הבחירות לכנסת ה-23 מתקיימות במצב של תוהו ובוהו פוליטי, חברתי, כלכלי ביטחוני ומדיני. ה
ממשלה הבאה שתוקם תיאלץ לטפל, בתוך זמן קצר, בשורה של נושאים דחופים העומדים על הפרק. בראש וראשונה בנזקי הקורונה. בשל זאת נחוצה הכרעה ברורה מצד הבוחר. ברשימה שלהלן נתמקד בכמה סוגיות הטעונות הבהרה או ליבון.
1)
דין הבוחר ביום 02.03.20 יכריעו הבוחרים: איזה גוש יקים את הממשלה הבאה. טובת מדינת ישראל שתהא הכרעה ברורה, כדי שתוקם ממשלה על-ידי אחד הגושים. הדיבורים על ממשלת אחדות מיותרים ומופרכים - אין היתכנות ואין צורך בממשלת אחדות-שיתוק; יש צורך במסירת ההגה השלטוני לגוש שינצח, בדיוק כפי שנעשה הדבר בארה"ב (רפובליקנים, דמוקרטים).
לפי הסקרים, גם הפומביים וגם הסמויים, שהוזמנו על-ידי המפלגות, גוש הימין בראשות נתניהו, ההולך יחד מערכה שלישית ברציפות, קרוב יותר ל-61 מנדטים; לגוש מרכז-שמאל בראשות גנץ אין אופציה להקים ממשלה ללא הרשימה המשותפת (גנץ ויעלון ואשכנזי שללו שת"פ עימה).
הבעיה הגדולה: חלק מהשחקנים המרכזיים מסרבים לקבל את דין הבוחר. אחד מהם הוא
אביגדור ליברמן, המתנהל כמאפיונר, שהטריף את המערכת הפוליטית בשתי מערכות הבחירות הקודמות, ובסופו של דבר מיאן לאפשר הקמת ממשלה - לא עם הימין בראשות נתניהו ולא עם מרכז-שמאל בראשות גנץ. בפועל, ליברמן הוציא מהמשוואה שמונה קלפים מתוך 120, וגזר על המערכת הפוליטית תוהו ובוהו בלתי נסבל. בנסיבות שנוצרו, רק אם יאבד חלק ניכר מכוחו -וכך אכן מסתמן - יוכל אחד הצדדים להקים ממשלה במהירות הדרושה;
2)
תיקי נתניהו נגד ראש הממשלה
בנימין נתניהו הוגש כתב אישום אחד הכולל שלוש פרשות (ולא שלושה כתבי אישום, כפי שנוהגים יריביו לטעון). החוק מאפשר לו לכהן בתפקיד ראש הממשלה. נשיא המדינה ראובן ריבלין לא יוכל להימנע ממסירת המנדט לנתניהו, אם אכן תהא הכרעה ברורה. הטיעון לפיו לא יוכל נתניהו לעמוד בראש הממשלה בתקופה שהוא נדרש להגיע יומיים-שלושה בשבוע לבית המשפט, תלוש מהמציאות:
- ראשית - זכות החפות נתונה לנתניהו על-פי חוק, ואם אכן יכריע הבוחר בזכותו, יש לכבד זאת;
- שנית - נוכחותו אינה מחויבת בדיונים בבית המשפט, למעט הקראה (שתתקיים במקרה הטוב בעוד כמה חודשים), שמיעת עדותו ובעת ההכרעה בבית המשפט. בית המשפט רשאי לשחררו מהתייצבות. אהוד אולמרט, לדוגמה, נעדר באישור בית המשפט ממרבית הדיונים בשני התיקים הגדולים שנוהלו נגדו (במחוזי ירושלים ובמחוזי בתל אביב);
- שלישית - מיומו הראשון כראש ממשלה ובמיוחד בשנים האחרונות טרוד נתניהו ומוטרף מחקירות מתמשכות שגזלו ממנו זמן רב מאוד. בכל אותן שנים הוא הצליח לנהל את הממשלה ולהביא הישגים עצומים לישראל. זו עובדה שלא יכולה להיות עליה מחלוקת. משפטו שינוהל על-ידי בית המשפט ובאמצעות פרקליטיו יתמשך בלאו-הכי שלוש-ארבע שנים לפחות, הרבה אחרי קריסה/סיום כהונת הממשלה הבאה שתוקם. כך שעוד חזון למועד, עד ההכרעה בשאלה אם עסקינן בעבריין או בפוליטיקאי מצויין שתפרו לו תיקים כדי לסלקו מראשות הממשלה;
3)
תיקי כחול לבן בשבועות האחרונים התחוור שוב ושוב, כי רשימת כחול לבן כוללת אישים שנהנו מחסינות - הן משפטית, והן מצד כלי התקשורת, למרות מעשים בלתי חוקיים שביצעו:
בני גנץ השתתף באופן פעיל בקבלת מיליונים במרמה ובתחבולה מקופת משטרת ישראל עבור חברת המימד החמישי, בראשה עמד, זכה למיסמוס עניינו מצד הפרקליטות והיועמ"ש, כך שעד עתה לא נחקר;
יאיר לפיד ניצל לרעה את תפקידו כשר האוצר וניסה לסדר הטבות מס לחברו האישי
ארנון מילצ'ן, השתתף בניסיונות להוביל חקיקה שתסייע לארנון מוזס, והוא טרם נחקר באזהרה; יואב סגלוביץ שיבש הליכי חקירה ומשפט בפרשת אשכנזי, בתקופה שכיהן כניצב וכראש אגף החקירות במשטרה, והוא לא נחקר ולא ייחקר;
גבי אשכנזי ניצל לרעה מעמדו כרמטכ"ל, שיבש הליכי חקירה במהלך חקירת הפרשה שנקשרה בשמו, והוא חולץ על-ידי היועמ"ש
יהודה וינשטיין תוך להטוטנות משפטית. רשימת כחול לבן כוללת עוד אישים שאינם טלית שכולה תכלת, אך חוזקם נובע מחסינותם בתקשורת;
4)
נזקי הקורונה ככל שנוקפים הימים, מתברר כי נזקי נגיף הקורונה אינם רפואיים-דווקא - מחלת השפעת ממיתה יותר - אלא כלכליים. טריליונים נמחקו בתוך מספר שבועות משווי החברות בבורסות בעולם, וכבר בשלב זה גרם משול משבר זה בנזקו ובעוצמתו למשבר הסאב-פריים (שאירע ב-2008). חלק ניכר מהחברות בישראל מדווחות על נזקים עצומים. ההיסטריה בעיצומה ואין לדעת מה ילד יום. ענף התעופה והתיירות בישראל בסכנה גדולה. התנועה כמעט נעצרה.
הממשלה הבאה שתקום, ימין או שמאל, תיאלץ לפעול במהירות - בעדיפות אפילו על-פני טיפול שורש בבעיות ביטחוניות - ולהזרים מיליארדים להצלת חברות חשובות שנקלעו לסכנת קריסה שלא באשמתן. שאם לא כן, עלול המשק להיכנס לסחרור ולפגיעה קשה ביותר בכלכלת ישראל. כבר עתה מסתמן גרעון עצום בתקציב המדינה - כתוצאה מירידה חדה בהכנסות המדינה מתיירות נכנסת. הממשלה הבאה תיאלץ לקצץ מיליארדים נוספים, נוסף לגרעון הידוע המחייב טיפול הממשלה הבאה;
5)
נזקי מערכת המשפט הממשלה הבאה תצטרך להוביל חקיקה מתאימה להסדרת המערכת המשפטית, כדי להבטיח שירות אמין וראוי לציבור בכלל ולאפשר לממשלה למלא את ייעודה בפרט. במסגרת זו נחוצה רפורמה בכל מערך הייעוץ לממשלה ולמוסדותיה, כך שייקבע בחוק, לדוגמה: ייעוץ הוא ייעוץ הוא ייעוץ (כולל מצד היועץ המשפטי לממשלה), ואין בו כדי לחייב; במשרדי ממשלה, יועץ משפטי יהא משרת אמון; תופרד המחלקה לחקירות שוטרים - המוסמכת לחקור שוטרים ופרקליטים, מסמכותם ומרותם של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה; המחלקה לחקירות שוטרים ופרקליטים, בראשה יעמוד שופט (בדימ'), תוכל לחקור בעלי תפקידים בכירים בשירות המדינה, ובהם פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, בגין הפרת אמונים הנובעת באכיפה בררנית ו/או קבלת החלטות תוך
ניגוד עניינים או שיקולים זרים.
ניצני גזענות
המערכה הנוכחית, השלישית, היא הקשה מכולן. הקמת ממשלה דחופה דרושה לטיפול במשבר הקורונה, בעימות המתמשך עם החיזבאללה והחמאס ואירן וביתר צוררי ישראל, ובצורך לקדם את תוכנית הנשיא טראמפ. אם לא תהא הכרעה, ניקלע לתוהו ובוהו חמור בהרבה. מלחמת אחים כבר מסתמנת - לפחות מילולית. ניצני גזענות ו/או אנטישמיות מופרחים משני הצדדים. טוב יעשו בנימין נתניהו ובני גנץ אם יתחייבו לקבל את דין הבוחר, בכל מקרה ולנוכח כל תוצאה, ובלי טריקים, חרמות והדרות, ולפעול באמת ובתמים לטובת עם ישראל ומדינת ישראל.