|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שישה בשישי

האדמו"ר מבלפור

הציבור הימני בכלל והדתי-לאומי בפרט מתקשים להסתגל למחשבה שמישהו יכול להחליף את בנימין נתניהו. זה מזכיר תפישה חרדית כלפי רבנים, הבאה במקום התפישה ההגיונית, העובדתית וגם היהודית: לכל אדם יש תחליף
06/12/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
להיגמל מנתניהו [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]


ההתלבטות
ויתור על שיקול דעת [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

נכון לכתיבת שורות אלו, בנימין נתניהו מגלה נאמנות מפתיעה לבלוק הימין ומסרב להיכנס בלעדיו לממשלת אחדות. ייתכן כמובן שזהו רק תירוץ לסיבות האמיתיות בעטיין נתניהו מתעקש לכהן ראשון כראש הממשלה; כפי שכתבנו השבוע, ייתכן מאוד שהוא רוצה להבטיח שמשפטו יתנהל בפני הרכב בבית המשפט המחוזי בירושלים ולא בפני דן יחיד בבית המשפט המחוזי בתל אביב. אך מכל מקום, במבחן התוצאה, נתניהו אמר לבני גנץ: הליכוד זה אומר גם החרדים, הבית היהודי והימין החדש.

גם גוש הימין מגלה נאמנות דומה ומסרב להמליץ על גנץ לראשות הממשלה. אך לפחות פה ושם נשמעים קולות השואלים, האם יש להמשיך עד אין קץ בדבקות בנתניהו. חגי סגל, העורך הראשי של מקור ראשון ועיתונאי בעל חשיבה מקורית, כתב במפורש בשבוע שעבר: עם כל הצער שבדבר, מחנה הימין צריך להיפרד מנתניהו. אחרת, הזהיר סגל, הוא ישלם מחיר כבד מאוד של אובדן השלטון.

אני מציע לראות את ההתלבטות הזאת כחלק מתופעה רחבה יותר העוברת על הציונות הדתית בשנים האחרונות: דבקות-יתר ברבנים. מה שאפיין עד לאחרונה את הציבור החרדי, הופך לנחלת חוגים מתרחבים בציבור הדתי-לאומי, או ליתר דיוק – החרדי-לאומי (חרד"לי). נתניהו כידוע רחוק מאוד מלהיות רב, אך יש דמיון בין ההתגייסות העיוורת לטובתו לבין אותה הליכה אחרי רבנים: ויתור על שיקול דעת עצמאי ועל חשיבה ביקורתית, והטלת האחריות על מי שאין זה תפקידו (רבנים) או ששוב אינו ראוי לכך (נתניהו).

מה שואלים
הרב אבינר. לא תפקידו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

רב אינו האדם שאותו יש לשאול בנושאי בריאות והוא אינו סמכות בנוגע לעבירות פליליות. כהן החושש לבצע החייאה הוא פושע מבחינה הלכתית וחוקית. מי שמוטרד משועלים בירושלים, מצוי בעולם הזוי. עוד יותר מטרידה העובדה, שהרב אבינר והרב אליהו ענו לרוב השאלות הללו לגופן. לעיתים הם המליצו לפנות לאנשי מקצוע, אך היו גם תשובות שנראו פחות סבירות. והעיקר: הם לא אמרו לאיש "זאת לא שאלה בשבילנו"

בעלון השבת "עולם קטן", המיועד לבני נוער, מופיעה פינה קבועה בשם "שו"ת סלולרי". בהערת אגב, אני חושב שמדובר בתופעה פסולה ואך מזיקה, הגורמת לזילות של ההלכה. מסרונים מתאימים לכל היותר לשאלה מה צריך לברך על אננס, לא לשאלות המורכבות שלעיתים קרובות מוצגות שם. פסיקת הלכה מחייבת שיקול דעת, בדיקת מקורות והיכרות עם השואל והנסיבות – כל מה שמסרון אינו מסוגל לתת.

