|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מה יהיה תפקידה של ארה"ב [צילום: פרנק פרנקלין, AP] השלכות על הביטחון הלאומי [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

4 "עתידים אפשריים" למשבר הקורונה והשלכותיו

כיצד ייראה העולם באפריל 2021

בתרחיש האופטימי ביותר, החיים וההרגלים יחזרו למסלולם לקראת סוף 2020 התרחיש הפסימי ביותר צופה קריסה של המערכות הבינלאומית ומשברים קשים ברחבי העולם ביניהם נמצאים תרחישים של סדר עולמי בהובלת סין אל מול שיבתה של ארה"ב להנהגת העולם תרחישים אלו אינם ניסיון לנבא את העתיד, אלא כלים בהם מומלץ למקבלי ההחלטות להיעזר כבר כעת
25/04/2020  |   איתי ברון   |   כתבות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

הוגים, עיתונאים ואנשי מעשה מתייחסים בשבועות האחרונים להשלכות משבר הקורונה על העולם. אף שקיימות גם דעות אחרות, ברוב ההתייחסות מתואר המשבר כאירוע מכונן בקנה מידה היסטורי, שישנה מהותית את העולם שבו אנחנו חיים. זאת, בדומה למגיפות רחבות היקף שאירעו בעבר, מלחמות עולם, משברים כלכליים גלובליים ואירועים היסטוריים רבי השפעה והשלכות נוספים. לצד הסכמה כמעט גורפת זאת, ניתן לזהות בשיח המתעורר גם מספר מחלוקות עיקריות: האם הקורונה תייצר מגמות היסטוריות חדשות, או שמא תאיץ את אלו הקיימות? ומה תהיה דמותו של הסדר העולמי שיעוצב בהשפעת משבר הקורונה?

לדיון על אודות השלכות עתידיות אפשריות של המשבר יש ערך מעשי, ולכן עליו להתקיים במקביל לעיסוק בניהול המשבר עצמו. זאת, כדי להבין את השלכותיהן ארוכות הטווח של החלטות המתקבלות בהווה, לזהות איומים והזדמנויות וכן לאפשר פעולה לעיצוב המציאות הרצויה. הכלי שבו נעשה שימוש במאמר זה הוא "עתידים אפשריים". קרי: תרחישים מדומיינים, שיש להם עוגן בנסיבות הנוכחיות, והם מספרים סיפורים אסטרטגיים שונים על אודות העולם בכלל והמזרח התיכון בפרט בעוד שנה – היינו, באפריל 2021. עם זאת, לא מדובר בניסיון לחזות או לנבא את העתיד, אלא באמצעי עזר לתכנון, האמור לסייע למקבלי ההחלטות ולציבור הרחב לחשוב על העתיד במטרה להתכונן לקראתו.

משבר הקורונה החל בסיומו של עשור שהתאפיין בתחרות אסטרטגית גוברת בין המעצמות, בטלטלה אזורית מתמשכת במזרח התיכון, בגלובליזציה שטשטשה גבולות פיזיים ובמהפכת מידע ששינתה סדרי עולם. בבסיס התרחישים מונחת ההנחה, שלפיה מגפת הקורונה משפיעה על המציאות בשלוש דרכים עיקריות:

  • היא מחייבת את השחקנים הגלובליים והאזוריים המתחרים להתארגן מולה באופן העשוי לשנות ולערער את המבנה הרופף ממילא של הסדר העולמי והאזורי.

  • היא משבשת את המהלך הרגיל של העולם, ובכך היא מייצרת התרחשויות והתפתחויות משמעותיות שלא היו מתקיימות בלעדיה.

  • היא מהווה מנגנון הרג והרס, הפוגע באופן מתמשך בבריאות הציבור, בכלכלות ובאינטראקציות החברתיות.

