|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שישה בשישי

מה עושים עם המשטרה

ניעור המשטרה חייב לעמוד בראש סדר העדיפות של הממשלה הבאה, כי כיום יש לנו ארגון קלוקל המבצע כלאחר-יד עבירות על החוק. בלא משטרה הגונה ומקצועית, קיימת סכנה אמיתית של אנרכיה העלולה למוטט את יסודות המדינה
21/02/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
הולכים בשלישיות? [צילום: פלאש 90]


חיפושים ותפירת תיק
האם תפרו תיק לקצינת שב"ס? [צילום: פלאש 90]

זוכרים את הבדיחה על השוטרים שהולכים בשלשות – אחד יודע לקרוא, אחד יודע לכתוב ואחד יודע לטלפן? אני מתחיל לחשוב שהיא לא נכונה, כי יותר מדי שוטרים כנראה לא יודעים לקרוא. עובדה: הם מקבלים צווי חיפוש – ומפרים אותם. יש הוראות מפורשות בחוק כיצד לערוך חיפושים – והם מצפצפים עליהן. אז או שהם פושעים במזיד, או שהם רשלנים בקיצוניות או שהם אנאלפביתים. אחרת, אני לא מבין איך זה יכול לקרות.

השבוע פרסמנו שלושה פסקי דין שהצביעו על מחדלים חמורים של המשטרה. שניים מהם נגעו לחיפושים בלתי חוקיים, ובעיני – דווקא הם חמורים במיוחד. מדובר בפעולה שגרתית ביותר, שהמשטרה מבצעת עשרות אם לא מאות פעמים ביום. החוק קובע בדיוק כיצד יש לערוך חיפוש, וברוב המכריע שלהם יש לשוטרים צו שיפוטי המגדיר בדיוק מה מותר ומה אסור להם לעשות. ובכל זאת, המשטרה "מצליחה" שוב ושוב לבצע אותם בצורה פסולה: בלי צו כחוק, בלי עדים כנדרש, בלי הסכמה כמחויב. בתי המשפט פוסלים ראיות ומזכים נאשמים – והמשטרה ממשיכה.

פסק הדין השלישי לכל הפחות רמז לכך שהיחידה לחקירות סוהרים – חלק מיחידת העילית יאחב"ל השייכת ליחידת העילית להב 433 – תפרה תיק לקצינה בשירות בתי הסוהר. החשד היה לתקיפת עצור, אך החוקרים לא עשו את הדבר הבסיסי ביותר: לתפוס את סרטוני האבטחה. לאחר מכן הם התעלמו מעדויות שניקו את הקצינה ומבעיות קשות וסתירות מהותיות בעדויות המפלילות. זהו מסוג המקרים שאותם ניתן להסביר רק בשתי דרכים: טמטום מוחלט או זדון מוחלט.

החלק של הפרקליטות
חוקרים, תובעים ושופטים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

הרשלנות, החובבנות והעבריינות של המשטרה מקבלות גיבוי גם כאשר התיקים מגיעים לבית המשפט. בחלק מן המקרים זה ממש לא מפתיע, כי גם התובעים הם שוטרים. אז לא רק שבאופן טבעי הם יאמינו לעמיתיהם, אלא שהם גם חלק מאותה תרבות ארגונית קלוקלת. 94%(!) מכתבי האישום מוגשים בידי המשטרה, ובהתחשב בעובדה שכמעט כולם נסגרים בהסדרי טיעון – הרי שאותו גוף הוא גם החוקר, גם התובע וגם השופט. מופרע? בהחלט. מציאותי? בהחלט. וזה נמשך, כי המשטרה רוצה את הכוח ואילו הפרקליטות לא רוצה להתעסק ברבבות תיקים קטנים ולא-מעניינים. אז מה אם מדובר בפגיעה מהותית בעקרונות יסוד של מינהל תקין.

תיקים גדולים יותר עוברים לידי הפרקליטות, שגם היא איננה ממהרת להטיל ספק בעבודת המשטרה. להפך. במקרים בהם בתי המשפט מותחים ביקורת חריפה על מחדליה ועבירותיה של המשטרה, מתברר שהללו היו גלויים לעין-כל – אך הפרקליטות החליטה לנהל את התיקים עד תומם, לעיתים במשך שנים. כך הופכת הפרקליטות להיות שותפה לעינויי דין ואולי גם לעיוותי דין. ושוב: או שאנשיה עיוורים, חירשים ושוטים – או שהם פועלים לכל הפחות ברשלנות חמורה אם לא בזדון.

להביא מפכ"ל מצה"ל
לתמרץ יושרה ושמירת חוק [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

את המצב הזה יהיה קשה מאוד לתקן, אולי אפילו בלתי אפשרי. המצב במשטרה הוא כזה, שאם היה מדובר בגוף בלתי חיוני – ייתכן שלא היה מנוס מלסגור אותו ולפתוח מחדש עם אנשים אחרים. עושה רושם שמדובר בתרבות ארגונית המשלבת כוחנות, בינוניות, בורות ואדישות. וכאשר היא קיימת ומתעצמת במשך שנים בארגון של 30,000 איש, ספק רב אם ניתן לשנות אותה.

