|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

לקראת סבב 4

לצערי, התברר שוב שעם ישראל מעדיף מחלוקות ועימותים על שת"פים רבי סיכויים. הרוב היהודי הברור בישראל, לא השכיל לעצב תפיסה משותפת, וחוגי הקיצונים - הרשימה הערבית המשותפת מצד אחד, השמאל הקיצוני וכוח ליברמן מצד שני - הצליחו שוב לשבש את הסיכוי להקמת ממשלה ציונית יציבה
08/03/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2020   |   תגובות
[צילום: איציק וולף]

הרעיונות ההזויים העולים עתה במסדרונות הכנסת וסביבם, מקרבים בחירות נוספות, בפעם הרביעית ברציפות ובתנאים קשים מכל מה שקדם לה. בעוד המפלגה הערבית האנטי-ציונית מנסה להשיג לגיטימציה פוליטית מבלי לוותר על עמדותיה העויינות, "גוש" ליברמן עוסק בשימור עצמי ובבידול הסקציה הפוסט-סובייטית שאסף סביבו שניהם - פועלים בכללי משחק שקריים ובחלקם אנטי-דמוקרטיים.

ליברמן הוא כיום הברבור השחור במחנה המגדיר עצמו "ציוני", שמוכן להקריב הכל לטובת עמדותיו האישיות. שהרי איש אינו מאמין שיש במפלגתו כיום מי שיכול להתמודד מולו על בסיס רעיוני "ולהישאר" בחיים הפוליטיים. אחרי הפריימריז האחרונים בליכוד, אפילו מול "ביבי הגדול" זה איננו המצב. הניסיונות של ליברמן לטעון שהדיון הוא בשאלות דת ומדינה, הוא ניסיון סרק; זהו תרגיל אקוויוולנטי לזה של שרון בגירוש עזה, כדרך התחמקות מפרשת האי-היווני ופרשיות שחיתות אחרות. בחירת העיתוי מחשידה גם היא - ערב הכרעות בשאלת תוכנית טראמפ, בה התיימר להיות חלק מובהק מגוש הימין.

אם מחלצים מהמחלוקת של "גוש הימין" עם "כחול לבן", את היסוד הפוליטי-אסטרטגי המכונה "רק לא ביבי", היא מחלוקת אידאולוגית בנושאים רבים וחשובים. אלמלא נתקעה כחול לבן על שרטון "ביבי", ניתן היה על יסוד פשרות סבירות, להקים ממשלה לפרק זמן של שנתיים לפחות, לטפל בסוגיות מרכזיות בתחומי הכלכלה, החברה והביטחון, ולחזור בנושאי המחלוקת שוב להכרעת הציבור, (מה שלא עשה בשעתו רבין ז"ל עם הסכם אוסלו, וגרם בכך למשבר לאומי חמור).

הערבים, במטרה להתחמק מרעיונות "הטרנספר כביכול" של תוכנית טראמפ ולמנף את מעמדם הפוליטי בישראל כשהם נשענים על התנגדות אנטי-ציונית לחוק הלאום, חיזקו מאוד את כוחם הפוליטי היחסי ובולמים עתה יחד עם ליברמן, הקמת ממשלה ציונית יציבה; זו התפתחות מדהימה, הדורשת בדיקה ולימוד משמעותיים. אני מעריך שליברמן דירדר עצמו הפעם לסוף דרכו הפוליטית. אם ינהג גוש הימין בחכמה, יוכל להשיג זאת כבר בבחירות הקרובות. חזרה לגוש של מרבית תומכי ליברמן, שביסודם הם אנשי ימין, יכריע לשנים את הוויכוח האידאולוגי בחברה הציונית בישראל במרבית נושאי-המפתח ובעיקר בגורל איו"ש ועיצוב גבולות הקבע של המדינה.

העובדה כיום היא שהימין לא השיג יותר מ-58 מנדטים. אף על-פי שהגדיל את כוחו במפלגת השלטון ובגוש כולו. זהו הישג גדול אך אינו מספיק להכרעה - הקמת ממשלת ימין. שוב היו בגוש זה חוגים שלא השכילו להתעלות ולהבליג ברמה האישית לטובת הצורך הלאומי.1

מאזן הכוחות הפוליטיים בין הימין לשמאל ברוב הציוני, שהודגש בתוצאות בחירות אלה, דוחק את כחול לבן למבוי סתום. בכדי לאלץ את נתניהו לפרוש, עליהם לשבור את כללי המשחק ההיסטוריים והנורמטיביים בצורה חמורה - לחוקק בדיעבד חוק אד-הוק עבור איש אחד, כלומר אחרי שבבחירות ניצח אותם אדם זה ניצחון ברור בדעת הקהל, ולהביא להכרעה ציבורית בוויכוח בנושאים לאומיי-ציוניים בהשתתפות מפלגות ערביות אנטי-ציוניות. בגמישות מילולית רבה ניתן לתרץ כמעט כל מעשה שיש בו שבירת כלים במשחק הדמוקרטי המקובל. יתכן שאם יבחרו בדרך הרמייה והעיוות, יהיה על הימין לשקול שבירת כלים מקבילה בדרך של מרי אזרחי נגד החלטות אלה.2