נחזור לגופם של דברים. התשובות לשאלות במדור הזה ניתנות בידי הרב שלמה אבינר (ראש ישיבת "עטרת ירושלים") והרב שמואל אליהו (הרב הראשי של צפת). לצד שאלות הלכתיות ואמוניות, הוצגו לשניים בשלושת החודשים השאלות הבאות: מה לעשות עם חבר שיש לו נטיות אובדניות? האם יש לשלוח נשים לבדיקה ספציפית לסרטן השד? האם יש חשיבות לשמות הצדדים בשידוכים? האם מותר ללכת יחף? מה צריך לעשות מבחינה בריאותית כדי להאריך ימים? כיצד לנהוג אם המתעללת בילדיה? האם לכהן מותר לבצע החייאה? מה המשמעות של שועלים שנראו ליד שערי חולדה בירושלים? האם יש ממש בריפוי על-ידי תדרים? האם מותר ללכת בראש זקוף ברובע המוסלמי? מהו תפקידו של הנוער בעת פיגועים?

עצם הצגת השאלות מצביעה על ליקוי מאורות חמור. רב אינו האדם שאותו יש לשאול בנושאי בריאות והוא אינו סמכות בנוגע לעבירות פליליות. כהן החושש לבצע החייאה הוא פושע מבחינה הלכתית וחוקית. מי שמוטרד משועלים בירושלים, מצוי בעולם הזוי. עוד יותר מטרידה העובדה, שהרב אבינר והרב אליהו ענו לרוב השאלות הללו לגופן. לעיתים הם המליצו לפנות לאנשי מקצוע, אך היו גם תשובות שנראו פחות סבירות. והעיקר: הם לא אמרו לאיש "זאת לא שאלה בשבילנו".

אם בציבור החילוני יש משפטיזציה, בציבור הדתי-לאומי יש רבניזציה. רבנים נשאלים על הכל ועונים על הכל, גם כאשר אין להם שום ידע בנושא, וגם כאשר התשובות עלולות לגרום לתוצאות קשות. וכאשר מתרגלים – בעיקר בני נוער – להסתכל במבט מעריץ ומשועבד כלפי מעלה, התופעה הזאת עלולה לעבור גם למישורים אחרים. כך אנחנו חוזרים לתלות שפיתח המחנה הדתי-לאומי בנתניהו.

שאלה של זמן
קולות בכי ונהי בסגנון החרדי

בואו נחשוב רגע בהיגיון. נניח שלא היה כתב אישום נגד נתניהו. הוא כבר בן 70 ומשמש עשר שנים כראש הממשלה. נאחל לו אריכות ימים ובריאות טובה; כמה שנים עוד יכול היה להמשיך בתפקידו? שלוש? חמש? שש? גם המנהיג החזק ביותר עלול להיתקל לפתע בהתנגדות פנימית שתוביל לנפילתו; ראו מה קרה למרגרט תאצ'ר במחצית השנייה של 1990, אחרי 11.5 שנים רצופות בראשות הממשלה. אנגלה מרקל בת ה-65 משמשת כקנצלר גרמניה מאז 2005 וצפויה לפרוש מרצונה בשנה הבאה.

אולי זה יפתיע כמה מחסידיו של נתניהו, אבל הוא לא בן-אלמוות וגם אין לו גישה למעיין הנעורים. בשלב כלשהו הוא יסיים את כהונתו. ואז מה יהיה? האם נשמע קולות בכי ונהי בנוסח הציבור החרדי – "יתומים היינו ואין אב", "מי יתן לנו תמורתו"? במילים אחרות: הימין, ובכללו הציבור הדתי-לאומי, יצטרך מתישהו להסתגל לחיים בלי נתניהו. לפיכך, ההתלבטות הנוכחית היא בסך-הכל משהו שאמור לקרות מתישהו – והוא קורה כעת, אולי מוקדם מכפי שציפו אנשים אלו ואחרים.

