|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

קביעת נס חנוכה לדורות

על-מנת לנסות ולהבין את התהליך שדווקא ימי החנוכה נשתמרו בכל בית בישראל בעוד שבחגים אחרים לא אומצו בכל מקום יש לראות את חיוב הקביעה של חנוכה ליום הלל והודאה
16/12/2019  |   חניאל פרבר   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
נס פח השמן [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

שורשיו של חג החנוכה החלו עוד בטרם המרד של המכבים נגד היוונים. על-פי המקורות החשמונאיים נקבע חנוכה עם שחרור המקדש כחג לדורות. ספרי המקבים מציינים כי קביעת ימי החנוכה כחג לדורות נעשתה בידי יהודה המקבי ואנשיו כפי המצויין בספר מקבים א' (ד. נ"ח), שם נאמר: "ויקיים יהודה ואחיו וכל קהל ישראל להיות ימי חנוכת המזבח נעשים במועדם שנה בשנה ימים שמונה מיום חמישה ועשרים לחודש כסלו בשמחה וגיל". גם בספר מקבים ב' (י', ח') מסופר כי "בדעת כולם (יהודה המקבי ואנשיו) נמנו וקבעו לכל עם היהודים לחוג מדי שנה בשנה את הימים האלה". על-אף שמצויין שימי החנוכה נעשו בשמחה וגיל, אין אף ציון למנהגים של הלל והודאה והדלקת נרות בספרי המקבים.

יוסף בן מתתיהו מוסיף בספרו קדמוניות היהודים (י"ב, ז.ז'): "ומאותו הזמן ועד היום הננו חוגגים את החג וקוראים לו חג האורים". הוא אינו מזכיר מנהגים מיוחדים לימי החנוכה. יש מן ההיסטוריונים הטוענים שמנהג הדלקת הנרות כבר רווח בתקופתו. הוא מעלה סברה בדבר מקורו של הכינוי 'חג האורים' או 'חג הנרות' שאולי זה קשור ב'יום השמן' המוזכר במגילות מדבר יהודה שחל בעשרים ושניים בכסלו.

מקור נוסף בהתייחסות לחנוכה הוא מגילת תענית - מדרש למגילה אשר נערך בתקופה מאוחרת יותר שהוא חיבור קדמון הסוקר שורה של ימי זיכרון מתקופת הבית השני שרובם מתייחסים לניצחונות והישגים. בכל אותם הימים כולל ימי החנוכה קיים האיסור לצום וברבים מהם גם להספיד. כך מובא במגילה משנה כ"ג: "בעשרים וחמשא ביה (בכסלו) חנוכת תמניא יומין די לא למספד (בחמישה ועשרים בו - (בכסלו) חנוכת שמונה ימים שלא לספוד).

גם בתלמוד הבבלי מובאים מקורות על חנוכה במסכת שבת (דף כ"א ע"ב): "מאי חנוכה? דתנו רבנן בכ"ה כסלו יומי דחנוכה תמניא אינון דלא מספד בהון...וכשגברה מלכות בית חשמונאי וניצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כוהן גדול...לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה". המזכירים לנו את נס פך השמן והדלקת נרות כמנהג שנקבע לחג זה כנראה בהשפעת התלמוד הבבלי.

על-מנת לנסות ולהבין את התהליך שדווקא ימי החנוכה נשתמרו בכל בית בישראל בעוד שבחגים אחרים לא אומצו בכל מקום יש לראות את חיוב הקביעה של חנוכה ליום הלל והודאה. אומנם אנו מציינים את החג כאירוע מכונן, ניצחון היסטורי בקנה מידה בין לאומי המביא את סיפור ניצחונם של קומץ לוחמים יהודים הקורא תגר על אימפריית יוון הגדולה, למרות שלטונה החזק, לוחמיה המיומנים והטכנולוגיה הצבאית העומדת לרשותם. כל זאת לא עזר ליוונים במלחמתם מול המכבים. שם נחלה המעצמה האדירה תבוסה כואבת ביותר. אולם למרבה הפלא, ימי החנוכה לא נקבעו לזיכרון לדורות בעקבות אותו ניצחון גדול, אלא לזכר פך שמן הזית הקטן שנמצא טהור בבית המקדש שעמו הדליקו את מנורת הזהב שהייתה בבית המקדש. ראוי להדגיש כי אנטיוכוס ציווה את מפקדיו שכול שמן אשר ימצא בבית המקדש חל עליו איסור שימוש וכן אסור לסחור בו. יותר מכך אפילו להשליכו בים הדבר נאסר. בקשתו הייתה רק לטמא את השמנים. מדוע בחר באסטרטגיה זו? האם זו סיבה מספקת לקבוע את חנוכה לדורות בגלל איזה פך שמן קטן, יותר מאשר הניצחון הצבאי האדיר?

