושהו בו שעה ארוכה עד שהגשם פסק. תוך זמן קצר הגיעו למקום כפריים ילידים בני שבטים באזור - גברים, נשים וילדים, שהתגודדו נפעמים סביב המטוס.

גרשון לוי, מניצולי התאונה, מספר כי הילידים חששו להתקרב למטוס, סביר להניח כי רובם לא ראו מטוס מימיהם. אט אט קרבו למטוס מיששו אותו והיו מופתעים מאוד מהאורח הלא שגרתי שנחת עליהם משמיים. בני השבטים הביאו מקלות וכלי עבודה מעץ מבקתות החמר שלהם, וסייעו לאלוף חיים בן דוד, גרשון לוי והטייס הצרפתי להכשיר שטח - מסלול מאולתר להמראה שרוחבו כ-20 מטרים ואורכו כ-400 מטרים (הערכה). הטייס הצרפתי ידע כמה מילים בשפתם של הילידים ונתן להם הוראות. לאחר כמה שעות של עבודה סולקו משטח ההמראה המיועד אבנים, נעקרו שיחים ויושר השטח ככל שניתן.

המטוס לא הצליח להמריא נפל והתהפך

ארבעה מטוסים
ארבעה מטוסים של חברת התעופה האתיופית וחיל-האוויר המקומי השתתפו בחיפושים. הם גילו את מטוס ה"ססנה" במקום בו נחת אתמול כשהוא מרוסק.

מה קרה לשגריר בן דוד שיצא בכוחות עצמו מהמטוס המרוסק בהכרה מלאה מהלך בעצמו שנפטר כשעתיים לאחר התאונה? מסקרן ומעורר שאלות
▪ ▪ ▪

בשעות אחר-הצהריים ניסה הטייס להמריא על שטח המסלול המאולתר, אולם בעת ההמראה אירעה תקלה. המטוס נפל, התהפך נחבט על הקרקע וממנועו עלה עשן. האלוף בן דוד והטייס הצליחו להיחלץ מהמטוס החבוט. גרשון לוי נשאר במטוס מוטל חסר הכרה אולם בסיוע הילידים הצליחו לחלצו ולהוציאו מהמטוס.

רק למחרת היום, יום ד' 22 בנובמבר 1967 בסביבות השעה 9:30 בבוקר, הצליחו ליצור שיחת רדיו טלפונית עם החווה באזור אוואש ואז התברר כי השגריר בן דוד לא הגיע לחווה וכי המטוס בו טס נעלם. הודעה הועברה לשגרירות ישראל באתיופיה וזו הזעיקה מטוסים שיצאו לחפש אחר המטוס הנעלם. ארבעה מטוסים של חברת התעופה האתיופית וחיל-האוויר המקומי השתתפו בחיפושים. הם גילו את מטוס ה"ססנה" במקום בו נחת אתמול כשהוא מרוסק.

למקום שוגרו בצהרי אותו יום מסוקים, עם רופא, ד"ר נילסן, רופא דני שהיה מנהל בית חולים באתיופיה. צוות החילוץ מצא את היועץ החקלאי גרשון לוי שוכב במיטת עץ של הילידים בתוך בקתת חמר של הכפריים כשהוא פצוע. האלוף בן דוד נמצא ללא רוח חיים ונקבע מותו. הטייס הצרפתי יצא ככל הידוע מהתאונה ללא פגע.

המסוקים העבירו את לוי הפצוע ששבר כמה מצלעותיו ואת גופתו של חיים בן דוד (חב"ד) לבית חולים באדיס אבבה. מה קרה לשגריר בן דוד שיצא בכוחות עצמו מהמטוס המרוסק בהכרה מלאה מהלך בעצמו שנפטר כשעתיים לאחר התאונה? מסקרן ומעורר שאלות. בבדיקה לאחר המוות שנערכה באדיס אבבה לגופתו של חיים בן דוד, בהשתתפות רופא ישראלי, נקבע (כך לפחות דווח) כי "האלוף בן דוד סבל משבר בגולגולת ומשברים בכמה צלעותיו ומת משטף דם במוח".

בעת האסון שהתה רעייתו של חיים בן דוד (שמה יעל בן דוד לפי דיווח העיתונות דאז) בביקור מולדת. שני בניה שהו בארץ והבן השלישי הצעיר שכב חולה באדיס אבבה.