תרחיש ראשון: "המשך"
עשוי להוציא כוחות [צילום: אנדרו הרניק, AP]

המשטרים ישרדו את המשבר. עם זאת, בהחלט ייתכן שבתום המשבר יתחדשו גילויי המחאה העממיים, שאפיינו את האזור בשנת 2019 ופסקו עם תחילתו. כל גורמי הכוח באזור יבקשו להימנע מהסלמה, אך זו בהחלט יכולה להתרחש בשנה הקרובה (בסוריה, בלבנון וברצועת עזה) סביב תקיפות ישראליות לסיכול איומים קיימים ומתהווים, או פעילות של גורמים סוררים. גם אירן תחזור בתרחיש זה למגמות הקודמות והמתריסות

עצירה זמנית וחזרה למגמות הקודמות

על-פי תרחיש זה, האופטימי, רוב המדינות יצליחו להשיג שליטה בהתפשטות הנגיף בקיץ 2020 וחלק מהכלכלות הגדולות יחזרו לרמת פעילות דומה לזו שנרשמה לפני המשבר: סין ברבעון השלישי של השנה, ארצות הברית ברבעון הרביעי ואירופה ברבעון הראשון של שנת 2021. ענפים כגון תעופה, תיירות ומסעדות ייפגעו קשה בעוד אחרים יצמחו, בדגש על שימוש במשלוחים ועבודה ברשת. לקראת סוף 2020 החיים יחזרו בהדרגה למסלולם וכך גם דפוסי החיים המוכרים מלפני המשבר, אף שאלו ילוו בשורה של צעדי זהירות הכרחיים. הטיסות יתחדשו, העובדים יחזרו למקומות העבודה ובהדרגה ייפתחו גם מרכזי הבילוי והפנאי. גם מערכות החינוך יחזרו לפעולה סדירה בתחילת שנת הלימודים הבאה.

בתרחיש זה, המבנה הרופף ומרובה הקטבים של הסדר העולמי לא ישתנה ויימשכו מגמות שאפיינו את המערכת הבינלאומית ערב המשבר ובמהלכו. התחרות בין המעצמות תימשך (ואולי אף תתעצם), וכך גם הקשיים העומדים בפניהן בהתמודדות עם אתגרים גלובליים ואזוריים.

ארצות הברית תהיה מרוכזת בשארית השנה במערכת הבחירות לנשיאות, שתתקיים בנובמבר, ולתוצאותיהן תהיה משמעות רבה להמשך. במהלך מערכת הבחירות יוסיף הנשיא דונלד טראמפ להאשים את סין באחריות למשבר, ואפשר שאף יקבל החלטה להחזיר את הכוחות האמריקניים מעירק, מסוריה ומאפגניסטן (עקב הידבקויות בנגיף הקורונה, איומים צבאיים על הכוחות, וכדי לשפר את סיכויו לנצח בבחירות). סביר להניח, שבמרכז מערכת הבחירות של הרפובליקאים והדמוקרטים כאחד תעמוד גם תוכנית סיוע עצומת ממדים לשיקום הכלכלה האמריקנית.

סין, מצידה, תספק מידע וסיוע בעניין הקורונה למדינות באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון, וכן תנסה להגביר את השפעתה באזורים אלה באמצעות השקעות אסטרטגיות. רוסיה תנצל הזדמנויות במזרח התיכון (כולל בסוריה) ובזירות נוספות. מדינות אירופה ינסו להתגבר על תוצאותיו החמורות של המשבר בשטחן, במקביל לביקורת חריפה על התנהלותו של האיחוד האירופי במהלך המשבר.

במזרח התיכון יעצים משבר הקורונה את בעיות היסוד (פערי משילות ותפקוד, אבטלה, שחיתות, אי-שוויון ותלות בנפט ובסיוע חיצוני), אך בתרחיש הזה – המשטרים ישרדו את המשבר. עם זאת, בהחלט ייתכן שבתום המשבר יתחדשו גילויי המחאה העממיים, שאפיינו את האזור בשנת 2019 ופסקו עם תחילתו. כל גורמי הכוח באזור יבקשו להימנע מהסלמה, אך זו בהחלט יכולה להתרחש בשנה הקרובה (בסוריה, בלבנון וברצועת עזה) סביב תקיפות ישראליות לסיכול איומים קיימים ומתהווים, או פעילות של גורמים סוררים. גם אירן תחזור בתרחיש זה למגמות הקודמות, המתריסות, שאפיינו אותה הן בהקשר האזורי והן בעניין הגרעין.

