|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

אחריות אישית - מסד לאזרחות דמוקרטית

חובה להתחיל מאמירה ברורה: דמוקרטיה אינה יכולה להתקיים ללא דומיננטיות ומעורבות שוטפת של הציבור המגדיר וחי אותה. דמוקרטיה אינה קיימת כאשר העם איננו הריבון בה. כל מה שקורה בדמוקרטיה, הוא בראש וראשונה אחריותו של "בעל השליטה"; מוסדות השלטון הם עושי דברו ולא להפך
04/12/2019  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

אחת הטענות השכיחות בשיח של ימים אלה, היא שהציבור רוצה ממשלה מתפקדת, שתטפל בבעיות החשובות והבוערות של הביטחון הלאומי, המשק והחברה ושתביא תוצאות. טוב ויפה; הציפיות מובנות לחלוטין. מה שאינו מובן הוא התנהלות הציבור מול רצונו, וחוסר הבנתו שהתנהלותו ולא ציפיותיו היא שתכריע מתי ועד כמה תתמלאנה משאלותיו.

כאשר למעלה מ-30% מהציבור1 אינם טורחים ללכת להצביע, כאשר חלק ניכר מהמצביעים אינו מצליח להבחין בין עיקר לטפל וסומך על יריביו שיעשו עבורו את העבודה, רוב הציבור מתנהל באופן בלתי-רציונאלי. רוב זה אינו יכול לסמוך אפילו על בורא עולם, שהרי הבורא הוא שהפקיד בידיו את הזכות להכריע, בגבולות אנושיים, בגורלו. על פרשת דרכים מעין זו, עומד לנגד עיני המשפט היהודי המונומנטלי: הכל נקבע והרשות נתונה. לדידי, פרושו "המודרני" של משפט זה הוא שלכול פעולה יש תוצאה וגם מחדל או הימנעות מפעולה, נחשבים לפעולה; את המילה פעולה ניתן להחליף ב"בחירה". אפשר שדווקא היא מייצגת טוב יותר את ההוויה בה אנו חיים, בשל שפע האירועים והשינויים המאפיינים אותה.

אחר עשר שנות כהונה כרה"מ, אם נתניהו אינו מספיק טוב לתפקיד, מדוע לא הודח בקלפי באחד ממחזורי הבחירות האחרונים? אך אם "נהפוך הוא", מדוע לא הוענקה לו עדיפות ברורה על יריביו, כך שיוכל להמשיך ולשרת ביעילות את הציבור? זו בפירוש התנהלות בלתי-רציונאלית. השאלה מה חושב היועץ המשפטי או הפרקליט הראשי אינה חשובה כלל. בשאלות אלה יש לטפל על-פי החוק, לשם כך הוא נועד. שאלת ההתאמה היא כללית וכוללת ויש לשקלל בה את כל הידוע לציבור בעת ההכרעה. התנהגות בלתי-רציונאלית, תוביל ברוב המכריע של המקרים לתוצאה בלתי-רצויה לציבור, שכן רציונאליזציה נוצרת ע"י רמת המתאם בין התאמת מועמד לדימוי של "מועמד אידאלי" מצד אחד, בהשוואה למועמדים האחרים. כאשר החלטות, בדרך של בחירה או בדרך של הימנעות מהחלטה, מובילות למבוי סתום של חוסר הכרעה, הציבור אחראי לכך והוא שצריך לשאת בנטל.

אחד היסודות הבסיסיים והחיוניים ביותר לדמוקרטיה, הוא הקשר בין דרך קבלת ההחלטות - באמצעות רוב הציבור - להתחייבות מראש לקיים את ההחלטות שתתקבלנה.

"החיים אינם פיקניק" בראש וראשונה משום שהם מלאי דרישות מנוגדות שנחוץ להכריע ביניהן. מנגנוני ניהול החיים הציבוריים, בדומה למבנה האישיות הפרטית של כל יחיד בחברה, חייבים לספק את המענה לכושר ההתמודדות הנחוץ, כך שהחברה תוכל לפעול ולהתקיים כאורגן אקטיבי. דמוקרטיה מאובנת היא דמוקרטיה בגסיסה או כזו שכבר עברה מן העולם ועדיין אינה מודעת לכך. חיים דמוקרטיים מחייבים חינוך להכרה והבנה של תפקידי היחיד בחברה ושל חשיבותם של יחסי הגומלין בינו לבין המוסדות החברתיים. עניין זה חיוני לא פחות מעצם ההשתתפות בתהליכי ההכרעה המוסדרים (בחירות).

מהשיח הציבורי בשנת המשבר 2019, עולה שהעם מבולבל. בחיתוך גס ניתן לומר שיש בו 4 מגזרים לא שווים במספרם, שהאופי המייחד אותם שונה בין אחד למשנהו, אולם התוצאה הסופית זהה בכולם: נטייה לכאוס. אובדן שליטה, בין אם הוא נובע מבלבול מושגי, העדר כושר התמודדות או חולשה אובייקטיבית, מפורר את הלכידות החברתית ואת חוקי המשחק המקובלים.