יתרה מזאת: ככל שמשהו נמשך יותר זמן, קשה יותר להיגמל ממנו. לא משנה אם מדובר בהרגל מזיק או בהרגל מהנה; זו דרך האדם. במקרה של נתניהו, הזמן גם גורם לכך שהוא מצליח לסלק או לפחות לגמד כל יורש אפשרי, ובכך מהדק עוד יותר את אחיזתו בשלטון. אבל אם לחלקים בימין קשה לחשוב כעת על היום שאחרי נתניהו, תארו לעצמכם מה יקרה בעוד כמה שנים. לכן, לפחות מבחינה זו, מוטב להתנתק כבר כעת – לפני שהפרידה ממנו באמת תיראה בלתי אפשרית.

הוא לא הראשון
טרומן. ניצח בקוריאה [צילום: AP]

"בית הקברות מלא באנשים שלא היה להם תחליף" – אמר נפוליאון בונפרטה. לא חסרות לכך דוגמאות בתחום הפוליטי. פרנקלין דלאנו רוזוולט היה הנשיא במשך 12 שנים, הוציא את ארה"ב מהשפל הגדול והוביל אותה לסף הניצחון במלחמת העולם השנייה. מחליפו, הארי טרומן, היה פוליטיקאי אפור וסגן נשיא טרי שאפילו לא ידע על הפצצה האטומית – אבל הוא השתמש בה, הוא סיים את המלחמה, הוא ניצח בקוריאה והוא התמודד מול האיום הסובייטי.

דוד בן-גוריון היה האב המייסד של ישראל והדמות הדומיננטית ביותר בה במשך למעלה מ-15 שנותיה הראשונות. לוי אשכול שבא אחריו היה עסקן מהדור הישן, חסר כריזמה ואף עילג-משהו – אבל הוא ניצח במלחמת ששת הימים. מנחם בגין היה מנהיג עוצמתי, נואם סוחף ואדם מרשים. יצחק שמיר היה חסר תכונות אלו – אבל בתקופתו (כולל ברוטציות) ישראל יצאה מלבנון, הדבירה את האינפלציה ההרסנית והחלה בתהליך שלום עם הפלשתינים.

מובן, שלא תמיד זה כך. במקומו של וינסטון צ'רצ'יל באו קלמנט אטלי ואנתוני אידן, את רונלד רייגן החליף ג'ורג' בוש האב ובמקומם של לוי אשכול ומלחמת ששת הימים קיבלנו את גולדה מאיר ומלחמת יום הכיפורים. אך לכל מנהיג דגול יש גם חולשות, והכי חשוב – לכל מנהיג דגול יש מחליף. אולי הוא לא יהיה כמותו, אולי הוא יהיה כושל, אולי הוא דווקא יעלה עליו. מה שברור הוא, שהכי מסוכן – במיוחד בדמוקרטיה – הוא לחשוב שהכל תלוי באדם אחד, מוכשר ומנוסה ומצליח ככל שיהיה.

הגישה היהודית
יהושע. זרחה שמשו [תחריט: אפרים משה ליליין]

בציבור החרדי יש נטייה להעצים עד אין קץ את גדולי הדור, במיוחד לאחר שהם הולכים לעולמם. תמיד מספרים על תחושה נוראה של יתמות, על חיסרון שלא ניתן למלאו, על אובדן שאין לו מחיר. העניין הוא, שזה לא רק שגוי מבחינה עובדתית – זה גם עומד בניגוד לתפישה העקרונית של היהדות. חכמינו קבעו, שאין מצב בו הדור נותר יתום

כפי שציינתי, בציבור החרדי יש נטייה להעצים עד אין קץ את גדולי הדור, במיוחד לאחר שהם הולכים לעולמם. תמיד מספרים על תחושה נוראה של יתמות, על חיסרון שלא ניתן למלאו, על אובדן שאין לו מחיר. העניין הוא, שזה לא רק שגוי מבחינה עובדתית – זה גם עומד בניגוד לתפישה העקרונית של היהדות. חכמינו קבעו, שאין מצב בו הדור נותר יתום. הם למדו זאת דווקא מפסוק באחד הספרים הפסימיים ביותר בתנ"ך – קהלת. על המילים "וזרח השמש ובא השמש" אומר מדרש רבה:

"ר' ברכיה בשם ר' אבא בר כהנא אמר: וכי אין אנו יודעין שזרח השמש ובא השמש? אלא מה הוא כן? - עד שלא ישקע שמשו של צדיק זה, הוא מזריח שמשו של צדיק אחר. יום שמת ר' עקיבא נולד רבי [ר' יהודה הנשיא]... יום שמת רב אדא בר אהבה, נולד רב המנונא בריה בנו]... יום שמת רב המנונא, נולד ר' אבין בריה... יום שמת ר' אבין, נולד אבא הושעיא איש טריא... עד שלא השקיע שִמשהּ של שרה, הזריח שִמשהּ של רבקה... עד שלא השקיע שמשו של משה, הזריח שמשו של יהושע. עד שלא השקיע שמשו של יהושע, הזריח שמשו של עתניאל והוא יעבץ. וכן כולם בכל דור ודור".

הדוגמאות מאלפות מאוד. הן כוללות את אחת מאימהות האומה, את המנהיג הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית, את גדולי התנאים – וגם חכמים הרבה פחות ידועים. ור' ברכיה גם מדגיש: "וכן כולם בכל דור ודור". מובן שכאשר מנהיג חשוב או תלמיד חכם גדול הולכים לעולמם, זוהי אבידה – אך היורשים כבר מוכנים ומזומנים. זה מה שקבעו חז"ל.

הציבור הדתי-לאומי הכיר במשך כל הדורות בגדלותם של מנהיגיו הרוחניים – וגם בכך שיש מי שיבוא במקומם. כאשר נפטר הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הגיעו בנו, הרב צבי יהודה הכהן קוק, ותלמידיו הרב שאול ישראלי, הרב יצחק אריאלי והרב משה צבי נריה. אחריהם באו עשרות רבנים, מחנכים, ראשי ישיבות, פוסקים ודיינים. לא ציפו מהם להיות הראי"ה קוק, וכל אחד מהם תרם את חלקו ליצירת הציבור המדהים הזה, שהוא חלק חיוני מעמוד השדרה של המדינה והחברה בישראל. אז רק לבנימין נתניהו אין תחליף? נו, באמת.

מפולת הימין?
הרבי מגור. גם הוא אחראי [יונתן זינדל, פלאש 90]

בהנחה שאנחנו הולכים לבחירות נוספות, הימין מצוי בסכנה אמיתית של אובדן השלטון – לפחות בצורה חלקית, אם לא בצורה מלאה. אם זה יקרה, הרי שבמבט אל האירועים מאז סוף 2018, שישה אנשים ישאו באחריות לכך. אביגדור ליברמן, שהחליט להילחם עד חורמה בחרדים גם במחיר נטישת הבטחותיו לבוחריו; האדמו"ר מגור, ר' יעקב אריה אלתר, שטרפד את מתווה הגיוס ובכך נתן לליברמן את העילה להותיר את ממשלת נתניהו על כרעי תרנגולת; נפתלי בנט ואיילת שקד, שהרפקאת הימין החדש שלהם השליכה לפח את הקולות שהיו חסרים לימין בבחירות אפריל; ואיתמר בן-גביר, שעשה את אותו הדבר עם עוצמה יהודית בבחירות ספטמבר.

רק רגע – אמרתי שישה ומניתי חמישה. השישי – ולמעשה הראשון – הוא בנימין נתניהו. בשורה התחתונה, הוא שנכשל פעמיים בהרכבת הממשלה והוא שמנע את הקמתה של ממשלת אחדות, שלכל הפחות הייתה משמרת חלק מכוחו של הימין. קשה לראות את הימין בראשותו מקבל יותר מנדטים בבחירות המתקיימות כאשר מדובר במי שמואשם בקבלת שוחד ובמרמה והפרת אמונים, ולצורך כך לא חשוב האם הוא אשם או חף מפשע. אם כבר, אזי תוצאה הרבה יותר סבירה תהיה אובדן כמה מנדטים שיעברו לכחול-לבן או לישראל ביתנו, ובכך יעיפו את הימין לאופוזיציה.