תדהמה וזעזוע
מאות השתתפו בהלווייתו. בין המלווים, שר החוץ אבא אבן, שר הביטחון משה דיין, וחבר הכנסת דוד בן גוריון שהמנוח שימש 5 שנים מזכירו הצבאי
▪ ▪ ▪

מותו הפתאומי של האלוף בן דוד, שהיה בן 48 במותו, היכה בתדהמה ובזעזוע את מכריו, פיקודיו ובני משפחתו. ארונו הוצב בשגרירות ישראל באדיס אבבה הבירה. משמר כבוד של אנשי השגרירות ניצב לצד הארון. הארון הובא לארץ במטוס מיוחד של חיל-האוויר הישראלי. את הארון ליוו מאדיס אבבה, כך דווח בעיתונות, האלופים דוד שאלתיאל ואלעד פלד.

בנמל התעופה בארץ הורד הארון מהמטוס בטקס צבאי בהשתתפות נציג הרמטכ"ל האלוף עוזי נרקיס. למחרת ב-28 בנובמבר 1967 הובא האלוף חיים בן דוד בטקס צבאי מלא לקבורה בבית העלמין הצבאי בקריית שאול. את הארון נשאו שישה אלופים. מאות השתתפו בהלוויתו. בין המלווים, שר החוץ אבא אבן, שר הביטחון משה דיין, חבר הכנסת דוד בן-גוריון שהמנוח שימש 5 שנים מזכירו הצבאי, סגן הרמטכ"ל, אלופי צה"ל, רבים מפיקודיו, אלמנתו, בניו ובני משפחתו.

ספד לו הרב הצבאי הראשי לצה"ל הרב שלמה גורן שאמר: "לצה"ל ולמדינה אבדה אישיות רבת פאר ומעללים. האלוף בן דוד היה מן הקצינים הבכירים שקבעו את דמותו ועיצבו את כוחו של צה"ל. לאחר סתימת הגולל נורו מטחי כבוד.

שר החוץ אבא אבן שלח אגרת אבל לאלמנתו. ובה נאמר: "נדהם ומזועזע מהאסון המחריד שקיפח את חייו של חיים בעלך בעיצומה של שליחות מזהירה שבאה כהמשך לשירות לאומי מסור ומפואר. אין מילים בפי להביע למשפחה את עומק היגון ששותפים לו כל חברי הממשלה, אזרחי המדינה ועובדי שירות החוץ".

האלוף בן דוד - פרקי חיים
[צילום: אברהם מלבסקי, ארכיון הצילומים של קק"ל]

בתמונה:
קיבוץ אבוקה

בינואר שנת 1955, כשהוא בן 36, התמנה להיות מפקד חטיבת "גולני"
▪ ▪ ▪

האלוף חיים בן דוד כונה בפי מכריו וגם בעיתונות בכינוי החיבה חב"ד - ראשי תיבות של שמו. במשך שנים היה קרוב למוקדי ההכרעה של המדינה. רב פעלים ומעללים, מן הסתם חלקם חשאיים. הוא נולד בווינה בירת אוסטריה ללאה ודויד בשנת 1919, בוגר הגימנסיה העברית המקומית על שם פרץ חיות. בשנת 1938 הוא עולה לארץ במסגרת גרעין הכשרה של תנועת גורדוניה ומצטרף לארגון ההגנה. מסייע בהקמת והגנת קיבוץ מעלה החמישה וישובים נוספים.

בן חיים היה מראשוני הלוחמים בפלגות הלילה המיוחדות של צ'רלס אורד וינגייט. יצא למארבים בלילות ונטל חלק בפעולות שמירה בשדות העמק ולאורך צינור הנפט חיפה-עירק. בשנת 1941 נמנה עם חברי גרעין קיבוץ "אבוקה" שהתיישבו בעמק בית שאן, והיה המא"ז הראשון של קיבוץ אבוקה. בהמשך עבר קורס מפקדי מחלקות והיה המפקד הראשון של החי"ש (חיל שדה) של ההגנה בעמק בית שאן.

