|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

איש צדיק בדורותיו

בבואנו להזכיר צדיק מיד עולים וצפים מעשיו ופועלו בחייו, כאילו הצדיק חי וקים בקרבנו עדין. והרי בספר דברים שם משה אמר דברו האחרון לפני ותו והביא בפני העם את ספור היציאה מעבדות לחרות ממצרים עד הגעת בני ישראל לירדן ירחו הוא גבולה המזרחי של ארץ ישראל, שה' הבטיח אותה לעמו ישראל. הסיפור על משה לא נשמע כספור אגדה על אדם שלא היה חי וקים, הוא להפך הוא נשמע כחי וקים עדין בתוכנו ומשה מדבר אלינו ומעשיו ופועלו השאירו חותמם על עלינו ועל האנושות כלה
03/11/2019  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

הָבָה נִמְצָא הָאִישׁ הַצַּדִּיק בְּדוֹרוֹתֵינוּ
אֵין לַחֲדוֹל הִמַּצְאוּתוֹ חִיּוּנִית לְכֻלָּנוּ
הוּא נִמְצָא בְּקִרְבֵנוּ וּמְקוֹמוֹ לֹא נוֹדַע
וְקוֹלוֹ לֹא נִשְׁמַע מְחָשָׁשׁ פֶּן לוֹ יְבֻלַּע

וְעַל הָאָרֶץ נֶאֱמַר היא אוֹכֶלֶת יוֹשְׁבֵיהָ
אָדָם הִשְׁחִיתָהּ וְשׁוּב לֹא יָכוֹל בִּלְעָדֶיהָ
אַחֲרֵי הַמַּבּוּל הָאָדָם מֵהֵר לָשׁוּב לְסוּרוֹ
אָבָל הַפַּעַם גָּם לֹא נִמְצָא צַדִּיק בְּדוֹרוֹ

קַיָּם חָשָׁש שֶּאִם לֹא נֵטִיב לָלֶכֶת יָשָׁר
נָבִיא עָלֵינוּ סוּג שֶׁל מַבּוּל שֶׁבּוֹ נִתְבַשֵּׂר
לֹא בִּכְדִּי שָׁבִים לִקְרוֹא פָּרָשָׁה פָּרָשָׁה
לִזְכּוֹר שֶׁבְּשַׁחֲתֵנוּ שׁוּב הָאֵל לֹא יֶחֱשֶׁה

עַל כֵּן הִתְרוּ בָּנוּ נְבִיאֵינוּ שֶׁנֶּיַשֵּׁר דֶּרֶךְ
וְשֶׁלֹּא נַשְׁחִית שׁוּב וּלְתַאֲווֹת לִכְרֹעַ בֶּרֶךְ
נָשׁוּב אֶל מְקוֹר מַחְצַבְתֶנוּ וּבְלֵב תָּמִים
כִּי לֵב הָאָדָם גָּלוּי וְגָם יָדוּע לַמֶּרוֹמִים
זכר צדיק לברכה