תרחיש שני: "מהפך"
המודל הסיני ייראה מושך [צילום: אנדי וונג, AP]

מנגנוני הניטור והפיקוח (מבוססי ביג-דאטה ובינה מלאכותית) שיושמו בתחילת המשבר, ימשיכו לפעול. חלק מהמדינות יאמצו גם את הרעיון של "איי אינטרנט" לאומיים, מבודלים מהרשת העולמית, בתצורת הרשת הסינית. סין מצידה תשתמש במנגנוני הסיוע וההשקעות במדינות השונות כדי להשיג מידע עסקי, בטחוני ואישי

סדר עולמי אי-ליברלי בהובלת סין ושינוי באורחות החיים

ככל שיחלוף הזמן והמשבר יימשך, תעלה סבירותו של התרחיש השני, שבו יימשכו ברחבי העולם צעדי מניעה, בהיקפים שונים, לפחות עד סוף 2020, וכנראה גם מאוחר יותר. זאת, עקב התפרצות גלי מגיפה נוספים או עקב חוסר הצלחה של רוב המדינות להסיר את המגבלות שהוטלו על חיי היום-יום בלי שיעלו שוב עקומת החולים הקשים ועקומת התמותה. בנסיבות אלו, דפוסי החיים של רוב אזרחי העולם ישתנו באופן שיחזק את המגמות שנרשמו בחודשים האחרונים – ריחוק חברתי, מעבר לעבודה און-ליין, הסתמכות על משלוחים והימנעות משימוש בתחבורה ציבורית ומביקורים במתקנים הומי אדם.

דפוסי הפעולה של סין מול התפרצות הנגיף מתאימים יותר להתמודדות עם מצב החירום המתמשך, המאפיין תרחיש זה. לפיכך, אפשר שייווצר פער משמעותי בין התאוששותה המוקדמת של סין (אולי אפילו ברבעון האחרון של השנה) לבין המשך הליקויים בתהליך ההתמודדות עם הקורונה בארצות הברית והתאוששותה המאוחרת יותר, כנראה רק ברבעון השני של 2021. במצב עניינים זה יכול להתעורר קושי לקיים את הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020, והלגיטימיות של תוצאתן עלולה להתערער ולהקשות על קבלת החלטות חיוניות (למשל, עקב דיונים מתמשכים בערעורים על התוצאות בבית המשפט העליון).

סין כבר מנהלת מבצע השפעה רחב היקף, כדי להציג את עצמה כמובילה עולמית של המאבק בנגיף הקורונה. בתרחיש זה, היא תוכל לנצל את החולשה האמריקנית לשם השגת עמדת הנהגה שתוביל, בטווח זמן רחוק יותר, לכיוון של סדר אי-ליברלי המבוסס על מדינות לאום ריבוניות חזקות ונפרדות, שלכל אחת זהות ייחודית. בסדר האי-ליברלי, כל מדינה תכבד את הזהות ואת הריבונות של שכנותיה, ולכן כולן יוכלו לחיות בשלום ואף לסחור זו עם זו. אולם סדר זה כופר ברעיון של זכויות פרט ואזרח אוניברסליות, החוצות גבולות ותרבויות, ומעדיף את מדינות הלאום על המוסדות הבינלאומיים. צפוי שסדר עולמי מסוג זה ייתמך גם על-ידי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

המודל הסיני של אוטוקרטיה קפיטליסטית (משטר סמכותני וכלכלה ריכוזית, לצד כלכלת שוק ושימוש במנגנוני ניטור ופיקוח חודרניים ומשוכללים) יוכל להוות מקור השראה, שהאטרקטיביות שלו תלך ותגבר גם במדינות דמוקרטיות – ככל שיימשך מצב החירום. מנגנוני הניטור והפיקוח (מבוססי ביג-דאטה ובינה מלאכותית) שיושמו בתחילת המשבר, ימשיכו לפעול. חלק מהמדינות יאמצו גם את הרעיון של "איי אינטרנט" לאומיים, מבודלים מהרשת העולמית, בתצורת הרשת הסינית. סין מצידה תשתמש במנגנוני הסיוע וההשקעות במדינות השונות כדי להשיג מידע עסקי, ביטחוני ואישי.