במלחמת העצמאות השתתף כמ.פ בגדוד 21 של חטיבת כרמלי בקרבות ופעולות רבות בצפון הארץ, ובניהם בקרב רמת יוחנן, בקרבות בגליל המערבי לשחרור יחיעם, במבצע דקל לכיבוש נצרת ועוד. במהלך המלחמה מונה לקצין מבצעים בחטיבת כרמלי. לאחר מלחמת העצמאות שימש בתפקידים בכירים שונים בצה"ל.

ביולי 1949 ריכז ואירגן את מחלקת ההדרכה בפיקוד צפון. בדצמבר באותה שנה נתמנה קצין אג"מ בפיקוד הצפון. באוקטובר 1951 מונה לעוזר ראש אג"ם, מרדכי מקלף, וב-1953 מונה לראש מחלקת אכ"א-פרט באגף כוח אדם. בינואר שנת 1955, כשהוא בן 36, התמנה להיות מפקד חטיבת "גולני". וביולי 1956 מונה ראש מטה פיקוד צפון ושימש בהמשך ראש מנהל הסגל באגף כוח האדם.

מזכירו של ראש הממשלה דוד בן- גוריון
חב"ד היה חובב צילום והיה מצויד במסרטה באמצעותה נהג להנציח בין השאר סיוריו של בן גוריון בארץ ובעולם עם התמקדות בצילום בטבע, בנופים ובאנשי המקום
▪ ▪ ▪

לאחר שאל"ם נחמיה ארגוב, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון שם קץ לחיו מונה במקומו של ארגוב לתפקיד זה סא"ל חיים בן דוד (כעבור זמן מה הועלה בן דוד לדרגת אל"ם) בן דוד נכנס לתפקידו זה ב-19 בינואר 1958 ושימש בתפקיד מזכירו הצבאי של ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון במשך 5 שנים.

במשך שנות עבודתו במחיצת דוד בן-גוריון נהנה מאימון מלא של ראש הממשלה ושר הביטחון, והתלווה אליו לסיוריו הרבים ברחבי ארץ ובעולם, בין השאר בארצות אפריקניות כמו בורמה ועוד, ייצג אותו באירועים רבים ונשלח לא פעם מטעמו למשימות ולשליחויות שונות חלקן חשאיותה. הוא היה מזכירו של בן-גוריון בתקופה לא קלה כשבן גוריון מתמודד עם פרשת לבון התופסת תאוצה.

חב"ד היה חובב צילום והיה מצויד במסרטה באמצעותה נהג להנציח בין השאר סיוריו של בן-גוריון בארץ ובעולם עם התמקדות בצילום בטבע, בנופים ובאנשי המקום. זמן קצר לפני פרישת בן-גוריון מתפקיד ראש הממשלה, סיים "חב"ד" את תפקידו כמזכיר צבאי של ראש הממשלה בן-גוריון. במקומו כמזכיר צבאי מונה לתפקיד סא"ל יצחק נסניה. ביולי 1963 התמנה חב"ד לתפקיד ראש אגף כוח האדם (אכ"א) במקומו של האלוף אהרון דורון שפרש ללימודים וביום העצמאות באפריל 1964 הועלה חב"ד לדרגת אלוף.

שגריר ישראל באתיופיה
יחד עם הבן

בנו של חב"ד סג"ם איתמר בן דוד עבר לפני תחילת קורס קציני שריון קורס צניחה ובאחת הצניחות של איתמר הפתיע אותו אביו שהוא בעל-כנפי צניחה מזה כבר והצטרף אל דבוקת הצנחנים בה צנח בנו ובהינתן אות הזינוק לצניחה זינקו האב והבן וצנחו יחדיו
▪ ▪ ▪

לאחר שחרורו ב-1966 מונה לשגריר ישראל באתיופיה, וזכה להצלחה והערכה בתפקיד. הימים היו ימי שלטונו של היילה סלאסי קיסר אתיופיה. בין ישראל לקייסר שררה מערכת יחסים קרובה. בין שתי המדינות באותן שנים היה שיתוף פעולה בתחומים רבים. על-פי מה שדווח בעיתונות ישראל הצילה לא פעם את חיו ואת שלטונו של היילה סלאסי לאחר שמסרה לו מידע על כוונה של שבטים באתיופיה לבצע הפיכה במדינה.