אבל מאחר שאת המשטרה לא ניתן לסגור, ומאחר שמי שגדל בתוכה ודאי לא ישנה אותה, יש מקום לנקוט כמה צעדים חיצוניים שלכל הפחות יצמצמו את התופעות הפסולות ואף העברייניות הללו. הלוואי שאפשר היה להביא מפכ"ל משורות צה"ל (לא מהשב"כ; הספיק לנו רוני אלשיך) וראש אגף משאבי אנוש מבין המנהלים הבכירים במגזר העסקי, ולתת להם סמכויות נרחבות בתחומי האתיקה והמשמעת.

זה אומר: סמכות לפטר כל שוטר לגביו נקבע שעבר על החוק במסגרת תפקידו, וכל שוטר לגביו נקבע ששיקר מהותית במסגרת תפקידו. וזה אומר: להחמיר בצורה משמעותית ביותר את העונשים המשמעתיים (על עבירות מרמה ומין מקבלים כיום קנסות של כמה אלפי שקלים). וזה אומר: העמדת ערכי היושרה ושמירת החוק הפנימיים בראש סדר העדיפות של המשטרה, כולל תימרוץ ותיגמול על יוזמות שיקדמו ערכים אלו.

אחריות אישית
לחשוב לפני הפעלת כוח [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

צעד חיוני נוסף הוא הטלת אחריות אישית על שוטרים שעוברים במודע על החוק. כיום, כאשר מוגשת תביעת נזיקין נגד המשטרה, היא נוטלת על עצמה לא רק את ייצוגו של השוטר הנתבע, אלא גם כל חיוב כספי שיוטל עליו. יש בזה היגיון וצדק: שוטר צריך לבצע את עבודתו בלא חשש שהוא ייגרר לבית המשפט ויחויב בסכומים העלולים להביאו לפשיטת רגל.

הגיוני וצודק – בסייג אחד: לא כאשר מדובר על עבירה. שוטר זכאי ברמה האישית לכל ההגנה שבעולם אם הוא טועה בתום לב; זה קורה לכולנו, והמשטרה צריכה לגבות את אנשיה. שוטר אינו זכאי לשום הגנה אם הוא מבצע חיפוש בלתי חוקי, מעצר בלתי חוקי, תקיפה בלתי חוקית ושאר מרעין בישין. המשטרה מסמיכה את אנשיה לשמור על החוק, לא להפר אותו. אין שום סיבה שבעולם, שהמשטרה – דהיינו, אתם ואני – נשלם פיצויים במקומו של שוטר שפעל בניגוד לחוק.

את זה צריך לקבוע בחוק, ובהזדמנות זו – על כל עובדי המדינה. אם מישהו מהם עושה מעשה בלתי חוקי – שישלם, בדיוק כמו כל אזרח אחר. ושלא יפחידו אותנו בדיבורים על "אפקט מצנן". לכל היותר, זה יגרום לעובדי מדינה – ובמיוחד למי שיש להם כוח רב, כמו שוטרים – לחשוב פעמיים ולבדוק שלוש פעמים לפני שהם מנצלים את סמכויותיהם. ואם האפקט יהיה כזה שיקפיא או לפחות יצנן פעולות בלתי חוקיות – הרי שהוא השיג את מטרתו.

השופטים אינם מהאו"ם
חובה להעביר לרשויות המתאימות [צילום: פלאש 90]

לא תמיד יש צורך בתביעת נזיקין כדי שבית המשפט יקבע ששוטר פעל בצורה בלתי חוקית. בשני פסקי הדין בנוגע לחיפושים בהם פתחנו, הקביעות הללו באו בתיקים פליליים. הבעיה היא, שהשופטים תמיד מסתפקים באמירות הללו, ולא עושים את הצעד המתבקש: להעביר את ממצאיהם לרשויות המתאימות. בפסק הדין השלישי, השופטת דווקא אומרת שיש לבחון את טענותיה של הקצינה בדבר התנכלות מכוונת מצד בכירים בשב"ס – וזהו.

השופטים אינם יכולים להתנהג כאילו הם מהאו"ם. כאשר שופט מגיע למסקנה שנעברה עבירה – הוא חייב לפעול. זוהי אזרחות טובה מינימלית, ובוודאי שיש מקום לדרוש אותה משופטי ישראל. יש מקום לקבוע בחוק בתי המשפט, כי כאשר שופט מוצא ראיות לכאורה לעבירה, עליו להעביר את פסק דינו לרשות הרלוונטית (המשטרה, המחלקה לחקירות שוטרים, נציבות שירות המדינה ועוד). יש גם להעניק בחוק סמכות לכל רשות חוקרת לבקש ולקבל מיד את כל החומרים בתיק המבססים את מסקנתו של השופט.