במזרח התיכון, אפשר שתרחיש כזה יוביל להבדלים ניכרים באופן ההתמודדות של המדינות עם התפשטות הנגיף. אירן, מצרים, ירדן, עירק ומדינות המפרץ יפעילו את מנגנוני הביטחון החזקים שלהן ויצליחו (בסיוע סיני משמעותי) להתמודד טוב יותר עם המגפה. כך יהיה, כנראה, גם ברצועת עזה ובשטחי הרשות הפלשתינית בגדה המערבית. עם זאת, באזורי המלחמה בתימן, בלוב וגם בסוריה, אפשרית היווצרות משבר הומניטרי רחב היקף. בתרחיש הזה, יהיה לקהילה הבינלאומית קל יותר להתעלם מצעדי התרסה אירניים בתחום הגרעין. זאת, בעיקר עקב הדומיננטיות שתהיה לסין ולרוסיה, וכן עקב אימוץ ההשקפה העקרונית שבבסיס הסדר האי-ליברלי לגבי ריבונותן של מדינות והימנעות מהתערבות בתחומן.

תרחיש שלישי: "פירוק"
אפשרות לחידוש המלחמה בסוריה [צילום: AP]

ערעור המבנה של הסדר הקיים, כאוס ועימותים אלימים

בתרחיש השלישי, לא תושג שליטה בהתפרצות הנגיף עד לפיתוח חיסון בעוד כשנה וחצי ואפילו שנתיים. במקרה זה, כל הכלכלות הגדולות ברחבי העולם יהיו רחוקות מהרמה שנרשמה ערב המשבר וספק אם יגיעו אליה לפני אמצע העשור. בנסיבות אלו, כל השחקנים הגלובליים ייצאו מהמשבר מוכים וחבולים, והאי-סדר העולמי יתפתח לכדי כאוס. ארצות הברית תאבד את מעמדה העולמי ובתוכה יישמעו קולות שיערערו על יעילותה של המסגרת הפדרלית והצורך בה. עם זאת, גם סין ורוסיה עצמן לא יצליחו להתאושש מהמשבר (בעיקר מכיוון שיסתבר שהיקפי המגפה בשתיהן היו גדולים מאלו שפורסמו).

בתרחיש כזה ייתכנו משבר מזון עולמי, גלי אלימות על-רקע לאומני ועימותים אלימים - אפילו במרכזה של אירופה. המנגנונים לשיתוף פעולה בינלאומי (האו"ם, האיחוד האירופי וארגון הבריאות העולמי) ישותקו, ינוטרלו או יפורקו.

תרחיש כזה יכול להוביל במזרח התיכון לגל טלטלה אזורית חדש, שבמרכזו משבר הומניטרי נרחב, בעיקר בערים הצפופות ובמחנות הפליטים, וכן קריסה של המערכות השלטוניות. בנסיבות אלו, אפשר שהמלחמה בסוריה תתחדש באופנים שונים, חיזבאללה ישתלט על לבנון עקב קריסת מנגנוני המדינה, באירן יתחוללו עימותים אלימים מתמשכים בין המשטר לציבור (כמו בשנת 2009), ברצועת עזה יתפתח כאוס מוחלט (כדוגמת סומליה) והרשות הפלשתינית תתפרק לישויות אזוריות אוטונומיות. דאעש, או ארגון ג'יהאדיסטי דומה, עלול לצמוח על-רקע הטלטלה ולהשתלט – באמצעות צעיריו המחוסנים שייצאו ממחנות המעצר – על שטחים נרחבים בעירק, בסוריה, במצרים (חצי-האי סיני), בלוב, בתימן ובערב הסעודית.

