|   15:07:40
דלג
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שאלת הכדאיות בפינוי-בינוי

האם שיקולי כדאיות של היזם צריכים לבוא בחשבון בעת קבלת החלטות תכנוניות בפינוי-בינוי? השאלה שנויה במחלוקת בין רשויות שלטוניות שונות ומשפיעה במישרין על ביצועם של פרויקטים אלו
03/03/2020  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
קצב איטי מדי

בעבר, הגישה הנוהגת הייתה שהרשות התכנונית פועלת להוצאת תוכניות מתוך ראייה של הצרכים היישובים על כל היבטיהם, לרבות הצפיפות, גובה הבניינים, ריאות ירוקות, פיתוח סביבתי, מבני ציבור נדרשים ועוד. שיקולים של כדאיות כלכלית ליזמים ובעלי נכסים לא היוו חלק ממערך השיקולים של התכנון העירוני והמרחבי הארוך והמושקע.

פסק דין שמדגיש גישה זו ניתן בבית המשפט העליון בעניין חברת נ.י.ל.י (עע"מ 9264/10). הרקע לפסק דין זה, היה החלטתה של הוועדה המחוזית לאשר הגדלת מספר יחידות הדיור מ-270 ל-710, בניגוד לעמדת העירייה. העירייה טענה, שהתשתיות של העיר אינן ערוכות לקליטת מאות יחידות הדיור שיתווספו בעקבות התוכנית, ואין בקופתה מספיק תקציב פנוי לבצע את הגדלת התשתיות הנדרשת.

בית המשפט העליון קבע, כי בהחלטה אם לאשר תוכנית, רשות התכנון איננה חייבת לבצע בחינה מדוקדקת בליווי חוות דעת כלכלית לעלויות ביצוען או שדרוגן של התשתיות, בנייתם של מבני ציבור ויכולת או העדר יכולת נוכחית של הרשות המקומית ליישום כלכלי של התוכנית.

לאחרונה, קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה (ערר 61/19), כי תוכנית נועדה לקבוע צרכים ושיקולים תכנוניים בלבד, ואין מקום לקבוע בה מי יהיה זה שיישא בעלויות הפיתוח. זאת, הגם שהיה ידוע באותה עת שמדובר בעלויות גבוהות מאוד, ולפיכך זהות מבצע עבודות אלו (היזם או הרשות המקומית) קריטית כפי הנראה לעצם האפשרות לממש את התוכנית.

החלטות אלו מייצגות גישה שעשויה לייצר תוכניות בניין עיר תיאורטיות שאין מי שיממש אותן, וברור שלא זו הייתה "כוונת המשורר", מאחר שבסופו של דבר תוכניות אלו צריכות להתממש מכספי הקופה הציבורית או מכספי היזמים. אם לא יהיו רווח וכדאיות, לא יהיה יזם שיממש את התוכנית. מוזר לראות שחרף הזמן שעבר בין ההחלטות הללו (שמונה שנים), ועדת הערר הארצית ראתה עצמה מחויבת לעמדה לפיה שיקולים כספיים וכדאיות כלכלית אינם שיקולים לגיטימיים בהליך אישורן של תוכניות.

תקן 21 של שמאי המקרקעין

חרף כל האמור לעיל נראה, כי בהתחדשות עירונית המצב מעט שונה. בנובמבר 2012 הותקן תקן 21 של שמאי המקרקעין המתמקד בפינוי-בינוי. מטרתו של התקן היא לאזן בין שלושת בעלי האינטרסים בכל מיזם של פינוי-בינוי: היזם, רשויות התכנון ובעלי הדירות. התקן אמור להביא לשיווי משקל כלכלי ותכנוני בין שלושתם, מתוך הגישה לפיה רק אם כולם ישיגו את מטרתם בצורה סבירה, הפרויקט ייצא אל הפועל.

היוזמה להתקנת התקן באה לאחר דוח מבקר המדינה לשנת 2011, שהצביע על כך שכ-40 תוכניות פינוי-בינוי שהמדינה קידמה, לא יצאו לפועל כתוצאה מחוסר ודאות ליזמים, לבעלי הדירות ולרשות המקומית החוששת שתוספת יחידות הדיור תעמיס על התשתיות הקיימות. בהתאם לתקן 21, רווחים צפויים ליזם בפרויקט צריכים לנוע בטווח שבין 25% ל-30% מתוך סך העלויות (נציין, כי מדובר ברווח יזמי גבוהה יחסית, מאחר שבהתחדשות עירונית קיימים גורמי סיכון גבוהים יותר ליזם).

תקן 21 לכאורה איננו מחייב, ואולם הן הרשויות והן היזמים נעזרים בו. בדיקה על-פי תקן זה נכללת בכל הליך תכנוני לפינוי-בינוי כבר בצעדיו הראשונים ותוצאותיו משמשות מעין כלל אצבע לכדאיות הפרויקט. בתקן קיימות מספר נקודות תורפה, לרבות העובדה שוועדות התכנון החלו לאשר גם פרויקטים באחוזי רווחיות נמוכים יותר, דבר ששוב העלה את חוסר הוודאות והסיכון, ובכך מסכן את היתכנות הפרויקטים. בנוסף, התקן משקף בעיקר רווחיות של איזורי ביקוש, כך שהוא פחות רלוונטי לפריפריה.

