|   15:07:40
דלג
  דון סוסונוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

הסוב-יודיצה נרמס בתיקי נתניהו

קשה לראות כיצד יזכה בנימין נתניהו למשפט הוגן לאחר גל הפרסומים נגדו עמדתה של הנשיאה אסתר חיות בנוגע לזכות להליך הוגן מטרידה גם היא
10/05/2020  |   דון סוסונוב   |   מאמרים   |   משפט נתניהו   |   תגובות
"יותר מדי משפט עיתונות" [צילום: מן הטלוויזיה]

   רשימות קודמות
  כדאי שהשופט עמית לא יתערב

בחודש יולי 2013 אמרה השופטת (וכיום הנשיאה) אסתר חיות, כי יש לבטל את כלל הסוב-יודיצה (סעיף 71 לחוק בתי המשפט), האוסר על פרסומים בנוגע להליך פלילי תלוי ועומד במטרה להשפיע על מהלך המשפט או על תוצאותיו. באופן לא מפתיע, זה קרה קצת אחרי שהנשיא דאז, אשר גרוניס, קבע (בהסכמתה של חיות), כי יש לבטל את צו המניעה נגד שידור תחקיר "עובדה" בעניינו של שמעון קופר. בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט גדעון גינת) סבר, כי זכותו של נאשם להליך הוגן גוברת בנסיבות העניין על הזכות לחופש הביטוי, אך גרוניס הסביר, כי הנורמה הפלילית בדבר סוב-יודיצה איננה מתירה אוטומטית הוצאת צווי מניעה מראש הפוגעים בחופש הביטוי.

ברמה האופרטיבית, בית המשפט העליון קיבל את הערעור של "עובדה" והעיתונאית אילנה דיין על יסוד נימוקים דיוניים גרידא (כגון: אי-תשלום אגרה ואי-צירוף תצהיר), אולם כל שופטי ההרכב (גרוניס, חיות ונעם סולברג) הביעו את עמדותיהם העקרוניות בנוגע לעבירת הסוב-יודיצה. גרוניס קבע, כי השימוש בעבירה זו לשם מניעה מראש של פרסומים הנוגעים להליך פלילי תלוי ועומד, חייב להיעשות במשורה. סולברג קבע, כי לא פג טעמה של עבירת הסוב-יודיצה גם בעידן הנוכחי, ולכן אין מניעה לנאשם בפלילים לעתור לסעד בעניין זה. חיות קבעה, כי מניעה מוקדמת של פרסומים פוגעת פגיעה קשה בזכות החוקתית לחופש הביטוי, שהיא בלשונה "נשמת אפו של כל משטר דמוקרטי".

למרבה הצער, לצד דברי השבח וההלל של חיות לחופש הביטוי, לא נאמרה מילה אחת על הסכנה שבהרשעת שווא של חפים מפשע. היה נדמה לרגע שהעליון "שכח", כי חופש הביטוי, ככל זכות חוקתית, איננו חופש מוחלט. חיות כתבה גם, כי ספק רב בעיניה אם קמה הצדקה למניעה מראש של שידור התחקיר בעניינו של קופר.

אבל מה זה בכלל "ספק רב" כשמנגד עומד אינטרס חשוב של שמירת טוהר ההליך הפלילי? אם נשים על כפות המאזניים את חופש הביטוי והעיתונות מול זכותו של הנאשם למשפט הוגן - ברור לגמרי לאן נוטה הכף: לא ניתן להצדיק פגיעה בטוהר ההליך השיפוטי הפלילי. הגנה על אדם מפני סיכון של הרשעת שווא, איננה בגדר זכות שניתנת לאיזון, גם לא מטעמים של חופש הביטוי. יפים לענייננו הדברים הברורים שקבע מקדמת דנא השופט (ולימים הנשיא) יואל זוסמן: "חופש הביטוי אינו חופש להסיג את גבולו של בית המשפט ולדון באשמתו של אדם". לא בכדי בשנים האחרונות בית המשפט העליון שב וחזר בהסכמה על דברים נכוחים אלה.