תרחיש רביעי: "שיקום"
ביידן. מנצח ומוביל שינוי [צילום: צ'רלי רידל, AP]

בתרחיש כזה יינתן סיוע גם למדינות במזרח התיכון, יתקיים מו"מ על הסכם גרעין משופר עם איראן ואפשר שהוא יוביל גם לכינוס ועידה בינלאומית ולתהליך הסדרים, בדומה לזה שהובל בהנהגת ארצות הברית בשנות ה-90. אפשר שתתחדש גם הדרישה ממשטרים במזרח התיכון ובאזורי עולם נוספים לנקוט צעדים בכיוון דמוקרטיזציה

מאמץ בינלאומי בהובלת ארצות הברית לשימור הסדר הליברלי

גם בתרחיש הרביעי יימשכו ברחבי העולם צעדי מניעה נגד התפשטות נגיף הקורונה, בהיקפים שונים, לפחות עד סוף 2020. עם זאת, בתרחיש זה מתחילים להתפרסם ביוני וביולי 2020 דיווחים, שלפיהם סין מסתירה למעשה היקפי נדבקים ומתים עצומים (למשל, 2 מיליון נדבקים ויותר מ-100,000 מתים). פרסומים כגון אלו יובילו למשבר בהנהגה הסינית ולהתפטרות הנשיא שי ג'ינפינג ומקורביו. זאת, במקביל להחלטה של מדינות רבות להשתחרר משרשרת אספקה שתלויה בסין כמרכז ייצור עולמי.

מרכז הכובד של התרחיש הוא בארצות הברית. בתרחיש זה נערכות בחירות נובמבר 2020 לנשיאות, והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן גורף ניצחון ברור וחד-משמעי. חודש לאחר מכן יאשר ה-FDA חיסון שפותח במכון מחקר אמריקני. או אז ארצות הברית מתעשתת ומובילה, החל מינואר 2021, מאמץ משותף של המדינות הדמוקרטיות המערביות הליברליות לסייע למדינות בעולם להתמודד עם התפרצות הנגיף, להתגבר על השפל הכלכלי, לשמר את הסדר הליברלי ולפתור סכסוכים אזוריים בוערים.

תרחיש זה מבליט אפוא את חשיבותה העצומה של עמדת ההנהגה של ארצות הברית בסדר העולמי, שעליה ויתרה למעשה בעידן טראמפ. בחירות 2020 הן, לפיכך, גם הזדמנות לצמיחתה של הנהגה אמריקנית חדשה לרעיון הדמוקרטי-ליברלי. זו יכולה לפעול לצד מנהיגות ומנהיגים נוספים שבלטו על-רקע המשבר הנוכחי במדינות המערב.

בתרחיש כזה יינתן סיוע גם למדינות במזרח התיכון, יתקיים מו"מ על הסכם גרעין משופר עם אירן ואפשר שהוא יוביל גם לכינוס ועידה בינלאומית ולתהליך הסדרים, בדומה לזה שהובל בהנהגת ארצות הברית בשנות ה-90. אפשר שתתחדש גם הדרישה ממשטרים במזרח התיכון ובאזורי עולם נוספים לנקוט צעדים בכיוון דמוקרטיזציה.

סיכום והשלכות לישראל
פחות כסף לביטחון [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

חיבור התרחישים לכדי סיפור מרכזי אחד, המושפע גם מהשיח העירני בנושא בשבועות האחרונים, מייצר תרחיש הגיוני, לפיו סביר שכל השחקנים הבינלאומיים יעסקו בטווח הזמן הקרוב בעיקר בענייניהם הפנימיים. עם זאת, התחרות בין המעצמות תימשך ובמרכזה יעמוד הקרב (שכבר נמצא בעיצומו) על נרטיב ההתמודדות היעילה ביותר עם משבר הקורונה

שני המשתנים העיקריים שבבסיס התרחישים הם מידת השליטה בהתפרצות נגיף הקורונה ועוצמת הפגיעה המתמשכת בכלכלה כתוצאה מההתמודדות עם המגפה. ארבעת התרחישים הם, כמובן, דמיוניים והם משקפים "סיפורים אסטרטגיים" אפשריים, המבוססים על משתנים אלו והתפתחויות נוספות שלחלקן יש גם בסיס במציאות הנוכחית. ניסוח התרחישים מנסה מחד להתגבר על "כשל הדמיון" המקשה על ראיית התפתחויות אפשריות, ומאידך להיזהר מלהפריז בהשפעותיו של האירוע הנוכחי הנמצא עדיין בהתהוותו.

