|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

בס"ד א' דפסח התש"ף

קורבן ממשי

"עצם בלתי נראה" חסר דמות וצורה גבר עלינו וקבע לנו סדר יומנו היה ולא נציית לו הוא גם יכניע אותנו ויפגע ביכולתו של האדם לעשות את אשר בדעתו לעשות ויכתיב לו את סדר יומו, וגם את כל אשר עליו לעשות
08/04/2020  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
חוגגים לבד [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]


דַּאֲגָה וְשִׂמְחָה

שִׂמְחָה וְדַאֲגָה בַּלֵּב אֵינֶנָּה מַרְפָּה

יִשְרָאֵל לְמוֹעֵד טוֹב קִוָּה גָּם צִפָּה

לְקַיֵּם פֶּסַח כְּהִלְכָתוֹ בְּצַוְתָּא חַדָּא

בְּרַם בִּגְלָל הָ"רָעָה"הָעָם הִתְבַּדָּה

הָעִקָּר לְהַאֲמִין שֶׁלֹא אָבְדָה תִקְוָה

עוֹד נָשׁוּב לַחֲגוֹג בְּשִׂמְחָה וּבְחֶדְוָה

וִיסֻלַק מִכָּאן כֹּל נָגִיף וְכֹל פֶּגַע רַע

וּבְתֶבֶל לֹא יוֹפִיעַ ושׁוּב לֹא יִשָׁמַע

וְאֶת בְּרוּאֵי הָעוֹלָם יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ

לְמַעַן יֶדְעוּ עַמֵּי תֵּבֵל רַק ה' מֶלֶךְ

וְיִמְלוֹךְ עַל כֹּל הָעַמִּים לְעוֹלָם וָעֵד

כּי ה' בְּתֵבֵל כֻּלָּה הַיָּחִיד שֶׁשֹּוֹרֵד


קורבן ממשי בפסח שנת התש"ף

בערב יום שלישי יד' בניסן שהוא יום חג ומועד, כל בני העם בישראל יהיו מסובים לקרוא את ההגדה של פסח, והפעם כדי להזכיר לעצמנו עד כמה האדם חסר אונים מול "הרעה", וגם כדי להזהיר את עצמנו לבל נתהדר ונתפאר בכוחנו ובעצמתנו, כי המה הֶבֶל כי הרי "עצם בלתי נראה" חסר דמות וצורה גבר עלינו וקבע לנו סדר יומנו. היה ולא נציית לו הוא גם יכניע אותנו ויפגע ביכולתו של האדם לעשות את אשר בדעתו לעשות ויכתיב לו את סדר יומו, וגם את כל אשר עליו לעשות. והמנסה להתחכם ומנסה להתעלם מאזהרתו של ה"עצם הבלתי נראה" משלם בחייו, ולא תועיל לאדם כל חכמתו והתחכמותו ופעלוליו כדי לגבור על ה"עצם הבלתי נראה". שמא זאת "מכת הבכורות" שהוכו בה המצרים כמכה עשירית ולא פגעה בישראל. לפיכך בימים אלה ספור יציאת מצרים חשוב במיוחד כדי להזכיר לאדם כי הוא חדל אישים מול "עצם הבלתי נראה" ועל מעין זה נאמר: אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל הגבור בגבורתו אל יתהלל עשיר בעשרו (ירמיהו ט/כב). בערב חג יהיו חלקנו מְסֻבִּים בלי ילדינו ונכדינו ונינינו כדי לספר ביציאת מצרים למען ידעו את אשר עשה ה' לאבותינו במצרים. וגם כדי שיראו וידעו כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים וכי ההגדה והקריאה בה מהווים תִּזְכֹּרֶת לכלנו להתנהג בצניעות ובענוה ולדעת כי האדם בעולם הזה הוא כצל עובר וכי כל אשר אנו עושים במלחמתנו במארה זו, נעשה כלשון ההגדה "הבה נתחכמה לו ל"נגיף". ובכך לומדים לדעת מגבלותינו ומכירים בעובדה שהאדם אינו הכל יכול וכי יש חזק ממנו, אפילו עצם שלא נראה לעין שמצליח לגבור עליו ומפילממנו חללים והיד קצרה מהושיע. יותר מזה הוא גרם להרחיקנו זה מזה ולהתבודד ביודענו שאין חכמה ואין עצה ואין גבורה לנגד ה' כעצת אלהנו לנו. כנראה זו "הרעה" שדבר עליה בעתו פרעה בשלחו את ישראל מארצו ברומזו למשה ואהרן לאחר שקבל חלק מהמכות שהכה אותו הקב"ה אז אמר למשה ואהרן: כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם"הרעה" הזאת על העולם בכלל ועל ישראל בפרט. על כל אחד להרהר בדבר.

