|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שישה בשישי

תירוצי ביבי

ראש הממשלה וחסידיו מפזרים עוד ועוד טענות נגד ההליך נגדו - אך בדיקה מקרוב מוכיחה שאין בהן ממש. הם נראים כמו כדורגלן שלא יכול להתמודד עם הכדור, ולכן מנסה לכסח את הרגליים
01/11/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
הולכים על הרגליים [צילום: פלאש 90]


"מתנות בין חברים"
כמו בגמרא: "ממה נפשך" [צילום: AP]

נתחיל מתיק 1000. על-פי כתב החשדות, בנימין נתניהו קיבל מארנון מילצ'ן מתנות יקרות ערך, ובהן סיגרים וארגזי שמפניה, בשווי של 477,000 שקל, וכן מתנות מג'יימס פאקר בשווי של 229,000 שקל. כתב החשדות מייחס לנתניהו מרמה והפרת אמונים, בטענה שלמרות הקשר ההדוק שלו עם מילצ'ן – הוא עסק בעניינים הנוגעים לו, כמי שהיה אחד מבעליו של ערוץ 10 ובנושא המס שיחול עליו. הטענה של נתניהו היא, שהיו אלו מתנות בין חברים ותיקים ושההיקף שלהן היה נמוך בהרבה; לכל היותר, אומרים תומכיו, זוהי עבירה על חוק המתנות.

נעיר תחילה, שאם נתניהו "רק" עבר על חוק המתנות – זו עדיין עבירה פלילית, אם כי ברף נמוך. אולם טענה זו מעוררת את השאלה, האם נתניהו דיווח כנדרש למבקר המדינה במסגרת הצהרות ההון השנתיות על הקשרים והמתנות. אם לא – אזי לכאורה הוא קיבל במרמה ממבקר המדינה אישור על התנהלות תקינה שלו. אבל לא זה העיקר.

העיקר הוא, שאפילו לפי גרסתו של נתניהו עצמו – הוא ביצע את העבירה המיוחסת לו. אם מילצ'ן חבר ותיק שלו, ואם מתנות של אלפי שקלים בודדים (לשיטתו) הן משהו שגרתי ביחסים ביניהם – ודאי שאסור היה לו לגעת בעניין כלשהו הנוגע למילצ'ן. בגמרא זהו מצב המכונה "ממה נפשך": אם קיבלת מתנות שחורגות מדרגה סבירה של חברות – אתה בבעיה כי קיבלת אותן; ואם המתנות הללו היו סבירות כי אתם חברים – אתה בבעיה בגלל הנושאים בהם עסקת.

"אכיפה בררנית"
בין שווים, לא בין שונים [תומר נויברג, פלאש 90]

זהו הטיעון המרכזי הנשמע לגבי תיק 2000 – השיחות בין נתניהו לבין נוני מוזס. האחרון יוצא מהן בריון כוחני וסחטני, אבל זה ממש לא מפתיע. אנחנו עוסקים כאן בנתניהו, וכאמור אנשיו אומרים, כי יש פגם בסיסי בכך שהחקירה התנהלה רק נגדו – ולא נגד חברי כנסת שיזמו את חוק ישראל היום וזכו לתקשורת אוהדת מצד ידיעות אחרונות.

יש ממש בטענה, לפיה היה מקום לבחון היטב את השיחות הישירות והעקיפות של אותם ח"כים עם מוזס, כפי שהודגם בעניינו של איתן כבל וכפי שנותר תמוה מאוד בעניינו של יאיר לפיד. בהחלט ייתכן שאם מישהו מהם קידם את החוק תמורת סיקור חיובי, זוהי לכל הפחות עבירה של מרמה והפרת אמונים ואולי אפילו של קבלת שוחד – אם כי יש להתמודד עם שאלת החסינות המהותית של חברי הכנסת על פעולות במילוי תפקידם. אבל כל זה לא יוצר לנתניהו הגנה של אכיפה בררנית.

על-פי הפסיקה, אכיפה בררנית היא בין שווים ולא בין שונים. למשל: נהג שעבר באדום, לא יכול לטעון לאכיפה בררנית מול נהג שנסע ב-200 קמ"ש, ובוודאי שלא מול נהג שהתעלם מתמרור עצור. ולענייננו: ראש הממשלה ושר התקשורת איננו חבר כנסת מן השורה. מי שמקרוב מאוד לבעלים של עיתון איננו עוד פוליטיקאי. הרצון שלו לזכות בסיקור אוהד והיכולת שלו לתת תמורה, נמצאים ברמה אחרת לחלוטין. לכן, אין במקרה זה יסוד לטענה של אכיפה בררנית.