חיבור התרחישים לכדי סיפור מרכזי אחד, המושפע גם מהשיח הערני בנושא בשבועות האחרונים, מייצר תרחיש הגיוני, לפיו סביר שכל השחקנים הבינלאומיים יעסקו בטווח הזמן הקרוב בעיקר בענייניהם הפנימיים. עם זאת, התחרות בין המעצמות תימשך ובמרכזה יעמוד הקרב (שכבר נמצא בעיצומו) על נרטיב ההתמודדות היעילה ביותר עם משבר הקורונה.

המגמה של העברת ההשפעה למזרח תימשך ואולי תואץ. מדינות הלאום יתחזקו, עקב היעילות שרובן מפגינות מול המגיפה. העולם לא ישתנה לחלוטין, אבל יהיה פחות חופשי – צעדי החירום ופעולת מנגנוני הפיקוח החודרניים יימשכו; פחות משגשג – יהיו בו יותר מובטלים ויותר עניים; ופחות גלובלי – נטוס פחות, נעבוד יותר מהבית, נצטופף פחות בערים ומדינות יקפידו על מלאים אסטרטגיים ועל עצמאות של תעשיות חיוניות.

ארבעת התרחישים מציגים וריאציות נוספות ושונות של מצב עניינים זה. בכל אחד מהם ראוי לשאול את השאלות שעניינן ההשלכות על הביטחון הלאומי של ישראל. בתרחיש הראשון ("המשך"), נכון לבחון בכל זאת במה יהיו המגמות באפריל 2021 שונות מאלו שאובחנו ערב המשבר, שכן הנסיבות שנוצרו במהלך ועקב המגפה מייצרות להן הקשר שונה, היכול להוביל להגברת או להפחתת עוצמתן.

בתרחיש השני ("מהפך"), ראוי לבחון ברצינות ראויה את ההשלכות האפשריות של סדר עולמי אי-ליברלי בהנהגת סין על המזרח התיכון ועל ישראל. בתרחיש השלישי ("פירוק") נכון לבחון את מאפייניו האפשריים של גל טלטלה נוסף במזרח התיכון, ובעיקר את התוצאות של קריסת המערכות השלטוניות ואת ההשלכות של שיקום המחנה הג'יהאדיסטי. בתרחיש הרביעי ("שיקום") נכון לבחון את ההשלכות של עידן הסדרים חדש במזרח התיכון.

להתרחשויות בסביבה האסטרטגית יכולות להיות גם השלכות על הסביבה האופרטיבית - מאפייני העימותים הצבאיים ואופן התפתחותם של הכוחות הצבאיים, המדינתיים והלא-מדינתיים. עניין זה ראוי לדיון נפרד, אך יוזכר שתקופות שבהן המדינות והארגונים בעלי המחויבות הפוליטית עוסקים בענייני הפנים שלהם, מאופיינות בצמיחתם של ארגונים לא-מדינתיים חסרי מחויבות כזאת. אפשר שההתייחסות הדרמטית כל כך בכל המדינות להתפרצות הנגיף, תוביל גורמים שונים לתת עדיפות גדולה יותר לפיתוח ולהצטיידות בנשק ביולוגי. ולבסוף, לפחות בישראל ובמדינות המערב – סביר שתהיה הסטת תקציבים לאומיים לשיקום הכלכלה ומערכת הבריאות, על חשבון תקציבי ביטחון ותקציבים לתחומים אזרחיים אחרים.