עקר מעשיהם הטובים של צדיקים מְסֻפָּרִים וְסִפּוּרָם יוצר גם את תדמיתם שמלוה אותם עד יומם האחרון, לא רק זה אלא שמוסיפים בני אדם להזכירם אחרי מותם ביראה ובכבוד, על זה אמרו חכמינו "אחרי מות, צַדִּיקִים אֱמוֹר". כלומר בבואנו להזכיר צדיק מיד עולים וצפים מעשיו ופועלו בחייו, כאילו הצדיק חי וקים בקרבנו עדין. והרי בספר דברים שם משה אמר דברו האחרון לפני ותו והביא בפני העם את ספור היציאה מעבדות לחרות ממצרים עד הגעת בני ישראל לירדן ירחו הוא גבולה המזרחי של ארץ ישראל, שה' הבטיח אותה לעמו ישראל. הסיפור על משה לא נשמע כספור אגדה על אדם שלא היה חי וקים, הוא להפך הוא נשמע כחי וקים עדין בתוכנו ומשה מדבר אלינו ומעשיו ופועלו השאירו חותמם על עלינו ועל האנושות כֻּלָּה. הלא הקב"ה ברא את העולם ושם אדם בתוכו לחיות חיי נצח, מה עשה אדם חטא הוא תחילה וצאצאיו אחריו חטאו עד עשרה דורות, לאחר מכן שִׁיחֵת העם דרכו ומעשיו עד שגרם שהקב"ה יצטער על שברא את האדם, וגרם לכך שאלוהים גמר אֹמֶר להחזיר את הארץ כֻּלָּהּ לתוהו ובוהו כפי שהתה בְּבֶרֵאשִׁית בטרם בראה ועשה סדר בה. זה שקרה גם אחרי יציאת העם ממצרים, העם חזר לסורו וחטא בחטא העגל. ישראל שוב הכעיס את אלוהים באמרו למשה שהיה עלהר סיני בדברו עם האלוהים: לך רד כי שחת עמך (שמות לב/ז) השחיתות והחמס והגזל הביאו את האדם שברא אלוהים לשפל. ותקופות השפל היו ארוכות מתקופות ההתעלות. זה קבל ביטוי בעשרת הדורות שנזכרו עד נח כלומר מִיַרְדְּ שֶׁסִמֵּל ירידת המוסר ולאחר מכן מתושלח, שהאריך שנים, ללמדך כי השפל והרע נמשך יותר מהטוב. רק הודות לברית שכרת ה' עם כל-בשר אשר על-הארץ (ט/יז) העולם הוסיף להתקים אחרי המבול. אך הָרֹעַ שעשה האדם גם הרעה הוסיפו להתקים ובסוף פרשת בראשית נאמר: וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום. (ו/ה) וַיִּנָחֶם הקב"ה, כלומר התחרט על שברא את האדם, שבגלל מעלליו עומדים למות כל חי וכל חיה אתו. אלא שהקב"ה למד אותנו משמעות הרחמנות, אחרי שבחמתו הביא מבול על הארץ להמית כל החי. אך מִשֶּׁשָכְכָה חמתו: ויאמר ה' אל לבו לא אֹסִף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעריו ולא אֹסִף עוד להכות את-כל-חי כאשר עשיתי. עֹד כָּל יְמֵי הארץ זֶרַע וקָצִיר, קֹר וָחֹם. קַיִץ וָחֹרֶף. וְיוֹם וָלַיְלָה לא יִשְבֹתוּ. (ח/כא,כב) אך גם נטל מאדם את אשר הבטיח לו- כאדם הראשון ואמר לו מעתה: בזעת אפיך תאכל לחם עד שובך אל האדמה כי ממנה לקחת כי עפר אתה ואל עפר תשוב. (בראשית ג/יט) ולא יחזור המצב של טול ואכול באין דאגה. מעתה על האדם בזכת אפיו יאכל לחם וחיה במסגרת מסודרת בעבודה במנוחה ובמעשיו.