"הוא נסחט"
רק שתי שיחות הוקלטו [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

נישאר בתיק 2000. נתניהו טוען, כי הוא נסחט בידי מוזס ולכן הקליט את השיחות איתו – בהן לא הייתה לו שום כוונה לתת תמורה כלשהי, אלא רק להראות מה הוא אמור לעשות כדי לקבל סיקור הוגן בידיעות אחרונות. על פניו, קטעי השיחות שפורסמו מחזקים את הטענה הזאת, אם כי יש לראות ולשמוע את כל השיחות במלואן. כאן ראוי להזכיר, כי על-פי כתב החשדות – השניים שוחחו כ-15 פעמים בשלושה סבבים (2009, 2013 ו-2014); ארי הרו הקליט, בהנחייתו של נתניהו, רק שתיים מן הפגישות.

מכל מקום, גם המדינה אינה סבורה שנתניהו התכוון להעניק למוזס תמורה כלשהי או לקבל ממנו משהו. כתב החשדות אומר במפורש, כי נתניהו רק העמיד פנים שהוא נענה לדרישותיו של מוזס. לפיכך, העבירה המיוחסת לנתניהו בפרשה זו איננה קבלת שוחד, אלא מרמה והפרת אמונים – משום שלא דיווח לאיש על הפגישות, והמשיך לעסוק בענייני התקשורת.

זו העבירה המיוחסת לנתניהו בתיק 2000 ואין בלתה. ועל זה לא שמענו ממנו ומאנשיו שום הסבר. נתניהו איננו סוכן משטרתי, שתפקידו להוביל סוחר סמים למכור את מרכולתו כדי להיתפס על חם. הוא גם לא נשלח בידי רשויות האכיפה, כאשר על גופו מכשיר הקלטה, לשוחח עם מוזס כדי להפליל אותו. הוא ניהל במשך חמש שנים שורה ארוכה של שיחות עם הסחטן, בלא לתעד אותן ובלא להתלונן. אנשיו מדברים איתנו על נתניהו, הקורבן המסכן וחסר האונים של מוזס העוצמתי ומפיל האימה, ולא אומרים מדוע נתניהו לא עשה את הדבר המתבקש: להתלונן במשטרה. ראש הממשלה שמתייצב מול אירן ונשיאי רוסיה וארה"ב, הופך לארנב מפוחד מול בעלים של קבוצת תקשורת? לא השתכנעתי.

"זה לא שוחד"
כל אחד ומה שהוא רוצה [צילום: יעקב נחומי, פלאש 90]

החלק החמור ביותר הוא תיק 4000 – היחסים בין נתניהו לשאול אלוביץ, והתמורה הנטענת שנתן הראשון לשני ברגולציה על עסקי בזק תמורת סיקור חיובי באתר וואלה. מאחר שזהו התיק היחיד בו מיוחסת לנתניהו עבירה של קבלת שוחד, תומכיו ממקדים בו את רוב מאמציהם. הטענות העיקריות שלהם: סיקור חיובי איננו שוחד, יש תמיד יחסי קח ותן בין פוליטיקאים לעיתונאים, אוי לדמוקרטיה אם סיקור חדשותי יהווה עבירה פלילית, ושוב אכיפה בררנית.

הטענות הללו אינן מחזיקות מים. החוק קובע במפורש, כי שוחד הוא כל צורה של טובת הנאה, וממש אינו חייב להיות במזומן או בנדל"ן. כבר המשלתי זאת לכלל בדיני צדקה שלמדו חז"ל מהפסוק "די מחסורו אשר יחסר לו": לעניים שונים יש צרכים שונים. ובהתאמה: יש איש ציבור שירצה כסף, האחר יחשוק במכונית פאר, והשלישי יחפוץ בתקשורת אוהדת. העובדה שמעולם לא הוגש כתב אישום כזה, אינה כשלעצמה סיבה להימנע מהגשתו אם יש די ראיות; היא לכל היותר עילה להקלה בעונש.