הכותב הוא סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  25/04/2020   |   עודכן:  25/04/2020
איתי ברון
+מניין חולי הקורונה עלה ב-1.6%; 199 מתו מהנגיף
21:32 25/04/20  |  עידן יוסף
משרד הבריאות: מניין החולים בישראל עלה ל-15,298, עלייה של 1.6% מאתמול. מניין המתים הגיע ל-199.
תמונת מצב עדכנית
+שליח חב"ד בהנובר מת מקורונה
21:11 25/04/20  |  עידן יוסף
שליח חב״ד בהנובר שבגרמניה הרב בנימין וולף מת מסיבוכי הקורונה. בן 43 היה במותו והותיר אחריו שמונה יתומים.
+כאשר הנפט מתרסק והתיירות נעלמת
20:31 25/04/20  |  עודד ערן   |   לרשימה המלאה
השלכות הקורונה על פליטים מסוריה / CBSN
מדינות ערב נפגעו קשות בחמישה מקורות הכנסה; התאוששותן תלויה בגורמי חוץ ולכן אינה מובטחת  ▪  המשבר הכלכלי עלול להיות מתורגם לחוסר יציבות פוליטי  ▪  ישראל עלולה להיחשף לסכנות חדשות-ישנות, אך אולי ניתן יהיה גם לבחון יוזמות לשיפור יחסיה עם שכנותיה
ירדן. עוצר בעמאן [צילום: ראאד עדיילה, AP]
לבנון. הפגנה נגד הממשלה [צילום: חוסיין מאלה, AP]
+המכה ה-11 של מצרים
20:30 25/04/20  |  ד"ר אופיר וינטר, צבי לב   |   לרשימה המלאה
הנתונים הרשמיים מדברים על שיעור הידבקות נמוך במצרים, אך רק מעטים מאמינים להם  ▪  ההשלכות העיקריות של הקורונה הן כלכליות ועלולות להיות קשות וארוכות טווח  ▪  ישראל יכולה לסייע לנוכח האינטרסים המשותפים לשתי המדינות
(200,000 בדיקות בלבד [צילום: נרימאן אל-מופתי, AP])
+משרד הבריאות: מספר הנדבקים עלה ל-15,148
12:00 25/04/20  |  מירב ארד
משרד הבריאות הודיע (יום שבת) כי מספר הנדבקים בנגיף הקורונה עלה ל-15,148, ומניין המתים עלה ל-198. מתוך החולים 130 במצב קשה, ו-102 מונשמים.
+מד"א יפעיל מתחמי "היבדק וסע" בלילות לטובת הצמים בחודש הרמדאן
11:15 25/04/20  |  מירב ארד
מגן דוד אדום נערך מבעוד מועד לחודש הרמדאן, ויפעיל מתחמי "היבדק וסע" בשעות הלילה, באזורים עם ריכוז אוכלוסייה גבוה של בני הדת המוסלמית. זאת, על מנת להקל על הצמים ולאפשרלהם להגיע להידגם, במידת הצורך, לאחר שעות הצום. לצד מתחמי "היבדק וסע" הקבועים של מגן דוד אדום ומשרד הבריאות בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע, יפעלו היום (יום שבת) מתחמים ניידים בכפר מנדא, מג'ד אל-כרום. לאחר צאת השבת במודיעין עילית ובשכונת גאולה בירושלים. לאחר שעות צום הרמדאן, גם במזרח ירושלים.
+חולת קורונה בת 86 מבית אבות בירושלים מתה בבי"ח קפלן
10:34 25/04/20  |  מירב ארד
דיירת בת 86 שהתגוררה בבית האבות גני אורה בירושלים מתה מנגיף הקורונה בבית החולים קפלן. בכך עלה מספר המתים בבית האבות על 3.
+ח"כ פרץ: ״להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה ל-9 חודשים"
10:32 25/04/20  |  מירב ארד
ח"כ עמיר פרץ קרא להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה ל-9 חודשים ולהרחיב את החקיקה כך שתחול גם על העצמאים: "״המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את אזרחי מדינת ישראל חושף כשלים שאיש לא צפה, ומצריך צעדים מיידיים כדי להגן על משקי הבית. אחוז האבטלה הגבוה דורש את קיצור תקופת האכשרה לזכאות לדמי אבטלה מששה חודשים לשלושה חודשים, ואת הארכת תקופת הזכאות מששה חודשים לתשעה חודשים. המשבר העמוק פגע הן בשכירים והן בעצמאיים, ולכן יש לחוקק חוק שיכניס את העצמאים לתוך אוכלוסית הזכאים לדמי האבטלה".