בין דכנר לסוכן המשטרתי

בחודש ספטמבר 2012 (כחצי שנה לפני שניתן פסק הדין של בית המשפט העליון בפרשת קופר) חיות התירה, בהסכמת השופטים עוזי פוגלמן וצבי זילברטל, לשדר את תחקיר "כלבוטק" שעסק בעד המדינה שמואל דכנר בפרשת הולילנד. אולם, עיון בפסק הדין הקצרצר מלמד, כי הסוב-יודיצה פשוט "נשכחה" מעיני בית המשפט, כך שייתכן ששידור התחקיר זיהם את ההליך השיפוטי ופגם בשאלת מהימנותו של דכנר. במאמר מוסגר יצוין, כי כשנתיים לאחר מכן (קרי - כשנה וחצי לאחר שניתן פסק הדין בפרשת קופר), השופט אליקים רובינשטיין - שהיה בדעת מיעוט בדיון הנוסף בפרשת סרן ר' - רמז באוביטר, כי גישתו בסוגיית הסוב-יודיצה נוטה לעמדתו של השופט סולברג בפרשת קופר, תוך שהוא אומר כי לדעתו קיים "קושי של סתירה מניה וביה בעמדה ה'מנטרלת' את הסוביודיצה כליל".

חלפו שבע שנים מאז פרשת קופר. פסק דין עקרוני זה בסוגית הסוב-יודיצה "נבלע" אי-שם במאגרי החיפוש המשפטיים וצוטט שוב ושוב בהקשר אחר לחלוטין: החשיבות שבצירוף תצהיר בהליכים אזרחיים. כלומר - מה שהתחיל בקול תרועה הסתיים בקול ענות חלושה.

בחודש שעבר קבע סגן נשיא בית המשפט המחוזי בלוד, מנחם פינקלשטיין, בפרשת רצח הסוכן המשטרתי אנטון רומן, כי הוא מצטרף במישור העקרוני לעמדת השופט סולברג לפיה משפטו הפלילי של כל נאשם חייב להתקיים אך ורק בתוככי בית המשפט ולא בכיכר העיר. פינקלשטיין הוסיף וקבע באופן שאינו משתמע לשני פנים כי "האיסור הפלילי [של הסוב-יודיצה] עדיין קיים, ולא בכדי".

חשוב להדגיש: בעוד התחקיר בעניינו של קופר כלל סדרת ראיונות עם עדות התביעה המרכזיות ("הנשים בחייו של הנאשם") תוך מעין-דימוי של הליך משפטי, התחקיר בעניינו של הסוכן המשטרתי עסק באירוע הרצח וכלל הצגת חומרי חקירה וראיונות עם פרקליטים וקציני משטרה שטיפלו בהפעלתו ובחקירת הרצח, כשאחד מהם אף שימש כעד תביעה. בכל מקרה, חשוב לזכור שלא מדובר כאן באינטרס מובהק של חופש הביטוי הקלאסי ועיתונות חוקרת "פר אקסלנס" (כגון: חשיפת שחיתות שלטונית), אלא במה שנראה כניסיון לצבור נתוני מידרוג ("רייטינג") בסיקור פרשיות רצח "צהובות" על חשבון פגיעה בטוהר ההליך השיפוטי. ל"עובדה", "כלבוטק" והציבור הרחב לא היה נגרם נזק מדחיית שידור התחקירים עד לסיום המשפט, או למצער עד להשלמת עדותם של העדים שהתראיינו לתקשורת.

מה עמדתה של חיות?