האמת היא שתרבות יוון לא ביקשה להרוג ולהשמיד את העם היהודי, רצונם היה רק שהיהודים ימירו את דתם מזהותם היהודית ליוונית. הרעיון המנחה היה לעקור את הדת היהודית משורשה. לנפץ מסורת בת אלפי שנים ולכבות את הניצוץ היהודי. על אותו פך שמן מלמדים אותנו חכמי הקבלה את סוד המילה "השמן" בהיפוך אותיות הוא "נשמה". שאיפתו של העם היווני הייתה לטמא את הנשמה האלוקית להטיל דופי בצביון היהודי. אכן הם נחלו לא מעט הצלחות, ורבים התפתו אחר תרבות יוון, סרו מדרך אבותינו הקדושים. השמנים נטמאו והיהודים התייוונו.

בזכות המאבק העיקש ונחישותם של החשמונאים נמצא פך שמן טהור - הניצוץ היהודי שמעולם לא כבה. קשיים רבים עברו בחיי העם היהודי - גירושים, עלילות, רציחות, איומים וכו', אך כל זה לא מנע מעם ישראל לשמור על זהותו. נשמת היהודי הייתה ותישאר טהורה. היא ממשיכה כל הזמן ובכול מקום להחיות ולהפיץ את קדושתה. גם במצבים בהם נטמאו כל השמנים, והאדם מרגיש שהתרחק ממקור הרוחניות, תמיד ניתן למצוא בתוך תוכו את פך השמן הטהור שלו - היא הנשמה הטהורה, להיות יהודי הוא מקור לגאווה ולענווה.

תאריך:  16/12/2019   |   עודכן:  16/12/2019
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בעוד כשבועיים יחול חג החנוכה והרבה הורים יתלבטו מה לעשות עם ילדיהם הרכים, היות שבחג החנוכה עובד שלוקח חופש הדבר נעשה על חשבונו ולא על חשבון המעסיק, וכן הפתרון שהופעל בשנה שעברה מיזם "בית-הספר של החגים" לא יתקיים השנה בשל חוסר תקציב.
08/12/2019  |  רועי אורן  |   יומני בלוגרים
בשמחת תורה שחוויתי בבית הכנסת של שיכון מזרחי בראשית שנות החמישים של המאה העשרים הותרו כל הספיקות. רב שויל, אכן שירת בצבא נפוליאון.
20/10/2019  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
שבת קוהלת שמחה בסוכות? כן, רק בגלל הרוח קוהלת בסוכה צא ולמד חגי תשרי עולם הפוך? ומה הקשר בין ברכת בלעם ופרשת האזינו לסוכות? יהדות במיטבה
20/10/2019  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים

בשבועות האחרונים התייחסנו כאן לקשר שבין הגוף והנשמה. בגדול, הגוף זה החלק הנראה ומורגש בעוד הרוחניות אינה נראית וגם לא מורגשת. גם בגוף עצמו ישנה החלוקה בין החיצוניות הנראית ובין האברים הפנימיים שאינם נראים, אבל לכולם ברור שחיותם ואף בריאותם של האברים הנראים מושפעת ישירות מאיכות תפקודם של האברים הפנימיים. מבחינה גשמית, הלב הוא האבר המרכזי בגוף שכן הוא המזרים חיות, את הדם, לכל האברים; ובלשון הזוהר: דשייפין לא יכלי למיקם בעלמא אפילו רגעא חדא בלא לבא, שהאברים אינם יכולים להתקיים אפילו רגע אחד בלא הלב. ממשיך הזוהר ומפרט: כך גם עם ישראל הוא הלב ביחס לשאר האומות, שאין להם אפשרות להתקיים בלא עם ישראל.
18/10/2019  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il