+מודי'ס הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה"
10:29 25/04/20  |  מירב ארד
חברת דירוג האשראי מודי'ס הורידה את התחזית של ישראל מחיובית ליציבה. הדירוג עצמו נותר A1.
+על מחסני חירום - למזון, מספוא ותרופות
10:28 25/04/20  |  מרדכי איש שלום   |   לרשימה המלאה
המצב החדש מחייב הסקת מסקנות כדלהלן: יש לעדכן את תרחישי היחוס ולהגדיל משמעותית את המלאים,לא רק בגין תרחישי אסונות מקומיים / עולמיים, אלא גם בגין חוסר מסתמן של מזון ועליה במחירים היחסיים, פועל יוצא לגידול האוכלוסייה העולמית, עליה ברמת החיים במדינות מתפתחות, והקטנת שטחי החקלאות בעולם כתוצאה מפיתוח מואץ
(תורים בכניסה לרמי לוי במשבר הקורונה [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד ייראה העולם באפריל 2021
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב מועלם
25/04/20 09:14
2
8
25/04/20 11:05
3
ערד2
25/04/20 11:07
4
באום
25/04/20 13:31
5
מורי
25/04/20 14:20
6
יאקי
25/04/20 17:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
זכיתי ורעייתי היא בגיל הפנסיה אך היא ממשיכה ללמד את אחד המקצועות הנדרשים ביותר כיום בהוראה, מקצוע המדעים. ומורה בגיל פנסיה, גרה תחת קורת גג אחת עם אדם נוסף (בעלה של אשתי) אף הוא בגיל הפנסיה, ואסור שכמה "קשישים" ובכללם הח"מ ורעייתו, יהיו מכשול בחזרת כל מערכת החינוך ללימודים.
המודעות בפייסבוק היו נרגשות: "הציבור מתקומם נגד ההגבלות המטורפות הללו. אנחנו משיבים מלחמה שערה כדי שנבחרינו יפתחו מחדש את ארה"ב". אבל הפוסטים, הממומנים בידי גוף הקרוי "Convention of States", אינן תוצר של תנועה עממית וספונטנית, אלא חלק ממסע מתוכנן היטב של גופים שמרנים נגד מגבלות הקורונה שמוביל הממסד הרפואי, בשל חשש מהשלכות המשבר הכלכלי של סיכוייו של דונלד טראמפ להיבחר שוב. כך חושף וושינגטון פוסט.
24/04/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אירועים היסטוריים מכוננים הם הזדמנות פז לשינוי דפוסי התנהגות שהיו מקובלים לפני שהעולם השתנה. הדבר הזה נכון בהחלט גם ביחס לעולם שבו אנחנו חיים מאז שהתפשטה הקורונה בעולם.
24/04/2020  |  איציק וולף  |   מאמרים
הימים האחרונים מזכירים לי את שנת 1991, ימי מלחמת המפרץ. בהיעדר מקלטים ראויים לחלק די גדול מאזרחי ישראל שכנעו את הציבור שמקלטים הם בעייתיים מול מתקפת הטילים העירקית שאולי יש בהם מרכיב כימי בראשי החץ הומצא רעיון מדהים שבאמצעות הפחדה שיטתית הצליחו לשכנע אזרחיה של מדינה נאורה שאזרחיה חכמים ונבונים שניילון בשילוב כוס מים יכול לעצור טיל עם ראש נפץ כימי.
24/04/2020  |  יורם דורי  |   יומני בלוגרים
המחשבה המקובלת על הקורונה היא שהמרחק החברתי יימשך לאורך זמן. אם זה נכון – כותב דייוויד אהרונוביץ, בעל טור בטיימס הלונדוני – אפשר להיפרד מהקולנוע, מהתיאטרון, מהפאב, ממחלקת העסקים במטוס ומהחלל הפתוח במשרדים. כל אלו לא ייאסרו, אך רוב בני האדם לא ירצו להסתכן בהם והכל ייעשה און-ליין.
24/04/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il