|   15:07:40
דלג
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פרשת משפטים - הניסיון של העשירים

לעשיר יש חובות גם העושר, גם העוני הינם מבחן בחיים צריך שהמצווה תיעשה מתוך רצון ולא מתוך הכרח. ויקל עלינו לקיים מצווה זאת אם נדע שהכל שייך להשם
20/02/2020  |   ציפורה בראבי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
עניי עירך קודמים [צילום: שיה מלכין]

הלוואה לנצרך הינה מצוות עשה דאורייתא: "אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך" (שמות כב, כד), ומסביר הרמב"ם: "שנצטווינו להלוות לעני כדי להרחיב לו ולהקל על עניינו. ומצווה זו גדולה וחמורה יותר ממצוות צדקה. כי מי שנצרך ומגלה פניו לבקש מבני האדם, אין מצוקתו וצערו בדבר זה כמו זה שעדיין לא גילה פניו, והוא זקוק לעזרה כדי שלא יתגלה מצבו ולא יהא נצרך" (הרמב"ם, ספר המצוות, מצווה קצז).

"ולפי דעת הפוסקים כולם מצווה להלוות גם לעשיר, ומצוות גמילות חסד נוהגת בין לעני ובין לעשיר, ומה שכתב הרמב"ם "לעני" הוא מפני שגם העשיר הנצרך באותה שעה הוא בכלל "עני". (נחמה ליבוביץ, פרשת משפטים)

ועולה פה תמיהה גדולה, והרי מצווה היא, למה נכתב "אם", ולא "כאשר" למשל, למה מילת התנאי הזאת? ועל כך עונה עונה המהר"ל מפראג בפירושו "גור אריה": "מה שכתוב לשון "אם" אף על גב שהוא חובה, הוא מפני שאם יעשה מחובה כאילו קיים גזירת המלך, אין הדבר לרצון לקב"ה, וצריך שיעשה מרצונו... כי העבודה (עבודת השם) צריך שיהיה עבד לו מרצונו ורק אז נקרא "עובד", אבל אם הוא מוכרח אין הוא עובד. וכן אם הלווה כסף כאילו מקיים גזירת המלך, אין זו מצווה, כי צריך שיתן לו מרצונו בלב טוב, כדכתיב: "נתון תיתן לו ולא ירע לבבך"(דברים טו י).

צריך שהמצווה תיעשה מתוך רצון ולא מתוך הכרח. ויקל עלינו לקיים מצווה זאת אם נדע שהכל שייך להשם. שלו וממנו הכל. גם העושר וגם העוני. ושני מצבים אלה הינם ניסיון לנושאיהם. ועל כך נאמר: "אשרי אדם שהוא עומד בניסיונו. שאין בריה בעולם שאין הקב"ה מנסה אותה. את העשיר הוא מנסה אם תהיה ידו פתוחה לעניים, ואת העני הוא מנסה אם יכול לקבל יסורים ואינו כועס.

ואם עמד העשיר בניסיונו ועושה צדקות, נרי הוא אוכל ממונו בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא... ואם עני עומד בניסיונו ואינו מבעט, הרי הוא נוטל כפליים לעולם הבא. אבל העשיר שעינו רעה, הולך הוא וממונו מן העולם הזה, שגלגל הוא בעולם: לא מי שהוא עשיר היום עשיר מחר, ומי שהוא עני היום עני למחר, אלא לזה מוריד ולזה מעלה" (שמות רבה ל"א, ב).

עניין מוסרי

וגם חיזוק לעניין מביא "מעשה רוקח": עליך להלוות לו משום שכספו של העני מצוי בידך. הכסף אינו אלא פיקדון בידי העשיר, אשר הפקיד אצו השם יתברך על-מנת לשמור עליו ולתמוך בעני. שכן הדין הוא, שהכותב נכסיו לאחד מבניו לא עשאו אלא אפוטרופוס, על-מנת שיחלק את הנכסים בין יתר הבנים.

כך השם יתברך עושה את העשיר לאפוטרופוס גרידא על הכסף, על-מנת שיחלקו כראוי בין העניים" וחכמינו מלמדים אותנו כיצד נחליט ונדע למי עלינו לסייע:

"את עמי" - ישראל וגוי עומדים לפניך ללוות - "עמי" קודם.