יחסי קח ותן הם לגיטימיים ואפילו חיוניים לתקשורת חופשית, שהיא מאבני היסוד של הדמוקרטיה. אבל כמו כל דבר, אסור שהם יחצו את הסף הפלילי. מותר לתת לעובד ציבור בקבוק יין ליום הולדתו; אסור לתת לו חופשה במלון. כפי שכבר אמרנו, יש הבדל גדול מאוד בין ראש הממשלה ושר התקשורת לבין פוליטיקאים אחרים. ואוי לה לדמוקרטיה אם הסיקור החדשותי יהיה מוטה בשל יחסי שחיתות.

"הפרקליטות נגדו"
כולם עשו יד אחת?! [צילום: פלאש 90]

פעם שאלתי רב ידוע, מדוע בציבור החרדי נוהגים להתבטא בלשון בוטה ואף גסה. תשובתו הפתיעה אותי: "כאשר היינו בישיבה ושיחקנו כדורגל, מי שלא ידע ללכת על הכדור – הלך על הרגליים". ההתקפות על אנשי המשטרה והפרקליטות שטיפלו בתיקי נתניהו נראות בדיוק אותו הדבר.

שיהיה ברור: אתר זה בכלל, ועבדכם הנאמן בפרט, מרבים לתקוף את אנשי רשויות האכיפה על טעויות, מחדלים ואף שקרים. אני לא חושב לרגע שיושבים שם מלאכי השרת או יצורי-על שאינם טועים. אבל בה במידה, אני לא סבור שכולם רשלנים, חובבנים או שקרנים. רובם המכריע אינם כאלה. ובעיקר, אני מבקש לבחון סוגיות לגופם של דברים ולא לגופם של אנשים.

האם ייתכן שהיו שיקולים זרים בחקירה נגד נתניהו? ייתכן. האם ייתכן שיש טעויות במסקנות? ייתכן. האם ייתכן שהוא ונאשמים אחרים ייצאו זכאים? ייתכן. האם ייתכן שעשרות החוקרים והפרקליטים שטיפלו בתיקים עשו יד אחת נגדו, תוך התעלמות מן הראיות והעובדות? ממש לא. קודם כל, זה עניין של היגיון פשוט: עשרות אנשים שכולם חושבים אותו הדבר? קבלו תיקון – שחלקם חושבים שמעשיו של נתניהו היו חמורים וחלקם חושבים שהם היו חמורים מאוד? מאוד לא סביר. אפילו דינמיקה קבוצתית ויישור קו לרוח המפקד אינם יכולים להוביל למצב כזה.

ראו לשם השוואה את ממשל טראמפ: עשרות אנשים בכל הדרגים עזבו אותו, כי לא הסכימו למהלכיו שלדעתם הם שגויים, מסוכנים ואפילו בלתי חוקיים. אז האם עלינו להאמין, כי במשטרת ישראל ובפרקליטות המדינה – שראשיהם הרבה פחות מפחידים מאשר דונלד טראמפ – לא נמצא אפילו אדם אחד, שיביע דעה הפוכה ויהיה מוכן גם להתפטר בגללה?

שנית, זה עניין של המעורבים בתיק. דעתי על שי ניצן ידועה: האיש שקרן כרוני ושחצן הבטוח שהצדק תמיד איתו. אביחי מנדלבליט הוא אדם ישר וערכי, אם כי ייתכן שהוא נתון לפחות חלקית בידי ניצן. אבל ליאת בן-ארי ויוני תדמור היו האנשים שהובילו את תיק הולילנד והכניסו לכלא את אהוד אולמרט. אז איפה בדיוק ההטיה שלהם – בעד נתניהו או נגדו?

"הציבור הכריע"
טיעון אווילי ומסוכן [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כאן הנימוקים של תומכי נתניהו מגיעים לשיא של אופורטוניזם. תחילה הם יצאו נגד פרסום כתב החשדות לפני הבחירות לכנסת ה-21, תוך התעלמות מכך שהיה זה נתניהו שהקדים את הבחירות בניסיון (כושל) למנוע ממנדלבליט לפרסם את מסקנותיו לפניהן. אבל אחרי שהליכוד ניצח בבחירות בחודש אפריל, נשמעו זמירות חדשות: הציבור בחר בנתניהו למרות כתב החשדות ולכן אסור להעמיד אותו לדין.