יוזמתו של השמאי הממשלתי

בעקבות כך, מקדם השמאי הממשלתי, אוהד עיני, יוזמה לשינוי ולעידכון התקן. לטענתו, יש לשנות את תקרת הרווח הסביר של היזם. כיום התקן קובע, כי אם הרווח היזמי גבוה ממה שנקבע בתקן, לוועדה המקומית יש אפשרות לדרוש את צמצום היקפי הבנייה. לטענת עיני, מדובר בטעות:

"במקום שהתכנון יוביל, הבחינה הכלכלית היא שמובילה את הפרויקטים של פינוי-בינוי. השמאים שיושבים בוועדות המחוזיות הם אלה שמאשרים את התחשיבים לפי התקן, ומאחר שהבחינה הכלכלית הפכה להיות המובילה, יצא שעל פיהם יישק דבר. אני חושב שמה שצריך להוביל זה התכנון ולא הכלכלה ולא חשיבה בנוסח 'נוריד את התכנון כדי שהיזם לא ירוויח יותר מדי' או נצופף עוד או נוסיף קומות רק כדי ליצור כדאיות כלכלית, למרות שאין כל היגיון תכנוני בדבר.

"צריכה להיות מדיניות תכנון ברורה: קודם להכתיב תכנון ולאחר מכן לבדוק אם בתכנון כזה קיימת כדאיות כלכלית, ובמידת הצורך לתקן, בשוליים בלבד. כשם שאיננו מתערבים ברווח המקסימלי ליזם בתוכניות שאינן התחדשות עירונית, כך לדעתי גם כאן לא צריך להתערב. צריך לוודא שיש רווח מינימלי כדי שהמיזם יקרה. אני חושב שלא צריך להיכנס ליזם לכיס, ואין גם צורך. היום, אחרי עשור מכירים את המכפילים שיש, ועל הוועדות לקבוע מדיניות תכנונית".

בהחלטות ועדות ערר נוספות אנו עדים להפעלת שיקול הדעת בתחום הכדאיות הכלכלית ושכלולו, עד כדי כניסה לפרטים הקטנים של שיקול זה. באחת ההחלטות (עת"מ 37850-05-19) נקבע, שהן הקמת מתקן רובוטי בתחומי המגרש והן צמצום מספר יחידות הדיור המאושרות, הן חלופות לא-רלוונטיות לפרויקט מבחינה כלכלית. לפיכך, כאשר נוצרת מצוקת חנייה ובהינתן שניתן לאמץ את הפתרון באמצעות קרן חנייה, יש לאמץ פתרון זה על פני דרישה מהיזם לעמידה בתקן כמות החניות (מאחר שהדרישה עשויה בסבירות גבוהה להביא לידי כך שהפרויקט לא יהיה ריווחי ולכן לא ייצא אל הפועל).

רוב הפרויקטים תקועים

נראה, כי ניתן משקל גדול באופן יחסי לשיקול הכדאיות הכלכלית בפרויקט של התחדשות עירונית, הן ליזם והן לדיירים (אם כי, לא באופן עקבי ולא בהענקת אותו משקל לגורם זה, כך שיש הבדלים בין הפסיקות גם באותן ערכאות עצמן). כל זאת - מתוך ראייה של השגת המטרה של מיגון בניינים מפני רעידות אדמה, ומתוך ידיעה שללא שביעות רצון סבירה של היזם מרווחיות הפרויקט, וללא שביעות רצון סבירה של הדיירים מהתמורות שיקבלו, הפרויקט לא ייצא לפועל.

ייתכן שבכך טמון ההבדל בין עמדות בתי המשפט וועדות הערר בראותן את השיקולים שיש להביא בחשבון בקידום הליכי תכנון. בהליכי תכנון עירוניים רגילים שאינם במסגרת התחדשות עירונית, אין צורך בהסכמה של בעלי הזכויות, למעט זכות הגשת התנגדויות. הגשת התנגדות להליך שתלוי ועומד איננה דומה להליך בקשת היתר, שכלל לא יבוא אל העולם ללא חתימה של כל בעלי הזכויות.

חרף העובדה שהאיזון בין האינטרסים של היזם לבין האינטרסים של בעלי הזכויות אמור לקרות באופן טבעי בתנאים של שוק חופשי, מרביתם המכריעה של פרויקטים לפינוי-בינוי בארץ תקועים. הם אינם יוצאים לפועל מסיבות שחלקן קשורות בדיירים, חלקן ביזמים וחלקן ברשויות העירוניות שמעכבות מתן היתר או מקשות על היזמים מתוך חשש להכבדה על התשתיות העירונית הישנות.