זאת ועוד: ראוי לשקול לחייב את השופטים לעקוב אחרי הטיפול בממצאיהם, או להעביר את המעקב לידי גוף מרכז בהנהלת בתי המשפט. אם לא יהיה מעקב כזה, אפשר להניח שהבירור יתמסמס – ודאי כאשר מדובר בשוטרים (ובמקרים נדירים גם בפרקליטים). אולי זה יטיל על השופט עוד קצת עומס, אבל מדובר בסך-הכל בכמה שעות עבודה בשנה – שהן חיוניות הרבה יותר מאשר הרוב המכריע של התיקים.

היחידות החוקרות
ניגוד עניינים מובנה [נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]

עוד שינוי מתבקש הוא הוצאתה של המחלקה לחקירות שוטרים מן הפרקליטות. מעבר לתפקוד הבעייתי שלה, מח"ש מצויה בניגוד עניינים מובנה: היא חלק מן הגוף העובד בצמוד למשטרה, וכפי שראינו – הגוף שלעיתים גם מגבה את פעולותיה הבלתי-חוקיות. ואילו פסק הדין בנוגע לקצינת השב"ס הפנה זרקור נדיר לעבר היחידה לחקירות סוהרים (יח"ס), ומתברר שלפחות במקרה הזה – ההתנהלות שלה הייתה בעייתית מאוד, בלשון המעטה. גם כאן המצב הבסיסי מזמין בעיות: שוטרים וסוהרים הרי עובדים יחדיו.

יש מקום לחשוב על הקמת רשות נפרדת שתרכז את כל גופי החקירה הפנים-ממשלתיים: מח"ש, יח"ס, הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב), יחידת המשמעת של נציבות שירות המדינה – בקיצור, כל הגופים שחוקרים את עצמם או את חבריהם. הרשות הזאת יכולה להיות כפופה למשרד ראש הממשלה, או אפילו למשרד מבקר המדינה. אני מבטיח לכם, שאם זה יקרה – פתאום תראו זינוק באכיפה הפנימית, הן מבחינת ההיקף והן מבחינת התוצאות. זהו צעד חיוני לתיקון הליקויים הקשים להם אנו עדים.

תאריך:  21/02/2020   |   עודכן:  21/02/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה עושים עם המשטרה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גימלאי
21/02/20 15:22
2
מייק
21/02/20 15:58
3
ישראל ישראלי
21/02/20 17:01
 
פלג א
21/02/20 19:56
4
אזרח פשוט
22/02/20 06:28
5
שמעון הצדיק
22/02/20 07:48
6
יאיר ל
22/02/20 09:13
7
ארי כספי
23/02/20 08:49
8
אלי007
23/02/20 13:00
9
אקטואלי
23/02/20 16:35
10
חה חה חה חה
24/02/20 08:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
סטפן ראשד, שהיה שוטר במשמר הגבול, ירצה תשעה חודשי עבודות שירות לאחר שהודה שסייע לשוטר אחר בביצוע שני מעשי שוד. כך קובעת (17.2.20) שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, דנה כהן-לקח.
19/02/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
אבירם בורגרקאר, שהיה רב-סמל במשמר הגבול ושימש כלוחם ומדריך קרב מגע, ירצה עשרה חודשי מאסר בשל תקיפת אזרח. שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, דחה (יום ג', 18.2.20) את ערעורו של בורגרקאר על חומרת עונשו.
19/02/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
"החקירה נגד הנאשמת נוהלה כמבצע רב-חזיתי ושקדני במיוחד... ההתנהלות מעוררת תהייה, וזו תתגבר עם ההעמקה לתוך פרטי הראיות". כך אומרת שופטת בית משפט השלום ברמלה, רבקה גלט, בהחלטתה לזכות מכל אשמה את רב-כלאי אתי ליאון בן-נון, אשר הואשמה בתקיפת עצור, הפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט.
19/02/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
שוטרים הגיעו (18.2.20) בשעת לילה מאוחרת (23:30) לביתו של מדריך הסיורים בהר-הבית, חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק, כשהם מצוידים בצו חיפוש כדי לבצע חיפוש בביתו. גליק נעצר בבוקר בהר בטענה שהלך לאט מדי. בהמשך התלונן גליק שנאזק לחינם. אחר-הצהריים שוחרר ממעצר, ורק בשעת לילה מאוחרת הגיעו שוטרים לערוך חיפוש בביתו וגם ברכבו.
19/02/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
שוטרים ערכו חיפוש בלתי חוקי בביתו של חשוד ולאחר מכן מסרו גרסה כוזבת של האירועים בדוחות הפעולה שלהם ובעדויותיהם בבית המשפט. כך עולה (16.2.20) מפסק דינה של שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, שרה חביב.
18/02/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
צעדים נגד ראש יח' תביעות תעבורה ת"א  /  איתמר לוין
חיפוש בלתי חוקי כפול שלוש  /  איתמר לוין
ועדת הבדיקה למח"ש החלה בעבודתה  /  איתמר לוין
משטרת בריטניה במשבר קשה  /  איתמר לוין
המשטרה רוצה סמכות גם לערער  /  עו"ד פנחס (פיני) פישלר
פושעים טיפשים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il