זהו טיעון אווילי ומסוכן, משום שהוא חותר תחת עקרון הפרדת הרשויות. כשם שתוצאות הבחירות אינן נקבעות באולם המשפט, כך הליך משפטי אינו מוכרע בקלפי. לפי הטיעון הזה, אם הציבור יבחר את משה קצב לראשות הממשלה – יהיה בכך משום זיכוי שלו. ואם ראש ארגון פשיעה ייבחר לכנסת, יהיה אסור לגעת בו משום שהציבור אמר את דברו. מגוחך? כן, בדיוק כך.

חוץ מזה, הטיעון הזה איבד את תוקפו לאחר הבחירות לכנסת ה-22. נתניהו לא ניצח בהן, ויותר נכון לומר שהוא הפסיד בהן. הציבור לא נתן לו רוב והוא נכשל במשימת הקמת הממשלה (בפעם השנייה ברציפות). אז אפילו אם מישהו פירש את בחירות אפריל כמתן חסינות לנתניהו, הוא לא יכול לפרש כך את בחירות ספטמבר. בית המשפט הוא שיפסוק, לא אף אחד אחר – לא התקשורת, לא המפגינים ואפילו לא הבוחרים.

תאריך:  01/11/2019   |   עודכן:  01/11/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תירוצי ביבי
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמתי לב
1/11/19 10:34
2
אורי פ
1/11/19 10:44
3
עו"ד בכיר
1/11/19 12:12
 
יוסי ר
1/11/19 17:24
4
ק.ר.
1/11/19 12:43
5
באום
1/11/19 13:08
 
חכם מרדכי
3/11/19 19:46
6
יוסי ריש
1/11/19 14:26
7
ע_הראל
1/11/19 14:32
8
אברהם 101010
1/11/19 15:12
9
קידי
1/11/19 15:50
 
עובד 1
9/11/19 23:58
10
ע_הראל
1/11/19 16:57
11
מגיב ותיק
1/11/19 22:41
12
צנחן
2/11/19 13:42
13
יאיר4
3/11/19 12:38
14
רוזן
4/11/19 12:19
15
פרשנדתא
5/11/19 01:43
16
ה.א
5/11/19 05:18
17
עע
5/11/19 13:55
18
אלטע קאקער
6/11/19 05:36
19
איששש
6/11/19 22:46
20
לא לפייסבוק
8/11/19 17:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
כותרות באתרי האינטרנט: התובעת בתיקי נתניהו חזרה מחו"ל לאחר שוויתרה על חצי שימוע. היא אספה כבר את כל נתוני השימוע וכבר יש לה/לצוותה מסקנות. הלו הלו הלו, זה שימוע או שיגוע? זה שימוע או פיגוע? זה שימוע או שיסוע?
שופט בית משפט השלום בתל אביב, עלאא מסארווה, קיבל (יום ד', 30.10.19) את בקשת המשטרה והתיר לה לבצע "חיפוש כירורגי" בטלפונים של ארבעת החשודים בהטרדתו של עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר. מסארווה קובע, כי המשטרה פעלה בצורה פגומה, אך שאין בכך כדי להביא לדחיית בקשתה.
30/10/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
איני מכיר את יונתן אוריך (לא זכור לי ששוחחנו אי-פעם. אולי לא זיהיתיו). ידוע לי כי היה דמות מרכזית במסע הבחירות של בנימין נתניהו, שלא היה מאוס ומכוער ממנו בתולדות המדינה. איני יודע כמה זה הוא, וכמה אחרים. אני מאמין, זו רק הערכה, כי פעילותו מול ביתו של עד המדינה שלמה פילבר נועדה להטרידו ועקב כך לגרום גם לשיבוש הליכי משפט.
30/10/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
זו התפרצות, מגיפה של ממש, זהו וירוס עתיק יומין והוא משתכלל, עובר אין ספור מוטציות והופך מהיר יותר מרגע לרגע. מערכות סימביוטיות שלמות קורסות אל תוך עצמן. לכולן מכנה משותף, אותו צורך מוזר בהדבקה חריפה. איש לא מחוסן. בניגוד לכל וירוס קטלני אחר, הנגועים לא מבקשים להחלים. מצבם מחריף, הסימפטומים קשים והם ממשיכים לנהל יחסי גומלין עם המחלה המשתוללת.
30/10/2019  |  קובי אפללו  |   יומני בלוגרים
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מותחת ביקורת עקיפה אך חריפה על שר המשפטים, אמיר אוחנה, בעקבות התקפתו חסרת התקדים על הפרקליטות בכלל ובתיקי בנימין נתניהו בפרט.
30/10/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il