ייתכן שעקב קצב איטי זה, נוצרו יוזמות של ערים ושל גורמים נוספים להגביר את הוודאות בהתחדשות העירונית. ב-4.12.2019 פרסמה עיריית תל אביב מסמך מדיניות שכולל הנחיות בנוגע לתמורות בפינוי-בינוי, ולפיו היא תאשר אותם תמורת מפתח תמורות צנוע יותר ממה שהיה נהוג בעבר בעיר. בין היתר, התמורה בדירות ששטחן עד 80 מ"ר תוגבל ל-12 מ"ר נוספים בלבד. לטענת יוזמי המסמך, השינוי יביא לשיפור במצב היזמים, כי תהיה להם ודאות ולכן לא יוכלו להבטיח הבטחות חסרות בסיס לדיירים, ומנגד הדיירים לא יוכלו להציג להם דרישות לא-ריאליות. מיד לאחר מכן הודיעו עיריות חיפה, נתניה ופתח תקוה על מדיניות דומה.

גם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה את עמדתה בעניין, ממנה עולה, כי התמורה הראויה לבעלי דירות היא תוספת של חדר בגודל של 12 מ"ר ומרפסת, תמורה המשקפת שדרוג משמעותי באיכות החיים ובערך הנכס, זאת בנוסף לשדרוג הנובע מעצם קבלת דירה חדשה ממוגנת, עם חניה ועל-פי רוב גם מחסן. אם רווחיות היזם תעלה על המינימום הקבוע בתקן 21, מצופה ממנו להגדיל את התמורות לדיירים. בשנים האחרונות נהוג היה להעניק תוספת שטח של 25 מ"ר פלוס מרפסת, מחסן וחניה.

משרד המשפטים הודיע, כי הוא מתנגד לעמדתה של הרשות הממשלתית. לדבריו, והגבלת שטחי תמורה שמקבלים דיירים בפרויקט פינוי-בינוי היא פסולה ועלולה לפגוע בקידום הפרויקטים ובזכויות הקניין. עמדתו של המשרד היא שיש להניח לשוק להגיע לאיזונים באופן עצמאי.

ראינו אם כן עמדות שונות בנוגע למתן חשיבות ומשקל לכדאיות כלכלית בהליכים תכנוניים בכלל ובהליכי התחדשות עירונית בפרט. המחלוקות עדיין מרובות ושונות, והפתרון לחסמים המרובים בהגשמת תכליתה של ההתחדשות העירונית עדיין אינו נראה לעין, כך שלא צפוי שינוי ניכר בעתיד הקרוב בקצב התקדמות הפרויקטים בהתחדשות עירונית.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב, העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  03/03/2020   |   עודכן:  10/03/2020
עו"ד צבי שוב, עו"ד אביבית דוד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שאלת הכדאיות בפינוי-בינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם גם אתם מוצפים כל יום בעשרות ו/או יותר מיילים, אשר באים לקדם מכירות של חברה כזו או אחרת? עומס המיילים המיותרים האלה, רק מעמיס מידע מיותר ונראה שהגיע הזמן לדלל הודעות אלו ולמחוק אתרים מקומיים וזרים מיותרים, מנגד אני נשאר נאמן לשלושה גופים, אשר אני מוצא בהם לא מעט יתרונות.
01/03/2020  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
הבחירות לכנסת ה-23 מתקיימות במצב של תוהו ובוהו פוליטי, חברתי, כלכלי ביטחוני ומדיני. הממשלה הבאה שתוקם תיאלץ לטפל, בתוך זמן קצר, בשורה של נושאים דחופים העומדים על הפרק. בראש וראשונה בנזקי הקורונה. בשל זאת נחוצה הכרעה ברורה מצד הבוחר. ברשימה שלהלן נתמקד בכמה סוגיות הטעונות הבהרה או ליבון.
29/02/2020  |  יואב יצחק  |   מאמרים
שאלו כל אדם ויאמר לכם שתוכנית טראמפ עניינה - הכרה אמריקנית בזכותנו על נחלת אבותינו ביהודה ושומרון ובהחלת ריבונותנו על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל יישובי יו"ש. בקיצור, הישג היסטורי. בצד, לגמרי בצד, יש בתוכנית גם משהו בעבור הערבים - הסכמה ישראלית למדינה פלשתינית, תיחום השטח שלה (כולל מחצית משטח C, ובסה"כ 70% מכל יהודה ושומרון) והקפאת 15 ההתנחלויות הממוקמות בתוך השטח הריבוני הפלשתיני למשך ארבע שנים.
28/02/2020  |  אליקים העצני  |   מאמרים
החלטת בג"ץ בנוגע לפונדקאות לחד-מיניים היא אחת ההחלטות החמורות שקבע בג"ץ, והיא עתידה לפגוע פגיעה אנושה במוסד המשפחה בישראל.
28/02/2020  |  איתמר סג"ל  |   מאמרים
כוונת מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, לפטר כ-1,000 מעובדי החברה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה שהביאה לביטולי טיסות משמעותיים ולפרסום אזהרת רווח של החברה, נראית במבט ראשון צעד מובן לנוכח המשבר. מבט שני על המהלך עשוי להעמיד אותו באור אחר לחלוטין - ככזה שמבקש לנצל את המשבר לצמצום הוצאות בשל המשבר המתמשך שבו נמצאת אל-על.
28/02/2020  |  איציק וולף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il