ראוי להקדיש עוד מעט לעמדתה של חיות. כאמור, בשנת 2013 היא ביכרה את חופש הביטוי והעיתונות על פני זכותו של הנאשם למשפט הוגן. בחודש שעבר, כאשר ארגון העיתונאים עתר נגד תקנות שעת חירום המאצילות לשב"כ סמכות לאכן טלפונים של עיתונאיים שחלו בקורונה, באופן שעלול לגרום לחשיפת מקורותיהם, חיות הגדילה לעשות וביכרה את חופש העיתונות על פני הזכות לחיים ולבריאות. חיות (בהסכמת המשנה חנן מלצר) קיבלה את העתירה וקבעה, כי "על חשיבותו של חופש העיתונות במדינה דמוקרטית אין צורך להכביר מילים". זהו. מסתבר, שלשיטתה של חיות, די בנימוק זה כדי לבטל החלטת ממשלה הנוגעת לחיי אדם.

לעומת זאת, סולברג חלק על כך ואמר בדעת המיעוט: "עם כל חשיבותם של חופש העיתונות והחיסיון העיתונאי... הזכות לחיים גוברת על חשש הפגיעה בחופש העיתונות". אכן, דבר מובן מאליו. חופש הביטוי והעיתונות, כבודם במקומם מונח, אך הם מזמן אינם חזות הכול. בייחוד לא כשמדובר בדיני נפשות.

נסכם. לפני שבע שנים חיות שגתה כשהעדיפה את חופש הביטוי והעיתונות על פני זכותו של הנאשם להליך הוגן. בחודש שעבר פינקלשטיין החזיר עטרה ליושנה כשקבע בצדק, כי הסוב-יודיצה עדיין לא מתה, ונתן משקל ניכר לטוהר ההליך השיפוטי. לפני שבועיים חיות שגתה שוב כשהעדיפה את חופש העיתונות על פני הזכות לחיים ולבריאות. עם זאת, בחודש שעבר גם הורתה חיות לקיים דיון נוסף בפרשת השוטר היורה נאור יצחק, בעיקר מהנימוק של פגיעה בזכות להליך הוגן.

ומה לגבי ראש הממשלה, בנימין נתניהו? עיקרון הסוב-יודיצה הופר ברגל גסה במקרה שלו. העיסוק התקשורתי בו חצה כל גבול מבחינת היקף הפרסומים, תכיפותם, עוצמתם וחומרתם. לא בכדי אמרה פרופ' רות גביזון, משפטנית מוערכת וכלת פרס ישראל לחקר המשפט: "אני חוששת שאכן אין לנתניהו סיכוי לקבל משפט צדק. היה יותר מדי משפט עיתונות". גם שר המשפטים לשעבר, עו"ד משה נסים, הביע את חששותיו מכך שנתניהו לא יזכה למשפט צדק. על עמדה זו של נסים נמתחה ביקורת מצד האקדמיה ומצד שופטים בדימוס. השופט בדימוס אורי שטרוזמן (המזוהה עם הליכוד) השיב: "כאשר יש בשפיטה כדי לקבוע את עתיד ישראל והשופטים חשים שהוא תלוי בהם, תוצאות המשפט עלולות להיות מוטות לפי השקפותיהם ולאו-דווקא כמתחייב מהראיות".

לעניות דעתי, הצדק עם גביזון, נסים ושטרוזמן. קשה לראות כיצד נתניהו יכול לזכות למשפט הוגן, לאחר שעניינו נמרח שוב ושוב מעל דפי העיתונות. נזכיר שבעניינו של הנשיא לשעבר משה קצב הזהיר בית המשפט העליון (מרים נאור, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן), כי אין לשלול את האפשרות שהעברת הדיון המשפטי אל הזירה התקשורתית, עלולה לגלוש לכדי פגיעה בטוהר ההליך השיפוטי ובדימויו ואף להביא לביטולו של כתב האישום.