סיפור מעניין פיקנטי על חב"ד - חיים בן דוד קראתי בידיעה בעתון דבר מיום 26.6.1962 מאת דן פחטר (לימים ישנה שמו לדן פתיר). בידיעה מסופר כי בנו של חב"ד סג"ם איתמר בן דוד עבר לפני תחילת קורס קציני שריון קורס צניחה ובאחת הצניחות של איתמר הפתיע אותו אביו שהוא בעל-כנפי צניחה מזה כבר והצטרף אל דבוקת הצנחנים בה צנח בנו ובהינתן אות הזינוק לצניחה זינקו האב והבן וצנחו יחדיו.

מכריו מספרים כי חב"ד היה איש ערכי שלא ידע משא פנים לשום אדם ובכל תפקיד שנטל על עצמו ראה שליחות נעלה.

חב"ד נהרג, כאמור, בחטף בנובמבר 1967 בתאונת מטוס בעת כהונתו כשגריר ישראל באתיופיה. לאחר מותו נפוצו שמועות וגרסאות שונות לגבי מותו. החליף אותו לאחר מותו בתפקיד, שגריר ישראל באתיופיה, אורי לוברני. בינואר 1968 נקרא בית הספר הישראלי שליד שגרירות ישראל באדיס אבבה על שמו של האלוף חיים בן דוד.

תאריך:  16/07/2019   |   עודכן:  16/07/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של האלוף "חב"ד"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מדמוני אסף
18/07/19 00:15
2
נצר גבריאל
26/07/19 00:47
 
נצר גבריאל
26/07/19 11:09
3
נצר גבריאל
26/07/19 11:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יום ראשון, 14.7.19. אולם 412 בהיכל המשפט בחיפה. הרשמת הבכירה קרן מרגולין-פלדמן דנה בתביעה קטנה נגד ארקיע. לאחר שמיעת דברי הצדדים, היא מבהירה שהתביעה תידחה ברובה. אבל את עורכת הדין הצעירה של ארקיע זה לא מספק. היא דורשת לומר משהו. מרגולין-פלדמן אומרת שאין היא מוכנה לשמוע סיכומים, משום שהתמונה ברורה ומשום שהצדדים כבר גלשו ממסגרת הזמן. עורכת הדין מתעקשת ומתחילה לצעוק על מרגולין-פלדמן. כן, לצעוק.
16/07/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
המחזה שמועלה בתיאטרון בית לסין הוא קומדיה עכשווית אקטואלית שנוגע בנקודות מאוד רגישות בנושא גזענות, יחסי יהודים ערבים, יחסים בין חילוניות ואמונה ויחסי זוגיות בין המינים. העלילה מתרחשת בהתנחלות מעבר לקו הירוק. המוטו של ההצגה הוא איבוד/החלפת זהויות של אב בערב חתונת בתו, שסביבתו הקרובה נכנסת להלם מכך, ואינה יודעת כיצד עליה לנהוג.
16/07/2019  |  מאיר חוטובסקי  |   כתבות
לקראת פתיחת שנת הלימודים תש"פ, מומחי מכון התקנים הישראלי מציעים טיפים שיסייעו במלאכת בחירת הילקוט לתלמידי בתי הספר היסודיים:
16/07/2019  |  חן מחלב  |   כתבות
כוכב מגן-דוד ממתכת עליו נחקק "בית יהודי" "JUDEN HOUS" - "בית יהודי" כלומר: יהודים גרים כאן, מוצע כעת למכירה בבית המכירות CollecTodo ביום שני, 22.7.19, 18:00 במחיר פתיחה של 600 דולר.
16/07/2019  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
כל כך התרגלנו לתקלות החוזרות ונשנות ברכבת ישראל, עד שהסיפור הבא כנראה לא יפתיע איש. ובכל זאת, אולי יש לו משמעות דווקא משום שהוא קטן ובנאלי; בכך הוא מלמד על אופי ההתנהלות של הרכבת, שכנראה הפך לחלק מהתרבות הארגונית שלה (אם יש כזאת) ומהתוכנית העסקית שלה (שכנראה אין כזאת). רק תזכורת קטנה: אנחנו, כולנו, לא רק הלקוחות של הרכבת אלא גם הבעלים שלה. זה כמובן לא אומר שיש לנו זכויות כלשהן.
16/07/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il