יש וצרה מאחדת ויש שמחה מפלגת

חג המצות זה הוא חג הפסח אשר חל כאשר כל בני האדם על פני האדמה, נתונים לצרה הכופה עליהם להשאר במקומם ולהרהר במה טעו שהביאו על עצמם "רעה" זו. מתברר שזה לא פָּסַח כמעט על יושבי תבל. בעוד סגירת שערי הארץ בראשית הופעת הנגיף גרמה לעמים לראות בכך מעשה עוין מצד ישראל, עד מהרה גם הם נהגו כך והתברר להם כי זה היה מעשה חיוני ונכון שנעשה ב"מחשבה תחילה". בעת צרה זו העולם נראה "מאוחד" ואילו בעת רווחה אנו עם ישראל מפולגים ושונאים זה. יש אלה "השבעים" ובועטים ויש אלה "הרעבים" הצועקים ושמתגברים על הצרה, שוב חוזרת הקנאה ורבה השנאה בתוכנו כי "הרעה" חלפה. אלא לצרך שנאת ישראל בעמים לא דרושה סבה. כי שונאי ישראל רואים בנו עם מתבדל, ובין היתר כשמנעים מאכילת שרצים ובעלי חיים האסורים מן התורה, אשר הפעם כפי שנאמר נפתחה "הרעה" מאכית עטלפים. גם בעניין טהרת הגוף נמצא ישראל רואֶה את הנולד כי נוטל ידים במצות נטילת ידיים וטובל במצות הטבילה, כאשר אלה מעמי תבל שלא נהגו כך פגשה בהם "הרעה" ורק אז החלו להטיף על נטילת ידים. ועוד האיסור החמור מאכילת הדם מן התורה שנאמר: "רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא הנפש" (דברים יב/כג) אף על-פי כן הנצרות שקוראי בספר התורה תחת השם "הברית הישנה", שאוסר על אכילת הדם, הם המציאו את "עלילות הדם", לפיה עם ישראל שוחטים ילד נוצרי או מוסלמי, כדי ללוש בדמו את בצק המצות של הפסח. אין זאת אלא משנאת ישראל ומקנאה בו על-ידי העמים, בחכמתו ובבינתו. אין אצלם כל סיג מלהביע דברי כזב חוֹלָנִיים כעלילת הדם. והנה אנו רואה כי כשבאה "הרעה" על כל בני אנוש בלי קשר לאמונתם וללאומיותם והחלה בהפלת חללים גרמה להם להרהר, עד כמה צדקה תורת ישראל. ובדרך זו את העמים מאוחדים בדעה על מקור "הרעה" שפגעה בכל בלי הבדל אמונה ושיכות לאמית.

מצות חג המצות - חג הפסח

המושג "חג" הוא גם "קורבן" אשר הקריבו אותו בני ישראל בצאתם ממצרים, אלא ששוב אין אנו מקריבים קרבן פסח, כל עוד בית המקדש חרב. המנעות המקרבת קרבנות על-ידי ישראל החלה מיד לאחר שיצאו בני ישראל ממצרים כי לא נמצא מקום שבו ניתן לעשות זאת, עד אשר משה עשה משכן כמעין בית מקדש נייד, שרק בו אפשר להקריב קרבנות במשך הצעידה במדבר. משמעותו השנייה של חג זה מועד כמחוג של שעון חוזר שוב ושוב רה חג המצות המסמל יציאה חפוזה של ישראל ממצרים על כן מצווים אנו לסלק כל במועדים קבועים, ואנו עוסקים במועד ה"פסח" שבו מצווים אנו לאכול מצות ולהרחיק מעינינו את החמץ עד בִּעוּרוֹ ולהרחיקו למקום ששם לא יראה כפי שנאמר: "לא יראה" "ולא ימצא" בכל גבולך. חובה להשבית אכילת חמץ עוד במחצית יום י"ד בניסן. ואת החמץ שברשותנו צריך להיות מוסתר היטב, ונמכר על-ידי בית הדין לגוי על תנאי שאחרי החג מאפשר הקונה הגוי את פדיונו. היה ונשאר חמץ שלא נמכר לא הוסתר אסורה אכילתו או השימוש בו בכל ימות השנה. אשר לאכילת המצות, למרות שנאמר שבעת ימים תוכל מצות, אין בכך משום חובה לאכול מצות מעבר לערב הסדר וביום ראשון של החג, בכל יתר הימים אינך חובה לאכול מצות, אלא רק לצורך ברכת המזון. הברכה תעשה אך ורק על המצות, מכאן אנו אוכלים מצות גם ביתר הימים. האמירה שבעת ימים תוכל מצות, משמעותה כי כל שבעת הימים רק מצות יהיו ולא שום לחם אחר.