מאז ומתמיד הצליח השמאל לחולל משבר זמני באמצעות חריגה מנורמות מקובלות (למשל, סרבנות-שירות), וכאשר חזר ונתקל בתוצאות מעשיו בדמות תגובות האופוזיציה באותו מטבע, "יצא מכליו".3 גם הערבים משחקים כאן משחק מסוכן למדי, שכן אם כוונתם להשיג לגיטימציה ושת"פ עם המגזר היהודי בחיי היום-יום, לא ישיגו זאת ע"י ניכורו, מתוך התערבות בפועל בוויכוח אידאולוגי-לאומי ברחוב היהודי. אין ספק שהתערבות כזו לא תתקבל בסובלנות כיום. אם תקרה בעוד שנות דור, לאחר השתלבות נרחבת וביסוס יחסי המדינה היהודית עם המיעוט הערבי, יהיה המצב שונה מהותית.

במחשבה שניה, כל התרגילים האפשריים במצב שנוצר בעקבות בחירות אלה והתייצבותו הברורה של ליברמן נגד נתניהו אישית, אינם מובילים לממשלה יציבה. לפיכך, אם לא יצליח הימין לקבל תמיכה פוליטית יציבה מ-4 חברי כנסת שנבחרו בבחירות האחרונות, בטרם ייעשה מהלך חמור של שבירת כלים ע"י הרוב הפרלמנטרי החדש, הדרך היחידה לפתור את התסבוכת בגירסתה הנוכחית, הן בחירות חדשות, בפעם הרביעית.

אולם, הפעם חייבת הכנסת לערוך שני שינויים בתהליך, לפני הבחירות: א. העלאת אחוז החסימה ל-4% (כ-5 מנדטים). ב. חובת קיום פריימריז בכל המפלגות הרצות בבחירות, לבחירת המועמדים לח"כים ומתוכם לראשות הממשלה.

השסע הלאומי שנחשף שוב בבחירות אלה, הופך בהשפעת תוצאתן לבעיה חברתית - פוליטית מרכזית של ישראל. הרעיון הנואל המבקש לשבור את כללי ההתנהלות הדמוקרטיים המקובלים, מסוכן ועשוי לחולל מרי אזרחי. ללא פשרה זמנית בין הגושים הגדולים, הקמת ממשלה זמנית עם רוטציה, ליעדים מוגדרים ומוסכמים ללא תכתיבים ובחירות חדשות - יש רק ברירה אחת: בחירות רביעיות לאלתר.



תמו הבחירות, תמה ספירת הקולות ואמור היה להתחיל עידן ההתעשתות וההיערכות לטיפול בבעיות האמת של המדינה. את הדברים הבאים כתבתי לאחר פרסום תוצאות סקרי הבחירות שהתפרסמו עם סגירת הקלפיות. נראה שיכולתו של עם ישראל להפתיע את עצמו ולסבך את חייו, גדולה בהרבה מכל מה ששוער ערב בחירות אלה.

הבחירות: שלוש אנחות רווחה?!

ראשית, ראש הממשלה הבאה יהיה נתניהו.
שנית, פוטש הגנרלים והמערכת המשפטית נכשל, הציבור יצא גדול ודמוקרטי למופת.

שלישית, נפטרנו, סוף-סוף מהדמויות השליליות של אהוד ברק, אהוד אולמרט ובקרוב, כנראה, גם מלפיד, כמי שמבקשים למצב עצמם כדמויות פוליטיות דה- לוקס במדינת ישראל. הללו פסולים בעיני גם מבחינת התוכן וגם מבחינת הסגנון, והיו בין הגורמים הראשיים לאווירת ה"עליהום" הרב-צדדית בבחירות אלה.
סביב אלה ניתן היה לעצב את הציפיות הבאות:

- תוכנית טראמפ יוצאת לדרך
- מדיניות הצמיחה והמיסוי במשק עתידה לעבור רוויזיה יסודית.
- תתעצם ותתרחב מדיניות פיזור האוכלוסין - מיתון ממשי של הגידול הדמוגרפי במרכז הארץ ופיתוח מואץ של הנגב והגליל.
- תבוצע ראורגניזציה מקיפה במערכת המשפט וביחסי הגומלין בין זרועות הממשל בישראל, במטרה להגדיר בבהירות את מקורות הסמכות השלטונית, דרכי ביטויה ודרכי אכיפתה, ובכלל זה משטר הבלמים והאיזונים בין הרשויות ובתוכן.
- תואץ התוכנית לשילוב ערביי ישראל בחיים המדינה כמיעוט משמעותי אך קונסטרוקטיבי.
- יעוצבו מחדש או יעודכנו חוקי היסוד המגדירים את אופיה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי, מדינה בעלת משטר דמוקרטי ומדינה מתקדמת מבחינה כלכלית וטכנולוגית. שילוב הערבים ישקף עיקרים אלה ויקבע גבולות ומגבלות על כל ניסיון לשנות את אופיה הלאומי. הסכמה לקבלת אזרחות ישראלית תחשב כשבועת אמונים למדינה, חוקיה ומוסדותיה.
- ליבת החוקים הסוציאליים, תעבור בחינה מחודשת, במטרה להשתית על יסודות מעודכנים וראליים. נושאים כחלוקת העושר הלאומי, השלמות הכנסה מסוגים שונים, הנגזרים מיציאה לעבודה שבסיס ההשתכרות בה אינו תואם את העידן הנוכחי, שכר מינימום, תמהיל המיסוי ישיר / עקיף, ביטוחי חובה ותנאי פרישה - העקרון המנחה יהיה השוואת תנאי היסוד לכל, בצרוף מענקי עידוד ותגמול על תרומה עודפת לחברה.
- תוכן ותופעל תוכנית כוללת לטיפול ברצועת עזה הכוללת פרק צבאי ופרק כלכלי-חברתי-פוליטי, במטרה להוציאה לפועל בקדנציה הקרובה, במנותק משאלת הטיפול באיו"ש ובחזיתות אחרות. מבחינה צבאים יהיה היעד פירוז הרצועה, פירוק האירגונים המיליטנטיים מנשקם והקמת ממשל אזרחי מקומי ואוטונומי. המטרה המדינית היא חיסול האלימות נגד אזרחים ופיקוח ישראלי-מצרי משותף על הקשר בין הרצועה לעולם החיצוני.

תאריך:  08/03/2020   |   עודכן:  08/03/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקראת סבב 4
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
8/03/20 10:26
2
בני בנקר
8/03/20 10:51
 
רפי לאופרט
9/03/20 22:12
3
באמת מעניין
8/03/20 11:03
 
באום
8/03/20 13:15
4
הירונימוס
8/03/20 14:30
5
ארי כספי
8/03/20 15:38
6
חסר אמינות
8/03/20 20:52
 
רפי לאופרט
9/03/20 22:23
7
אקטואלי
9/03/20 10:47
 
רפאל לאופרט
11/03/20 08:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2020
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, הצהיר כי הוא נחוש להקים ממשלה חזקה ויציבה. "אעשה כל מאמץ כדי שלא יהיו בחירות רביעיות. בשלושה סבבי בחירות הראה העם את הדלת לנתניהו. נתניהו הפסיד. רוב העם אינו רוצה את המשך שלטון נתניהו ואת זה העם יקבל", אמר (שבת, 7.3.20) בהצהרה לתקשורת שנשא בכפר המכביה.
07/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
יו״ר העבודה גשר מרצ, ח״כ עמיר פרץ התייחס הערב לדברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וטען כי נסיונו של נתניהו להסית את הציבור כדי שיצא לרחובות ולקעקע את תוצאות הבחירות אינו לגיטימי ומסוכן.
07/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טוען כי יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, ויו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מבקשים לגנוב את הבחירות ולגנוב את דעת הציבור.
07/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
שלושה רמטכ"לים לשעבר - בני גנץ, משה (בוגי) יעלון, וגבי אשכנזי, תרמו עשרות שנים מחייהם למלחמה נגד אויבי ישראל. הם הובילו את צה"ל למבצעים רחבי היקף כדי להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. שלושתם לחמו בחירוף נפש, נגד טרוריסטים. בני, בוגי וגבי איבדו חברים קרובים בקרבות הקשים, לשם הגנתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. והנה עתה, שינאתם לבנימין נתניהו, שניצח בבחירות והשיג רוב יהודי-דמוקרטי (58 מנדטים, לעומת 40 לגוש מרכז-שמאל), מעבירה אותם על דעתם והבטחותיהם, עד-כדי תוכנית לשיתוף פעולה עם אויב-מבית - היא הרשימה המשותפת, שאינה מסתירה את נאמנותה למטרות ולכמיהות של הפתח, החמאס וארגוני טרור נוספים. בפועל, הרשימה המשותפת הינה רשימה להכחדת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
07/03/2020  |  יואב יצחק  |   כתבות
לפני ימים אחדים הגדרתי את ממשלת גנץ, אם חלילה תקום, כ-ממשלת איווט-טיבי, ממשלת בובות שתרקוד לפי החליל של החלילן מטייבה (טיבי) ולפי גחמותיו ושנאותיו של אביגדור (איווט) ליברמן. אבל, מן הראוי להרחיב את ניתוח משמעותה של ממשלה מסוג זה, שתקום אם קואליציית השנאה של איווט-טיבי תקרום עור וגידים, ואם שלושה רמטכ"לים לשעבר יתנו לכך יד.
07/03/2020  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2020  /  מי ומי  
הליכוד יעתור לבג"ץ נגד ועדת הבחירות  /  עידן יוסף
לראשונה: הכנסת תושבע ללא קהל  /  איציק וולף
נתניהו: האם יש לליברמן מניע נסתר?  /  איציק וולף
עלבון ושנאה - יועצים גרועים  /  רבקה שפק ליסק
מטחנת ערוץ 13  /  אפרים הלפרין
על סף אנרכיה  /  יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il