עני ועשיר - "עני" קודם.

עניי עירך ועניי עיר אחרת - עניי עירך קודמי, שנאמר "את העני עמך"(מכילתא קפד)

וכאן אנו לומדים עניין מוסרי עמוק וחשוב ביותר: עניי עירך קודמים לעזרה, להלוואה, לתמיכה ולכל מה שיצטרכו. בכך פונה התורה לאותם המחפשים לעשות גדולות ונצורות בחוץ בסיוע לחלכאים ונדכאים ולכך נוסעים למקומות רחוקים מביתם, כי לעזור לבני משפחתם הנזקקים, לבני עירם, קטן עליהם. עשיית חסד עם האחר - בממונו ובגופו, הינה מצוות עשה חשובה ביותר והתורה מתווה לנו את סדרי העדיפות בגמילות חסדים:

אהבת האנושות

אין לנסוע רחוק ולסייע לזרים כאשר בני עירך, שכונתך, זקוקים לך. אין לחפש "התנדבות גדולה" כשבני משפחתך זקוקים לך ביותר. רק מפני שעזרה בבית, לבני המשפחה, לסביבתו הקרובה אינם מביאים את הסיפוק והכבוד אליהם הוא חותר.

התורה תורת חיים היא ואהבה לבני האדם שנבראו בצלם. זוהי תורה המלמדת אותנו אחווה ואנושיות ודאגה לזולת ואת זה נוכל לקיים רק אם נדאג ונסייע לזולת בסדר ההיררכי הנכון. קודם הקרובים לנו ביותר ומשם - הלאה.

"הדרך לאהבת הזולת, לאהבת האנושות שבחרה בה התורה היא בהרחבה מתמדת של החוג שבו האדם נתון, של אהבת הורים לילדיהם המתרחבת גם על ילדי הזולת, המתפשטת וכוללת לא רק קרובי משפחה, אלא גם קרובים קרבת מקום, אשר בתוכם נזדמן לו לחיות, ומכאן תתפשט ותתרחב האהבה על העם כולו, על האנושות כולה" (נחמה לייבוביץ, פרשת משפטים, "עניי עירך")

[מתוך האתר שלי - "פרשת השבוע"]

תאריך:  20/02/2020   |   עודכן:  20/02/2020
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת משפטים - הניסיון של העשירים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע של פרשת משפטים כדאי לזכור כמה עניינים משפטיים בעייתיים:
20/02/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בתגובה של גנץ להזמנתו לעימות נאמר בין השאר: "נתניהו לא רוצה לעסוק בביטחון, לא רוצה להוריד את מחירי הדיור או לטפל ברפואה. הוא רוצה דבר אחד - להרכיב קואליציה שתאפשר לו להעביר חוק שיאסור להביא ראש ממשלה למשפט. הוא משעבד מדינה שלמה כדי להימלט מהדין".
20/02/2020  |  עמוס שנער  |   יומני בלוגרים
בימים אלו של מערכת הבחירות לכנסת אני מבקש את הרב מנחם פורמן ז"ל מתקוע, הרב מהישוב בו חי ופעל הנוקד ובולס השקמים הנביא עמוס.
אין ספק שללא האישומים נגד נתניהו, הוא היה מנצח בבחירות כבר בסבב הראשון. לכן, צריך למקד את ההסברה בעניין האישומים ולא רק בהפחדות מפני ממשלה עם עודה וטיבי (מה שלא עבד לנתניהו בניסיונותיו הקודמים, לא יעבוד לו גם עתה. ההפך, הוא עשוי לעצבן ערבים נוספים שלא הצביעו עד כה בבחירות ולגרום לכך שגם הם ינהרו בהמוניהם לקלפיות).
20/02/2020  |  עמוס שנער  |   יומני בלוגרים
עסקת המאה של דונלד טראמפ גורמת לנו לחשוב מחדש על האופן שבו אפשר להביא את הסכסוך הישראלי-פלשתיני לכדי פתרון. עד עתה כיוון המחשבה היה לנסות לעשות שלום בעזרת דיון עם הצד השני והבנה שהמציאות מחייבת להגיע לפשרות כואבות, ומתוך מחשבה זו - להגיע לשולחן המשא-ומתן. הבסיס היה:
20/02/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il