נִצְטַוֵּינוּ לְקַיֵּם סֶדֶר הַפֶּסַח כְּהִלְכָתוֹ

אַךְ הַפָּעָם נְקַיְמוֹ בְּזוּגוֹת בִּזְמַנּוֹ וְעִתּוֹ

נְקַיְמֶנּוּ בְּשִׂמְחָה רַבָּה וְכֹּל זוּג בְּבֵיתוֹ

יְקְרָא הָהַגָּדָה כְּהִלְכָתָהּ וּבְּהַטְעֲמָתוֹ

כְּהָא לַחְמָא עַנְיָא שֶׁנֶּאֱפָה עֵת חֵרוּם

וּבְאֵין בְּרֵירָה נִקְרָאֶנָּה בִּשִׁיטַת"זוּם"

וְנַצְבִּיעַ על הַמַּצָה דִּי אָכֲלוּ אַבְהָתְנָא

שֶׁאָנוּ אוֹכְלִים כְּבַר מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה

אָכַלְנוּהָ בְּצֵאתֶנוּ מִמִּצְרַיִם בְּנֵי חוֹרִין

בְּשִׁחֲרוּר עַמֶּנוּ מְעַבְדּוּת הַרְבֶה שָׁנִים

וְנַעֲשֶׂה קָרְבָּן הַפֶּסַח לֹא כְּפִי שֶׁנִּקְבַּע

נַעֲשֶׂנו מִצְוַת עֲשֶׂה מִצְוַת עֶזְרָה לַזֻּלָּת

בְּתִקְוָה שֶׁהָרָעָה תוֹלִיד לָעַמִּים טוֹבָה

וְאֶלֶּה שֶׁחָטְאוּ לְעַמֶּנוּ יָחַזְרוּ בִּתְשׁוּבָה

וְיֶדְעוּ כִּי הָרָעָה אֵינָה מַבְדִּילָה לְעוֹלָם

בֵּין אָדָם לְאָדָם כִּי הִיא פּוֹגַעַת בְכֻלָּם

תאריך:  08/04/2020   |   עודכן:  08/04/2020
עו"ד אברהם הללי
+"אחרי הסכנה הגדולה חגגו בפאר והדר"
17:41 08/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אפילו בזמן השואה מצאו יהודים רבים נחמה ועידוד דווקא בחג הפסח – למרות הקושי העצום לקיים את מצוותיו והפער האדיר בינו לבין המציאות  ▪  קל וחומר שאנחנו יכולים וצריכים להתעודד מימי החג הבאים עלינו לטובה  ▪  מעט מזעיר מתוך מאות דוגמאות מצמררות ומרוממות, באיחולים לחג כשר ושמח, לבריאות שלמה ולבשורות טובות
הגדה שכתב אלימלך לנדאו במחבוא, דרוהוביץ, פולין
הגדה ממחנה גירס, צרפת, פסח תש"א
+זומניה בחירתי
13:41 08/04/20  |  יאיר דקל   |   לרשימה המלאה
התוכנה מאפשרת למורה להעביר שיעורים לכיתות (אפילו שיעורי מוזיקה לריקודים, מדיטציה והתעמלות), כולם רואים את כולם ואפשר לקיים שיעור  ▪  יש לזה יתרון - אי-אפשר להפריע אחד לשני
(המפגשה חדש [צילום: AP])
+עדן בן זקן בביצוע מיוחד ל"והיא שעמדה"
12:56 08/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בן זקן נבחרה על-ידי YouTube לבצע את השיר, במסגרת יוזמת Stay Home #WithMe
עדן בן זקן [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+יחד נרונה - הגדת הקורונה!
10:56 08/04/20  |  הרצל חקק   |   לרשימה המלאה
בלֵיל הסדר תגבר תפילת הרבים, ב'משפחה גרעינית' כולנו מסובין  ▪  יחדיו נכרוך מסכה, מצה, כפפה ומרור - ונשיר לחרוסת את שיר המזמור  ▪  הא לחמא עניא... נס של תחייה... ואין לה שנייה... השירה לא אבדה, הקורונה הפכה להגדה"
(פסח, מצה כפפה ומרור [צילום: הרצל חקק])
+סדר יהיה כאן
10:38 08/04/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
אביב הגיע, פסח בא והשמחה לא ממש רבה. מגפת הקורונה יוצרת סדר עולמי משלה, הכאוס הפוליטי כמוהו כנגיף שאיבד שליטה, החרוסת שנוצרה בין שני הנגיפים הופכת למרור מר מלענה