ויברך אלוהים את נח ואת בניו

אחרי המבול בצאת נח מהתיבה הוא וכל אשר היה עמו, ברך הקב"ה את נח ואת בניו באמרו להם: פרו ורבו ומלאו את הארץ ומוראכם וחתכם יהיה על כל חית הארץ ועל כל עוף השמים ועל הרמשים ועל הדגה. אלא שזה צריך להעשות לפי כללים שקבע הקב"ה לנח ולבניו בטרם ניתנה תורה, שקבלו בטוי בקיום שבע מצוות כפי שמנה אותם הכתוב הן "שבע מצוות בני נח" 1. אסור עבודת אלילים. 2. אסור גלוי עריות. 3. אסור שפיכות דמים. 4. איסור איבר מן החי. 5. אסור ברכת השם (בלשון סגי נהור אסור קללת..) 6. אסור גזל, 7. לשים דַּיָּנִים לשפוט בין אדם לחברו. חשוב מאוד בימינו לראות עד כמה חשובה בעיני אלוהים החק והשפיטה ומינוי דינים לשפוט את העם. אם נתרכז בתפקיד הַדַּיָּנִים נמצא כי אלה צריכים להיות מנותקים מכל השפעה, ולעתים צריכים לשפוט ולפסוק דין, בניגוד לנטיתם לבם הפרטית, ורק הדין והמשפט צריך להיות נגד עיניהם, כידוע האדם אצל עצמו יותר מאצל זולתו, וכאן הוא נדרש לשפוט משפט צדק אף אם לעצמו היה רוצה אחרת והאמירה: ויברך אלוהים את נח ואת בניו (ט/א) רק אם ילכו עם האלוהים ולא יפרו חוקיו ומשפטיו. יחד עם זה כפי שנוכחנו לדעת מן הכתוב - בין השורות כי אלוהים הכיר את חולשתו של האדם, לכן צוהו בכל פעם כשיש פיתוי להפרת בריתו של האלוהים לזכור את האמור: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם. רש"י אומר השחיתות שהאדם עשה אִכְזְבָה את הקב"ה. ומדגים זאת בחטא "גילוי עריות" ולזנות אחר עבודת אלילים שפשתה לפני המבול בארץ שנאמר: וַתִּשָּחֵת הארץ לפני האלוהים. . . . כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ (ו/'א,יב) רש"י נהג לפרש עם אסמכתא מהפסוק עצמו מן המלה הכתובה בפסוק: ויאמר אלוהים לנח קץ "כל בשר" בא לפני.(ט/יג) כלומר קץ האדם מכאן אומר: "תאות"בשרים",ומכאן מגדיר זאת כגילוי עריות ומעשי זנות, אשר הביאו הקץ על האנושות ולא רק אלוהים, אלא גם מעשה האדם גזר את גורל האנושות.

המאמין קל לו לקים כל מצוה קלה כקשה

בְּדַבֵּר אלוהים אל נח שראה בו צדיק הדור, נִכַּר מבין השורות כי הקב"ה גמר אֹמֶר לשים קץ לעולם שנאמר: אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים, נראה הקב"ה מבין הַשִּׁטִּין כי לא שלם עם המעשה שגמר אֹמֶר לעשותו, לכן מצא את נח שבעצם איננו שונה מבני דורו, ברם רצונו של אלוהים לקים את העולם אולחדש קיומו ולא רצה את אשר גזר באמרו: " אמחה את האדם אשר בראתי..." נראה הקב"ה חס על יצירתו חס על האדם ועל החי ונמלך בדעתו ובחר בנח שהוא יוסיף לקים את הבריאה. באמרו לו: עשה לך תבת עצי גפר קנים תעשה את התיבה ...(ו/יד) זו תבת נח שמסמלת כי אלוהים נמלך בדעתו. זה אמור ללמדנו כי על האדם לא ללכת אחר כעסו וחמתו, עליו לחכות עד שתשוך חמתו. זה קורה יום יום בין בני אדם, קורה שאדם מרב כעסו מבקש "לטרוף" את זולתו הפוגע בו, ואינו לא נוהג כפי שנהג אלוהים כמספר בפרשת נח,. כאשר שככה חמתו חזר בו, כאומר לעצמו האם בגלל כעסי אמחה את אשר יצרתי בעצמי. נשוה זאת אל התיבה שֶׁנֹחַ בנה ואילו האנשים שראו אותו בונה אותה לא מהרו להכנס לתיבה גם בתום בניתה מדוע ? כי היו חלשי אמונה. לא האמינו במה שעתיד להתרחש. מכאן רק המאמין ומקים מצוה אף אם נראית לא סבירה נִצַּל למאמין קל לקים כל מצוה קלה כקשה. לכן תמהו חז"ל: בני דור נח רואים את אשר עושה ואינם נדחקים לתיבה להנצל? אכן כי לא האמינו בכוחו של האלוהים. על האגדה הקב"ה הקיף את התבה בְּדֻבִּים ואריות שטרפו האנשים שנסו להכנס לתיבה. גם נח התמהמה להכנס לתבה עד שדחקוהו המים להכנס, כי הוא היה עצמו קְטַן אמונה למרות שכנה אותו הכתוב איש צדיק בדורותיו. אך הפרוש התמוך בנח היא חכמתו, כי בהתמהמהותו הסיח דעתם של האנשים ולא נדחקו להכנס לתיבה.

