|
חשש מבריחת נוסעים לחברות תעופה מתחרות
|
|
|
|
|
ההסתדרות הכריזה (יום ה', 09.08.07) על סכסוך עבודה בחברת התעופה ארקיע, לראשונה ב-25 השנים האחרונות. השבתת פעילות החברה - או אף שיבושים, עלולה לגרום לבריחת נוסעים לחברות מתחרות בקווים הפנימיים והבינלאומיים.
הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי אישרה את הסכסוך במשאל טלפוני. יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר כי הוא מקווה שעתה תכנס ההנהלה למו"מ רציני עם ההסתדרות והעובדים כדי שההסתדרות לא תצטרך להפעיל צעדים ארגוניים. אדרי הוסיף: "מזה תקופה ארוכה מתקיימת סחבת מכוונת מצד הנהלת ארקיע בכל הקשור לקיום הסכמים מול עובדיה, לרבות ביטול חד-צדדי של נוהגים ומנהגים ששימורם עוגן בהסכמים".
בארקיע מועסקים 615 עובדים, שרובם בהסכמים קיבוציים וחלקם בחוזים אישיים. החברה הופרטה על-ידי המדינה בתחילת שנות ה-80, משפחת בורוביץ רכשה 75% מהחברה והעובדים קיבלו 25% מהבעלות. בשנת 2005, כשרכשה משפחת בורוביץ את אל-על הועברה הבעלות על ארקיע למשפחת נקש, ששולטת כיום ב-70% מהחברה לעומת העובדים ששולטים ב-30%.
עד לשנת 2006 היו יחסי העבודה בחברה תקינים. מאז העברת הבעלות בחברה למשפחת נקש הדרדרו יחסי העבודה וההנהלה עושה כל שביכולתה, לדברי ההסתדרות, כדי לפגוע בעובדים. ההסתדרות מנהלת מו"מ עם ההנהלה מזה זמן רב, אולם המו"מ הגיע למבוי סתום.
יש לציין כי בהסכם העברת הבעלות בין בורוביץ לנקש נקבע כי כל ההסכמים והנוהגים שהיו בחברה יישמרו. יתרה מזאת, ההסכם קובע כי החברה תאפשר לעובדים המועסקים בחוזה אישי לעבור להסכם קיבוצי אם יחפצו בכך. אדרי אומר כי ועדי העובדים ביקשו לעבור להסכמים קיבוציים וההנהלה היתה אמורה לבצע את ההעברה כבר בחודש אפריל השנה, אולם טרם מימשה את התחייבותה.
כמו-כן מחייבים ההסכמים הענקת תוספות שכר של 4% בכל שנה לעובדי הקרקע, המשתכרים שכר נמוך, אולם ההנהלה לא משלמת את התוספות ואף חייבת לעובדים תוספות עבור חודשים קודמים. ההנהלה אף לא מקיימת את חלקה בהסכם בכל הקשור לנושאי רווחת העובדים, ואף מקצצת את סכומי ההוצאות הניתנים לעובדים בעת שהייתם בחו"ל.
אדרי מציין כי העובדים קיימו את חלקם בהסכם מעל ומעבר. "בהסכם המכירה נקבע, בהסכמת העובדים, כי 13% מהעובדים יפרשו. העובדים מילאו את חלקם והסכימו לפרישה כואבת מעבר למה שסוכם. לעובדים האלה לא מגיע יחס כל כך חד-צדדי ומחפיר מצד ההנהלה", אומר אדרי.