(איש איש למצותיו [צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
+מסורת אבותינו
10:20 08/04/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי  ▪  והפעם - בכל דור ודור, שהחיינו, בהלה, התפרצות ותיווך  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  בריאות שלמה וחג שמח וכשר  ▪  רבי יהושע אומר: "בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל" (תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף י"א, עמ' א')
([צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
במסגרת Stay Home #WithMe, יוזמה בינלאומית של YouTube, נבחרה זמרת העשור עדן בן זקן לבצע ביצוע מיוחד לשיר ״והיא שעמדה״. בן זקן מדגישה בקליפ שערב חג הפסח כולנו נשארים בבית.
08/04/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
הָיוּ שֶׁכְּבָר קָבְעוּ, זוֹ שָׁנָה אֲבוּדָה.
08/04/2020  |  הרצל חקק  |   שירים
ביום רביעי יסבו היהודים בכל העולם, איש איש בביתו, סביב שולחן הסדר הערוך, הילדים הקטנים ישאלו 'מה נשתנה' ולגדולים יהיה הרבה מה לספר ולא רק ביציאת מצריים. ארבע הקושיות ישאלו ואליהן תצטרפנה קושיות נוספות, נוקבות ומהותיות לא פחות. עורך הסדר יוביל ב'עבדים היינו' ויגלה פתאום שכמעט ואין מי שישיר איתו את 'והיא שעמדה לאבותינו'. הבן הבכור עם רעייתו וילדיו נשארו בביתם, הבת נשארה עם אישה וילדיה בביתם, נותרו רק הוא, רעייתו, ההגדה וריח עצוב של החג המשפחתי שביומן חגי ישראל והוא כל כך בודד, כל כך לבד.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - בכל דור ודור, שהחיינו, בהלה, התפרצות ותיווך "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) בריאות שלמה וחג שמח וכשר רבי יהושע אומר: "בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל" (תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף י"א, עמ' א')
חכם מה הוא אומר? - אין שום ספק, שכל המלחמה נגד הנגיף שמתחוללת עכשיו אצלנו, וכל מה שקורה מסביב, ממש הכל בכל מכל כל, יש בה מסר שמיימי. הקדוש ברוך הוא מדבר אלינו, באמצעות הטבע. כמו תמיד, מאז ההתגלות הראשונה והאחרונה בהר סיני. מאז זה היה באמצעות עבדיו הנביאים, והיום באמצעות מסרים דרך הטבע. עוד יידרש זמן רב לפענח את כל המסרים, אבל צריך להתחיל עכשיו.
07/04/2020  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי  
בהתאם להנחיות: נמכר החמץ של המדינה  /  עידן יוסף
הפסק מתפורר: אסור להשתמש בזום בליל הסדר  /  עידן יוסף
פסק הלכה נדיר: סדר "זום" עם סבא וסבתא  /  עידן יוסף
לבער את החמץ שבקירות הלב  /  עמנואל בן-סבו
תורה אחת יהיה לאזרח ולגר  /  איתן קלינסקי
כמה טוב שבא הלילה  /  דני בז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il