מגזר ראשון, קשור בהבנת מושג הריבונות והריבון ובקשר שביניהם לבין תפקידי האזרח הבוחר. השני, קשור בהבנת תפקידי רשויות הממשל ויחסי הגומלין ביניהם. השלישי, בשאלה מהו חוק, מיהו המחוקק, מי האוכף וכיצד ומהם תחומי האחריות והסמכות של כל אחד מגורמים אלה. הרביעי, נוגע להבדלים בדמוקרטיה בין מוסדות נבחרים לאלה הממונים ובין מוסדות המופקדים על קביעת ומימוש המדיניות הלאומית, לאלה המופקדים על בקרתם.

בתחום הרביעי פועלת התקשורת - "כלב השמירה של הדמוקרטיה" - על גווניה השונים, אשר משימתה הדמוקרטית העיקרית היא לקשר בין הציבור לתשתית הממשלית וליידע את הציבור באשר לכל תחומי החיים והעשייה במדינה כולל תפקוד רשויות השלטון. דווקא בימים טרופים אלה, צריך להדגיש שהמידע חייב להיות אמיתי, אמין (בדוק), שלם, אובייקטיבי והוגן. בכל מקרה שאחד מתנאים אלה אינו מתקיים, מועלת התקשורת בתפקידה "כרשות יוצאת דופן" במערך הדמוקרטי. תקשורת טובה מחייבת שיהיה גורם מוכר וידוע שיבקר את פעולתה. תנאים אלה, לפחות בחלקם, מופרים בשיטתיות.

איננו דנים בתקשורת כדיסציפלינה אלא בתפקודה במערכת הדמוקרטית. אי-אפשר שלא לציין ששינויים טכנולוגיים ותקנוניים (רשתות דיגיטליות ומאגרי נתונים אלקטרוניים לצד תשתיות אינטרנטיות המחברות כמעט כל מקום בעולם לזולתו), פוגמים באופן חמור בכללים הנ"ל. יכולות בלתי מבוקרות הן הפיתוי הגדול ביותר לשולטים בהן, לנצלן לטובתם מכל בחינה אפשרית.

מערכי תפוצת המידע פועלים באופן בלתי אמצעי כמעט על כל פרט בחברה, ועושים זאת במסלולי השפעה רציונאליים ובלתי-רציונאליים. רשתות האינטרנט פונות לכל יחיד בכל מקום באופן שוטף וכמעט בכל נושא שעל סדר היום. הגישה הכלכלית של שוק חופשי (בעבר: קפיטליזם), מעצימה מגמות אלה, משום שמחד היא דוחפת את התשתיות הציבוריות היקרות להפרטה מוכוונת רווחיות, ומאידך היא מרופפת את השליטה והבקרה הציבורית על מערכים אלה. השילוב החדש הופך את בעלי השליטה על ערוצי התקשורת לבעלי עוצמה יתרה ואותה למכשיר הפרטי החזק ביותר בנמצא. אם בעבר נדרשה למימוש השתלטות זו - שהיא ברובה עויינת - תשתית פיסית מורכבת ויקרה, הרי שכיום, בעזרת לווינים המצב כאוטי ורגיש הרבה יותר.

שכרון הכוח שהתקשורת מעניקה לבעליה, הופכת אותם באמצעותה לשחקנים פעילים במגרש הפוליטי והכלכלי (פוליטי במהותו). באמצעותה הם מערבלים את כללי המשחק ומטשטשים את גבולותיהם, בין אם מתוך נוחות וניצול היכולות הכמוסות בה, ובין אם מפני שאינה מסוגלת מבחינה טכנית לספק מידע הגון והוגן. שליטיה הפכו זה מכבר למעמד אליטיסטי חדש, שמהווה את אחד הכוחות הבלתי-פורמליים החזקים ביותר בחברה הדמוקרטית. ככזו היא משתתפת פעילה ועוצמתית בתהליכים המעצבים את דעת הקהל.

ספק אם הציבור הרחב מודע דיו לכך. נראה שרובו עדיין מקבל את מסרי התקשורת כזרם נתונים ועובדות בדוקות ומכאן השפעתה בקלפי. במקרה נתניהו, למשל, נחלקות הדעות בין שתי עמדות: תמיכה בחפותו עד להוכחת אשמתו במשפט (זכות החפות), כבסיס לשימור המשך כהונתו כראש ממשלה. מולה עומדת הדעה (כחול-לבן), הגורסת, שלא החוק קובע אלא עמדתה המוסרית של המפלגה. תפוצה רחבה של עמדה זו, מהווה שטיפת מוח שמנוגדת לחוק.2 התקשורת אינה בוחלת ביכולתה להפוך באופן מעשי, ל"דיבר ה- 11" של החיים הציבוריים. הואיל ואינה נבחרת ע"י הציבור, לכאורה אין היא חייבת לו איכות מקצועית בלתי-מתפשרת כהפרדה בין ידיעות לדעות, אמינות המידע ואמת הפרסום. בכדי לשמר את מעמדה היא רומסת כל מי שמנסה לקרוא אותה לסדר.