בנימין נתניהו היה ראש ממשלה מצוין. הראיתי את זה בנתונים האמפיריים הרבים שבדקתי ערב בחירות אפריל. אבל כעת הוא איננו נכס אלא נטל. הימין צריך להיגמל ממנו, והציבור הדתי-לאומי יכול להוביל את התהליך הזה. הבחירה כעת היא אופוזיציה בראשות נתניהו או שלטון בראשות מישהו אחר.

תאריך:  06/12/2019   |   עודכן:  06/12/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האדמו"ר מבלפור
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש העזתי שצופר...
6/12/19 11:45
2
מי יותר מסוכן???
6/12/19 13:07
3
שונסי גנצינר
6/12/19 13:18
 
להתקבל לאל-ארד
7/12/19 19:50
4
ביביסט
6/12/19 13:23
5
שמחה חן
6/12/19 13:43
 
מנחם תשבי
7/12/19 07:09
 
שמחה חן
7/12/19 09:38
6
רננה
6/12/19 14:02
7
שמיומו הראשון
6/12/19 15:17
 
אין אופציה
7/12/19 11:56
8
מהפך 77
6/12/19 15:21
9
יאיר ל
6/12/19 18:09
10
ארי כספי
6/12/19 18:38
11
דן ד
7/12/19 02:19
 
שמחה חן
7/12/19 10:39
 
ניואנס
7/12/19 12:01
12
בניאה
8/12/19 14:16
13
שי שושן
8/12/19 16:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפרופסור חבר נטע ארז, אם לשניים, חוקרת ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. היא עוסקת בביולוגיה של גידולים סרטניים ובהידודיות (אינטראקציה) של גידולים סרטניים עם הסביבה של הגוף, כשמוקד המחקר שלה הוא לא במה שקורה בגידול הראשוני אלא בגרורות. ארז גדלה בנס ציונה לצד אחות ושני אחים, מוצלחים כל אחד בתחומו. אחיה הצעיר מוזיקולוג, מרצה וחוקר של מוזיקה פופולרית באוניברסיטת בר-אילן, יש לה אח נוסף בענף הטכנולוגיה העילית ואחותה הגדולה היא מנכ"ל בחברת הפוד- טק אינובופרו (Innovopro) המייצרת חלבון מחומוס, שניתן לייצר ממנו מגוון מוצרים.
05/12/2019  |  שרון מגנזי  |   כתבות
האבוקדו נחשב לשומן בריא. הוא הפרי היחיד המכיל שמן, חוץ מזיתים ואגוזים. כ-20% מהרכבו התזונתי הם שמנים, בעיקר שמנים בלתי רוויים. השמנים הבריאים עבורנו, בעלי תכונות המונעות כולסטרול, תהליכי חמצון ומחלות לב, ובמיוחד חומצה לינולאית, המסייעת לגוף לייצר הורמונים חשובים.
05/12/2019  |  אודי גפני  |   כתבות
פנים שונות של הקשר בין הזמן והאדם מועלה במקבץ תערוכות מובחרות במוזאון הרצליה (אוצרת איה לוריא), החל מה-1.11.19-ה-25.1.20.
04/12/2019  |  דליה הקר-אוריון  |   כתבות
השופטת: שירלי דקל-נוה, בית משפט השלום בראשון לציון
04/12/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
נניח שיש אמת בדיווח מהבוקר (יום ב', 2.12.19) על ההצעה האחרונה של הליכוד לכחול-לבן: בנימין נתניהו יכהן כראש הממשלה חצי שנה והתחייבותו לרוטציה עם בני גנץ תעוגן בחקיקה. נניח - כי יש כל כך הרבה ספינים, עד שאי-אפשר לדעת למה להאמין. תחת הנחה זו, מה הרעיון? מדוע נתניהו כל כך רוצה עוד חצי שנה - אבל רק חצי שנה בראשות הממשלה?
02/12/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il