הכותב הוא עורך דין העוסק בליטיגציה ובייצוג חברות ולקוחות פרטיים. בשנת 2013 התמחה בלשכתו של השופט סולברג בבית המשפט העליון, אך לא עסק בפרשת קופר.
תאריך:  10/05/2020   |   עודכן:  10/05/2020
עו"ד דון סוסונוב
+ההקראה בתיק נתניהו - ב-24 בחודש
18:52 10/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בית המשפט הטיל מגבלות על מספר הנוכחים באולם בעת הדיון הראשון, בשל הנחיות הקורונה  ▪  הדיון יועבר בשידור במעגל סגור לשני אולמות נוספים בבית המשפט המחוזי בירושלים - אך לא ישודר בשידור ישיר
האולם אינו גדול די הצורך
סניגור אחד באולם [צילום: גלי טיבון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit   אורי שטרוזמן   אילן ישועה / Ilan Yeshua   אילנה דיין   איריס ניב-סבאג   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אסתר חיות / Esther Hayut   ארי  הרו / Ari Haro   ארנון מוזס / Arnon  Mozes   ארנון מילצ'ן   אשר גרוניס / Asher Grunis   בג"צ קול העם   בועז בן-צור   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון גינת   ג'יימס פאקר   הלל צ'רני   ז'ק חן   חופש הביטוי   חנן מלצר / Hanan Melcer   יהודית תירוש / Yehudit Tirosh   יוני תדמור / Yonni Tadmor   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מיכל רוזן-עוזר   ממשלת ישראל / Israel Government   מנחם פינקלשטיין   מרים נאור / Miriam Naor   משה בר-עם   משה נסים / Moshe Nisim   משה קצב / Moshe  Katsav   נוית נגב   ניר חפץ   נעם סולברג / Noam Sohlberg   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עדנה ארבל / Edna Arbel   עודד שחם   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עמית חדד / Amit Hadad   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רות גביזון   שאול אלוביץ / Shaul Alovich   שלמה פילבר / Shlomo Filber   שמואל דכנר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסוב-יודיצה נרמס בתיקי נתניהו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה 1949
10/05/20 13:41
 
עוד סתם אחד
22/05/20 21:13
2
אברי גדול
10/05/20 23:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
משפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יוכל להיפתח ב-24.5.20 מבחינת התקנות החלות בימי הקורונה. עם זאת, ייתכן שיהיה צורך בדחייה נוספת בשל אילוצי הריחוק החברתי.
07/05/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
מה יחליטו 11 שופטי בג"ץ בעניין כשירותו של בנימין נתניהו להמשיך ולכהן כראש הממשלה למרות שהוגש נגדו כתב אישום רווי במעשים פליליים חמורים? על מה הוא יתבסס? זה הניחוש - רק הימור - שלי ובלשוני:
06/05/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
כתום יומיים של דיונים מתישים בבג"ץ חזר יושב-ראש התנועה לאיכות השלטון ד"ר אליעד שרגא על המובן מאליו: מי שנאשם בעבירות פליליות כה חמורות כבנימין נתניהו אינו יכול לשמש כראש הממשלה;
05/05/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
כשהשופטת אסתר חיות "שומרת" על תרבות הדיון ולא מאפשרת לאליעד שרגא לקרוא לבנימין נתניהו "יצור" בטענה שלא מדברים כך על ח"כ, היא אינה שומרת על כבודו של רה"מ באמת. והיא אפילו מביעה סלידה אישית ממנו למרות ההצגה ה"תרבותית" והתקשורתית שהיא מבצעת.
05/05/2020  |  עמוס שנער  |   יומני בלוגרים
1. סקר דעת קהל שבוצע על-ידי "מאגר מוחות" מביא נתונים מרתקים באשר להתייחסות הציבור למוסדות השלטון, הצבא, מערכת המשפט והתקשורת. מאחר שהסקר נערך בימים אלה, קשה לדעת מה השפעת הקורונה על עמדות משתתפי הסקר. כך מדווח חיים שיין מישראל היום.
05/05/2020  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט נתניהו  /  מי ומי  
פתיחת משפט נתניהו נדחתה  /  איתמר לוין
משפט נתניהו יחל כמתוכנן  /  איתמר לוין
נתניהו: לדחות המשפט ב-45 יום  /  איתמר לוין
ראיתי את כבודו מוחט את אפו  /  עמנואל בן-סבו
"בואו נדבר קונקרטי"  /  איתמר לוין
"אני לא מכיר הליך כזה"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il