אין ספק שהמחוקק (נציג הריבון) חזק ממנה; מצב הבא לכלל ביטוי רק כאשר הוא פועל באופן מסודר ומאורגן, מבלי להתבלבל מזעקות השבר של "הקוזאק הנגזל".

הערות

1. בבחירות האחרונות (הכנסת ה-22) השתתפו 69.8% אחוז מבעלי זכות הבחירה. קרוב ל-30,000 בוחרים נפסלו וכ-130,000 אבדו במפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. הקולות האבודים שווים הללו שווים כ-4 מנדטים!

2. שטיפת מוח היא ביטוי הבא לציין מצב בו מידע חוזר המגיע לתודעתנו מתקבע בה בתהליכים שאינם קוגניטיביים, ובמקרים רבים מעצב את התגובה האישית, משום שהמוח מתעייף מביצוע חזרה על ניתוח המידע ומניח למנגנוני האיחזור האסוציאטיביים לשלוט בתגובותיו.

תאריך:  04/12/2019   |   עודכן:  04/12/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחריות אישית - מסד לאזרחות דמוקרטית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
5/12/19 12:35
 
רפי לאופרט
5/12/19 20:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעקבות הצפייה בטלוויזיה ברשת "כאן" בסרטון על עולמו החרב של ילד, שנולד בישראל ומתגולל היום ברחובות מנילה, שאת שפתה אינו מכיר, אני מודה למשורר ולמשפטן ד"ר אורי וייס ממכון ואן ליר, שהפנה את תשומת לבי למסכת פסחים קי"ג ע"א, בה אנחנו קוראים דברי אזהרה חמורים מאד, שאל לנו בני ישראל להתגרות ולפגוע בנשמת ילד מילדי הגויים, אל לנו להכתים את חיינו בחטא החמור של הכאבה ופגיעה בילד נוכרי. התלמוד מחייב אותנו להיזהר מכל משמר שלא נעלה על שרטון הפגיעה בנשמותיהם של ילדים נוכריים, כי זה שרטון מזוהם.
אדם שאביו ואמו וסבו וסבתו וכל שקדמו להם והתפללו 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב', וקראו בליבם 'ק֚וּמוּ וְנַעֲלֶ֣ה צִיּ֔וֹן' שקרא ירמיהו הנביא, והוא עצמו אינו מתפלל עוד לשוב כי הוא בעירך ציון בגופו ובנשמתו, מעבר לנכסף, מצידו האחר של גשר הכמיהות, ומקיים עצמו ואת בניו אחריו בארץ - למה זה הוא 'ציוני' כאבותיו, למה זה 'יקווה' להיות עם חופשי בארצו והוא חופשי בארצו, למה זה הוא דבק להיקרא 'ציוני' ולא פשוט 'ישראלי', 'יהודי ישראלי' ברוך השם, אחרי דורות הרבה של כיסופים, אדם החי את יהדותו מהישראלית ואת ישראליותו היהודית בכל רמ"ח ושס"ה אבריו וגידיו, לא די לו?!
04/12/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
הבמאי ניק ברומפילד הכיר את מריאן באי היווני הידרה, כשהיה בן 20 ומתעד כעת את אהבתם של לאונרד ומריאן בסרט דוקומנטרי, ארכני מעט, המאליל את מריאן, המוזה של לאונרד. הבמאי מזכיר, אך לא מתייחס לעומק ליהדותו והשפעתה על שיריו. כהן בילה 5 שנים במנזר בודהיסטי וכשיצא ראה שמנהלת הכספים שלו בזבזה את כל הונו. בגיל 70 נאלץ לצאת למסע הופעות כדי לממן את חייו, ותוך זמן קצר כבר היה לו מטוס פרטי ו56 מלווים. הסרט שם דגש יתר על הדיכאון שלו, החיפוש עצמי, האובססיה לסקס והמאהבות הרבות שהיו לו, ומעט מדי על השירים שלו, וחבל.
ב-1993, ב-1995 וב-2005 נסוגה ישראל מ-40% מיו"ש וכל רצועת עזה, ובכך הפכה אזורים אלו לזירת חינוך לשנאה וטרור פלשתינים חסרי-תקדים, הנתמכים על-ידי אירן, טורקיה וקוריאה הצפונית.
04/12/2019  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
חגיגה דמוקרטית לפעמים בצורת יריד עם דוכנים ובלונים ולפעמים עם פתקי הצבעות בלבד. בפריימריז בוחרים את הנציגים הנבחרים ברשימת המפלגה, כולל את העומד בראשה לראשות הממשלה. אבל, יש מפלגות שמדלגות על שלב דמוקרטי זה וראש המפלגה קובע את הרשימה. קובע גם את התקנון הצפון קוריאני, מקפיץ מקורבים ומקורבות, ומשגר מסרים של דמוקרט דגול שלפיד החרות וחופש הדיבור וחזקת החפות הם כוכבים על דגלו ולא ברווז או גנץ עיתונאי. ויש מפלגות שהרבנים קובעים את ההרכב והדרך וגם הם במשחק הדמוקרטי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il