מַעֲשֶינוּ וְדֶרֶךְ הִתְנַהְגּוּתֶנוּ הֵם קוֹבְעִים אֶת אֹרַח חַיֵּינוּ
זֶה הוּכַח עוֹד מִבְּרֵאשִׁית עַד שֶבָא נֹחַ הַתֵּבָה לְהַשִּׁיט
וּבָא אָז הַמַּבוּל וְלֹא הוֹעִיל וְהָאָדָם שַׁב לְסוּרוּ וְהִפְלִיל
זֶה גַּלְגָּל שֶׁמֶסוֹבְבתוֹ הָרוּחַ עוֹד אָז בעת הַמַּבּוּל בִּימֵי נֹחַ

אַף עַל פִי כֵן תִּתַּם הַיְּגִיעָה וְאַף בֹּא יָבוֹאוּ יְמֵי רְגִיעָה
בְּמִגּוּר רֶשַׁע אֵינֶנּוּ עָם בָדָד וְנֵשֵׁב בְּקֶרֶב עַמֵּי תֶּבֶל יַחַד
וְכֹל הַרוֹקֵם מְזִמָּה יְשַלֵם עַל מַעֲלָלָיו וַהֲבָלָיו שֶׁחוֹלֵם
וְהָרֶוַח וְהָהַצָּלָה יִהְיוּ בַּזְמָן בְּסִימָן בְּרִית הַקֶּשֶת בְּעָנָן
זוֹ הָעֵת לְהַעֲלוֹת זֶכֶר לוֹחֵם רָם שֶׁבֶּן עַוְלָה בוֹ פָּגַע

אָכֵן זֶה נָכוֹן לָשׁוּב וּלְהַזְכִיר הַמְּאוֹרַע אֲשֶׁר בְּתוֹלְדּוֹת עַמֶּנוּ בָּעֲבָר קָרָה וְאֵרַע
קַם חֶלְאַת אָדָם רָשָׁע נִתְעַב פֶגַע רַָע וְרָצַח מַצְבִיא מַנְהִיג אִישׁ דָגוּל נוֹדַע
עֲלֶינוּ לְהַתְרִיעַ וּבְקוֹל רָם לְהַשְמִיעַ אַזְהָרָה פֶּן רוֹצֵחַ תוֹרָן נִתְעַב שׁוּב יוֹפִיע
וְיָשִׂים אֶת עַצְמוֹ לוֹחֵם צֶדֶק מַתְרִיעַ וּכְמָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד שֶׁבָּא לִגְאוֹל וּלְהוֹשִׁיעַ
אֶת זֹאת נִזְכּוֹר וְאַל נִשְׁכַּח אֶת רָבִין הַמַּנְהִיג שֶׁנִרְצַח
וּכְמוֹ עֲמָלֵק שֵׁם רוֹצְחוֹ מִסֶּפֶר הָחַיִּים יִמַּח וְּנַׁשֵּנֵן שׁוּב וָשׁוּב לְהַסָתָה בַּל נַאֲזִין כִּי דִּבְרֵי מְשִׁיחֵי הַשֶּׁקֶר הָרֶצַח הַבָּא מֵזִין אַל יְפַתּוּנוּ חַטָּאִים בְּמֶתֶק שְׂפָתַַיִם בְּפָסְקָם זֶה הַדִּין

תאריך:  03/11/2019   |   עודכן:  03/11/2019
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקומדיה המוסיקלית "אפס ביחסי אנוש" בביתו המחודש והנוצץ של תיאטרון בית לסין בדיזנגוף, לבטח תהיה להצגת-קאלט. יצירתו של אורן יעקובי על בסיס הסרט המצליח, היא משהו בפני עצמו: יצירה המעבירה ביקורת מושחזת על מצב הבנות המשרתות בצבא והיחס כלפיהן - דבר שלא השתנה כמעט מאז קיים צה"ל. הבימוי הנפלא של עידו רוזנברג עם המוזיקה והשירים של עילי בוטנר סוחפים את הצעירים. הנוכחות בכל דקה של הכוכבות הצעירות המתסיסות ומרגשות ביותר והכוריאוגרפיה היפהפיה של עוז מורג - מעניקים לצופים חוויה מענגת במיוחד.
אנחנו כבר מורגלים בתעתועיו של ביבי וכבר ראינו לאיזה שפל הוא מוכן לרדת בכדי להחזיק עוד קצת בהגה השלטון ובעיקר בתואר "ראש הממשלה", לגור בבלפור מוקף חנפנים ומאבטחים, לעופף מדי פעם בטיסות יקרות ומיותרות אל מנהיגי עולם (היום הוא מתהדר במטוס חדש, עם או בלי מיטה לגברת) ולהתהדר בקרבתו המדומיינת אליהם, עד שהוא חש עצמו כאילו גם הוא מנהיג מעצמה גדולה.
03/11/2019  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
בלילה בו נרצח יצחק רבין נוחו עדן, נולדה הקונספירציה, לא אחת, הקונספירציות, שתבעו מן הציבור להשתכנע כי מה שאירע לעיניו איננו אלא מציאות מדומה-היום אומרים אלטרנטיבית- והונאה בקנה מידה חובק עולם המשטה בתמימי הארץ ובתמימים באשר שם הינם. האמת האחת, המוסכמת, הייתה ועודנה כי המת הוא רבין. גם לזה יש כבר חוברי חבר ויידעונים המטילים בכך ספיקות בסתר. הקונספירציות היצירתיות עתירות הפנטזיה כמו קדמו לרצח עצמו. הן היו מוכנות, אם לא בנרטיב המדויק, ברוחן. החיים, כבר אז לפני קרוב לרבע מאה, תעתעו בכל. אנשים ניצבו מול מציאות שהם יצרו ויידו בה בליסטראות. כיכר הייתה חזית. הסתה - מלחמת מצווה. העבר היה בגידה. העתיד שוד. ההיסטוריה הוקעה כמסכת של שקרים מטעם והמצור על המחר היה בוטה ומחוצף. שיר השלום היה פגני, עבודה זרה בריש גלי. הכדורים היו סרק סרק. המוות, כתב אשמה על החיים, הרצח עצמו קונספירציה של הימין להוציא את השמאל מכלל ישראל, של השמאל להוציא את הימין מכלל ישראל, ניסיון חיסול המוני,הדדי, של הכל בכל. יגאל עמיר כבר לא היה ולא נברא אלא משל היה. בליל הרצח עצמו כהר. "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה", כבר הייתה לווידוי כוזב.
03/11/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
והשבוע על הימצאות הכוכב מרקורי בנסיגה במזל עקרב. כוכב התקשורת מרקורי נמצא בנסיגה במזל עקרב ויימצא שם עד לתאריך ה-21.11.19. המזלות שיחושו בצורה החזקה ביותר את השפעת הכוכב יהיו המזלות הבאים: עקרב, שור, דלי, אריה, תאומים וטלה. שאר המזלות יחושו בכך דרך קירבה לאנשים אחרים, אך לא באופן אישי מדי. גם בסיום תאריך הנסיגה הרשמי ייקח עוד כמה ימים ולעיתים עד כשבוע, עד אשר דברים יחזרו למסלולם הרגיל.
03/11/2019  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים
ארה"ב הצטרפה לעמים הנאורים כמו דנמרק, שוויץ, צרפת, בלגיה, קנדה, גרמניה, 30 מדינות המכירות ברצח העם הארמני על-ידי הטורקים, בראשית המאה הקודמת.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il